10 ویژگی مهم یک مذاکره کننده حرفه‌ ای

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۲۹ اسفند, ۱۴۰۰
آخرین بروزرسانی: ۱۹ مرداد, ۱۴۰۲
مذاکره کننده حرفه‌ای

برای تبدیل شدن به یک مذاکره کننده حرفه ای نیاز به یاد گیری اصول و قواعدی داریم که شاید بسیار ساده به نظر برسد اما نیاز به تمرین و کاربرد فراوان دارد. جلسات دوره اصول و فنون مذاکره بسیار جذاب است. گاهی اوقات این جلسات می‌توانند تأثیر زیادی بر موفقیت و تغییر سرنوشت فردی و اجتماعی ما داشته باشند.

اما باید بدانید مذاکره اصلا کار ساده‌ای نیست و اگر بدون آگاهی وارد جلسه مذاکره شوید، شانسی برای موفقیت نخواهید داشت. یک مذاکره کننده باید ویژگی‌های مختلفی داشته باشد تا بتواند روند مذاکره را به نفع خود تغییر دهد. به همین منظور در ادامه قصد داریم نکات مهمی در مورد یک مذاکره کننده حرفه‌ای و مقایسه آن با فرد غیر حرفه‌ای عنوان کنیم.

پخش ویدیو
کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه

فهرست مطالب

مهم‌ترین ویژگی‌های یک مذاکره کننده حرفه ای

یک مذاکره کننده حرفه ای باید دارای ویژگی‌هایی باشد تا بتواند جلسات انواع مذاکره را به صورت حرفه‌ای پیش ببرد. هر مذاکره کننده حرفه‌ای ممکن است اصول و معیارهای خاصی داشته باشد که در طی مذاکره آن‌ها را رعایت می‌کند. در ادامه چند نمونه از مهم‌ترین ویژگی‌های مذاکره کننده حرفه‌ای معرفی شده‌اند. با رعایت کردن این اصول نتایج مثبتی حاصل می‌شود.

بیشتر بخوانید : اصول و فنون مذاکره حرفه‌ای چیست و چه اصل هایی دارد؟

مشارکت فعال در جلسه مذاکره

یکی از موارد بسیار مهم و تأثیرگذار در روند مذاکره، داشتن مشارکت در جلسه است. گاهی اوقات فرد به تنهایی در گوشه‌ای نشسته و صحبت نمی‌کند. فرد مذاکره کننده به عنوان عضو مهمی از تیم باید در تمام مراحل صحبت کند و هر کجا که لازم بود نظر خود را بیان کند.

علاوه بر آن باید بتواند در مسیر موضوع مذاکره صحبت کند و از صحبت‌های حاشیه‌ای بپرهیزد. فرد باید بتواند به صورت کاملا مودبانه نظر خود را بیان کرده و به مدیریت جلسه کمک کند.

زمانی که صحبت از موضوع اصلی دور می‌شود و به حاشیه پرداخته شده، فرد مذاکره کننده حرفه‌ای باید با صحبت با افراد حاضر آن‌ها را به موضوع اصلی برگرداند.

بیشتر بخوانید : تکنیک ها و اصول مذاکره گروهی

داشتن قدرت به یادسپاری مذاکره کننده حرفه ای

گاهی اوقات روند مذاکره به سرعت پیش رفته و در یک یا دو جلسه تمام می‌شود. اما اگر مذاکره طولانی شود و چندین روز، ماه یا حتی سال طول بکشد، مذاکره کننده باید به یادسپاری قوی داشته باشد و تمام مواردی که در جلسات گذشته مورد بحث قرار گرفته را به یاد داشته باشد.

در این زمینه لازم نیست حتما حافظه قوی داشته و تمام موارد و موضوعات مورد بحث را حفظ کنید. تنها کافی است قدرت یادداشت برداری داشته باشید و بتوانید موارد و نکات مهم را به سرعت یادداشت کنید. در پایان هر جلسه صورتجلسه اصولی را تنظیم کنید تا در جلسات بعدی از آن‌ها استفاده کنید.

تمرکز بالا در جلسه مذاکره

داشتن تمرکز از ویژگی یک مذاکره حرفه‌ ای است. اگر فرد در هنگام صحبت و تصمیم گیری تمرکز کافی نداشته باشد، نه تنها به درستی صحبت نمی‌کند بلکه نمی‌تواند تصمیمات درستی نیز اتخاذ کند.

به این منظور فرد می‌تواند تمام وسایل و مواردی که باعث به هم ریختن تمرکز می‌شوند را از اطراف خود دور کند. همچنین قبل از جلسه روش‌هایی که به افزایش تمرکز او کمک می‌کنند را به کار گیرد.

بیشتر بخوانید : بایدها و نبایدهای مذاکره

توانایی غلبه بر ترس و اضطراب جلسات

داشتن ترس و اضطراب در هر جلسه‌ای از جمله جلسه مذاکره کاملا طبیعی است. اما فرد مذاکره کننده حرفه‌ ای باید بتواند بر این ترس غلبه کند. معمولا استرس و ترس در ابتدای مذاکره بیشتر بوده و با گذشت زمان کمتر می‌شود.

از ترس و استرس در جهت مثبت استفاده کنید تا بتوانید مذاکره را در مسیر درستی پیش ببرید. اگر بتوانید از این استرس به عنوان نکته‌ای مثبت استفاده کنید، تأثیر آن را در ورند مذاکره مشاهده کرده و می‌توانید مدیریت صحیحی بر مذاکره داشته باشید.

مهارت گوش دادن در طول مذاکره

گوش دادن در جلسه از مهم تمرین مهارت های مذاکره است. فرد باید بتواند به طور کامل و با دقت به صحبت‌های طرف مقابل گوش دهد. علاوه بر گوش دادن باید با تکنیک‌های مختلف به مخاطب خود نشان دهد که به او گوش می‌دهد. استفاده از علائم کلامی و غیر کلامی در این مورد بسیار مهم است.

در هنگام گوش دادن از بازی کردن با وسایل اطراف خودداری کنید و تمام توجه و حواستان به گوش دادن صحبت‌های طرف مقابل باشد.

مهم‌ترین ویژگی‌های یک مذاکره کننده حرفه‌ای

مدیریت زمان در طول جلسه مذاکره

از مهم‌ترین ویژگی‌های یک مذاکره کننده حرفه‌ ای مدیریت زمان در مذاکره است. گاهی اوقات افراد نمی‌توانند زمان جلسه را مدیریت کرده و با پایان یافتن مذاکره متوجه می‌شوند، صحبت‌ها و نظرات خود را به درستی ارائه نداده‌اند و یا زمانی کافی برای صحبت به طرف مقابل نداده‌اند.

بهترین فرد برای مذاکره فردی است که اجازه ندهد موضوع جلسه به حاشیه کشیده شود و مهم‌ترین مطالب را در جلسه مذاکره عنوان می‌کند.

صداقت داشتن مذاکره کننده

یکی دیگر از ویژگی‌های مهم مذاکره کننده داشتن صداقت در صحبت و رفتار است. تمام مذاکره‌ کننده‌ های حرفه‌ ای اعتقاد دارند صداقت در کلام و رفتار باعث موفقیت در مذاکره می‌شود. زمانی که شما با صداقت صحبت می‌کنید، انرژی مثبتی در کلامتان وجود دارد که بر طرف مقابل نیز تأثیر می‌‌گذارد.

مورد دیگری که در این زمینه وجود دارد این است که دروغ گفتن باعث تناقض گویی می‌شود. زمانی که فرد در حین صحبت دروغ می‌گوید برای جلوگیری از تناقض مجبور به گفتن دروغ‌های پشت سرهم می‌شود. به این صورت روند مذاکره به درستی پیش نمی‌رود و موفقیتی برای مذاکره کننده حاصل نمی‌شود.

استاد احمد محمدی
ارتباط موثر با دیگران زیر بنای یک مذاکره حرفه ای می باشد.
دکتر احمد محمدی

رعایت ادب مذاکره کننده

رعایت ادب برای تمام افراد در هر جلسه‌ای ضروری است. اگر انتظار دارید طرف مقابل با شما مودبانه و در کمال احترام صحبت کند، شما نیز باید مودب باشید. البته نکته مهمی که در این زمینه وجود دارد این است که زیادی مودبانه بودن از صمیمیت جلسه می‌کاهد.

افراد باید به گونه‌ای در کمال ادب و احترام و با حفظ صمیمیت صحبت کنند. به این صورت جو جلسه سنگین نمی‌شود و دو طرف به صورت دوستانه با یکدیگر صحبت می‌کنند.

بیشتر بخوانید : 9 پیشنهاد کاربردی در آداب مذاکرات حرفه‌ای

داشتن اطلاعات کافی حول مذاکره

شاید بتوان یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک مذاکره کننده موفق را داشتن اطلاعات کافی دانست. فرد مذاکره کننده باید بتواند به درستی در مورد موضوع صحبت کند. اگر اطلاعات کافی ندارید هرگز به جلسه مذاکره وارد نشوید.

اطلاعات خود به خود به دست نمی‌آید و نمی‌توانید به امید به دست آوردن اطلاعات به جلسه مذاکره وارد شوید. زمانی که بدون داشتن اطلاعات کافی صحبت می‌کنید، اعتماد طرف مقابل را نیز از دست داده و اعتماد به نفس خودتان نیز کاهش می‌یابد.

بیشتر بخوانید : ۱۰ تکنیک برای شروع (نقطه شروع) مذاکره موفق

اعتماد به نفس بالای مذاکره کننده حرفه ای

داشت اعتماد به نفس از ویژگی‌های است که به مذاکره کننده حرفه ای کمک می‌کند از سایر ویژگی‌های مثبت خود به درستی استفاده کند. علاوه بر آن این ویژگی باعث می‌شود بیشتر مورد پذیرش طرف مقابل قرار بگیرید.

عوامل مختلفی بر افزایش میزان اعتماد به نفس وجود دارند اما می‌توان مهم‌ترین آن‌ها را داشتن اطلاعات کامل دانست. زمانی که به اصطلاح با دست پر وارد جلسه می‌شوید، با اعتماد به نفس کامل و با کمترین استرس صحبت می‌کنید.

چهار مهارت تاثیرگذار در مذاکره

تفاوت مذاکره کننده حرفه ای و غیر حرفه‌ ای

با توجه به ویژگی‌های مهم و تأثیرگذاری که در مورد مذاکره کننده حرفه‌ ای عنوان شد، مذاکره کننده غیر حرفه‌ای دقیقا نقطه مقابل این فرد است. مذاکره کننده غیر حرفه‌ ای هیچ کدام از این ویژگی‌ها را نداشته و نمی‌تواند جلسه را به سمت دستیابی به اهداف پیش ببرد.

در ادامه برخی از ویژگی‌های مذاکره کننده غیر حرفه‌ای عنوان شده‌اند :

  • هیچ گونه آشنایی با استراتژی مذاکره ندارد و تنها بر اساس ذهنیت خود جلسه را پیش می‌برد.
  • اطلاعات درست و کاملی در مورد موضوع مذاکره ندارد.
  • به هیچ عنوان پوشش مناسبی نداشته و از تأثیر پوشش بر طرف مقابل بی اطلاع است.
  • بیش از حد بر روی مواضع خود پافشاری می‌کند و توجهی به خواسته‌های طرف مقابل ندارد.
  • به هیچ عنوان شنونده خوبی نیست و اجازه نمی‌دهد طرف مقابل صحبت‌های خود را مطرح کند.
  • با اصول مدیریت زمان آشنایی نداشته و در زمان نامناسب به جلسه وارد می‌شود.
  • برنامه و هدف خاصی برای مذاکره ندارد و تمام تصمیمات را در لحظه می‌گیرد.
  • فن بیان ضعیفی دارد و اصول مودبانه صحبت کردن را بلد نیست.
  • به صورت مداوم در حال صحبت کردن است.
  • تعصب زیادی دارد و مدام در حال مخالفت با طرف مقابل است.

این موارد تنها نمونه‌ای از ویژگی‌های یک فرد مذاکره کننده غیر حرفه‌ای هستند. در نهایت هیچ گونه موفقیتی برای این فرد در جلسه مذاکره حاصل نمی‌شود.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
پادکست فکرانه - مذاکره

حرف آخر برای تبدیل شدن به مذاکره کننده حرفه ای

مذاکره در تمام مراحل زندگی و کاری افراد به صورت‌های مختلف پیش می‌آید. برای موفقیت در مذاکره، تبدیل شدن به مذاکره کننده حرفه ای و رسیدن به اهداف مسیر طولانی در پیش است.

اگر به صورت یک فرد کاملا حرفه‌ای وارد مذاکره شوید، شانس بیشتری برای موفقیت خواهید داشت. به همین دلیل قبل از ورود به مذاکره و هر گونه صحبت می‌توانید با اصول مذاکره آشنا شده و ویژگی‌های گفته شده را در خود تقویت کنید. به این صورت موفقیت شما دور از انتظار نخواهد بود.

دوره های آکادمی بازار برای ارتقای کسب و کار شما

آکادمی توسعه کسب و کار آکادمی بازار با بهره گیری از دانش به روز و تجربیات منحصر به فرد استاد محمدی و با ارائه مشاوره تخصصی در حوزه کسب و کار، توانسته موجب شکوفایی و بالندگی دهها سازمان و کسب و کار گوناگون شود. همچنین بیش از هزاران نفر با بهره گیری از دوره های جامع بازاریابی و فروش، دوره مشتری مداری، دوره آموزشی حرفه ای بازاریابی و فروش تلفنی و مشاوره فروش، توانسته اند موانع موجود در مسیر شغلی خود را برطرف کنند و به سوی آینده شغلی روشن خود گام بردارند.

5/5 - (8 امتیاز)
درسنامه مذاکره

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی