بازاریابی رویدادی و مزایای آن را بشناسید

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۹ تیر, ۱۴۰۰
آخرین بروزرسانی: ۳۰ مهر, ۱۴۰۱
کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون
کتاب نقشه فروش
کتاب نقشه فروش

فهرست مطالب

استفاده از استراتژی بازاریابی رویدادی بازدهی مالی بسیار بالایی برای انواع برند ها داشته است و روش های بازاریابی بسیار زیادی برای رسیدن به بازار بیشتر در رویداد های مختلف چالش بزرگترین کسب و کار های جهان است.

بازاریابی رویداد چیست؟

بازاریابی رویداد در واقع یکی از روش‌های تبلیغاتی است که باعث می‌شود صاحبان برندها و کسب‌وکارها به صورت مستقیم و در اصطلاح چهره به چهره با مشتریان و مخاطبان خود ارتباط برقرار کنند. رویدادهایی که در این روش در نظر گرفته می‌شود باعث ایجاد حس مثبت در مشتری می‌شود.

در دوره فروش حرفه ای آکادمی بازار فهمیدیم که این نوع تبلیغات کمتر حس تبلیغ را به مشتری القا کرده و بیشتر برای ارزش دادن به مشتری مورد استفاده قرار می‌گیرند.  برگزاری کنسرت‌ها، تئاترها، رویدادهای ورزشی و … که در آن‌ها نمونه‌های محصولات به صورت غیرمستقیم به مشتری ارائه می‌شوند، بازاریابی رویداد گفته می‌شوند. به این صورت توجه مشتری به برندی خاص جلب می‌شود.

رویدادها می‌توانند به‌صورت آنلاین یا آفلاین رخ دهند. همچنین ممکن است در همان شرکت میزبانی شده و یا شرکت به عنوان حامی مالی رویداد معرفی شود.

بازاریابی رویداد می‌تواند به طرق مختلف برای کسب و کار شما مفید باشد. همچنین به ارتقای یک محصول، ارتباط بیشتر و رضایت مشتری کمک می‌کند. برنامه‌ریزی رویداد می‌تواند به شرکا و حامیان مالی شما یک نقطه تعامل تاکتیکی و قابل مشاهده برای اعمال بازگشت سرمایه (ROI) خود بدهد.

بازاریابی رویداد یکی از بهترین روش‌ها به منظور:

  • ایجاد آگاهی از برند
  • افزایش تعامل مشتری
  • ایجاد سرنخ‌ها
  • آموزش مشتریان
  • افزایش میزان فروش
پادکست - مزایای بازاریابی درونگرا و برونگرا

استفاده از بازاریابی رویدادی در ایران

چند نمونه عملی استفاده از بازاریابی رویدادی در ایران

  • جشن یلدا و رویداد های بسیار زیاد برای آن در سایت ها و کسب و کار های مختلف
  • روز عشق (ولنتاین) و ارائه محصولات خاص برای این روز
  • جشن سال نو (نوروز) و برنامه های ویژه بازار و سایت ها برای خرید شب عید
  • فستیوال های مختلف خارجی و جذب توریست های فراوان (نمونه داخلی آن جشن گلاب گیرون کاشان) و استفاده آژانس های هواپیمایی از این فرصت ها
  • تخفیفات جمعه سیاه در کشور های خارجی و استفاده سایت های ایرانی برای فروش اجناس با عنوان تخفیف های جمعه سیاه

شرکت ها می‌توانند میزبان و یا حمایت کننده ی رویداد ها باشند. با آکادمی بازار همراه باشید در این مقاله ابعاد مخلف بازاریابی رویدادی بیان می شود:

مزایای بازاریابی رویدادی (دلایل استفاده از آن در انواع کسب و کار)

استفاده از انواع روش های بازاریابی مزیت های خود را دارد اما مزیت های بازاریابی رویداد بسیار خاص و مفید است که در بسیاری از روش های بازاریابی دیگر مشاهده نمی شود.

در واقع بازاریابی رویدادی یک نوع بازاریابی صحیح به دلیل استاده ترکیبی از بازاریابی آنلاین و آفلاین می باشد. بازاریابی رویدادی موجب رشد زیاد کسب و کارها می شود، به همین دلیل بسیاری از شرکت ها علاقه پیدا میکنند تا  از آن استفاده کنند.

استفاده از بازاریابی رویدادی و افزایش آگاهی از برند

بر اساس تحقیقات انجام شده و آمار موجود، 74 درصد از شرکت کنندگان در رویدادهای برگزار شده، نظر مثبت‌تری در مورد شرکت، برند یا خدماتی که بعد از رویداد تبلیغ می‌شود دارند.

یکی از بزرگ‌ترین دلایلی که شرکت‌ها در یک رویداد شرکت می‌کنند یا میزبان آن هستند، ایجاد نام و هویت برندشان است. با وجود رقابت شدید در همه صنایع، توانایی متمایز کردن خود از دیگران بسیار مهم است.

علاوه بر آن در رویدادهای برگزار شده معمولا امکان برقراری ارتباط با خبرنگاران نیز وجود دارد. به همین دلیل می‌توان از طریق صحبت با آن‌ها برای معرفی محصولات و خدمات در مطبوعات اقدام نمود.

بازاریابی رویداد سامسونگ

افزایش ارتباط با مشتری با بازاریابی رویدادی

امروزه بسیاری از برندها به واسطه شبکه‌های اجتماعی با مشتریان خود رابطه دارند. حتما شما می دانید که هیچکدام از روش های ارتباطی به اندازه ارتباط رو در رو تاثیر گذار نیستند.

مزایا بازاریابی رویدادی این امکان را برایتان ایجاد می کند تا از نزدیک با یکدیگر در ارتباط باشید و قطعا تاثیر بسیار مثبتی در ذهن مشتری می گذارد.

براساس مطالعات انجام شده هرچقدر تعامل با مشتری بیشتر شود وفاداری مشتری به شما بیشتر خواهد شد و احتمال حفظ و نگهداری مشتری بالا تر می رود.

فروش بیشتر

معمولا افراد و مشتریانی که در رویدادهای شما شرکت می‌کنند، از قبل اطلاعات کاملی در مورد محصولات و خدمات شما دارند. با شرکت در رویداد به دنبال تصمیم‌گیری نهایی برای خرید هستند. با برگزاری رویداد به شکل درست می‌توانید مشتری را برای خرید نهایی راضی کنید.

آموزش با بازاریابی رویداد

65 درصد از مصرف کنندگان می‌گویند که رویدادهای زنده به آن‌ها کمک می‌کند تا درک بهتری از یک محصول یا خدمات داشته باشند. همچنین این روش از تلاش‌های دیجیتالی و تبلیغات تلویزیونی به عنوان روش‌هایی برای شناخت و یادگیری در مورد یک نام تجاری موثرتر است.

یکی از دلایل اصلی شرکت در کنفرانس‌های تجاری، سمینارها و نمایشگاه‌های تجاری، یادگیری در مورد استراتژی‌ها، فناوری‌های جدید و موارد استفاده برای یک محصول یا خدمات است.

تولید سرنخ بازاریابی با بازاریابی رویدادی

65 درصد از مصرف کنندگان می‌گویند که رویدادهای زنده به آن‌ها کمک می‌کند تا درک بهتری از یک محصول یا خدمات داشته باشند. همچنین این روش از تلاش‌های دیجیتالی و تبلیغات تلویزیونی به عنوان روش‌هایی برای شناخت و یادگیری در مورد یک نام تجاری موثرتر است.

یکی از دلایل اصلی شرکت در کنفرانس‌های تجاری، سمینارها و نمایشگاه‌های تجاری، یادگیری در مورد استراتژی‌ها، فناوری‌های جدید و موارد استفاده برای یک محصول یا خدمات است.

بازاریابان آمریکایی تعداد کثیری از مشتریان خود را ازطریق رویداد ها به دست می آورند. شما باید راجب به کسانی که در رویداد های شما حضور می یابند اطلاعات کسب جذب کنید و اطلاعاتی که جمع آوری می کنید باید میزان ارتباط مشتری با شما را نشان دهد.

به این صورت شما این امکان را پیدا می کنید که مشتریان بالقوه را از میان شرکت کننده ها شناسایی کنید و با پیگیری ها آن ها رابه مشتریان ثابت تبدیل کنید.

آموزش و فرهنگ سازی از راه بازاریابی رویدادی

بسیاری از برندها معتقدند که رویدادها به آن‌ها این امکان را می دهند تا نسبت به محصولات و برندها آگاهی بیشتری پیدا کنند. آن‌ها اعتقاد دارند که رویدادهای آفلاین و آنلاین روش مناسب ‌تری نسبت به تبلیغات رسانه ای و سایر انواع تبلیغات هستند.

آموزش در رویداد به شکل های متفاوتی صورت میگیرد، اگر استفاده از کالاهای شما پیچیده است، می‌توانید سمینارهای مختلفی تشکیل بدهید و نحوه استفاده از آن را آموزش دهید. یا می ‌توانید غرفه‌ای در یک نمایشگاه اجاره کنید ودر آن آموزش کسب وکار خود را انجام دهید.

گسترش مشتریان با بازاریابی رویدادی

رویداد ها نقش بسیار مهمی در اعتماد سازی مشتری ایفا می کند. معمولا مشتری ها برند هایی را که از نزدیک بشناسند بیشتر اعتماد می کنند. اعتماد موجب افزایش تعداد مشتریان شما می شود. زیرا بهترین تبلیغ کنندگان محصولات شما مشتریان وفادار هستند.

یکی از دلایل اصلی شرکت در کنفرانس‌های تجاری، سمینارها و نمایشگاه‌های تجاری، یادگیری در مورد استراتژی‌ها، فناوری‌های جدید و موارد استفاده برای یک محصول یا خدمات است.

شرکت چه نقشی می‌تواند در بازاریابی رویداد داشته باشد؟

هر شرکت یا برند می‌تواند با چند نقش مختلف در یک رویداد حاضر باشد.

میزبانی رویداد

میزبانی یک رویداد یک راه عالی برای افزایش آگاهی از برند و دستیابی به مخاطبان هدف شما است. هنگام تصمیم گیری برای میزبانی یک رویداد موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • پایه و اساس مشتری: مشتری شما احتمال دارد در چه نوع رویدادهایی شرکت کنند؟
  • شراکت با مشاغل غیر رقیب: برای تقسیم هزینه‌ها و افزایش دسترسی شما.
  • تبلیغ رویداد شما: تبلیغ رویداد شما از طریق کدام روش موثرتر خواهد بود؟ رسانه‌های اجتماعی، ایمیل، تبلیغات و یا هر سه
  • چگونه سرنخ‌ها را دنبال می‌کنید: برای جمع‌آوری اطلاعات سرنخ‌ها چه خواهید کرد و چه فرآیندهایی را برای پرورش سرنخ پس از رویداد در نظر خواهید گرفت؟
  • ROI رویداد خود را چگونه اندازه می‌گیرید: مطمئن شوید که رویداد شما معیارهای قابل اندازه‌گیری برای سنجش موفقیت دارد. این معیار می‌تواند تعداد شرکت‌کنندگان یا فروش‌های پس از رویداد باشد.

اسپانسر یا حمایت کننده رویداد

شرکت‌ها ممکن است به دلایل مختلفی از یک رویداد حمایت مالی کنند که برخی از آن‌ها عبارتند از:

  • دسترسی به مخاطبان درگیر و مشتاقی که پذیرای پیام شما هستند.
  • برندسازی: برای ایجاد آگاهی از برند با مخاطبان هدف و همچنین همراستایی برند آن‌ها با برند میزبان و سایر شرکت‌های میزبان رویداد.
  • شبکه سازی: کنفرانس‌ها فرصتی برای ایجاد شبکه با سایر مشاغل و ایجاد مشارکت‌هایی که برای کسب و کار شما منطقی هستند را فراهم می‌کند.
  • تعامل با مشتری: برندها می‌توانند مستقیماً با مشتریان خود تعامل داشته باشند تا روابط معنادارتری ایجاد کنند و این شانس را داشته باشند که به سؤالات پاسخ دهند.

سخنرانی در رویداد

داشتن فرصتی برای ارائه سخنرانی در یک رویداد می‌تواند راهی عالی برای قرار دادن مدیران خود به عنوان رهبران فکری باشد. با انتخاب موضوعی مرتبط با کسب‌وکار خود، به شرکت کنندگان نشان دهید که منبع قابل اعتمادی هستید و شرکت شما نیز در این زمینه معتبر و قابل اعتماد است.

داشتن فرصتی برای ارائه سخنرانی در یک رویداد می‌تواند راهی عالی برای قرار دادن مدیران خود به عنوان رهبران فکری باشد. با انتخاب موضوعی مرتبط با کسب‌وکار خود، به شرکت کنندگان نشان دهید که منبع قابل اعتمادی هستید و شرکت شما نیز در این زمینه معتبر و قابل اعتماد است.

نحوه اجرای بازاریابی رویداد

بازاریابی رویداد برای کسب‌وکارهای بزرگ و کوچک مختلفی اجرا می‌شود و با توجه به نوع فعالیت و کسب‌وکار ممکن است در برخی از جزئیات متفاوت باشد. اما در نهایت بازاریابی رویداد به صورت‌های مختلفی قابل اجرا است. در ادامه برخی از این نمونه‌ها معرفی شده‌اند.

 برگزاری کنفرانس

یکی از روش‌های استفاده از این نوع بازاریابی، برگزاری کنفرانس با موضوعات مختلف است. در این کنفرانس‌ها از سخنرانان متخصص دعوت می‌شود. کارگاه‌های مختلف آموزشی برگزار می‌شود و فرصت‌های مختلف شبکه برای شرکت کنندگان فراهم می‌شود.

برگزاری نمایشگاه

یکی از روش‌های استفاده از ایونت مارکتینگ، برگزاری نمایشگاه است. نمایشگاه‌ها رویدادها بسیار بزرگی هستند که برای نمایش محصولات و خدمات مختلفی برگزار می‌شوند. افراد، سرمایه گذاران، خریداران، نمایندگان شرکت‌ها و افراد دیگر می‌توانند در نمایشگاه حضور یابند.

سمینار

سمینارها که به صورت آنلاین نیز برگزار می‌شوند (وبینار) رویدادهای مهمی هستند که به منظور آموزش در زمینه خاصی برگزار می‌شوند. شرکت در سمینارها برای تعداد افراد خاصی امکان‌پذیر است. در سمینارها بحث‌های مختلف، سخنرانی و فرصت‌های شبکه‌ای وجود دارد.

برگزاری جشن و مهمانی

گاهی اوقات مهمانی‌ها و جشن‌ها برای معرفی یک کسب‌وکار مخصوصا در آغاز راه بسیار تأثیرگذار هستند. برگزاری دورهمی‌های دوستانه میان کسب‌وکارها و در نهایت معرفی برند می‌تواند بسیار مهم باشد.

نمونه‌هایی از بازاریابی رویدادی

این روش بازاریابی در شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ و کوچکی استفاده می‌شود. در ادامه تعدادی از مهم‌ترین نمونه‌های آن در ایران و جهان معرفی می‌شوند.

Google I/O

گوگل کنفرانس خود را برای توسعه دهندگان به صورت آفلاین برگزار می‌کند، اما این رویداد را در اینترنت نیز پخش می‌کند. برای دستیابی به جلوه حضور و ارائه کیفیت بالای پخش، گوگل از دوربین 360 درجه استفاده می‌کند. تمام ویدیوها نیز در یوتیوب قراار می‌گیرند.

در مورد محتوا، گوگل ترکیبی عالی از سخنرانی‌های آموزشی کارشناسان برتر و تبلیغات محصول شرکت را ارائه می‌دهد. هر سال این برند ویژگی‌های جدیدی را برای محصولات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری خود معرفی می‌کند.

نشست زیر 30 سال فوربس

فوربس با اجلاس زیر 30 سال خود نمونه‌ای کلاسیک از یک رویداد رهبری فکری و شبکه را ارائه می‌دهد. مهم‌تر از همه، این گردهمایی دقیقاً مطابق با علایق مخاطبان هدف است.

این شرکت رویداد خود را برای جوانان برگزار می‌کند. بنابراین، اجلاس زیر 30 سال علاوه بر سخنرانی، شامل فعالیت‌های سرگرمی مناسب است. ازجمله این موارد می‌توان به جشنواره موسیقی، مسابقه سرعت، سفرهای میدانی متمرکز بر صنعت، جشنواره غذا و خدمات اجتماعی اشاره کرد.

کنفرانس مدیریت کسب‌وکار شرکت اوراکل

اوراکل به عنوان اسپانسر این رویداد است، زیرا تمام کسب‌وکارهایی که در این رویداد شرکت می‌کنند فعالیت خود را بر مبنای فناوری‌های دیجیتال و ابری پیش می‌برند. این رویداد برخلاف رویدادهای سرد و خشک اقتصادی، رویدادی بسیار جذاب است. همچنین رهبران حوزه کسب‌وکار و سرویس‌های اطلاعاتی در این اجلاس سخنرانی می‌کنند.

کنفرانس فناوری کسب‌وکار CEBIT Australia

یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای تجاری و فناوری که در استرالیا برگزار می‌شود. این رویداد در زمینه فناوری اطلاعات، فروش، امور مالی، بازاریابی و … فعالیت می‌کند. افرادی که برای سخنرانی در این رویداد انتخاب می‌شوند در زمینه‌های مختلف رسانه، آکادمی‌ها، فناوری‌ها، سمینارها، کسب‌وکارهای اینترنتی و … فعالیت می‌کنند.

کنفرانس نوآوری فناوری لیسبون

این کنفرانس یکی از مهم‌ترین رویدادها و کنفرانس‌ها در زمینه فناوری در دنیا است. افراد بسیاری زیادی در این جشنواره حضور دارند و به دنبال سرمایه گذاری در فناوری‌ها و نوآوری‌های جدید اینترنتی هستند. استفان هاوکینگ یکی از سخنرانان برجسته این رویداد بوده است.

کنفرانسSXSW  تگزاس

یکی از رویدادهای بسیار محبوب و برجسته در دنیا که در حوزه کسب‌وکار برگزار می‌شود. این رویداد در زمینه کسب‌وکار اینترنتی برگزار می‌شود. علاوه بر سخنرانی، انواع فعالیت‌های سرگرمی مانند اجرای موسیقی و فرصتی برای تفریحات مختلف نیز وجود دارد.

در ایران نیز رویدادهای مختلفی برگزار می‌شود که در ادامه برخی از آن‌ها معرفی شده‌اند.

نمایشگاه الکامپ

الکامپ یکی از نمایشگاه‌های بین المللی است که در زمینه رایانه، تجارت الکترونیکی هر سال در تهران برگزار می‌شود. در واقع بزرگ‌ترین رویداد فناوری که در ایران برگزار می‌شود، نمایشگاه الکامپ است. تمام کسب‌وکارهای مختلف و استارتاپ‌ها به همراه دستاوردها، برنامه‌ها و محصولات خود در این نمایشگاه شرکت می‌کنند.

 اینوتکس

یکی دیگر از رویدادها و همایش‌هایی که در زمینه کسب‌وکار در تهران برگزار می‌شوند، رویداد اینوتکس است. این رویداد اولین بار در سال 1390 در تهران به منظور تبادل دانش میان کسب‌وکارهای مختلف و مشارکت و سرمایه‌گذاری برگزار شد.

نکات و پیشنهادات کلیدی برای برگذاری بازاریابی رویداد

  • فرصت تماشای رویداد خود را هم به صورت آفلاین و هم به صورت آفلاین فراهم کنید.
  • تبلیغ محصول خود را با محتوای آموزشی با کیفیت ترکیب کنید.
  • اجازه دهید افراد پس از رویداد به مطالب کنفرانس دسترسی داشته باشند.
  • هنگام برگزاری رویداد، علایق مخاطبان و اهداف تجاری خود را در نظر داشته باشید.
  • تجربیات جذاب و نفس‌گیری برای مخاطبان خود فراهم کنید.
  • به یاد داشته باشید که حتما مقداری سرگرمی به رویداد خود اضافه کنید. حتی اگر رویداد بسیار جدی است.
  • از به کارگیری ایده‌های غیرمعمول برای رویدادها نترسید، اما مطمئن شوید که این ایده‌ها نیازهای تجاری شما را برآورده می‌کنند.
  • برای ارائه یک ایده جدید و در عین حال موفق، سعی کنید نیازها و چالش‌های مخاطبان خود را شناسایی کنید.

سخن آخر

در هر فعالیت و کسب‌وکاری انجام فعالیت‌های بازاریابی بسیار مهم و تأثیرگذار است. تنوع روش‌های بازاریابی بسیار بالا بوده و می‌توانید برای هر فعالیتی چندین روش بازاریابی انتخاب کنید. یکی از این روش‌ها، بازاریابی رویداد است که می‌تواند برای رشد و رونق فعالیت مورد استفاده قرار گیرد. در این مقاله در مورد این روش بازاریابی و نحوه استفاده از آن به صورت مفصل صحبت شد.

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی