بازار هدف چیست؛ معرفی انواع استراتژی بازار هدف

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۶ شهریور, ۱۴۰۱
آخرین بروزرسانی: ۲۱ تیر, ۱۴۰۲
بازار هدف چیست؟ - معرفی انواع استراتژی بازار هدف
  • آیا در صدد تأسیس کسب‌ و‌ کارتان هستید و به دنبال استراتژیهای بازاریابی برای جذب مشتری هدف هستید؟
  • آیا آن را تأسیس کرده‌اید اما علی‌رغم تلاش‌های شبانه‌روزی موفقیتی نصیب شرکتتان نمی‌شود؟

به‌ احتمال زیاد به دنبال جواب یکی از این سؤالات هستید که این مقاله را برای خواندن انتخاب نموده‌اید. ما در این مقاله از سری مقالات آموزش فروش آکادمی بازار قصد داریم جواب این سؤالات را به‌روشنی برای شما پاسخ دهیم چرا که جواب آنها دقیقاً به عدم یا کمبود شناخت بازار هدف و استراتژی بازار هدف بر می‌گردد.

لازم است بدانید شرکت‌های موفق همواره در تلاش‌ اند تا با دستیابی به بهترین مخاطبان برای برند خود، فروش خود را افزایش داده و تعداد مشتریان و بازار هدف خود را گسترش دهند. اما چگونه؟

برای انجام این کار، مشاغل موفق یک استراتژی بازار هدف ایجاد می‌کنند که بر جذب گروه خاصی از مصرف‌ کنندگان متمرکز است. یادگیری استراتژی‌های بازار هدف به شما در یافتن راه‌های جدید برای رشد سهم بازار یک محصول یا خدمات کمک می‌کند.

پخش ویدیو
کتاب نقشه فروش
کتاب نقشه فروش

فهرست مطالب

مفهوم مخاطب هدف یا بازار هدف چیست؟

محصولات متناسب با نیازهای بازار طراحی‌ شده‌اند.

در بعضی مواقع، محصولات برای همه ‌یا بخشی از بازار جذاب هستند. اگر محصول برای همه جذاب باشد، آن را در گروه استراتژی بازاریابی انبوه قرار می‌دهیم در مقابل ممکن است محصولات برای بخش خاصی از افراد جامعه تولید شوند. به این بخش از افراد مخاطبین هدف و به بازار به وجود آمده بازار هدف می‌گویند.

استراتژی بازار هدف چیست؟

استراتژی‌های بازاریابی با تمرکز بر مخاطبین هدف به‌عنوان یک استراتژی بازاریابی هدف شناخته می‌شود.

استراتژی بازار هدف یک برنامه تجاری است که بر رشد فروش و آگاهی افراد از برند در بازار هدف متمرکز است.

برای این کار، کسب‌ و کارها بر اساس جمعیت تشکیل‌ شده در بازار، استراتژی تهیه می‌کنند که یک منطقه یا گروهی از مشتریان را هدف قرار داده و برای فروش محصول به آن‌ها تلاش می‌کنند.

بازارهای هدف می‌توانند شانسی برای تجارت جدید یا افزایش فروش باشند. شرکت‌ها با ایجاد بخش‌های کوچک‌تر از بازارهای بزرگ بر اساس یک سری ویژگی‌های مشترک در بین مشتریان موجود یا بالقوه، بازارهای هدف مناسب را شناسایی می‌کنند و در نهایت بر طراحی و ایجاد کمپین‌های تخصصی بازاریابی، پیش‌بینی فروش شرکت و متعاقباً افزایش سود شرکت از طریق بازار هدف متمرکز می‌شوند.

چرا استراتژی‌های بازار هدف مهم هستند؟

چرا استراتژی‌های بازار هدف مهم هستند؟

استراتژی‌های بازار هدف پایه و اساس همه مشاغل هستند این استراتژی‌ها به دلایل زیر مهم هستند:

  1. آن‌ها کمک می‌کنند تا یک شرکت بتواند برای رشد و توسعه محصول خود برنامه‌ریزی و بودجه‌بندی کند. در این میان مشاغلی که مبادرت به ایجاد یک استراتژی بازار هدف می‌کنند پتانسیل بیشتری برای جذب مصرف‌ کنندگان و مشتریان را خواهند داشت و مشتریان را ترغیب به ادامه خرید از آن شرکت می‌کنند. درواقع این شرکت‌ها هنگامی‌که یک استراتژی بازار هدف را تنظیم می‌کنند هرگاه بخواهند مخاطبان جدیدی را به مجموعه خود جذب کنند می‌توانند فرایند داخلی شرکت را تکرار کنند و از این طریق استراتژی‌های بازار هدف را مقرون‌ به‌ صرفه‌تر و کارآمدتر کنند.
  2. برنامه‌ریزی و بودجه‌ بندی جهت رسیدن به یک بازار خاص (بازار هدف) به مشاغل این امکان را می‌دهد تا پیام و مفهوم برند خود را به‌وضوح تعریف و روشن‌سازی کنند همچنین این کار می‌تواند به استراتژی‌های مشابهی مانند رسانه‌های اجتماعی و تبلیغات کمک کند.
  3. استراتژی‌های بازار هدف شما را قادر می‌سازد تا مخاطبان مورد هدف خود را تسخیر کرده و اعتماد آن‌ها را به‌عنوان یک متخصص و کارشناس برجسته در ارائه محصول خود جلب کنید.
  4. این استراتژی‌ها می‌توانند تغییرات مثبت درون شرکتی را ایجاد کنند و کارمندان را به نو آوری تشویق کند زیرا شما به دنبال راه‌های جدیدی برای تأمین نیازهای مشتری خود هستید.

نمونه‌هایی از بازارهای هدف

همان‌طور که در بخش‌های قبل ذکر کردیم بازار هدف گروهی از مشتریان خاص است که شرکت پیش‌بینی می‌کند که برای خرید محصولات و یا خدمات مناسب هستند و بنابر این باید به سمت شرکت جذب شوند. مشاغل، گروه‌های بازار را از بسیاری جهات طبقه‌ بندی می‌کنند که عبارت‌اند از:

1. جمعیت شناختی (Basic demographics)

مشاغل و شرکت‌ها عموماً بازار را بر اساس ویژگی‌های ثابتی مانند سن، وضعیت تأهل، تجربه‌آموزشی یا همان میزان تحصیلات و یا نوع اشتغال تعریف و دسته‌بندی می‌کنند.

شما می‌توانید یک رسانه اجتماعی را در نظر بگیرید که یک محصول نرم‌افزاری را فقط برای متخصصان جوان در نظر می‌گیرد این استراتژی بازاریابی به‌گونه‌ای تعریف می‌شود که تبلیغات بیشتر در جهتی پیشروی کند که موردعلاقه جوانان باشد.

2. موقعیت جغرافیایی (Geographic location)

نوع دیگر انتخاب بازار هدف بر اساس موقعیت جغرافیایی و یا مکان مشتریان است. این مشاغل می‌توانند یا در داخل یک کشور و یا در مناطق دیگر وجود داشته باشند.

فرض کنید شرکتی قصد تجارت بین‌المللی بیشتری را داشته باشد برای بازاریابی هدف و رسیدن به سود بیشتر باید سعی کند که بازار هدف را یک قاره خاص یا کشور خاص تعیین کند.

3. عادات خرید (Purchasing behaviors)

عادات خرید

بعضی‌اوقات یک تجارت مشتریان را بر اساس عادات خرید و یا رفتارهای خرید آن‌ها از همدیگر جدا می‌کند. این یک استراتژی بازاریابی مؤثر برای رشد فروش است به‌خصوص که مشتریان با رفتارهای خرید متفاوت در همه نقاط یافت می‌شوند.

به‌عنوان‌ مثال ممکن است یک شرکت مبادرت به هدف قرار دادن مشتریانی کند که عادت دارند اقلام سبد خرید آنلاین خود را تا مدت‌ زمانی قبل از تأیید و نهایی کردن رها کنند یا به‌ نوعی از خرید دست بکشند. شرکت‌ها در این نوع استراتژی بازاریابی با استفاده از تبلیغات همان اقلام خرید نشده در پروفایل مشتری با استفاده از اطلاع‌رسانی‌های پی‌ در پی در پروفایل یا تلفن آن‌ها، مشتریان را به خرید آن کالاها ترغیب می‌کنند.

4. اعتقادات و ارزش‌ها یا روان‌ شناختی (Psyshographics – Values and beliefs)

علاوه بر اطلاعاتی که در مورد آن‌ها بحث شد مشتریان و مصرف‌کنندگان می‌توانند بر اساس اعتقادات خود مانند آرمان‌های مذهبی و یا فرهنگی در دسته‌بندی‌های متفاوتی قرار گیرند. شرکت‌ها با استفاده از همین اعتقادات، بازارهای خاص خود را مورد هدف قرار می‌دهند. شرکت‌ها می‌توانند کسانی را که به دلایل خاصی از یک اعتقاد یا ارزش حمایت می‌کنند مورد هدف قرار داده تا آن‌ها را به سمت محصولات خود بکشانند.

به‌عنوان‌مثال یک رستوران در ماه مبارک رمضان اقدام به دادن افطاری و برخی از اقلام خوراکی خود می‌کند و در کنار آن غذاهای دیگری را با تخفیف قرار می‌دهد به‌ خصوص غذاهایی که طالب بیشتری دارند.

5. جامعه‌ شناختی(Sociographic)

این نوع بازار هدف جامعه‌ شناختی بازار هدف را به سطح علایق شخصی فرد می‌رساند، جایی که آن‌ها سرگرمی‌ها، احساسات و تأثیرات خاص را تعیین می‌کنند. در اصل، آن‌ها به شما این امکان را می‌دهند تا بتوانید چیزهایی که مشتریان را تحت‌ تأثیر قرار می‌دهد را کشف کنید.

شما می‌توانید افراد سیگاری را تصور کنید. عده‌ای تصور می‌کنند که استعمال سیگار برای آن‌ها ضرری ایجاد نمی‌کند یا برخی خطرات آن را درک می‌کنند اما به آن اهمیتی نمی‌دهند.

 با استفاده از بازاریابی جامعه‌ شناختی می‌توان ابتدا یک کمپین بازاریابی اجتماعی راه‌اندازی کرد و شروع تغییر فکر آن‌ها را زد و به آن‌ها فهماند که مسلماً سیگار کشیدن بهترین کار نیست و بعد از این که این ایده برای مدتی بین زبان‌ها چرخید آنگاه کمپین اقدام به روش‌های ترک سیگار کند.

نکاتی برای ایجاد یک استراتژی بازار هدف

در اینجا چند ایده برای کمک به شما در استراتژی راه‌های رسیدن به بازار هدف بیان می‌کنیم:

برای رسیدن به بازار هدف خود از ابزار های متنوعی استفاده کنید.

 نکاتی برای ایجاد یک استراتژی بازار هدف

همواره تلاش خود را بر روی انتخاب روش‌های مختلفی جهت اطمینان از اینکه بیشترین میزان مخاطب را دریافت کرده و یا حتی در معرض بیشترین دید برای برند خود قرار گرفته‌اید بگذارید. این کار شما را به رسیدن هرچه بیشتر به مشتریان بالقوه هدایت می‌کند. در اینجا چند ایده برای اینکه بتوانید توجه مخاطبان را جلب کنید ارائه می‌شود:

1. بازاریابی محتوا

این شامل ابزارهایی مانند وبلاگ‌نویسی، محتوای ویدئویی، اینفوگرافیک و کتاب‌های الکترونیکی است. استراتژی بازاریابی محتوا با به‌ اشتراک‌ گذاری اطلاعات جامع از محصول، مخاطبان هدف را ترغیب به بازدید از مطالب و خرید از شرکت می‌کند.

2. بازاریابی ایمیل

نوعی از استراتژی بازاریابی از طریق ایمیل صورت می‌گیرد. هنگامی‌ که مشتریان بالقوه از وب‌سایت شما بازدید می‌کنند، فرصتی برای ثبت‌نام را در اختیار آن‌ها قرار دهید تا بتوانید از طریق ثبت‌نام آن‌ها به ایمیل آن‌ها دست پیدا کنید. ارسال یک خبرنامه با اطلاعات مربوط به محصولات جدید، تخفیف‌ها و رویدادهای ویژه می‌تواند موقعیت شما را تثبیت کرده و یک وفاداری به برند خود را ایجاد کند.

3. SEO

شرکت‌ها معمولاً از کلمات کلیدی مربوط به بازار هدف برای افزایش ترافیک وب‌سایت استفاده می‌کنند. هنگامی‌ که از کلمات کلیدی برای جستجوی یک محصول در بازار هدف خود استفاده می‌کنید، می‌توانید وب‌سایت خود را بهینه کنید.

 برای این کار باید شناخت کافی از مشتریان داشته باشید و بدانید هر مشتری بیشتر از چه کلماتی برای جستجوی آن محصول استفاده می‌کند و دقیقاً شما نیز آن کلمات را در محتوای خود بگنجانید. سئو باعث می‌شود تا وب‌سایت شما همیشه در صدر یافته‌های جستجو قرار گیرد.

استاد احمد محمدی
در کسب و کار تعیین استراتژی و هدف، اولین قدم در تبدیل ذهنیات به امر مشهود است.
استاد احمد محمدی

4. تبلیغات آنلاین

تبلیغات بنری یا پرچم‌ دار یک روش مهم برای تبلیغ آنلاین است. تصور کنید در حال وب‌گردی هستید و این کار را یا برای پیداکردن یک محصول ویژه می‌کنید یا به دنبال اطلاعاتی جدا از این هستید.

در کنار صفحات وب همیشه تبلیغاتی به‌صورت متحرک وجود دارد که می‌تواند نظر شما را به خود جلب کند. ممکن است مدت‌ها در فکر خرید یک محصول باشید اما آن را نادیده گرفته‌اید. با دیدن این تبلیغ ترغیب به کلیک کردن روی آن می‌شوید؛ بنابر این،این یک روش کارآمد از استراتژی‌های بازاریابی هدف برای محصول یا خدمات شما هنگام وب‌گردی است.

5. تبلیغات سنتی

تبلیغات رادیویی، تبلیغات تلویزیونی و ارسال پیامک نیز می‌تواند ابزاری مؤثر برای دستیابی به مخاطبان هدف استفاده شود. این استراتژی بازاریابی می‌تواند در کنار دیگر روش‌های نوین به‌صورت مکمل عمل کند.

6. روی رسانه‌های اجتماعی که متناسب با برند شما است تمرکز کنید.

پلتفرم‌های مختلف رسانه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و تلگرام یا امثالهم می‌توانند به طور ویژه‌ای به مشاغل خاص اعم از تجارت‌های بزرگ یا کوچک سودرسانی کنند.

بیشتر بخوانید: برند سازی در اینستاگرام با بهترین روش ها و ترفندها در دنیا

پادکست - افزایش فروش با شناخت بازار هدف

هر کسب‌ و کاری به دنبال راه‌هایی برای افزایش فروش است.

بی‌شک شما نیز به دنبال استراتژی‌های جدید بازاریابی برای رشد تجارت خود هستید. چرخه عمر بازاریابی حتی قبل از راه‌اندازی محصول آغاز می‌شود. درک رفتار مشتری و دانستن اینکه چگونه محصول یا خدمات نیازهای مشتری را برآورده می‌کند، جایی است که مخاطب هدف در آن تکامل می‌یابد.

بازاریابی با استراتژی‌های فوق مرزهای کسب‌ و کار را جابه‌جا می‌کند. امید است شما با خواندن این مقاله به درک درستی از استراتژی بازار هدف دست پیدا کرده و جزو موفق‌ ترین شرکت‌ها در آینده نزدیک باشید.

دوره های آکادمی بازار برای ارتقای کسب و کار شما

آکادمی توسعه کسب و کار آکادمی بازار با بهره گیری از دانش به روز و تجربیات منحصر به فرد استاد محمدی و با ارائه مشاوره تخصصی در حوزه کسب و کار، توانسته موجب شکوفایی و بالندگی دهها سازمان و کسب و کار گوناگون شود. همچنین بیش از هزاران نفر با بهره گیری از دوره های جامع بازاریابی و فروش، دوره مشتری مداری، دوره اصول و فنون مذاکره، دوره آموزشی حرفه ای بازاریابی و فروش تلفنی و مشاوره فروش، توانسته اند موانع موجود در مسیر شغلی خود را برطرف کنند و به سوی آینده شغلی روشن خود گام بردارند.

5/5 - (26 امتیاز)
درسنامه آموزش فروش

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی