تصویر برند چیست؟
در اصل میتوان گفت تصویر برند یکی از مفاهیمی است که مدیران کسبوکارها یا مشاورین به دنبال ساخت یا توسعه آن در برند خودشان هستند. تصویر برند یا همان Brand Image تفسیر مصرفکننده از شرکت شما و محصولات و خدمات آن است. این تصویر در طول زمان ایجاد میشود.
مشتریان بر اساس تعامل و تجربه خود با برند، تصویری را در ذهن خودشان ثبت میکنند. این تعاملات به اشکال مختلف صورت میگیرد و لزوماً شامل خرید یا استفاده از محصولات و خدمات نمیشود. همانطور که میدانید، ماموریت و ارزشهای شرکت شما، در ذهن مصرفکننده شکل میگیرد.
یک تصویر قوی از برند میتواند باعث شناسایی برند و حتی وفاداری مشتری شود که در نهایت میتواند برای سالهای آینده سودی برای شرکت شما داشته باشد.
چرا داشتن تصویر برند مهم است؟
وقتی مصرفکنندگان محصول یا خدمات شما را میخرند، همان چیزی را میخرند که برند شما نشان میدهد. Brand Image خوب به دلایل مختلفی مهم است، از جمله:
تصویر برند اعتبار ایجاد میکند
یک تصویر برند خوب میتواند به یک شرکت کمک کند تا در صنعت خودش اعتبار داشته باشد. این کار نیازمند دریافت احترام مصرفکنندگان و رقبا از طریق کیفیت، ثبات و صداقت است. راههای زیادی برای ایجاد اعتبار وجود دارد، مانند:
- صادق بودن با مصرفکنندگان
- ارائه گواهی متخصص در مورد محصولات یا خدمات
- پاسخگویی به نظرات مشتریان
- رسیدگی سریع به مسائل
- مقایسه محصولات و خدمات با رقبا
- تمرکز بر کیفیت کالا و خدمات
- موضعگیری در مورد مسائل اجتماعی
این را به خاطر داشته باشید که مصرفکنندگان به برندهایی که اعتبار بیشتری دارند و در مورد فعالیتهای خود بازتر هستند، اعتماد بیشتری دارند.
تصویر برند تاثیر خوبی میگذارد
ایجاد یک تاثیر اولیه خوب مخصوصا در تجارت مسئله مهمی است. مصرفکنندگان بر اساس عواملی مانند پیامها و ارزشهایی که از طریق وبسایت، خدمات مشتری، پستهای رسانههای اجتماعی و حتی لوگوی شرکت شما منتقل میشوند، تصویری از نام تجاری شما را در ذهن خودشان ثبت میکنند.
ارجاعات را افزایش میدهد
هنگامی که مشتریان تصویر مثبتی از نام تجاری یا کسبوکار شما داشته باشند، به احتمال زیاد خدمات یا محصولات شما را به دیگران معرفی کنند. ارجاعات بخش مهمی از رشد مخاطبان برند هستند و دوستان و خانواده قابل اعتماد میتوانند به عنوان منبع اطلاعاتی معتبر برای بسیاری از افراد باشند.
شناخت ایجاد میکند
یک برند قابل تشخیص باعث جذب مشتریان جدید می شود و به عنوان یک جزء کلیدی از یک صنعت خاص تثبیت شود. به عنوان مثال، اگر مشتریان برند شما را صادقانه، حامی و نوآور میدانند، این ویژگیهایی است که با هریک از محصولات یا خدمات شما مرتبط میشوند.
نظرات مثبت مشتریان در مورد شرکت شما نیز معرفی محصولات جدید با همان برند را آسانتر میکند.
کسبوکار شما را حرفهایتر نشان میدهد
تصویر یک برند نیز میتواند به حرفهای و سازماندهیشدن آن کمک کند. اگر تصویر یک برند ثابت و سازماندهی شده باشد، مشتریان ممکن است فکر کنند که برند شما حرفهای است. در کنار اعتبار، حرفهای بودن ممکن است به مشتریان کمک کند به برند اعتماد کنند و انتظاراتی برای خدمات و محصولات ایجاد کنند. این انتظارات، زمانی که توسط برند برآورده شود، میتواند به افزایش اعتماد مشتری و بهطور بالقوه وفاداری آنها به شرکت کمک کند.
بیشتر بخوانید: افزایش وفاداری مشتری با 10 روش فوق العاده!
تصویر برند از چه عناصری تشکیل شده است؟
تصویر برند (Brand Image) معمولا از عناصر زیر تشکیل شده است:
- شعار تبلیغاتی
- رنگ سازمانی برند
- نام برند
- قلم و تایپوگرافی
- کارت ویزیت
- شیوه بیان و سبک نگارش
- وبسایت و شبکههای اجتماعی
تمام این موارد گفته شده را باید به یک قطعه پازل تشبیه کرد که باید هرکدام در جای درست خودشان قرار بگیرند.
چه چیزی باعث ایجاد تصویر برند میشود؟
شرکتها بیشتر زمان، تلاش و منابع خود را صرف ساختن هویت برند خود میکنند. آنها تصمیم میگیرند که برندشان چگونه به نظر برسد، مشتری در هنگام تماس با برند چه احساسی داشته باشد و بسیاری از موارد دیگر. همه اینها، وقتی خلاصه شوند، شخصیت برند را ایجاد میکنند که در نهایت هنگامی که مشتری با این برند تعامل میکند یا با آن آشنا میشود، تصویر برند را ایجاد میکند.
همیشه لازم نیست که یک Brand Image از تعامل و تجربه با برند شکل بگیرد. مواقعی وجود دارد که مشتریان بالقوه بعد از خواندن اخبار مربوط به برند یا تماشای اینفلوئنسرها، تصویری از برند را در ذهن خودشان شکل میدهند.
این دقیقا مثل انسان است. وقتی که با فردی ملاقات میکنیم، شخصیت او را ارزیابی میکنیم و بر اساس تعاملات خودمان تصوری از او در ذهنمان شکل میدهیم. در حالی که شاید وقتی دیگران در مورد او نظری میدهند، اینبار تصورات متفاوتی از او داشته باشیم.
نمونههایی از تصویر برند
در اینجا چند نمونه از تصاویر برند آورده شده است که با هم مرور میکنیم.
مثال 1 تصویر برند:
شرکت ساعت گلدستون ساعتهای باکیفیت و درجه یک با فلزات و سنگهای قیمتی تولید میکند. ساعتهای دستساز نمادی از ثروت و موقعیت هستند و تصویری از موفقیت را برای دارنده آن به نمایش میگذارند. این شرکت تنها از مواد اولیه با کیفیت بالا استفاده میکند تا خودش را از رقبا متمایز کند و جایگاهی برای محصولات خود ایجاد کند.
مشتریان ساعتهای گلدستون را به عنوان ساعتهای باکیفیت میدانند. با این شهرت، این برند یک پایگاه مشتری مستحکم دارد و با مدلهای جدید ساخته شده از مواد عجیب و غریب و کمیاب که به صورت دستساز ساخته شدهاند، فروش خودش را ادامه میدهد.
از دیگر مثالهای تصویر برند میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- کوکاکولا برندی است که در تبلیغات خود، مصرف نوشابه را در زمان شادی و دورهمی با دوستان و خانواده بیان میکند؛ درحالی که خیلی از مشتریها اعتقاد دارند کوکاکولا ناسالم است!
- کفشهای Woodland بهترین کفشهایی هستند که جنس خوب و دوام زیادی دارند و همین موضوع باعث شده که این برند در ذهن مشتری جایگاه ویژه داشته باشد.
- والمارت بیشتر به دلیل یک برند خردهفروشی که کالاها را با قیمت کمتری نسبت به خردهفروشان معمولی میفروشد، شناخته شده است.
- و…
مثال 2 از تصویر برند:
برند پوشاک آرو (Arrow) اعتبار خود را به عنوان اولین شرکت پوشاک پایداری که از کنف در تمام محصولات خود استفاده میکند، تثبیت کرد. کنف یک ماده اولیه سازگار با محیط زیست و پایدارتر از پنبه، پلیاستر یا سایر الیاف است. مشتریان به لباسهای Arrow اعتماد دارند؛ چرا که این دسته از لباسها بهدلیل جنسی که دارند، دیرتر دچار پارگی یا پوسیدگی میشوند و حتی عمر بیشتری هم دارند.
در اصل، Arrow تصویر برند خودش را با تحقیق در مورد روشهای جدید تولید لباسهای بادوام با ویژگیهای اضافی مانند ضدآب و الیاف مقاوم در برابر پارگی تقویت میکند.
تصویر برند در مقابل هویت برند
تصویر برند یک شرکت با هویت برند آن متفاوت است. در جایی که تصویر برند نحوه درک مشتری از برند و خدمات آن است، هویت برند مربوط به مولفههای بصری برند خواهند شد؛ مانند: طراحی، رنگ، لوگو، فونت و…
به عنوان مثال، اگر شرکتی بخواهد هویت برندی با صداقت و کیفیت ایجاد کند، ممکن است روشهای تولید و نحوه تهیه مواد خام را برای مشتریان بازگو کند تا آنها باور کنند که هویت برند واقعی است.
چطور تصویر مناسبی برای برندمان تشکیل دهیم؟
در اینجا چند نکته برای درنظرگرفتن تصویر برند برای سازمان و کسبوکارها وجود دارد.
– یک هویت برند قوی ایجاد کنید
اگر میخواهید تصویر برند خوبی داشته باشید، هویت برند شما نقطه شروع کار شما است. این کار، اغلب اولین فرصت شما برای تشویق مشتریان بالقوه است. از همان ابتدا روی یک هویت برند خوب، از جمله فونت، لوگو یا رنگهای سازمانی سرمایهگذاری کنید و به بازخوردهای مشتریان توجه زیادی داشته باشید.
– یک وب سایت جذاب ایجاد کنید
یک وبسایت خوب طراحی شده میتواند به ایجاد تأثیر ماندگار در مصرفکنندگان کمک کند. از وبسایت برای گفتن درباره شرکت، ماموریت و ارزشهای آن، اطلاعات تماس و فروشگاه آنلاین استفاده کنید. اگر برای ایجاد وبسایتی که ظاهری خوب دارد و به خوبی کار میکند، وقت بگذارید، میتوانید در بین مصرفکنندگان تأثیر بگذارید، بازدیدکنندگان جدید را جذب کنید و برند خود را تبلیغ کنید.
– از استراتژیهای بازاریابی استفاده کنید
قدرت بازاریابی و توانایی آن در شکل دادن به ادراکات مشتریان را برای برند خود قرار دهید. کمپینهای بازاریابی، اینفلوئنسر مارکتینگ و کمپینهای رسانههای اجتماعی برخی از راههای ارتباط با مشتریان شما هستند. اگر چیزی در مورد مهارتهای فروش و استراتژیهای بازاریابی نمیدانید، بهترین کار این است که در دوره بازاریابی و فروش آکادمی بازار شرکت کنید.
این دوره آموزش فروش کاربردی برای افرادی است که میخواهند از طریق دانش، مهارت و نظم، بر تخصص فروش مسلط شوند. اگر میخواهید میزان فروش شما دائما رشد کند، این دوره انتخابی عالی برای شماست. کسبوکارها و شرکتها به دنبال فروشندگان متخصص هستند و ما میدانیم برای تبدیل شدن به آن، چه مهارتها و تخصصهایی را باید کسب کرد.
– از مشتریان خودتان بازخورد دریافت کنید
توصیفات آنلاین، تعاملات حضوری و نظراتی که در وبسایت و صفحات رسانههای اجتماعی شما گذاشته میشود، همه راههایی هستند که میتوانید تصویر برند خودتان را ارزیابی کنید. اگر بازخورد مشتری منفی است، در مورد موضوع موردنظر تحقیق کنید و در صورت لزوم تغییراتی را ایجاد کنید. بازخورد مثبت فرصتی را برای تعیین اینکه چه روشهایی برای برند شما بهتر کار میکنند، فراهم میکند.
– مخاطبان هدف برند خود را بشناسید
درک واقع بینانهای از مشتریان ایدهآل خود داشته باشید تا بتوانید پیامهای برند خود را به درستی تنظیم کنید. اطلاعات جمعیت شناختی مانند: سن، جنسیت، تحصیلات و موقعیت جغرافیایی را در مورد مشتریانتان جمع کنید.
– ارزش پیشنهادی برند خودتان را تعیین کنید
برای تکمیل ارزش پیشنهادی برند خود، روی تفاوت کلیدی تمرکز کنید که شرکت شما را از سایر گزینه ها متمایز میکند، خواه مقرون به صرفه بودن، کیفیت، تازگی یا ویژگی کلیدی دیگر…
سخن پایانی
ساختن یک تصویر برند قوی و هویت برند چیزی نیست که یکشبه اتفاق بیفتد. همانطور که در این مقاله گفته شد، تصویر برند، ادراک برند در ذهن مشتری است؛ در اصل، مجموعهای از باورها، ایدهها و برداشتهایی است که مشتری در مورد برند دارد.
اگر باوجود همهی این موارد گفته شده بازهم در مورد تصویر برند سوالی دارید که در این مقاله پاسخ داده نشد، میتوانید در بخش ارسال نظرات، سوالات خودتان را با ما به اشتراک بگذارید.