ریبرندینگ چیست؟
قبل از هرچیز این را بگوییم که ریبرندینگ یکی از مفاهیم اصلی برندینگ است؛ طی فرایند ریبرندینگ، برند مجددا خود را اصلاح میکند تا به اهداف کسبوکاری خودش برسد. ریبرندینگ یا همان بازسازی برند وقتی اتفاق میافتد که شرکت شما استراتژی بازاریابی شما را با یک نام، لوگو یا طرح جدید بازنگری میکند و میخواهد هویتی جدید و متمایز در ذهن مشتریان ایجاد کند.
ریبرندینگ میتواند برای هر کسبوکاری که در تلاش برای مدرنسازی یا حتی متمایز کردن خودش از رقباست معجزه کند. بازسازی برند به شما کمک میکند که مشتریهای جدید پیدا کنید، با این کار بتوانید پاسخگوی نیازهای مشتریان باشید و حتی مزیت رقابتی ایجاد کنید.
لوگو یا همان عناصر مربوط به برندینگ مثل بستهبندی یا طراحی برند همه روی ذهن مخاطب تاثیر دارند. حالا استفاده از یک لوگوی اشتباه، نام نادرست و نامناسب یا هرچیزی دیگری شاید باعث شود که شما ریبرند کنید.
چه عواملی در ریبرند تاثیرگذارند؟
بسیاری از عوامل باعث موفقیت در ریبرندینگ خواهند شد؛ این عوامل عبارتاند از:
- باید انعطافپذیری بالایی داشته باشید.
- آماده اصلاح باشید؛ چرا که امکان شکست در این کار وجود دارد.
- باید جزء به جزء این فرآیند را کنترل کنید تا همه کارها به بهترین شکل پیش بروند.
- باید ارتباطات خودتان را با مشتریان حفظ کنید و از نظرات آنها در این ریبرندینگ استفاده کنید.
چرا کسب و کارها ریبرند می کنند؟
اگر به دلیل اینکه چشمانداز، مأموریت، ارزشها و بازار شرکتتان دیگر در برند شما منعکس نمیشود، یک برند جدید را در نظر میگیرید، ممکن است تغییر برند تصمیم درستی باشد. باید بگوییم که محبوبترین برندهای دنیا هم ریبرندینگ میکنند؛ اینکار نه تنها لطمهای به اعتبار و کسبوکارشان وارد نمیکند، بلکه حتی باعث رضایت مشتریان هم میشود.
تغییر نام تجاری میتواند جان تازهای به کسبوکار شما بدهد. در اینجا چند دلیل برای درنظرگرفتن تغییر نام تجاری وجود دارد. ما در دنیایی زندگی میکنیم که دائما تغییر میکند. عناصر اساسی برندینگ با گذشت زمان بهروز میشوند؛ از تایپ فیت گرفته، تا رنگها، تصاویر و آرمها میتوانند بهروز شوند. اگر میخواهید آرم یا لوگوی شما رنگ و شکل تازهای بهخودش بگیرد، بد نیست به فکر بازسازی برند باشید.
– ریبرندینگ به دلیل مشتری محوری
رفتار مصرفکننده دائما تغییر میکند و تکامل مییابد. برند شما باید حفظ شود تا مشتریمحور و مرتبط باقی بماند. با پیشرفت تکنولوژی، حفظ مشتری چالشبرانگیز خواهد بود. یک برند جدید افراد را بهخودش جلب میکند و باعث میشود که بیشتر به چشم مخاطب بیایید.
یادتان باشد که در هر کسب و کار و هر شغلی، مشتری است که میتواند شما را به عرش رسانده و یا از عرش به پایین بکشاند. در واقع هر مشتری می تواند سرآغازگر یک موفقیت و یا سرآغازگر راه ورشکستی و سقوط باشد. برای این منظور میتوانید در دوره مشتری مداری آکادمی بازار شرکت کنید. شرکت در این دوره منجر به موفقیت در وفاداری مشتریان و حتی افزایش فروش خواهد شد.
– ریبرندینگ به دلیل تغییر رهبری
اگر مالکیت یک برند به شخص دیگری واگذار شود، زمان خوبی برای درنظرگرفتن هویت جدید است تا این تغییر را به مشتریان خود منعکس کند.
– ریبرندینگ به دلیل ادغام شرکت
اگر دو شرکت با هم ادغام شود، ریبرندینگ حتما باید اتفاق بیفتد. هنگامی که این تغییرات اتفاق میافتد، تمرکز بر برند مهمترین مسئلهای است که باید به آن توجه داشته باشید. این ادغام باعث میشود که شما وارد بازارهای جدید شوید، مخاطبان بیشتری داشته باشید و حتی در نهایت منجر به افزایش فروش هم خواهد شد. تغییر نام تجاری به ارائه یک هویت بصری جدید کمک میکند.
– ریبرندینگ به دلیل تغییر موقعیت
منظور همان وضعیت یک شرکت موجود در بازار است. همانطور که یک شرکت بالغ میتواند، در بازار رشد میکند، در طول زمان تکامل مییابد، ممکن است بهمرور زمان چیزی بسیار متفاوت از آن چیزی باشد که برای اولین بار شروع شد. هویت اصلی سازمان شما که از قبل وجود داشته، میتواند بیشتر به یک مسئولیت تبدیل شود و شرکت را عقب نگه دارد.
– ریبرندینگ به دلیل پیشی گرفتن از رقبا
بازسازی برند میتواند با متمایز ساختن پیشنهاد شما از برندهای دیگر با محصولات یا خدمات مشابه، مزیت رقابتی به کسب و کار شما بدهد. با بازنگری هویت برند خود، میتوانید پیشنهادات فروش منحصربهفرد خود را به نمایش بگذارید و موقعیت متمایز خود را در بازار برجسته کنید. ایجاد هویت برند متمایز به مشتریان کمک میکند تا کسب و کار شما را از دریای دیگر متمایز کنند.
بهعنوان مثال: اگر کسبوکار به محصولات یا خدمات جدیدی گسترشیافته است که بهطور قابلتوجهی با پیشنهادات اصلی متفاوت است، تغییر نام تجاری میتواند به انتقال این تغییر به مشتریان و ذینفعان کمک کند. این تضمین میکند که هویت برند منعکسکننده جهت فعلی کسبوکار است و از سردرگمی یا ناهماهنگیهایی که میتواند بسیار پرهزینه باشد، جلوگیری میکند.
به دلائل زیر نباید به سراغ ریبرندینگ بروید
- اگر فقط یک نام تجاری و لوگوی جدید میخواهید و آماده بهروزرسانی داراییهای بصری شرکت خودتان به برند جدید نیستید، مشتریان خودتان را گیج خواهید کرد.
- کسالت به ندرت دلیل خوبی برای تغییر نام تجاری است. مانند کوکاکولا، برخی از موفقترین برندهای جهان برای چندین دهه یک برند ثابت را حفظ کردهاند. ثبات یکی از دلایلی است که مشتریان عاشق یک برند میشوند، بنابراین مراقب باشید که همه چیز را تغییر ندهید، فقط به این دلیل که میخواهید چیز جدیدی داشته باشید.
- یک مدیرعامل جدید یا مدیر ارشد بازاریابی ممکن است فکر کند که تغییر نام تجاری راهحلی سریع برای نشان دادن این است که شرکت در حال گرفتن مسیر جدیدی است. اما این به ندرت مفید است، مگر اینکه تغییر نام تجاری با تغییرات بزرگ نهادی همراه باشد که این جهت جدید را منعکس میکند.
- تغییر نام تجاری صرفا بر اساس نارضایتی داخلی، بدون درنظرگرفتن تأثیر آن بر مشتریان و بازار، دلیل اشتباه دیگری برای بازسازی برند است. در حالی که برای یک شرکت مهم است که بهطور مداوم تکامل یابد، تغییر نام تجاری باید بر اساس یک چشمانداز استراتژیک روشن و نیاز واقعی به ارائه خدمات بهتر به مشتریان انجام شود.
مراحل ریبرندینگ
حالا که با مفهوم ریبرندینگ آشنا شدید و دانستید که چرا شرکتها ریبرند میکنند، بهتر است نگاهی به مراحل بازسازی برند داشته باشیم.
1. بازار هدف خودتان را بشناسید و مجددا مخاطبانتان را تعریف کنید
باید تحقیقات گسترده در این زمینه داشته باشید، ببینید که خریداران واقعی شما چه کسانی هستند و چه انتظاراتی دارند؟ بازار هدف اولیه و مخاطبان خودتان را با بازاری که قرار است داشته باشید، مقایسه کنید. وقتی که مخاطبان واقعی و بازار را مشخص کردید، میتوانید استراتژیهای خود را پیادهسازی کنید.
ممکن است متوجه شوید که با جمعیتی درگیر هستید که هرگز انتظارش را نداشتید یا با رقیب جدیدی روبرو هستید که محصولات یا خدماتش مستقیما با محصولات شما رقابت می کنند. اگر اینطور است، وقت آن است که بررسی کنید چه کسی واقعا از شما خرید میکند؟ با مقایسه این اطلاعات با بازار هدف اولیه و مخاطبان خود، ممکن است شگفت زده شوید.
وقتی که بازار و مخاطبان واقعی خود را شناسایی کردید (یعنی کسانی که خرید میکنند)، میتوانید برای ایجاد ارتباط قویتر با مشتریان خود، تغییر نام تجاری شرکت خودتان را شروع کنید و نسبت به رقبای خود برتری پیدا کنید.
2. ماموریت، دیدگاه خودتان را تغییر دهید
باید اقداماتی را انجام دهید که بتوانید چشمانداز شرکت را مشخص کنید؛ البته که در بسیاری از موارد با گذشت زمان میتوانید این چشماندازها را مشخص کنید. باید یک نقشه راه تعریف کنید و تمامی جنبههای کارتان را مدنظر داشته باشید. چشمانداز، ماموریت و ارزش های شرکت خود را روشن کنید.
چشمانداز شرکت شما چراغ راهنما برای هر اقدامی است که انجام میدهید. در طول فرآیند تغییر نام تجاری، چشمانداز شرکتتان تأثیر قابل توجهی بر جنبه های مختلف خواهد داشت، از طراحی مجدد وب سایت شما گرفته تا بسیاری از فاکتورهای دیگر.
در حالی که ممکن است هنوز در همان مسیر حرکت کنید، رویکردی که برای رسیدن به اهداف خود در پیش میگیرید ممکن است تغییر کرده باشد. به عبارت دیگر، ماموریت شما به عنوان یک نقشه راه برای شرکت شما عمل میکند.
به عنوان مثال: بیانیه ماموریت مایکروسافت این است:
“مأموریت ما این است که به هر فرد و هر سازمانی در این سیاره قدرت دهیم تا به دستاوردهای بیشتری دست پیدا کند.”
قبل از تغییر نام تجاری، مهم است که مطمئن شوید بیانیه ماموریت شما هنوز دقیق است، در غیر این صورت نیاز به تغییر دارید. با وجود این موارد گفته شده، همانطور که نام تجاری شما رشد میکند و تکامل مییابد، برخی از ارزشهای اساسی ممکن است دیگر پایدار نباشند.
3. کاری با نام شرکتتان نداشته باشید!
اگر نام شرکت خودتان را تغییر دهید، به معنای از دست رفتن آگاهی از برند است. اگر این نام با چشمانداز، ماموریت و اهداف شما همخوانی دارد، آن را حفظ کنید. فقط سعی کنید برنامههای جبرانی را درنظر بگیرد.
4. خدمات و محصولات خودتان را متمایز کنید
در کنار درک این موضوع که مخاطبان شما چه کسانی هستند، باید خدمات خود را متمایز و مشخص کنید. شما باید فهرستی از محصولات یا خدماتی که ارائه میدهید ایجاد کنید، زیرا این به شما کمک میکند تا در مورد آنچه ارائه میدهید، تمرکز بیشتری داشته باشید.
همچنین با داشتن درک روشنی از خدمات خود، توسعه استراتژی های بازاریابی هدفمند و کمپین های ارتباطی برای جذب مشتریان مناسب آسانتر میشود. شما میتوانید فعالیتهای پیام رسانی و تبلیغاتی خود را طوری تنظیم کنید که بهطور موثر به مخاطبان هدف خود دسترسی پیدا کنید، ارزش خدمات خود را به نمایش بگذارید و به نیازهای خاص آنها رسیدگی کنید.
5. نام برند خود را در نظر بگیرید
اگر به تغییر نام شرکت خود به عنوان بخشی از یک برند جدید فکر می کنید، بسیار مهم است که برای آن برنامه ریزی کنید. یادتان باشد که در طول این فرآیند همیشه نیازی به تغییر نام برند خود ندارید و این تصمیم سادهای نیست!
بسیاری از ارزش ویژه برند در نام شرکت شما است، بنابراین مطمئن شوید که این کار را به دلایل درست انجام میدهید.
6. در شعار برند خود تجدید نظر کنید
مانند نام تجاری خود، ممکن است لزوما نیازی به تغییر شعار برند خود نداشته باشید. تغییر شعار برند شما نسبتاً ساده تر از تغییر نام تجاری است، اما هنوز هم نیاز به بررسی دقیق دارد. شعار شما برای ایجاد شناخت برند مهم است.
7. هویت برند خود را بازسازی کنید
تغییرات بالقوه در طول فرآیند تغییر نام تجاری ممکن است شامل طراحی مجدد لوگو، یک پالت رنگ به روز شده و توسعه دستورالعملهای برند جدید باشد.
8. لوگو
در حالی که ممکن است لوگوی شما در ابتدای راهاندازی کسبوکارتان عالی باشد، مشتریان فعلیتان ممکن است واقعاً با آن ارتباط برقرار نکنند. یا ممکن است لوگوی شما نیاز مبرمی به بروزرسانی داشته باشد تا با تغییرات داخلی مهمی که تمرکز شرکت را تغییر داده است، هماهنگ شود. در هر صورت، لوگوی شما برای موفقیت باید منعکس کننده پیشنهاد شما باشد.
9. پالت رنگ
پالت رنگی انتخابی شما تأثیر قابلتوجهی بر برند شما دارد و رنگهای خاصی مترادف با برندهایی هستند که از آنها استفاده می کنند. مثلا:
- رنگ مک دونالد زرد است.
- سیسکو آبی است.
مثالهایی از ریبرند برندهای معتبر
بهتر است در ادامه به این موضوع بپردازیم که چه برندهایی ریبرند داشتهاند و حتی در این زمینه موفق هم بودهاند.
1. چوبانی
در سال 2017، چوبانی چند تغییر عمده در برند خود ایجاد کرد تا در صنعت تولید ماست پیشرو باشد. در همان سالهای ابتدایی تاسیس شرکت، آنها هویت خود را از یک شرکت تولید ماست به یک “شرکت سلامتی متمرکز بر غذا” با شعار “جنگ برای شادی” تغییر دادند.
فعالیت و برند آنها همیشه چیزی بیشتر از تولید ماست بوده است. تمرکز بر سلامت و تغذیه را در تبلیغات آنها و محصولات جدیدشان از جمله ماست یونانی و ماست فلیپ چوبانی مشاهده خواهید کرد. حتی بعد از چند وقت، چوبانی بستهبندی خود را تغییر داد؛ به جای استفاده از ظروف سفید ساده با عکس میوه، بستهبندی محصولات خودش را با استفاده از هنر عامیانه قرن 19 آمریکا با رنگهای متنوع طراحی کرد.
2. مایکروسافت
مایکروسافت در اواسط دهه 2000 نام تجاری خود را تغییر داد تا تصویر خود را به عنوان یک غول نرمافزاری انحصاری از بین ببرد و درک مشتری محورتری ایجاد کند. این شرکت لوگوی جدیدی را معرفی کرد، محصولات خود را با تمرکز بر تجربه کاربر بازطراحی کرد و بر تعهد خود به همکاری و خلاقیت تاکید کرد.
3. دراپ باکس
در سال 2007، Dropbox به عنوان یک سرویس وب برای ذخیرهسازی فایل و اشتراکگذاری فایل راهاندازی شد. اما در سال 2017، فعالیت خود را تغییر داد و به جای یک سرویس بهاشتراکگذاری فایل، حالا یک مجموعه کامل با APIها، ابزارها و ادغامها است.
همراه با تغییر ماموریت داخلی، دراپ باکس لوگوی خود را به روز کرد تا محصولات جدید خودش را منعکس کند. تیم طراحی Dropbox در بیانیهای در رابطه با لوگوی جدید گفت: لوگوی قدیمی ما یک جعبه آبی بود که به معنای دراپ باکس مکانی عالی برای ذخیره کردن چیزها است.
لوگوی جدید تمیزتر و سادهتر است و ما آن را از یک جعبه واقعی به مجموعهای از سطوح تبدیل کردهایم تا نشان دهیم Dropbox یک پلتفرم باز است.
4. دیجیکالا
مثال ایرانی ریبرندینگ، دیجی کالاست که طی این سالها بارها برند خودش را تغییر داده است. در نهایت آخرین لوگوی آن که به بازار ارائه شد، تصویری با پیام «خرید همراه لبخند» بود که به معنا و نشانهی رضایت مشتری به این لوگو تبدیل شده بود.
دلیل ریبرندینگ هر چه باشد، آن را با هدف انجام دهید
مهم نیست که چرا شرکت شما به تغییر نام تجاری فکر میکند، مهم است که آن را بهدرستی انجام دهید. نام تجاری مهمترین سرمایهگذاری است که میتوانید برای استراتژی بلندمدت کسبوکار خود انجام دهید و میتواند بیشترین سود سهام را در دراز مدت داشته باشد.
بنابراین میتوانید برای بازسازی برند، شروع به ساختن استراتژی کنید که همه ذینفعان شما بتوانند آن را درک کنند و به آن باور داشته باشند.
سخن پایانی
ریبرندینگ چیزی نیست که از روی هوی و هوس انجام شود. در اصل، برندسازی برای کسب و کار بسیار مهم است، شما را از رقبا متمایز میکند و تاثیری به یاد ماندنی را ارائه میدهد. این شناخت ارزش شرکت را افزایش میدهد، بینش ایجاد میکند، انتظارات را تعیین میکند و جذب مشتریان جدید را آسانتر خواهد کرد.
با گذشت زمان، یک برند میتواند قدیمی شود؛ در چنین مواقعی باید به فکر ریبرندینگ باشد. حتی برندهای بزرگی مانند کوکاکولا، تارگت، دانکین دوناتز، دیزنی و برندهای ایرانی مثل دیجیکالا، اسنپ و تپسی بارها این کار را انجام دادهاند. اپل سه بار نام تجاری خود را تغییر داده است، استارباکس چهار و پپسی 11 بار برندسازی کرده است.