اعتماد به نفس نوجوانان عامل اصلی پیشرفت در بزرگسالی

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۲۴ بهمن, ۱۳۹۹
آخرین بروزرسانی: ۲۱ مرداد, ۱۴۰۰
اعتماد به نفس نوجوانان

والدین نوجوانان ​​تاثیر زیادی در افزایش یا کاهش اعتماد به نفس آن‌ها دارند، هم از طریق آنچه می‌گویند و هم کارهایی که انجام می‌دهند. در این مقاله با راه‌های مختلف افزایش اعتماد به نفس نوجوانان آشنا خواهیم شد.

کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

اعتماد به نفس نوجوانان

در اینجا چند توصیه برای افزایش اعتماد به نفس نوجوان به شما می‌کنیم که با رعایت آن‌ها می‌توانید نوجوان خود را طوری تربیت کنید که فردی با اعتماد به نفس و عزت نفس بالا و مفید در جامعه باشد. دوره اعتماد به نفس از اعتماد به نفس کودکان تا نوجوانان و جوانان و به همین ترتیب تا پیری ادامه دارد و در هر مرحله باید آن را بهبود بخشیم. حال بیایید ببینیم؛ چگونه اعتماد به نفس نوجوانان را تقویت کنیم؟

چگونه اعتماد به نفس دختر نوجوان را تقویت کنیم؟

چگونه اعتماد به نفس دختر نوجوان را تقویت کنیم؟

در ادامه با روش‌های افزایش اعتماد به نفس در دختران نوجوان آشنا می‌شویم.

دختران نوجوان باید ظاهر خودشان را دوست داشته باشند

مادران تاثیر زیادی بر دیدگاه دخترانشان نسبت به ظاهر آن‌ها دارند. هرگز از دختر نوجوان خودتان نپرسید: “این لباس باعث می‌شود چاق به‌نظر برسی” یا در مورد غذا خوردنشان به آن‌ها سخت نگیرید.

بگذارید زندگی را آسان بگیرند و از زندگیشان لذت ببرند.

به کمک رسانه دخترتان را باسواد کنید

با دختر نوجوان خود تلویزیون تماشا کنید و درباره آنچه می‌بینید با یکدیگر صحبت کنید.

به او کمک کنید تا نظر خود را راجع به مسائل مختلف بیان کند و از این طریق آن به دنبال کسب اطلاعات در مورد وقایع و اتفاقات پیرامونش باشد.

دختر نوجوان خود را طوری تربیت کنید تا مستقل باشد

دختر نوجوان‌تان را طوری تربیت نکنید تا از انتخاب‌ها و تصمیم گیری‌های شما برای آینده‌اش خشنود باشد.

بگذارید برای زندگی‌اش خودش تصمیم بگیرد. او را تشویق کنید تا در مقابل آنچه که می‌خواهد بایستد. برای او فرصت‌هایی ایجاد کنید تا نظرات خودش را اعمال کند.

از او بپرسید: شما چه می‌خواهید؟ بگذارید او انتخاب کند و سپس به انتخاب او احترام بگذارید.

آن‌ها را در تیم‌های ورزشی ثبت نام کنید

تحقیقات نشان می‌دهد دخترانی که در تیم‌های ورزشی بازی می‌کنند از اعتماد به نفس بالاتری برخوردار هستند.

یک رابطه مشترک وجود دارد، بین دخترانی که ورزش‌های گروهی انجام می‌دهند و دخترانی که اعتماد به نفس بالایی دارند. زیرا آن‌ها به دنبال ارزش‌های خود هستند و برای رسیدن به موفقیت تلاش می‌کنند.

مادران، لباس دختر نوجوان خود را از او قرض نگیرید

شما می‌خواهید به او اجازه دهید تا سبک خاص خودش را داشته باشد. زیرا اگر شما مادری هستید که طبق استانداردهای جامعه از دخترتان زیباتر یا لاغرتر است، این باور برای آن‌ها واقعا ناراحت کننده خواهد بود.

این قضیه مستقیما بر اعتماد به نفس او تاثیر منفی می‌گذارد. چنین دخترانی که فکر می‌کنند از مادران خود زیباتر نیستند، عموما اعتماد به نفس بسیار پایینی دارند.

به او کمک کنید مهارت‌هایی کسب کند تا بر ظاهر خود متمرکز نشود. او را به جای تمرکز بر ظاهر خوب و به دست آوردن دستاوردهای ظاهری، درگیر فعالیت‌هایی کنید که باعث ایجاد اعتماد به نفس می‌شود.

ورزش، تئاتر، موسیقی، هنر. هر چیزی که واقعا بتواند به دختران کمک کند تا از طریق کلمات یا خلاقیت، فعالیت خود را بیان کنند تا اینکه از طریق ظاهرشان قضاوت نشوند.

راه‌های افزایش عزت نفس در نوجوانان

اعتماد به نفس و عزت نفس نوجوانان - استاد احمد محمدی

عزت نفس به معنای احساس خوب داشتن نسبت به خود است. افراد دارای عزت نفس؛ خودشان را دوست دارند و خودشان را همانگونه که هستند، می‌پذیرند. به آنچه انجام می‌دهند افتخار می کنند و به خودشان اعتقاد دارند.

یادگیری انجام کارها عزت نفس در نوجوانان را افزایش می‌دهد

وقتی آن‌ها مهارت جدیدی کسب می‌کنند، نقاشی می‌کشند، یا مجسمه‌ای می‌سازند. ورزش می‌کنند، سازی می‌نوازند، مقاله می‌نویسند، دوچرخه سواری می‌کنند و … کم کم ارتباط اجتماعی نوجوانان تقویت می‌شود و همین موضوع، عزت نفس آن‌ها را نیز افزایش می‌دهد.

تحقیقات نشان می‌دهد دخترانی که در تیم‌ها بازی می‌کنند از عزت نفس بالاتری برخوردار هستند. وقنی یاد می‌گیرند به یک دوست کمک کنند و به طور کل؛ هر کاری که یاد می‌گیرند و انجام می‌دهند، فرصتی است تا احساس خوبی نسبت به خود داشته باشند.

استاد احمد محمدی
میزان اعتماد دیگران به تو، به میزان اعتماد به نفست بستگی دارد.
استاد احمد محمدی

اما گاهی اوقات مادر و پدرها نوجوان را طوری تربیت می‌کنند که نسبت به خود خیلی سخت گیر می‌شود. این سبب می‌شود که نوجوان قبول ندارد که آنچه انجام می‌دهد به اندازه کافی خوب باشد.

اگر اینطور فکر کند که کارهایی که انجام می‌دهد کامل نیست یا نمی‌تواند آن را به اندازه کافی خوب انجام دهد، فرصت ایجاد عزت نفس را در درون خود از دست خواهد داد.

پس به نوجوانتان بیاموزید که همه چیز کامل نیست و او را برای انجام کارهایش تشویق کنید نه صرفا برای موفقیت‌هایش.

برای افزایش عزت نفس نوجوانتان می‌توانید کارهایی انجام دهید تا او احساس بهتری نسبت به خود داشته باشد. هیچ وقت دیر نیست.

چند نکته برای بالا بردن عزت نفس نوجوانان

چند نکته برای بالا بردن عزت نفس

ابتدا رفتار خوبی با او داشته باشید. به او یاد دهید تفاوت‌ها را تشخیص دهد. دوستانی را انتخاب کند که به او کمک می‌کنند احساس خوبی در مورد خود داشته باشد. افرادی را پیدا کند که بتواند با آن‌ها خودش باشد. 

چیزهای مفیدی درباره خودش به او بگویید. به نوجوان بگویید، برای چند روز برخی از موارد مثبت و ویژگی‌های خوب خود را روی کاغذ بنویسد. به لیست خود نگاه کند. نقاط قوت را بهبود ببخشد و نقاظ ضعف را برطرف کند. آنچه کامل نیست را بپذیرد.

به نوجوانتان بیاموزید برای خودش اهدافی تعیین کنید و برای رسیدن به آن‌ها تلاش کند. کارهایی انجام دهد که برایش مفید هستند. به او هدف گذاری را آموزش دهید و سپس برنامه ریزی کردن برای نحوه انجام آن را به او بیاموزید.

به او بگویید که باید به برنامه خود پایبند باشد. پیشرفت خود را پیگیری کند. به آنچه تاکنون انجام داده است افتخار کنید.

راه‌های افزایش اعتماد به نفس در نوجوانان

راه افزایش اعتماد به نفس نوجوانان - دکتر احمد محمدی

برای افزایش اعتماد به نفس در نوجوانان؛ ابتدا در مورد برنامه‌های درسی دخترتان با او صحبت کنید و او را تشویق کنید و به او افتخار کنید. دخترتان را برای تلاش‌هایش در هر زمینه‌ای که فعالیت می‌کند، تحسین کنید.

کمتر به نتیجه و بیشتر به تلاش و توسعه مهارت‌های جدید او توجه کنید. تسلط همان چیزی است که اعتماد به نفس را افزایش می‌دهد. تحمل شکست، باعث تقویت انعطاف پذیری آن‌ها می‌شود و به هدف نزدیک‌ترشان می‌کند.

مراقب باشید که چه مجله‌هایی در خانه دارید. تحقیقات نشان می‌دهد ، بعد از 15 دقیقه از تماشای یک مجله مد، حال و هوا از کنجکاوی و اشتیاق به مقایسه خود با بازیگران و پایین آوردن خود تغییر می‌یابد و اعتماد به نفس نوجوانان را کاهش می‌دهد.

نوجوانی، دوره حساسی از زندگی است و والدین باید بدانند با نوجوانان چگونه رفتار کنند تا اعتماد به نفس را در آن‌ها تقویت کنند. با فرزند نوجوانتان مانند فردی که در دوره بلاتکلیفی است رفتار نکنید.

به او فرصت ابزار بدهید تا نظرات خودش را اعمال کند، پیشرفت کند، ورزش کند، بتواند خودش مسئولیت کارهایش را به عهده بگیرد.

او باید بداند که شما او را بدون توجه به تغییر شکل ظاهری، لباس و نحوه عملکرد در کاری که انجام می‌دهد؛ دوست خواهید داشت. از آنجا که افراد در دوران نوجوانی از همسالان خود بسیار تاثیر می‌گیرند، نظر پدر و مادر درباره آن‌ها برایشان بسیار مهم است.

تاثیر والدین، ​​معلمان و دیگر افراد بر اعتماد به نفس نوجوانان

تاثیر والدین، ​​معلمان و دیگر افراد بر اعتماد به نفس

والدین، ​​معلمان و دیگر افراد زندگی نوجوانان، می‌توانند بر احساس آن‌ها در مورد خود تاثیر بگذارند. وقتی آن‌ها روی چیزهای خوب نوجوانان تمرکز می‌کنند، آن‌ها نسبت به خود احساس بهتری خواهند داشت. وقتی نوجوان دچار اشتباهی می‌شود، آن‌ها صبور هستند و به او یاد می‌دهند که باید خودش را بپذیرد.

وقتی نوجوان شما را دوست داشته باشد، بهتر با شما کنار می‌آید و به حرفهایتان گوش می‌دهد و احساس خوشایندی بیشتری به زندگیش خواهد داشت.

اما اگر بزرگترها بیش از آنچه نوجوان را ستایش می‌کنند او را سرزنش کنند، آنگاه داشتن احساس خوب در مورد خود بسیار سخت می‌شود. اذیت و آزار توسط خواهر و برادر یا همسالان می‌تواند به عزت نفس آسیب جدی برساند. شنیدن کلمات تند از اطرافیان می‌تواند بخشی از تفکر نوجوان در مورد خودش شود.

استاد احمد محمدی
میزان اعتماد دیگران به تو، به میزان اعتماد به نفست بستگی دارد.
استاد احمد محمدی

چیزهایی که به نوجوان خود می‌گویید سهم زیادی در به وجود آمدن احساس او در مورد خوش می‌شود. هرگز به او نگویید که بازنده است یا هرگز نمی‌تواند با کسی دوست شود. شنیدن این جملات، اعتماد به نفس نوجوانان را پایین می‌آورد.

روش‌های دیگری نیز وجود دارد که می توانید درباره همان موارد به درستی با نوجوانتان صحبت کنید و به او بگویید: درست است که این بار برنده نشد، اما شاید دفعه دیگر. یا به او بگویید: قطعا می‌تواند چند دوست پیدا کند.

این جملات بار مثبتی دارند. به نوجوان شما کمک می‌کند احساس خوبی در مورد خود داشته باشد و اعتماد به نفس او را تقویت می‌کند.

گاهی اوقات، صدای موجود در ذهن نوجوانان مبتنی بر سخنان تندی است که دیگران گفته‌اند. یا در مواقع بدی که با آن موارد روبه‌رو می‌شوند. گاهی اوقات فقط یادآوری دیدگاه دیگران است، که نسبت به خود سخت گیر می‌شوند. اما پدر و مادر می‌توانند صدای ذهن نوجوانان را تغییر دهند و اعتماد به نفس او را افزایش بدهند.

درمان اعتماد به نفس پایین در نوجوانان

درمان اعتماد به نفس نوجوانان

سال‌های نوجوانی اغلب یک مرحله بسیار ناپایدار از زندگی افراد است. خلق و خو، رفتارها و روابط ممکن است به صورت روزانه یا حتی ساعتی تغییر کند. این اغلب زمانی اتفاق می‌افتد که بسیاری از نوجوانان با اعتماد به نفس پایین دست و پنجه نرم می‌کنند.

تحقیقات روانشناسی نشان داده است که نیمی از نوجوانان از اعتماد به نفس پایینی برخوردار هستند. اما از کجا می‌دانید نوجوان شما با اعتماد به نفس پایین روبه‌رو است؟ والدین نوجوانان از قبل می‌دانند که برقراری ارتباط آزاد نیز از چالش‌های سال‌های نوجوانی است.

علائم هشدار دهنده زیر را که نشان می‌دهد نوجوان شما با اعتماد به نفس پایین روبه‌رو است، بررسی کنید:

به نگاه و چشمان دقت کنید

هنگامی که نوجوان شما با دیگران صحبت می‌کند، به نگاه و چشمان او دقت کنید. غالبا، نوجوانی که دارای اعتماد به نفس پایینی است هنگام صحبت با همسالان یا به خصوص بزرگسالان به پایین یا به پهلو نگاه می‌کند.

این نشانه این است که نوجوان شما هنگام تعامل با شخص دیگر “شایسته” نیست.

به جملات دقت کنید

نوجوان شما ممکن است جمله‌هایی مانند “من هرگز نتوانستم چنین کاری کنم” یا “من قطعا در این آزمون شکست خواهم خورد” را بیان می‌کنند. این جمله‌های منفی شاخص‌های رایج پایین اعتماد به نفس در نوجوانان هستند.

این جملات بازتاب عقاید نوجوان شما در مورد خودشان است و این رفتارها نشانه ای است که نوجوان شما با اعتماد به نفس پایین دست و پنجه نرم می‌کند.

به زبان بدن دقت کنید

مراقب علائم زبان بدن باشید. با مشاهده ارتباط غیر کلامی دیگران می‌توانید چیزهای زیادی دریابید. میزان تعاملات اجتماعی و فعالیت‌های همسالان که نوجوان شما انجام می‌دهد غالبا سرنخ دیگری است.

آیا به نظر می‌رسد نوجوان شما شب و روز در اتاق خود مخفی شده است؟ یا آیا او از نظر تعاملات همسالان چیز کمی دارد؟ نوجوان با زندگی اجتماعی ضعیف اغلب اعتماد به نفس پایینی دارند.

چند نکته مفید برای درمان اعتماد به نفس پایین نوجوان

چند نکته مفید برای درمان عزت نفس

در ادامه با چند نکته برای افزایش اعتماد به نفس پایین آشنا می‌شویم.

روی تلاش تمرکز کنید

روی تلاش و موفقیت‌های او تمرکز کنید، نه به کمال رسیدن او که امری محال است.

به نوجوان خود بیاموزید و آن‌ها را تشویق کنید به جای اینکه همیشه سعی کند شماره یک باشد یا در هر کاری که می‌خواهد سرآمد باشد، به تلاش خود افتخار کند.

به اشتباهات باید به عنوان فرصت‌های یادگیری نگاه کرد، نه شکست.

دکتر احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
پادکست فکرانه - اعتماد به نفس

از خودگفتاری مثبت استفاده کنند

به نوجوان خود بیاموزید که چگونه از خود گفتاری مثبت استفاده کند. گفتگو با خود به شکل مثبت با تبدیل تفکر منفی به تفکر مثبت، به نوجوان شما کمک می‌کند تا اعتماد به نفس پایین خود را افزایش دهند.

اعتماد به نفس پایین عموما با این اظهارات خود-تحقیرآمیز و منفی تداوم می‌یابد. جملاتی مانند “من می‌توانم این کار را انجام دهم. من سخت مطالعه کرده‌ام “و” من می‌دانم که تمام تلاشم را کردم” و این گونه جملات مثبت تنها چیزی است که برای ارتقا اعتماد به نفس در نوجوانان اهمیت دارد.

تشویق کنید

نوجوان خود را تشویق کنید چیزهای جدیدی را امتحان کند. سعی در آزمودن فعالیت‌های جدید و ملاقات با دوستان جدید می‌تواند تقویت کننده اعتماد به نفس بسیار خوبی برای نوجوان شما باشد.

به نوجوان خود کمک کنید تا هدف گذاری را یاد بگیرد و سپس برای تحقق آن گام بردارند. این یک فرآیند آزموده شده است که می‌تواند به نوجوان دارای اعتماد به نفس پایین احساس بهتری نسبت به خود بدهد.

سخن پایانی

سخن پایانی

امیدواریم که اکنون برای مقابله با اعتماد به نفس پایین نوجوان خود احساس تلاش بیشتری کنید. اگر برخی از نکات را امتحان کردید و متوجه شدید نوجوان شما هنوز نشانه‌هایی از اعتماد به نفس پایین ندارد، لطفا از یک مشاور کمک بگیرید. تا به شما بیاموزید چگونه می‌توانید با رعایت نکات مفید و کاربردی در برابر نوجوانان، اعتماد به نفس نوجوان آن‌ها را در درمان کنید.
 

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی