کسب و کارهای کوچک پرسود و پربازده

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۲۳ مرداد, ۱۴۰۱
آخرین بروزرسانی: ۲۴ اسفند, ۱۴۰۱
کسب و کارهای کوچک پرسود

قوطی پلاستیکی شفافی پر از دانه‌های عجیبی که شبیه ماش بود را جلوی روی شوهر خاله‌ام گرفتم و گفتم به نظر شما این چیه؟

با تعجب و هیجان و ذوق پرسید از کجا آمده، برایش توضیح دادم که برادر یکی از هم‌دوره‌های قدیمی که از منطقه کوچکی از فارس در دانشگاهمان قبول شده بود این دانه‌ها و خیلی محصولات جالب دیگری را از روستایشان تهیه می‌کند و در کارگاه کوچکی بسته‌بندی می‌کند و توانسته به‌ سرعت به فروش خوبی برسد.

دانه‌های نرم و چرب داخل ظرف را کف دستش ریخت و انگار به کودکی‌های دورش برود گفت اینها مغز بنه کوهی(پسته کوهی) هستند اما نگذاشته‌اند برسد. مادرم خدابیامرز ولی یک‌جور دیگر اینها را آماده می‌کرد و اشک توی چشم‌هایش آمد.

به این کسب و کار که یک خانواده جوان در روستا و دو خانواده کوچک در تهران راه انداخته‌اند فکر کردم و اینکه چقدر خلاقانه توانسته‌اند کسب درآمد کنند.

یک ایده خوب برای راه‌اندازی کسب و کار، ممکن است سخت به نظر برسد، اما با برنامه‌ریزی و آماده‌سازی، می‌توانید به‌ راحتی یک کسب و کار کوچک راه‌اندازی کنید تا درآمد خود را افزایش دهید و رئیس تمام‌وقت خود شوید.

کارشناسان تخمین زده‌اند که در سال 2022 حدود 5.6 میلیون درخواست ایجاد کسب و کار کوچک ثبت شود که در مقایسه با ارقام سال 2020، 28 درصد افزایش خواهد داشت. این نشان می‌دهد اگر چه نام کسب و کار کوچک شاید به نظر کم‌ارزش بیاید ولی انگار همین ریزه‌ میزه توانسته تند و تیز و پرسود هم بشود.

پخش ویدیو
کتاب خلق برند برتر
کتاب خلق برند برتر

فهرست مطالب

سنگ کوچکی برای زدن؛ کسب و کارهای کوچک پرسود

طبق تعریف جهانی، یک کسب و کار کوچک، به‌ عنوان یک نهاد مستقل تعریف می‌شود که کمتر از 500 کارمند دارد. به‌ طور کلی برای شروع نباید سنگی بزرگ برداریم که به قول قدیمی‌ها آن‌قدر سنگین باشد که بشود مثال همان“سنگ بزرگ نشانه نزدن”.

هر کسی که علاقه‌مند به راه‌اندازی کسب و کار کوچک است، باید ساختاری که در آن فعالیت می‌کند، یا نحوه سازماندهی قانونی آن را در نظر بگیرد. رایج‌ترین ساختارهای تجاری عبارت‌اند از:

  • نمایندگی‌های فروش انحصاری
  • شرکت‌های تضامنی
  • شرکت‌های مشارکتی
  • شرکت‌های با مسئولیت محدود
  • تعاونی‌ها

انتخاب ساختار مناسب مهم است زیرا سازمان یک شرکت بر جنبه‌های مختلف یک کسب و کار، از جمله عملیات روزانه، مالیات، دارایی‌های شخصی، حمایت‌های قانونی و… تأثیر می‌گذارد.

اساساً ایجاد یک کسب و کار پرسود از طریق ایده‌ای نوآورانه و یک استراتژی خوب صورت می‌گیرد. استارت‌آپ‌ها و یا کسب و کارهایی که شما خود، رئیس آن هستید، در دنیای امروز به موفقیت بیش‌تری دست پیدا می‌کند.

در واقع، فرهنگ ایجاد استارت‌آپ‌ها در حال تسخیر جهان است و جایگزین موقعیت‌های کاری سنتی شده است. در اینجا دلایل رشد تصاعدی آنها آمده است:

فواید کسب و کارهای کوچک پرسود

فواید کسب و کارهای کوچک پرسود

1.     ایجاد فرصت‌های کاری

بیکاری یکی از بزرگ‌ترین مسائلی است که مردم ما از آن رنج می‌برند. خوشبختانه، استارت‌آپ‌ها به حل این مشکل کمک می‌کنند. آن‌ها فرصت‌های شغلی را در زمینه‌های مختلف و با تخصص‌های متفاوت فراهم می‌کنند و همچنین منجر به شانس بیشتری برای استخدام افراد، حتی شما خواننده عزیز می‌شود.

2.     خلاقیت

ایده‌های خلاقانه تقریباً نقطه اشتراک همه استارتاپ‌های موفق است. در واقع، خلاقیت برای موفقیت کارآفرینان بسیار مهم است. مثلاً همه کسب و کارهای کوچک، باید در طول زمان تکامل پیدا کنند زیرا چشم‌ اندازها تغییر می‌کنند و استانداردهای مورد نیاز متفاوت می‌شوند.

درست در آن زمان، خلاقیت به‌ منظور امکان رشد و تغییر نام برند در جهت پیشرفت به کمک شما می‌آید. شما می‌توانید برای انجام هر چه بهتر این کار از مشاوره کسب و کارهای کوچک کمک بگیرید.

3.     رشد اقتصادی

اگر چه استارت‌آپ‌ها، کسب و کارهای کوچکی هستند که نیاز به رشد دارند، اما با سود به‌ دست‌ آمده بر اقتصاد تأثیر می‌گذارند. ظهور نجومی اینترنت، چندین بازار کار جدید ایجاد کرده است که قبلاً هرگز وجود نداشتند و جان تازه‌ای در بخش‌هایی مانند خرید، مسافرت، گردشگری، آموزش و غذا دمیده و فناوری‌هایی مانند رسانه‌های اجتماعی را به وجود آورده است.

همچنین اینترنت، رقابت با دیگر شرکت‌ها یا استارت‌آپ‌ها را ایجاد کرده که منجر به خدمات بهتر و بهره‌وری بیشتر می‌شود.

4.     تغییرات بزرگ

کارآفرینان رؤیاهای بزرگی دارند، بنابراین به طور طبیعی برخی از ایده‌های آن‌ها تغییری بزرگ ایجاد می‌کند. آنها ممکن است یک محصول جدید تولید کنند که یک مشکل مهم را حل کند. بسیاری از افراد معتقدند که دنیا با محصولاتشان بهبود پیدا می‌کند.

مواد لازم برای موفقیت یک کسب و کار کوچک

مواد لازم برای موفقیت یک کسب و کار کوچک

یکی از چالش‌های اصلی هر کارآفرین این است که کسب و کار خود را در زمان رکود رشد دهد. عواملی که ذکر خواهیم کرد به شما در این راه کمک خواهند کرد.

●       ویژگی‌های مدیر کسب و کار

مدیر یک کسب و کار برای رسیدن به موفقیت باید دارای تجربه مدیریت، مهارت‌های عملکردی و دانش مربوطه در بخش کسب‌ و کار باشد. البته، ویژگی‌های فردی مدیر کسب و کار مانند رفتار، شخصیت و نگرش هم مطمئناً می‌تواند بر رشد کسب و کار تأثیر بگذارد.

بیشتر بخوانید: نقش اصول مدیریت در موفقیت کسب و کار

●       به دنبال تخصص باشید

یک کسب‌ و کار موفق، چیز بدیعی را به بازار می‌آورد، حتی اگر محصولات یا خدمات آن مشابه محصولات یا خدمات آن منطقه و صنعت باشد. شما می‌توانید این کار را با ارائه محصولات یا خدمات تخصصی که هیچ یا تعداد کمی از رقبا آن را ارائه می‌دهند، انجام دهید.

●       شبکه‌سازی

ایجاد یک شبکه شخصی از کارآفرینان همفکر دارای چندین مزیت است. وقتی سؤالی دارید یا مشاوره می‌خواهید برایتان مفید است. مخصوصاً در مراحل اولیه شروع یک کسب و کار.

همان‌طور که شبکه شما رشد می‌کند، منابع شما نیز افزایش می‌یابد. هر کسب‌ و کاری، از یک شرکت بزرگ گرفته تا یک استارت‌آپ کوچک تک عضوی، می‌تواند از داشتن یک شبکه قوی سود ببرد.

●       برنامه بازاریابی (Marketing Plan)

مطمئن شوید که یک برنامه بازاریابی عالی دارید. قبل از اینکه برای اجرای کمپین‌های خود برنامه‌ریزی کنید، باید برنامه بازاریابی خود را از ابتدا تا انتها مشخص کنید.

فرقی ندارد که کمپین بازاریابی شما به‌ صورت آنلاین یا آفلاین اجرا گردد، مطمئن شوید که هدف، فرایند و نحوه بررسی نتایج را برای همان کار مشخص کرده‌اید. می‌توانید از ابزارهایی مانند مشاهدات عینی و گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) برای مشاهده میزان عملکرد کمپین‌های خود استفاده کنید.

استاد احمد محمدی
در کسب و کار تعیین استراتژی و هدف، اولین قدم در تبدیل ذهنیات به امر مشهود است.
دکتر احمد محمدی

●       دانستن دلایل شکست

چندین عامل وجود دارد که می‌تواند سبب شکست کسب و کار شما شود. اما چیزی که واقعاً می‌تواند یک کسب و کار را نابود کند این است که ندانیم کجا اشتباه کردیم. از ابزارهایی مانند Google Analytics برای مشخص‌کردن دقیق خطاها استفاده کنید.

●       انتخاب بازار مناسب

تنوع در اندازه، دامنه و شناوری تقاضا در بازارهای محلی احتمالاً بر فرصت‌های رشد کسب‌ و کارتان تأثیر می‌گذارد. در سمت عرضه، تنوع در هزینه و در دسترس‌ بودن نیروی کار، مکان و خدمات نیز تأثیرگذار است. باید استراتژی‌های مختلف را برای مقابله با این متغیرها به‌ طوری‌ که تأثیر آنها به حداقل برسد، به کار گیرید.

بیشتر بخوانید: بازار هدف چیست؛ معرفی انواع استراتژی بازار هدف

●       میزان فروش

فروش، تنها چیزی است که به‌ سرعت دوام محصول یا خدمات شما را ثابت کرده و درآمد را نیز به کسب و کار شما تزریق می‌کند و به شما امکان می‌دهد رشد کنید. هر چه ایده شما عالی باشد، اگر فروش نداشته باشد، کسب و کارتان شکست می‌خورد.

کدام کسب و کارهای کوچک، پرسود و پربازده‌اند؟

یک نگرانی بزرگ هنگام راه‌اندازی یک ایده کسب و کار کوچک این است که آیا سودآور خواهد بود یا خیر. کسانی که به دنبال راه‌اندازی یک کسب و کار کوچک هستند، ابتدا باید در نظر داشته باشند که چه نوع کسب و کارهایی مورد نیاز جامعه است.

در اینجا چند زمینه کاری پر اقبال تر برای راه‌اندازی کسب و کار کوچک سودآور آورده شده است:

1.     تجارت الکترونیک

کدام کسب و کارهای کوچک، پرسود و پربازده‌اند؟

فروش آنلاین محصولات از طریق وب‌سایت‌ها و یا از طریق پیج‌های اینستاگرامی، یکی از ساده‌ترین و سودآورترین ایده‌های کسب‌ و کار کوچک است. در دنیای کامپیوتری امروز و به‌ خصوص بعد از همه‌گیری کرونا، خرید و فروش اینترنتی و به‌ صورت آنلاین، رونق بسیار خوبی گرفت.

بیشتر بخوانید: بازاریابی اینترنتی چیست؟

شما می‌توانید محصولاتی را از بازار به‌ صورت عمده بخرید و به‌ صورت تکی بفروشید و یا محصولاتی را در خانه تولید کنید و به مردم بفروشید. در این مدل از کسب و کار، دیگر نمی‌خواهد نگران پول اجاره باشید.

بیشتر بخوانید: تجارت آنلاین چیست؟ ایده ها و 7 قدم راه اندازی بیزینس آنلاین

2.     دراپ شیپینگ (Drop shipping) یا خرده‌فروشی

یکی دیگر از ایده‌های راه‌اندازی کسب و کار کوچک پربازده که راه‌اندازی آسانی دارد، دراپ شیپینگ است که شامل ساخت یک فروشگاه آنلاین، بازاریابی مؤثر آن و پس از دریافت سفارش‌های مشتری، ارسال سفارش به تأمین‌کننده است و بعد تأمین‌کننده آن محصول را برای مشتری ارسال می‌کند.

شاید بتوان گفت دیجی‌کالا در ایران معروف‌ترین نمونه از این نوع کسب و کار است.

3.     توسعه وب

این روزها هر کسب‌ و کاری به یک وب‌سایت حرفه‌ای نیاز دارد. تبدیل‌شدن به یک طراح و توسعه‌دهنده وب‌سایت با این تمرکز خاص می‌تواند سودآور باشد. با وجود منابع و دوره‌های آنلاین متعدد در دسترس، هرگز زمان آسان‌تری برای تبدیل‌شدن به یک توسعه‌دهنده وب وجود نداشته است.

4.     دیجیتال مارکتینگ

تولید محتوا، تجزیه‌ و تحلیل و مدیریت رسانه‌های اجتماعی برای هر شرکتی ضروری است. تقریباً همه شرکت‌ها حاضرند برای گسترش حضور خود در گوگل، هزینه بالایی را بپردازند. حال دیگر تصمیم‌گیری با شماست.

بیشتر بخوانید: دیجیتال مارکتینگ چیست؟

این مقاله برای معرفی کسب و کارهای کوچک و پرسود همه آنچه می‌خواهید به شما داده است. اما بدون مثال هیچ دانشی قابل‌استفاده نمی‌شود. پس در پایان هفت نمونه از کسب و کارهای کوچک و پربازده را برایتان معرفی می‌کنیم.

هفت کوچولوی پرفایده؛ معرفی کسب و کار کوچک پرسود

●       برنامه‌نویسی

تبدیل‌شدن به یک برنامه‌نویس، به سرمایه‌ اولیه کم و منابع کمی برای راه‌اندازی نیاز دارد. به این معنی که تقریباً هر کسی که ایده محکمی برای یک برنامه سرگرم‌کننده و یا مفید برای سیستم‌عامل تلفن همراه داشته باشد، می‌تواند با تلاش موفق شود.

صنعت اپلیکیشن‌ها، بسیار سودآور است. تنها در سال 2020 بیش از 28 میلیارد دلار برای اپلیکیشن‌ها هزینه شده است؛ بنابراین هرکسی که ایده‌ای برای اپلیکیشنی که دوستان و خانواده‌اش از آن استفاده می‌کنند به ذهنش می‌رسد، احتمالاً می‌تواند یک کسب و کار کوچک موفق را ایجاد کند.

●       آموزش خصوصی

هفت کوچولوی پرفایده؛ معرفی کسب و کار کوچک پرسود

آموزش خصوصی، یکی دیگر از ایده‌های بزرگ کسب و کارهای کوچک پرسود است که به منابع اولیه کم با پتانسیل بالا برای موفقیت نیاز دارد. برخی از آموزش‌ها حتی به مدرک هم نیاز ندارند. کافی است شما تجربه و دانش لازم و همچنین روابط‌ عمومی قوی داشته باشید، تا بتوانید رضایت مشتریان را کسب کنید.

امروزه بسیاری از افراد با انتشار ویدیو‌های آموزشی در یوتیوب و اینستاگرام، درآمد بالایی را کسب می‌کنند.

●       خدمات نظافت

راه‌اندازی خدمات نظافتی نیز یک ایده کسب‌ و کار کوچک پربازده است، زیرا خانه‌ها و شرکت‌ها تقریباً همیشه نیاز به تمیزکردن دارند. این ضرورت به این معنی است که یک جریان ثابت از مشتریان و درآمد وجود خواهد داشت. علاوه بر این، خدمات نظافتی یک تجارت عالی برای شروع کسب و کار در خانه است و در طول زمان به‌ خوبی گسترش می‌یابد.

●       تولید محتوا

تبدیل‌شدن به یک کپی‌رایتر فریلنسر، یکی دیگر از ایده‌های تجاری سودآور است. تنها چیزی که فرد نیاز دارد، دانش نوشتاری قوی، توانایی جستجو و تحقیق علمی بالا، آشنایی با قوانین موتورهای جستجو و شبکه‌های اجتماعی.

اگر شما می‌خواهید برای خودتان به‌ صورت آزاد و با داشتن ساعات کاری منعطف کاری را دست‌ و پا کنید، به سراغ تولید محتوا بروید.

بیشتر بخوانید: راهنمای جامع بازاریابی محتوایی

●       طراحی گرافیک

مانند کپی‌رایترها، طراحان گرافیک فریلنسر هم می‌توانند یک کسب و کار کوچک بسیار موفق را بر اساس توانایی‌های هنری خود ایجاد کنند. بسیاری از مشاغل محلی و آنلاین به دنبال طراحان گرافیک خبره برای ایجاد آرم، وب‌سایت و سایر رسانه‌ها هستند که ظاهر مناسبی برای کسب‌ و کارشان ایجاد کنند.

●       نوسازی منازل

امروزه بسیاری از افراد که در آپارتمان‌های چند سال ساخت زندگی می‌کنند و توانایی گرفتن خانه دیگری را ندارند، به فکر نوسازی و تغییر دکوراسیون می‌افتند. شما می‌توانید با کسب دانش در این زمینه و خلاقیت و همچنین کمک‌گرفتن از افراد باتجربه در این رشته، کسب و کار پرسودی را برای خود راه‌اندازی کنید.

●       پرستار کودک

بعد از همه‌گیری کرونا نیاز افراد شاغل به پرستاران مطمئن و کاربلد برای نگهداری از کودکانشان بیشتر شد. بنابراین اگر شما فرد پرانرژی و بچه دوستی باشید، می‌توانید روی این کار به‌ عنوان شغلی با درآمد خوب حساب کنید.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
پادکست - مراحل راه اندازی یک کسب و کار موفق

 خودت را بشناس؛ اساسی‌ترین اصل شروع کسب و کار

“آورده‌اند که زاغی کبکی را دید که می‌رفت. خرامیدن او در چشم او خوش آمد و از تناسب حرکات و چستی اطراف او آرزو برد، چه طباع را بابواب محاسن التفاتی تمام باشد و هر آینه آن را جویان باشند. در جمله خواست که آن را بیاموزد، یک‌چندی کوشید و بر اثر کبک پویید، آن را نیاموخت و رفتار خویش فراموش کرد چنان‌که به هیچ تأویل بدان رجوع ممکن نگشت.”

فکر نمی‌کنم این داستان از کلیله‌ و دمنه که در باب زاهد و مسافر آمده است اصلاً نیاز به ترجمه داشته باشد. این داستان را آوردم تا یک‌بار دیگر بعد از قرن‌ها از یک زبان دیگر بشنوید که کاری که در استعدادتان و در توانایی‌هایتان نیست انتخاب نکنید.

بهترین کسب و کار برای شروع، کسب‌ و کاری است که با استعدادها، توانایی‌ها و تجربه شما مطابقت داشته باشد. هیچ کسب‌ و کاری نمی‌تواند موفق باشد مگر اینکه بنیان‌گذار آن تا حدود زیادی از زیروبم آن آگاه باشد.

هر یک از ایده‌های کسب‌ و کارهای کوچک پرسود که در بخش قبل ذکر شد، می‌تواند ایده خوبی برای یک فرد مبتدی باشد، اما باید در ایده‌ای که آن را انتخاب کردید، تا حدودی مسلط بوده و نسبت به آن تعهد داشته تا بتوانید آن را ادامه دهید.

هر کارآفرین برای شروع یک کسب و کار کوچک پرسود، نیازمند یک مشاور کسب و کار است، تا بتواند سرمایه و وقت خود را صرف راه‌اندازی کسب و کاری کند که آینده روشنی در انتظارش باشد. برای کسب مشاوره‌های مختلف و کارآمد در زمینه کسب و کار، نیازمند اعتماد به شرکت‌های معتبر هستید.

آکادمی توسعه کسب و کار آکادمی بازار، به‌ تمامی دغدغه‌ها و نیازهای کارآفرینانی که می‌خواهند کسب و کاری پرسود و آینده‌دار را راه‌اندازی کنند، کاملاً آگاه است. شما می‌توانید برای کسب مشاوره فروش، مشاوره کسب و کار، مشاوره بازاریابی، مشاوره برندینگ و سایر خدمات کسب و کار به پلتفرم مشاوره کسب و کار آکادمی بازار مراجعه فرمایید.

5/5 - (43 امتیاز)

سوالات متداول

بهترین کسب و کار برای شروع، کسب و کاری است که با استعدادها، توانایی‌ها و تجربه شما مطابقت داشته باشد. هیچ کسب و کاری نمی‌تواند موفق باشد مگر اینکه بنیان‌گذار آن تا حدود زیادی از زیروبم آن آگاه باشد.
●ایجاد فرصت‌های کاری ●خلاقیت ●رشد اقتصادی ●تغییرات بزرگ
✔ویژگی‌های مدیر کسب و کار ✔تخصص ✔شبکه‌سازی ✔برنامه بازاریابی (Marketing Plan) ✔دانستن دلایل شکست ✔انتخاب بازار مناسب ✔میزان فروش

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی