مقالاتموفقیت / انگیزشی

مواد غذایی مناسب برای کاهش استرس

بروز استرس در موقعیت های مختلف اجتماعی امری اجتناب ناپذیر است. استرس همانند سایر احساسات انسان ممکن است ناشی از پیشینه تربیتی و فکری فرد نشات بگیرد. همواره راهکار ها و روش های متعددی برای مدیریت و کاهش استرس وجود دارد که هر کدام متناسب با موقعیت های مختلف تعریف شده اند. اما یکی از موارد پیشگیری از بروز استرس، استفاده از رژیم غذایی مناسب است. ویتامین ها و پروتئین های مختلف می تواند بهترین منبع برای کنترل استرس باشند. در این مقاله در مورد دسته های مختلفی از مواد غذایی که می تواند به کنترل استرس کمک کند اشاره می شود.

مواد غذایی مناسب برای کاهش استرس

مواد غذایی سالم و طبیعی یکی از بهترین منابع برای جلوگیری از تشدید استرس می باشد. همانطور که در مقالات قبلی به آن اشاره شد، استرس شدید که در طولانی مدت باعث آزار افراد شود می تواند به اضطراب تبدیل شود. این اضطراب می تواند عوارض جانبی مختلفی را برای بدن انسان داشته باشد. افزایش احتمال ابتلا به سرطان، فشار خون، گرفتگی عروق و بیماری های قلبی از جمله این موارد است.

میل کردن تمام وعده های غذایی در طول روز می تواند به کنترل استرس افراد در طول روز کمک کند. صبحانه یکی از اصلی ترین وعده های روزانه است که تاثیر زیادی در آرامش روزانه افراد دارد. همچنین استفاده از لبنیات و سبزیجات به عنوان میان وعده یکی دیگر از مواردی است که باعث کنترل استرس و کاهش اضطراب می شود. استفاده از دانه های روغنی در طول روز می توان باعث افزایش عملکرد ذهنی شما شده و استرس شما را نیز کنترل کند. استفاده از یک رژیم غذایی مغذی به مدیریت و کنترل استرس و همچنین افزایش سلامتی بدن کمک می کند.

با داشتن این 7 عادت ثابت می شود که شما یک کارآفرین ذاتی هستید
بخوانید

استفاده از کربوهیدرات ها برای کاهش استرس

کربوهیدرات ها یکی از بهترین دسته های غذایی هستند که می توانند به مدیریت استرس کمک کنند. کربوهیدرات ها به صورت کلی به دو دسته کربوهیدرات های پیچیده و ساده تبدیل می شوند. هر دو دسته از این مواد غذایی دارای هورمون هایی است که به کنترل استرس در افراد کمک می کند. از جمله مثال های مناسب از کربوهیدرات های ساده می توان به انواع شیرینی ها و نوشیدنی های شکر دار اشاره کرد.

در کنار کربوهیدرات های ساده، کربوهیدرات های پیچیده نیز به کنترل هورمون های استرس زا در بدن کمک می کنند. از جمله مواد غذایی که شامل کربوهیدرات های پیچیده هستند عبارتند از بیسکوییت ها، نان ها و پاستا. هر کدام از این مواد غذایی به کاهش سطح کوتیزول و آدرنالین بدن کمک می کنند که هر دوی این هورمون ها از جمله اصلی ترین دلایل تشدید استرس در بدن می باشند.

استفاده از سبزیجات و میوه جات برای کاهش استرس

سبزیجات و میوه جات یکی از اصلی ترین منابع ویتامین در مواد غذایی است که این دسته از مواد می توانند به کنترل استرس کمک زیادی بکنند. قرار دادن سبزیجات در میان وعده های غذایی می تواند کمک زیادی به آرامش فکری افراد در طول روز بکند. سبزی های مورد نظر که کمک زیادی به کنترل استرس می کنند عبارتند از اسفناج، هویج و کرفس.

روش های کاهش استرس در محل کار
بخوانید

استفاده از این سبزیجات به عنوان سالاد در طول روز می تواند آرامش فکری مناسبی را فراهم کند. همچنین استفاده از میوه هایی که منابع سرشار از ویتامین سی هستند، کمک زیادی به افزایش انرژی و روحیه مثبت در افراد می کند. پرتقال و آووکادو از جمله نمونه های مناسب در میوه جات هستند.

استفاده از دمنوش های گیاهی برای کاهش استرس

در کنار تمامی رژیم های غذایی که به آن اشاره شد، فعالیت بدنی و تمرین های ورزشی روزانه کمک زیادی به آرامش فکری و کنترل استرس افراد می کند. علاوه بر این استفاده از دمنوش ها و نوشیدنی های گرم مانند چای، قهوه و دمنوش های گیاهی می تواند تنش های فکری را از شما دور کند. نوشیدن شیر به خصوص قبل از خواب به آرامش فکری افراد کمک می کند. محققان در این مورد به این نتیجه رسیده اند که خوردن یک لیوان شیر قبل از خواب موجب کاهش اضطراب و بی خوابی می شود. هر کدام از این رژیم های غذایی مکملی هستند تا توانایی شما را در کنترل استرس افزایش دهند. لبنیات یکی از بهترین مواد غذایی برای آرامش فکری و رشد شخصی از لحاظ کنترل احساسات است.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 + پانزده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن