روانشناسی رنگ در برند؛ تاثیر آن در برندسازی و بازاریابی

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۱ مرداد, ۱۴۰۰
آخرین بروزرسانی: ۱۰ بهمن, ۱۴۰۲
روانشناسی رنگ ها و تاثیر آن بر برندسازی ، تبلیغات و بازاریابی در کسب و کارها

روانشناسی رنگ به مطالعه تاثیر رنگ ها در احساسات، بهترین رنگ از نظر روانشناسی، رفتار و واکنش‌های افراد می‌پردازد. در برندسازی و بازاریابی استفاده از رنگ ها به عنوان یک عنصر کلیدی نقش مهمی دارد که انتخاب رنگ در استراتژی برندسازی و بازاریابی علاوه بر تصویر برند، بر تاثیر روانی مشتریان نیز موثر است. برای انتخاب رنگ مناسب برندینگ باید به زمینه کاری کسب و کار، نیاز مشتریان و جامعه هدف توجه کرد. 

در این مقاله از سری مقالات روانشناسی فروش آکادمی بازار در مورد تاثیر روانشناسی رنگ ها در برند، بهترین رنگ از نظر روانشناسی، تاثیر رنگ در برندسازی، ارتباط روانشناسی رنگ و بازاریابی توضیح داده شده است، در ادامه با ما همراه باشید.

کتاب خلق برند برتر
کتاب خلق برند برتر

فهرست مطالب

تاثیر روانشناسی رنگ در برندسازی و کسب و کار

بازاریابان می‌دانند که رنگ‌ها، نقش بسیار مهمی برای بیان موقعیت و اهداف شرکت داشته و در نگرش و در درک بازار هدف تاثیرگذار هستند. رنگ‌ها جدا از تاثیری که بر افراد می‌گذارند می‌توانند روی کسب و کار و برندینگ شما و نحوه تفکر مشتری در مورد شما نیز تاثیر بگذارند.

نتیجه بسیاری از تحقیقات در خصوص تاثیر رنگ‌ها ثابت نموده که برخی رنگ‌ها تاثیر بیشتری را در ایجاد واکنش‌های مطلوب از سوی مخاطبین دارند. هم چنین بازاریابان به منظور استفاده بهتر از رنگ‌ها باید این نکته را مد نظر قرار دهند که انتخاب یک رنگ برای سازمان، تاثیر ماندگاری بر درک مخاطبان از آن سازمان دارد.

نکته مهم دیگر این است که رنگ می‌تواند تاثیر عاطفی نیز داشته باشد و احساسات و توجهات مشتریان را به خود جلب نماید. برای مثال کیفیت، قدرت یا زنانه و مردانه بودن محصول یا خدمت را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

در این نوشتار با معانی ۱۲ رنگ اصلی و فرعی مورد علاقه‌ اکثر افراد در مشاوره کسب کار آشنا می‌شویم. با ما همراه باشید و به معنای رنگ خاص مورد استفاده در محل کار، لوگوی شرکت یا پوشش کارکنان‌‌تان بیشتر بیندیشید.

رنگ های اصلی روانشناسی رنگ ها

رنگ های اصلی روانشناسی رنگ ها

در ادامه با رنگ های اصلی روانشناسی رنگ ها در بازاریابی آشنا خواهیم شد.

رنگ سفید

در مقاله The Psychology of Color in Business از سایت visualcapitalist.com بیان شده است که سفید در روانشناسی رنگ ها نشان دهنده‌ سطح بالایی از بازدهی و بهره‌وری است و نمادی از سادگی، انصاف، روشنی، پاکیزگی و امنیت است.

این رنگ در نشان تجاری شرکت‌های تولید کننده محصولات لبنی و شرکت‌های تولید کننده لوازم بهداشتی مشاهده می‌شود. این رنگ برای بیمارستان‌ها، محصولات دارویی، محصولات رژیمی، کم چرب و محصولات لبنی بسیار مفید است.

استاد احمد محمدی
قانون موفقیت در فروش: درخواست کردن از دیگران و نترسیدن از شنیدن پاسخ منفی.
استاد احمد محمدی

رنگ سیاه

رنگ سیاه نشان قدرت و اقتدار است و می‌توان آن را تهدیدآمیز و گاهی هم غیردوستانه تلقی کرد. رنگ سیاه، در بسیاری از نشان‌های تجاری همچون آدیداس، پوما، نایک، موتورولا و اورئال وجود داشته و نماد قدرت، تشریفات، رسمی بودن، اعتبار و سلطه جویی می‌باشد.

سیاه یا مشکی رنگی است که نور هیچ قسمتی از طیف قابل رویت را بازتاب نمی‌کند. به تعریفی دیگر سیاه حاوی همه رنگ‌ها در طیف قابل رویت هست و گاه به آن رنگ بی‌فام هم گفته شده است.

رنگ قرمز

در روانشناسی رنگ‌ها قرمز رنگی است که برای فعالیت‌های فیزیکی بسیار کاربرد دارد و دارای انرژی و نشان دهنده قدرت بالا است.

این رنگ برای جلب توجه کاربرد زیادی دارد. رنگ قرمز کم به معنای عشق، اشتیاق، حساسیت و زنانگی است، رنگ قرمز تیره منتقل کننده مفهوم قدرت، جدیت در تصمیم گیری، رهبری، شجاعت و اشتیاق است.

انسان‌هایی که علاقه وافری به رنگ قرمز دارند در رده تیپ روانشناسی قرمز قرار می‌‌گیرند. قرمزها انسان‌های قدرتمندی هستند و از انرژی سرشاری برخوردارند. به گونه‌ای که ذخیره انرژی آن‌ها نا تمام به نظر می‌‌رسد.

رنگ زرد

رنگ زرد

شاید در ذهن اکثر افراد این‌گونه جا افتاده است که رنگ زرد نشانه تنفر و عدم علاقه است و اگر معشوقه یا فرد دیگری به آن‌ها هدیه یا گلی با رنگ زرد بدهد نماد خوبی نیست اما در اصل این‌طور نیست و از نظر روانشناسی رنگ، رنگ زرد دنیایی جذابی دارد و طبق بررسی‌های انجام شده رنگ مورد علاقه اکثر افراد است.

زرد رنگی نورانی و بانشاط است که برای تحریک فرآیندهای ذهنی بسیار مورد کاربرد است. جوانانه و مثبت اندیش؛ معمولا برای جلب توجه خریدارانی به کار می‌رود که علاقه زیادی به بازدید از ویترین‌ها دارند. برخی کسب و کار که از رنگ زرد در برندسازی خود استفاده می‌کنند مانند Denny’s و مک دونالد.

رنگ آبی

در روانشناسی رنگ ها آبی بهترین رنگ برای استفاده در بیشتر برنامه‌های کاربردی است و به طرز شگفت آوری نشان دهنده صداقت، اعتماد و اطمینان است.

این رنگ برای بسته بندی و نشان تجاری شرکت‌های تولید کننده محصولات پاک کننده، فیلترهای تصفیه آب، مایعات تمیز کننده، نوشیدنی‌ها، خطوط هوایی و هواپیماها، تهویه‌های هوا، سفرهای دریایی و آب معدنی بسیار مناسب است.

آبی نماد اعتماد و وفاداری است. وقتی به آبی فکر می‌کنیم، اولین تصویری که به ذهنمان می‌آید، دریا و آسمان است. این رنگ می‌تواند نشانه شجاعت و فداکاری هم باشد.

رنگ سبز

سبز رنگ طبیعت، سلامتی و بهبودی و شفا است. این رنگ نشان دهنده احساسات و الهام بخش روحیه‌ شفقت و مردم داری است. رنگ سبز تیره، نماد پول، جهان مالی، بانکداری و بورس است.

سایر رنگ ها در روانشناسی رنگ ها

سایر رنگ ها در روانشناسی رنگ ها

رنگ بنفش: بنفش از سری رنگ‌های فانتزی است که معنی دوره ثروت، کیفیت و خلاقیت را در کسب و کار می‌رساند.

رنگ آبی فیروزه‌ای: آبی فیروزه‌ای رنگی است که نشان از احساسات دارد و نماد توازن و تعادل است. همچنین الهام بخش خوبی برای مهارت‌‌های ارتباطی است.

رنگ نقره‌ای: در روانشناسی رنگ‌ها نقره‌ای از رنگ‌های مدرن و پیچیده دنیای امروز است که یک حس ابهام در خود دارد و نشان دهنده رمز و راز است.

رنگ نارنجی: نارنجی رنگ ماجراجویی و شور و اشتیاق است. همچنین نشان دهنده خوشبینی و شاد بودن هم است.

رنگ خاکستری: خاکستری به عنوان یک پس زمینه خوب برای سایر رنگ‌ها به شمار می‌رود و یک رنگ خنثی و محافظه کار است اما در عین حال به معنی قابلیت اطمینان هم به نظر می‌رسد.

رنگ طلایی: رنگ طلایی نشان دهنده ارزش، اعتبار و جلال و شکوه است. با توجه به لوکس بودن این رنگ، خرد و زیبایی و سخاوت را می‌توان در آن دید.

پادکست - پروموشن و نحوه اجرای آن

روانشناسی رنگ ها و بازاریابی و کمک مقالات آکادمی بازار برای موفقیت در بازاریابی

بازاریابی و فروش یک علم است و انجام آن به شیوه‌های سنتی و غیر علمی، باعث جای ماندن ما از عرصه رقابت می‌گردد. بنابراین باید به دنبال یادگیری و کسب اطلاعات در مورد به روزترین شیوه‌های فروش و بازاریابی باشیم و با دانش کسب شده اقدام به فروش و بازاریابی نماییم.

برای نمونه تاثیر رنگ‌ها بر برندسازی، تبلیغات و بازاریابی در مقاله فوق آورده شده است. از آنجایی که سعی و تلاش تیم آکادمی بازار ثروتمند ساختن ذهنیت افراد جویای پول است. شما برای موفقیت در کسب و کارتان می‌توانید از مقالات آکادمی بازار از جمله مقالات کارآفرینی و کسب و کار استفاده نمایید.

سخن آخر

روانشناسی رنگها در برند و بازاریابی و روانشناسی رنگ ها در طراحی رابط کاربری اهمیت زیادی داشته که در این مقاله به جزئیات آن توجه شده است. انتخاب صحیح رنگ در هویت بصری برند و استراتژی بازاریابی آن موثر می‌باشد و روانشناسی رنگ در فروش می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر رفتار مشتریان و شناخت برند داشته باشد.

با مطالعه دقیق نیاز مشتریان و بازار هدف می‌توانید بهترین رنگ از نظر روانشناسی را انتخاب کنید، زیرا انتخاب رنگ مناسب منجر به ایجاد تعامل مشتریان با برند، تصمیم‌گیری بهتر مشتریان و موفقیت کسب و کار می‌شود. 

5/5 - (18 امتیاز)
درسنامه روانشناسی فروش

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

2 پاسخ

  1. سلام وقتتان بخیر، اولین بار بود که به وبسایت شما سر زدم و واقعا از این بابت خوشحالم که دوره ها و مقالات رایگان را جهت راهنمایی بهتر مشتریان و دیگر افراد قرار میدهید.
    امیدوارم کسب و کار پر رونق و پر از موفقیت داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی