مشاوره برندینگ

برند هویت، اعتبار، نماد و معرف سازمان شماست. البته اگر هدف از برندینگ صرفا برند سازمانی و معرفی یک سازمان باشد. بسیاری از سازمانها یا نهادها و ارگانها هستند که برای خودشان یک برند مشخص دارند.  به عبارتی برخی شرکت‌ها هستند که برای خودشان یک برند هستند و برخی تولیدات هستند که برای شرکت یا سازمان یک برند تلقی می‌شوند. اما داستان برند چیست ؟ برند از کجا شروع می شود و برای اینکه صاحب یک برند باشیم چه باید بکنیم ؟

برند چیست؟

برند،  نماد اعتبار و معرف سازمان یا کالا و محصول شما است. به عبارتی شما با تعیین یک برند از کالا یا محصولتان قرار است به مخاطب که خریدار یا ببینده و حتی شنونده خدمات شما است بفهمانید که چه کسی هستید؟ چه کاری می‌کنید و چه کاری کرده اید و تا چه اندازه نیز موفق بوده اید؟

بسیاری از افراد بر روی کره زمین، چه در ایران و چه در سراسر کشورهای جهان برای داشتن برندی معتبر از کالا یا خدماتشان در تلاشند. آنها سالها است که می‌کوشند تا با داشتن یک برند یک اعتبار و یک هویت به خدمات، کالا یا تولیدی خودشان بدهند چیزی که میتواند آنها را در بازار رقابت از رقبا متمایز کرده و البته به وفاداری مشتری و ماندگاری و حفظ خرید از سوی مشتری یا مشتری‌هایشان بکشاند.

اما برای داشتن برند چه باید کرد؟
آیا میتوان برند را خرید؟
یا باید از جای خاصی سفارش داد؟

تفاوت برند با لوگو چیست؟

برند معمولا با آرم، نشانه، نام یا تصویر همراه است و مصرف کننده با دیدنش، شنیدنش و حتی خواندنش یاد شرکت شما، کالا و محصول و خدمات شما میافتد. با این تعبیر برای این برند یک لوگو یا طرح و شکل خاص باید تعیین کرد. طرح یا رسم یا حتی نقاشی که در یک قاب با یک فرم مشخص طراحی شده است و سپس بر روی فلز از جمله فلزسردرب شرکت شما تا سربرگ‌های عقد قرارداد، پرینت و کارت ویزیت شما حک می‌شود و نقش مـهر شرکت یا سازمان شما را دارد با عنوان لوگوی شرکت یا آرم و مشخصه شرکت یاد میشود.

لوگو، طرح یا نقشی که در کنار خدمات سازمان یا شرکت شما قرار است تا سالهای سال در ذهن مخاطب یا مشتری و خریدار کالای شما تداوم داشته باشد از این روی از چنین آرم یا لوگویی که در ذهن مخاطب، جنس یا کالا و محصول شما را تداعی میکند، و البته از آن به نیکی یا بدی یاد می‌شود با تعبیر برند و برند شرکت یا سازمان شما یاد می‌شود.

آموزش بیمه بازاریابی بیمه فروش بیمه اکادمی بازار
آموزش بیمه بازاریابی بیمه فروش بیمه- دکتر محمدی
آموزش بیمه بازاریابی بیمه فروش بیمه- دکتر احمد محمدی
آموزش بیمه بازاریابی بیمه فروش بیمه- بازاراکادمی مرجع موفقیت

باید یادآرو شد که این لوگو یا تصویر، بخش مرکزی برند شما خواهد بود. لوگو، رنگ لوگو و حتی طرح و طراحی لوگو نقش اساسی در تصویر برند شما نزد مشتری یا مخاطب خواهد داشت. تاثیری که قرار است تا سالهای سال ذهن مخاطب یا مشتری و کاربر شما را مشغول خود بکند.  چنانچه نام، عنوان، ماهیت، اعتبار و ساختار شرکت یا سازمان و تولید و خدمات شما با دیدن آن هرگز از ذهن مخاطب پاک نشود.

پس فراموش نکنید لوگو، نقش و طرحی است که یادآور نام سازمان و شرکت شما است اما باید به این مهم هم اذعان داشت که زمانی این لوگو به یک برند تبدیل خواهد شد که لوگوی سازمان شما با عنوان یا محصول و کالایی که تولید می‌کند درذهن مخاطب نقش ببندد حالا می‌خواهد یادآوری چنین طرحی با نام لوگو با خاطرات خوب و خوش برای مشتری داخلی و خارجی به همراه باشد یا بد.  به عبارت دقیق تر کلمه زمانی لوگوی سازمان شما به برند سازمان شما تبدیل خواهد شد که با کیفیت تولیدات یا خدمات و محصولات تولیدی یا خدماتی شما همراه باشد.

کیفیت - خدمات - رقابت

تا اینجای کار شما صرفا ساختار لوگوی سازمان را حفظ کرده اید برای اینکه شما صاحب یک برند باشید ضروری است تا بیشتر به کیفیت ساخت و تولیدات و کیفیت خدماتی که ارایه می‌دهید فکر کنید.  چرا که شما زمانی به یک برند تبدیل خواهید شد که تولیدات یا کیفیت خدمات و کیفیت کالای تولیدی یا خدماتی شما قابل رقابت باشد. و منظور از رقابت؛ رقابت نه فقط در بازارهای داخلی که در بازارهای بین المللی هدف داستان است. پس از چنین مرحله‌ای است که میتوان گفت اگر؛

میتوان گفت که شما صاحب یک برند هستید. چرا که “برند کالا یا خدمات”  شما با توجه به کیفیتی که در تولید یا ارایه خدمات دارد خودش را نشان می‌دهد و با توجه به چند ویژگی حداقلی که بدان اشاره شد در ذهن مخاطب،  نام و ساختار و ویژگی کالای شما را تداعی میکند.  با این تفاسیر از نظر شما چگونه میتوانیم یک برند ماندگار شویم؟

چگونه یک برند شویم؟

همه بدنبال آن هستند تا برای خودشان یک برند معتبر و البته خوش نام و پولساز باشند. اما برای آنکه به یکی از همان برندهای پولساز و خوش نام و معتبر تبدیل شویم چه باید بکنیم؟

اگر راستش را بخواهید هر همه این کارها را برای آنکه خودتان و برندتان را به مردم معرفی کنید باید انجام دهید اما به ترتیب. به عبارتی اول باید گوساله شما گاو شود سپس منتظر شیر و محصولات و منفعتش باشید. فراموش نکنید شما قرار است برای کسب و کار خودتان یک برند داشته باشید تا بوسیله برند و البته برند کردن محصولات یا کسب و کارتان یا حتی خدماتی که انجام می‌دهید مشتریان وفاداری برای خودتان مهیا کنید.

به عبارت بهتر از طریق برند، مشتریان بالقوه سازمانتان یا تولیدات و محصولاتتان را به مشتریان بالفعل تبدیل کنید. پس برای چنین موفقیتی افرادی موفق خواهند شد که با آگاهی کامل از برند و مفهوم برند، ترتیب تشکیل آن را بدانند و سپس برای حفظ نام و هویت برند آگاهانه اقدامات لازم را انجام دهند. اما برای تشکیل برند و حفظ ترتیب و توالی یک برند چه باید کرد؟

شما برای آنکه یک برند باشید نخست باید بدانید که

  1.   کیفیت در هر نوع خدمات یا تولیدات و حتی کار پخش و توزیع حرف اول و آخر است. شما برای آنکه صاحب برند در کسب و کارتان باشید باید اعتماد مشتری را جلب کنید. این مشتری، یا مشتری داخلی است که قطعا کار با استانداردهای مشخص را از شما طلب می‌کند.  یا مشتری خارجی است که برای رقابت در بازار خارجی و جلب مشتری خارجی، نه فقط کیفیت تولید و استاندارد تولید که به مولفه‌های دیگری نظیر؛ بسته بندی شکیل و ارزیابی بازار و قیمت تمام شده محصول و بسیاری مولفه‌های دیگر در این رقابت نیاز دارد که مهمترین آنها همان برندی است که اکنون بدنبال تحقیق آن هستیم.
  2. شما باید با مشتری شفاف و صریح صحبت کنید به عبارت بهتر به مشتری یا مخاطب خود صریح بگوید که چه کسی هستید و هدف شما از این حضور چیست و برای چه وارد میدان رقابت شده اید؟. شاید شما یک تولیدکننده لباس یا تولید کننده مقوا و کارتن و حتی جعبه‌های هدیه و بسته بندی باشید درهر شکل شما هر کسی که باشید وارد بازار تولید و رقابت شده اید و از قضا بدنبال برند شدن در حوزه فعالیت خودتان هستید. پس به مشتری یا مخاطب خود بفهمانید که فرق شما با بقیه رقبای شما در چیست؟
  3. از تفاوت‌هایتان بگوید. از اینکه برای چه در بازار حضور یافته‌اید. از اینجا شروع کنید؛ اول به خودتان بگوید که برای چه و با کدام هدف و برای کدامین هدف دست به تولید زده اید؟. و در ادامه سعی کنید دلایل محکم برای حضور خودتان داشته باشید واز طریق برندتان به مشتری و مخاطب دلایل حضورتان را بفهمانید. و پس از این مرحله به سراغ روشن کردن موضوع و البته تشکیل مقدمات یک ” برند ” بروید؛
  4. برای خودتان لوگو طراحی کنید.
  5. شرکت را قانونی ثبت کنید و به دنبال تکمیل مراحل قانونی دفتر و شرکت خودتان باشید.
  6. شعار تولید یا شعار و هدف حضورتان را مشخص بیان کرده و ترسیمش کنید.
  7. بدنبال پیام دلخواهتان باشید و
  8. برای تولیدات با کیفیت و ارایه تفاوت در آنچه که خودتان احساسش کرده اید دست به کار شوید.
  9. پیام برندتان را برای مخاطب مشخص کنید؛ فراموش نکنید پیام برند شما چه بسا بسیار مهمتر از لوگوی شما باشد. شما باید از طریق ” پیام برند” به مخاطب یا مشتری علت حضور و هدف حضورتان را بفهمانید و بشناسانید.
  10. بین خود و رقبا تمایز ایجاد کرده و این تمایز را نشان دهید؛ شما باید به مردم نشان دهید که چرا از بقیه رقبا متفاوت هستید. مثلا نوآوری در برند و تولیدات و خدمات را فراموش نکنید این بخش کلیدی یک رقابت سالم است. اگر یک فروشنده مرغ هستید این را بدانید که همه جا مرغ و گوشت پیدا می‌شود اما همه کمپانی تایسون نیستند که بتوانند با فروش مرغ در اندازه‌های کوچک منجر به فروش و البته شکل گیری یک ایده کوچک در فروش چیزی با نام “جوجه” باشند.
  11. نقاط قوت خودتان را بهتر معرفی کنید.
  12. بازار سنجی کنید و از رقیب و مخاطب اطلاعات بدست آورید. شما اگر تولید کننده یا ارایه دهنده سرویس یا خدمات خاصی هستید قطعا با یکسری داده شامل؛ مخاطبین و خریداران و البته رقبا و همکاران مواجه هستید. در خصوص هر دو قشر تحقیق کنید و بازار سنجی کرده و دلایل حضور و نقاط قوت و ضعف هر دو بازار و هر دو قشر را بدست آورید. در حداقل ترین شکل ممکن شما خواهید فهمید که بازار دست چه کسی است؟ نیاز بازار کالا یا محصول و خدمات تولیدی شما چیست و بازار چه چیزی را می‌خواهد که رقیب یا همکار قادر به تولید آن نیست یا تولید و ارایه کرده اما تا چه اندازه موفق بوده.
  13. قدرت کارمندانتان را دست کم نگیرید. آنان از هدف و البته کیفیت تولید و دلایل تولید و شیوه ارایه خدمات شما بهتر از هر کسی دیگر اطلاع دارند از قدرت تبلیغ کارمندانتان غافل نمانید.
  14. برای خودتان مشتری وفادار ایجاد کنید؛ فراموش نکنید در بسیاری از موارد این مشتری یا مخاطب است که شما را به مخاطب یا مشتری دیگرمعرفی می‌کند و البته بهترین معرف و مبلغ شما میشود. پس به وفادار کردن مشتری و حفظ مشتریان وفادار کمک کنید بسیاری از تولید کنندگان هستند که برای حفظ مشتریان وفادار به انان امتیاز یا تخفیف‌های کلان می‌دهند.
  15. قدرت احساسات را در شکل‌گیری برند فراموش نکنید؛ برخی تولیدکنندگان برای نشان دادن تمایز در ارایه یک برند به مسایلی نظیر؛ احساس ناشی از حضورشان در کنار مردم و البته کمک‌های انسان‌دوستانه مثل؛ تلاش در راستای کمک به بشریت یا حتی تلاش‌های محیط زیست علاقه نسان می‌دهند. چرا که میدانند برای بسیاری از مشتریان و مخاطبان حضور یک تولید کننده یا ارایه دهنده خدمات انسان دوستانه جایگاه و ارزش خاصی دارد. گاهی براساس معیارهای انسانی یک تولید و حتی یک برند اوج می‌گیرد.

با این تفاسیر چرا باید سراغ مشاور برندینگ برویم؟ خودمان هم میتوانیم یک برند داشته باشیم؟

آموزش بیش از 20,000 فروشنده

تجربه کار با 120 برند بزرگ

مشاور برندینگ کیست؟

مشاور برندینگ کسی است که تحصیلات تخصصی در حوزه مدیریت بازرگانی یا بازاریابی  دارد و می‌خواهد از طریق تحصیلات و البته تخصص و دانش و تجربه‌ای که دارد در تصمیم گیری‌های اساسی شرکت شما نزدتان بوده و البته برای بازگرداندن سود سرمایه گذاری یا برگشت سرمایه به شما به عنوان متولی سرمایه گذاری یا سازمان در حال رشد کمک کند.

باید تصریح کرد؛ کار اصلی مشاور برند تهیه گزارش‌های تخصصی، تحلیل بازار، و ارایه راهکار برای فروش بیشتر است او با مشاوران و مدیران آژانس‌های تبلیغاتی نیز کار می‌کند و همزمان با متخصصان بازاریابی سازمان شما مشورت هم میکند و با کلیه اعضای سازمان و شرکت شما در ارتباط است تا علاوه بر بهترین تصمیم گیری در شرایط خاص برای ایجاد و شکل گیری یک برند در راستای منافع سازمان شما به شما بیشترین کمک را کرده باشد.

فراموش نکنید ” برند” مجموعه ای از ویژگی‌های منحصر به فرد و البته دارایی‌های ملموس و غیرملموس یک سازمان است، که قرار است در طول زمان کامل شوند. و البته باید بدانید که مفهوم برند صرفا منحصر به خدمات یا تولید کالا و محصول نیست بلکه پیروزی در دنیای رقابت است به عبارتی شما مجموعه‌ای از ویژگی‌های ممتاز را یا درخودتان یا درتولیدی و کالایتان دارید و توانسته اید در دنیای رقابت بین هم نوعانتان آنها را عرضه کنید،  پیروزی در این رقابت به معنای تبدیل شدن شما به یک برند است.

هر چند برند در طول زمان به دست میاید و در طول زمان کامل می شود، اما در ادامه اگر منظور از برند، برند کالا و تولیدات است باید که از ویژگی‌هایی ممتاز دیگری چون ایجاد حس اعتماد و عرضه جنس یا کالای با کیفیت و استاندارد و قابل رقابت در جهان نیز برخوردار باشد. اما اگر منظور از یک برند یک هویت و ماهیت انسانی است، مشابه آنچه که شما در فیلم‌ها یا بین بازیگران و اهالی هنر و حتی اهل صنعت مشاهده کرده اید به صفات و ویژگی‌های خاص و البته منحصر به فردی باز می‌گردد که در طول زمان آن نیز به نسبت سایرین کامل شده و حتی تقویت شده و در نهایت قابل رقابت شده است.

در خصوص تفهیم خود واژه برند باید اضافه کرد؛ که برند همیشه منحصر به سازمان نیست و نهادی از هویت انسانی خالق آن است که یا میتواند این برند یک برند انسانی باشد؛ همچون برند فلان بازیگر در دنیای سینما یا نه می‌تواند یک برند از کالا یا تولیدات یک سازمان و یک شرکت باشد. که در نهایت هر کدام در زیرمجموعه‌هایی دارایی صفات و ویژگی‌هایی منحصر به فردی باید باشند تا بتوان به آنها برند اطلاق کرد.

با همه این تفاسیر مشاور برندینگ قرار است به شما برای داشتن چنین ویژگی‌ها و خصوصیات منحصر به فردی کمک باشد تا بتوانید از کالا یا تولیدات خودتان بین رقبا یک برند بسازید.  مشاور برندینگ سالها یا درس مدیریت خوانده یا بازاریابی، این رشته تحصیلی دانش او است اما در کنار دانش از تخصص و تجربه کافی نیز برخوردار است چنانچه تخصص و تجربه او به مشاور برندینگ میگوید برای آنکه از یک سازمان یک برند خوب بسازد باید؛

با این تفاسیر شاید بتوان وظایف یک مشاور برندینگ را اینگونه توصیف کنیم؛

وظایف مشاور برندینگ

مشاور برندینگ با جمع آوری داده‌ها، انجام تحقیقات بازار، برای شناسایی بازار هدف، ارزیابی درخواست‌ها و ارزیابی سطح نیاز بازار و البته ارزیابی درخواست مصرف کننده‌ها، رقابت و روند کسب و کار و همچنین ارزش محصول تولید شده ارزیابی‌های لازم را انجام میدهد و نسبت به تکمیل آنها اقدامات لازم را انجام میدهد.

  1. مشاور برندینگ ممیزی‌های داخل سازمان را شناسایی میکند تا مطمئن شود نیازها و البته اهداف سازمان همسو با نیاز مخاطب یا مصرف کننده نهایی است.
  2. مشاور برندینگ از تدوین استراتژی کلی برند مطلع است و میتواند برروی چگونگی طراحی برند، طراحی لوگوی برند، بسته بندی اقلام تولید شده، قیمت گذاری کالا یا محصول تولید شده، جایگاه یابی و تبلیغات و همچنین پیام رسانی تاثیر لازم را داشته باشد.
  3. مشاور برندینگ بر روی مکان توزیع محصول، انتخاب بهترین رسانه برای تبلیغ و همچنین ارایه راهکار برای حل مشکل ارایه پیام از طریق محصولات و … به کسب و کار شما کمک نهایی را خواهد کرد.  
  4. مشاور برندینگ باید ماهیت و اهداف شرکت یا سازمان را درک کند؛ از اینروی باید جلسات مکرری با اعضای شرکت و بخش‌های بازاریابی و برند داشته باشد و ماموریت‌ها و اهداف بلندمدت و کوتاه مدت و پیشنهادات منحصر به فرد خودشان را در راستای فروش بالای شرکت به شرکت یا سازمان ارایه بدهند.
  5. مشاور برندینگ باید ارزش برند، نقاط قوت برند، مشتری هدف و … را برای سازمان یا شرکت درک کرده و استراتژی های لازم را برای سازمان یا شرکت ارایه دهد.
  6. مشاور برندینگ باید با طرز فکر مشتری آشنا باشد، و اگر با طرزفکر مشتری آشنا نیست پس یکسری تحقیقات اولیه و ثانویه را انجام دهد تا به این شناخت برسد .
  7. مشاور برندینگ باید یکسری مشتریان وفادار برای سازمان ایجاد کند. او باید در ضمن این تحقیقات بفهمد که مشتری درباره برند او چگونه فکر می‌کنند؟ چه می‌خواهند؟. محصول چگونه میتواند مشکلات مشتری را بهبود بدهد؟ انتظارات مشتری از برندشان چیست و چرا مشتری ترجیح میدهد از کالا یا تولیدات رقیب استفاده کند؟. و بسیاری سئوالات دیگر را باید پاسخ داده و به مدیریت برای ارایه راهکار انتقال دهد تا از این طریق بتواند یکسری مشتریان وفادار به خودش در بازارهای داخلی و خارجی پیدا کند.
  8. برنامه ای مناسب برای تبلیغات و رسانه سازمان داشته باشد. چرا که رسانه و تبلیغات ابزاری مهم در راستای شناساندن کالا به بازار هدف و البته افزایش فروش است.
  9. رقیب و رقیب ها را در بازار داخلی و خارجی شناسایی کند.

دکتر احمد محمدی - مدرس و مشاور 120 برند کشور

دکتر محمدی

سوابق کاری

پادکست فکرانه - مشتری مداری

استاد احمد محمدی

سخنران انگیزشی، مدرس و مشاور کسب و کار

نتیجه گیری

ما در این مقاله نخست ” برند ” را تعریف کردیم، از راهکارهای دست‌یابی به یک ” برند”  گفتیم و سپس سراغ مشاور برندینگ رفتیم و از وظایف مشاور برندینگ به شما برخی توضیحات لازم را اریه دادیم. اما بهتر است بدانید که مشاور برندینگ نیز مشابه سایر مشاغل، یکی از همان سطوح مدیریتی تلقی می‌شود که علاوه بر دانش و تخصص نیازمند مهارت و البته تجربه است.

تجربه ای که در کنار دانش و تخصص “مشاوره بندینگ” که میتواند یکی از زیر مجموعه‌های مدیرت بازرگانی یا مدیریت بازاریابی و حتی رسانه وتبلیغات باشد به شما در برند شدن و شناخته شد کمک کند.

دانشی که در کنار تجربه در مجموع قرار است دست به دست هم دهد تا سازمان یا شرکت را به هدف نهایی که مطرح شدن و شناساندن کالا یا تولیدات در بازار داخل و خارج و پیدا کردن مشتریان وفادار است راهنمایی کند.

مشاوره و راهنمایی

تماس با ما