آشنایی با فواید جادویی مدیتیشن و تاثیر آن بر زندگی افراد

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۱۰ مرداد, ۱۳۹۷
آخرین بروزرسانی: ۹ شهریور, ۱۴۰۰
آشنایی با فواید جادویی مدیتیشن و تاثیر آن بر زندگی افراد

مطمئنم که درمورد مدیتیشن زیاد شنیده‌اید و آن را هم انجام داده‌اید. اما مدیتیشن چیست؟ آیا مدیتیشن تنها برای افرادی که سبک خاصی از زندگی را دارند مناسب است؟ آیا برای مدیتیشن را باید در مکان مقدسی چون مسجد انجام داد؟ آیا باید لباس ویژه‌ای بپوشید و پیرو مذهب خاصی باشید؟ آیا فرد پرمشغله می‌تواند مدیتیشن انجام دهد؟

حقیقت این است که مدیتیشن برای هر فردی مناسب است. مهم نیست که مذهبی باشید یا نه! می‌توانید زندگی معمولی مثل دیگران داشته باشید و مدیتیشن کنید. برخی افراد که نمی‌دانند مدیتیشن چیست، آن را بهانه‌‌ای برای تنبلی و فرار از مسئولیت می‌دانند.

آن‌ها بر این باورند که آن یک فعالیت بی‌فایده و بدون کاربرد است. این تصور کاملا اشتباه است و نشان می‌دهد که نسبت به حقیقت مدیتیشن آگاهی ندارند. مدیتیشن از مفیدترین و با ارزش‌ترین کارهاست. آن ذهن را شکل می‌دهد و باعث می‌شود که فرد کارآمدتر و پر انرژی‌تر باشد. تمرین منظم شادی و آرامش درونی را ایجاد می‌کند و استرس، افکار پریشان و نگرانی‌‌ها را کاهش می‌دهد.

کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

تعریف مدیتیشن

در زیر تعدادی تعریف از مدیتیشن آمده است:

مدیتیشن تکنیکی برای آرامش جسم، کاهش آشفتگی ذهنی و استرس و نگرانی است که آرامش درونی و شادی را به همراه دارد و باعث آگاهی و درک بیشتر از خود، زندگی و جهان اطراف می‌شود.

مد‌یتیشن حالتی از توجه متمرکز شده است که معمولا به درون توجه دارد و از جهان بیرون دور می‌شود. در مرحله بالاتر هدف از آن خالی کردن ذهن از اندیشه و لذت بردن از آرامش و سعادت درونی است.

مدیتیشن فعالیتی درونی است و برای تمرین کردن آن نیازی به تغییر در زندگی بیرونی نیست. همچنین نیاز نیست که پیرو دین ویژه‌ای باشید، در گروه معینی عضو باشید، لباس مشخصی بپوشید یا سبک خاصی از زندگی را دنبال کنید.

مدیتیشن فراتر از یک تکنیک است که صرفا در روز یکی دو بار آن را انجام دهید. سبکی از زندگی است. تاثیرات آن فراتر از زمانی‌ است که نشسته‌اید و مشغول مدیتیشن هستید و کل روز را تحت تاثیر قرار می‌دهد. به تدریج آرامش، شادی و وضوح دید و تفکر به عادت تبدیل می‌شود.

مکان مناسب برای آرامش بیشتر

مکان مناسب برای آرامش بیشتر

نیازی نیست که برای انجام مدیتیشن راهب باشید یا در مسجدی اعتکاف کنید. شما می‌توانید به زندگی مفید خود ادامه دهید، کار و همسر و فرزند داشته باشید. در طول انجام مدیتیشن حواس انسان پرت می‌شود و فردی که مشغول مدیتیشن است مدام باید هوشیار باشد و بارها حواس خود را به یوگا متوجه سازد.

البته در ابتدای کار مقداری سخت است و باید تلاش کرد اما زمانی‌که مهارت لازم را به دست آوردید به تلاش کمتری نیاز می‌شود.

تکنیک های مدیتیشن

تکنیک‌های یوگا بسیار هستند. تجسم‌ سازی و تکرار مانترا برخی از این تکنیک‌ها هستند. برخی تکنیک‌ها به ایده‌ای خاص توجه دارد و برخی دیگر مستلزم  تمرکز بر تنفس، شمعی یا یک شکل است. تکنیک‌هایی هم وجود دارد که هدف آن سکوت ذهن است بنابراین توسط آن از درون خود آگاه می‌شوید.

به هر حال تمام تکنیک‌های مدیتیشن با توجه و تمرکز بر یک موضوع، فکر یا کار سر و کار دارند و اجازه نمی‌دهند که حواس به چیز دیگری متوجه شود. لازم است که حین مدیتیشن حواستان به چیز دیگری پرت نشود. اگر قادر به تمرکز نیستید، نگران نباشید. با تمرین بیشتر این مهارت تقویت می‌شود. امروزه مدیتیشن برای مردم مختلف از جمله افرادی که پر مشغله هستند دوست داشتنی است.

استاد احمد محمدی
زندگی شگفت‌انگیز است، کافی است راهش را پیدا کنی.
استاد احمد محمدی

تحقیقات علمی و شواهد پزشکی اثبات می‌کند مدیتیشن استرس را کاهش داده و مزایای سلامتی و روانی فراوانی دارد. بعضی فکر می‌کنند که برای مدیتیشن باید روی زمین بنشینند و پاهای خود را جمع کنند. اما برای مدیتیشن این کار لزومی ندارد. برای اکثر مردم راحت‌تر و آسان‌تر است که برای انجام مدیتیشن روی صندلی بنشینند.

چه کاری به شما کمک می کند که مدیتیشن خود را بهتر کنید؟

هر کسی قادر به یوگا هست اما تا حدی توانایی بر تمرکز، خود انضباطی، نیروی اراده و پشتکار بیش از هرچیزی کمک ‌کننده هستند. این ‌مهارت‌ها هر کاری را آسان‌تر می‌سازد.

شما برای پیشرفت در این مهارت‌ها می‌توانید مقالات و کتب بسیاری در سایت‌ها بخوانید تا بیاموزید چگونه این کار را انجام دهید. حتی یاد گرفتن در حد کمی از این مهارت‌ها هم می‌تواند کمک کننده باشد.

مزایای مدیتیشن چه هستند؟

مزایای مدیتیشن چه هستند؟

ممکن است که از مزایای مد‌یتیشن آگاه نباشید و ندانید که آیا اصلا مدیتیشن ارزش آن را دارد که وقت و انرژی خود را به آن اختصاص دهید یا نه. تمرین مداوم مدیتیشن به ذهنیت مثبت، آرامش  و شادی بیشتر منجر می‌شود. هم‌چنین باعث می‌شود که هنگام مشکلات و سختی‌ها با آرامش بیشتری رفتار کنید و امور روزانه خود را به نحو احسن انجام دهید.

یکی دیگر از مهم‌ترین دستاوردها، آرامش داشتن و در نهایت متوقف کردن نجواهای ذهنی مداوم و اغلب بی‌فایده است. اگر شما به ذهنتان توجه کنید می‌بینید که مدام از فکری به فکری دیگر در حال حرکت است. گاهی این خسته کننده است و جلوی تمرکز کردن را می‌گیرد. همچنین کنترل بر ذهنتان و توجه داشتن را تضعیف می‌کند.

زمانی که مدیتیشن می‌کنید ذهن خود را از افکار آشفته و غیرضروری و نجواهای دائمی خالی می‌کنید که این باعث آرامش، شفافیت ذهن و سعادتمندی می‌شود. مد‌‌یتیشن کنترل بر ذهن، تمرکز بر آن و آرامش  را افزایش می‌دهد.

فهرستی از مزایا

  • آرامش ذهن
  • کاهش نجواهای بی‌پایان ذهن
  • بهبود تمرکز
  • درک بهتر از خود، سایر مردم و جهان اطراف
  • شادتر بودن و مثبت‌ اندیش بودن
  • کاهش استرس
  • تبدیل شدن به فردی کارآمدتر
  • صبورتر شدن
  • شفافیت ذهن
  • پیشرفت کردن از نظر معنوی
  • وضوح فکر، بینش و گشایش ذهن

نقل قول هایی از آرامش

“مدیتیشن چسبیدن به یک فکر است. یک فکر افکار دیگر را دور می‌سازد. حواس‌پرتی نشانه‌ای از ضعف مد‌یتیشن است با تمرین مداوم این مهارت بهتر خواهد شد.”

«سری رامانا ماهارشی»

“تجربه درونی مدیتیشن بدون هیچ‌ گونه نظم اجباری ممکن است. وضعیت‌ بیرونی – چگونگی نشستن، تنفس، لباس‌ها و غیره – بی‌اهمیت‌‌اند.”

«دیپاک چوپرا»

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
اثرگذاری بر زندگی دیگران

“بذر مد‌یتیشن را بکارید و میوه آرامش ذهن را برداشت کنید.”

«رِمِز ساسون»

“مدیتیشن دروازه‌ای است که از طریق آن به دنیایی از سعادت و آزادی درونی خواهید رسید.”

«رِمِز ساسون»

آرامش خود را پیدا کنید

آرامش خود را پیدا کنید

زمانی که بتوانیم آرامش خود را حفظ کنیم، تمام تصمیم گیری‌ها و فعالیت‌های ما تحت تاثیر مثبت آرامش ما قرار می‌گیرد. استرس مسئله‌ای است که همه ما با آن مواجه هستیم و همیشه سعی داریم که بر آن غلبه و آرامش خود را حفظ نماییم.

بنابراین باید راه‌های غلبه بر استرس را بیاموزیم، که یکی از این راه‌ها مدیتیشن است. جهت بهبود کیفیت مدیتیشن خود هم می‌توانید از راه حل‌های ارائه شده در مقاله فوق، استفاده نمایید.

همچنین می‌توانید در سمینار موفقیت همه ابزارهای مورد نیاز برای موفقیت مثل تمرکز روی هدف و همچنین راه‌های از بین بردن استرس و حفظ آرامش را از استاد احمد محمدی یاد بگیرید. هدفتان هر چه که باشد نیازمند یادگیری چنین مهارت‌هایی هستید. پس معطل نکنید!

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

4 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی