بازاریابی و فروشمقالات

بازاریابی عاطفی چیست و چه تاثیری بر مشتری می گذارد؟

بازاریابی عاطفی به بحث و بررسی در مورد روش ­های مبتنی بر این رویکرد می ­پردازد و خلق تجربه ­ای جدید برای مشتری را در خرید و استفاده از محصول مبنا می­ داند.

وقوع انقلاب اطلاعاتی و ظهور اینترنت در چند دهه­ ی اخیر، بازاریابی را نیز همچون سایر عرصه­ های زندگی اجتماعی بشر تحت تاثیر قرار داد.

امروزه شفافیت در جریان اطلاعات و سهولت در به اشتراک گذاری آن ­ها، رقابت را تا حدی گسترده کرده که شمار زیادی از عوامل فعال در مراحل تولید و عرضه­ ی محصول، در کنار جنبه ­های کارکردی محصول، بر توجه بر جنبه­ های عاطفی آن نیز در مقام یک مزیت رقابتی تاکید دارند.

استفاده از بازاریابی عاطفی بعنوان یکی از استراتژی های بازاریابی، به ارتباط عمیق ازجنبه احساسی انجامیده و منجر به حفظ جایگاه رقابتی شرکت در بازار می شود.

این روزها برای هر گروه از محصولات، انتخاب های وسیعی وجود دارد، از این رو محصولی به فروش نمی رسد مگر اینکه مصرف کننده با نام و نشان تجاری محصول با استفاده از احساسات خویش ارتباط برقرار کند.

در واقع می توان گفت، مشتریان تجربیات را به محصولات و اشتیاق و احساسات را به استفاده از ارزش ها ترجیح می دهند.

با آکادمی بازار برای آشنایی بیشتر با بازاریابی عاطفی همراه باشید.

استاد احمد محمدی

بازاریابی عاطفی از احساسات غریزی بشر به عنوان ابزاری در خرید محصول بهره می گیرد

  • عشق: باید آنچه را مشتریان بدان عشق می­ ورزند شناخت.
  • آزردگی: بعضاً رهایی از حس گناه و آزردگی می ­تواند عاملی بر خرید باشد.
  • غرور: شمار زیادی از خرید های ما با هدف تجربه­ ی حس غرور و افتخار صورت می­ گیرد.
  • ترس: ترس از فرصت سوزی یا رویارویی با ریسک در صورت عدم خرید، می­ تواند مشتری را به خرید وادارد.
  • طمع: واقعیت آن است که شماری از خریداران به دنبال رفع نیاز خود نیستند، بلکه طمع می ­ورزند.

در بازاریابی عاطفی با مشارکت بیشتر مشتریان حس مالکیت آن ها افزایش می یابد

  • سخاوت: شرکای خوب تنها در اندیشه­ ی تسویه حساب نخواهند بود.
  • اعتماد:اعتماد پایه­ گذار مشارکت­ های موفق خواهد بود.
  • صداقت: شهامت در ابراز عقاید و انتقاد پذیری باید اصل قرار گیرد.
  • انصاف: هریک از طرفین باید حقی را که برای خود قائلند، برای دیگری نیز قائل باشند.
  • متانت: ارتباط توام با نظم و آرامش تقویت کننده ­ی مشارکت خواهد بود.

در زیر به برخی از موثر ترین راه حل های بازاریابی عاطفی اشاره می کنیم:

ویدیو

یک ویدیوی الهام بخش می تواند به بینندگان کمک کند تا با شخصیت های آن ارتباط برقرار کنند و در تجربه آنها با ایشان سهیم شوند.

تاثیر متن های عاطفی بر بازاریابی عاطفی

کلماتی که واقعاً برای عواطف انسانی جذاب هستند – چه در متنی از صفحات فرودتان که یک پیام عاطفی را انتقال می دهد قرار بگیرند و یا در مطالبی که در وبلاگ خود درباره مسائل مهم حوزه فعالیت تان می نویسید- قطعاً واکنش ایجاد می کنند و در بازاریابی عاطفی تاثیرگذار هستند.

روایت داستان

روایت داستان از تکنی های بازاریابی عاطفی است.

طراحی طبیعت انسانی به نحوی است که ذاتاً عاشق داستان است. از همان زمانی که مادر یا پدر شما در کودکی به هنگام خواب برای شما قصه می گفتند لذت بردن از سادگی و عواطف داستان ها را آموخته اید.

به همین ترتیب، داستان ها می توانند به دید ما به جهان از طریق بازاریابی شکل بدهند و موجب شوند تا در برند ها یا شرکت های خاصی به سرمایه گذاری عاطفی بپردازیم.

تاثیر تایید اجتماعی بر بازاریابی عاطفی

در نهایت، نظرات همتایان ما همیشه موثر هستند. از همان دوران مدرسه که فقط به خاطر اینکه همه یک نوع خاص از لباس را داشتند شما هم بدون شک باید آن را می خریدید گرفته، تا تصمیم گیری جهت انتخاب یک رستوران برای نهار بر مبنای نظرات پنج ستاره؛ ما همیشه در هنگامی که هیچ تجربه قبلی از یک محصول یا سرویس نداریم، از نظر دیگران برای شکل دهی به نظر خودمان بهره می گیریم.

بازاریابی و فروش علمی است که انواع و اقسام مختلف دارد و که یک نوع بسیار تأثیرگذار و جدید آن بازاریابی عاطفی است که مشتریان را از طریق احساسات غریزی شان تحت تأثیر قرار می دهد.

بهره گیری از بازاریابی حسی و علمی باعث پیش گرفتن گوی سبقت توسط شرکت شما از سایر رقبا می گردد. بنابراین باید به دنبال یادگیری و کسب اطلاعات در مورد به روزترین شیوه های فروش و بازاریابی باشیم و با دانش کسب شده اقدام به فروش و بازاریابی نماییم. 

 به دلیل نقش مهم علم بازاریابی و فروش از جمله بازاریابی عاطفی در مدیریت صحیح و به روز یک تجارت و شرکت، به زودی سمیناری به نام «موفقیت» برگزار می نماید، که در این سمینار استاد احمد محمدی مدرس و مشاور در زمینه فروش، بازاریابی و کسب و کار، شیوه ها و مهارت های مورد نیاز جهت موفقیت در، را به شما آموزش خواهند داد. جهت حضور یافتن در محیط شاد و انگیزشی این سمینار و آشنایی با محتوای آموزشی آن، کافی است روی لینک زیر کلیک نمایید.

سمینار بزرگ موفقیت – استاد احمد محمدی

 

 

مطالب مرتبط

بازاریابی مکان محور یا ژئو مارکتینگ چیست؟
بازاریابی ترکیبی و فاکتور های مهم آن را بشناسید
بازاریابی رابطه ای و استراتژی های آن را بشناسید
شناخت بازاریابی خدمات و تکنیک های آن
اصول مکالمات در فروش ، 7 جمله ای که فروشندگان نباید در مقابل مشتری ها به کار ببرند
برچسب ها

نوشته های مشابه

یک نظر

  1. به عنوان یه بازار یاب برای اولین بار بازار یابی عاطفی رو از وبلاگ شما شنیدم. تشکر

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 + 18 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن