بهترین زمان برای فروش و بازاریابی تلفنی؛ نمودار بهترین روز و ساعت

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۶ بهمن, ۱۴۰۱
آخرین بروزرسانی: ۵ دی, ۱۴۰۲
بهترین زمان برای فروش و بازاریابی تلفنی

تماس تلفنی، ابزاری است که در دنیای پرتلاطم ارتباطات امروزی، همچنان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین و قدرتمندترین وسایل در بازاریابی محسوب می‌شود. اما آیا تا به حال به اهمیت زمانی که این تماس‌ها برقرار می‌شوند، فکر کرده‌اید؟ زمان، به‌عنوان اصلی‌ترین سرمایه در دنیای امروزی شناخته می‌شود. زمان، همچون یک جواهر گران‌قیمت، به دقت و با ذکاوت باید مدیریت شود تا بهره‌وری و موفقیتی که انسان‌ها به دنبال آن‌اند، به دست آید. در این راستا، در بازاریابی تلفنی، بهبود تکنیک‌ها و انتخاب بهترین زمان برای تماس تلفنی، می‌تواند تفاوتی اساسی را در پیروزی یا شکست کسب‌وکار‌ها ایجاد کند.

تصمیم‌گیری در مورد بهترین زمان تماس با مشتری، همچون قطعه‌بندی حساس یک پازل بزرگ است. چگونه می‌توانیم زمانی را انتخاب کنیم که مشتری آمادگی بیشتری برای گفت‌وگو دارد؟ تماس تلفنی در زمانی نامناسب، ممکن است شانس شما را برای برقراری یک ارتباط موثر از بین ببرد.

به طور کلی بهترین زمان برای بازاریابی تلفنی بر اساس نوع شغل شما و مخاطبتان مشخص می‌شود اما طبق تحقیقات انجام شده اغلب، بهترین ساعات برای تماس تلفنی با مشتری نزدیک به ظهر ساعت 11 به بعد و در بعد ظهر در ساعات 4 الی 6 است. در این زمان‌ها معمولاً افراد کارهای خود را به اتمام رسانده‌اند و می‌توانند بدون دغدغه به حرف‌های شما گوش دهند. با این حال، زمان موفق در هر کسب و کاری می‌تواند تا حدی متفاوت باشد و شما می‌توانید تا حد زیادی بهترین زمان برای تماس تلفنی را بعد از گذراندن دوره‌های بازاریابی تلفنی انتخاب کنید.

در این مقاله، به بررسی اهمیت انتخاب بهترین زمان برای تماس‌ تلفنی در بازاریابی و نحوه انتخاب آن، می‌پردازیم. به طور جذاب و منحصر به‌فرد، با تکیه بر داده‌های تحقیقاتی و تجربی، به شما نشان می‌دهیم که چرا زمانی که یک تماس تلفنی برقرار می‌شود، می‌تواند رمز موفقیت شما در جذب مشتریان و انجام فروش بالاتر باشد. همچنین، به راهکارها و تکنیک‌هایی می‌پردازیم که به شما کمک می‌کند تا زمان مناسبی را برای تماس‌های تلفنی انتخاب کنید و این امکان را فراهم آورید که بازاریابی تلفنی خود را به یک ابزار موثر و قدرتمند در کسب و کار خود تبدیل کنید. پس در ادامه با ما همراه شوید.

پخش ویدیو
کتاب نقشه فروش
کتاب نقشه فروش

فهرست مطالب

بهترین زمان برای تماس تلفنی در بازاریابی تلفنی چه ساعتی است؟

طبق گزارش revenue، بهترین زمان برای تصمیم‌گیری با بالاترین نرخ برقراری ارتباط بین ساعت ۴ تا ۵ بعدازظهر بوده است. این زمان نزدیک به ساعت‌های ۳ تا ۴ و ۵ تا ۶ است. توجه کنید این گزارش جامعه آماری زیاد نداشته و مطالعات بر روی تماس‌های کمی (در سازمان‌های SaaS) صورت گرفته است. (منبع)

اما در سال ۲۰۱۹ میلادی تحقیق جامع‌تری (بر مبنای میلیون‌ها تماس فروش) توسط همین شرکت صورت گرفته است و طبق یافته بهترین زمان تماس، نزدیک به ظهر گزارش شده است.

در یک تحقیق دیگر صورت گرفته توسط PhoneBuiner بر روی ۱۱ میلیون تماس فروش، بهترین زمان برای تماس سرد، ۱۰ صبح اعلام شده است. در این زمان ۱۵.۵۳٪ تماس‌ها پاسخ داده شده است و منجر به صحبت شده است.

بهترین زمان برای تماس سرد وقتی است که احتمال شلوغ بودن افراد کمتر است. در ساعات پایان کار، معمولاً افراد کارهایشان را انجام داده‌اند و تمایل دارند وظیفه جدیدی به آن‌ها محول شود. به همین صورت، قبل از ناهار، آن‌ها تمایل بیشتری دارند با افراد صحبت کنند.

بنابراین، در هر دو زمان مطرح شده در بالا، احتمال اینکه افراد پاسخگو باشند بیشتر است. به خصوص هدف شما این نیست زمان‌های شلوغ با آن‌ها صحبت کنید. افراد ممکن است متمرکز بر روی کارهایشان باشند یا در آن زمان‌ها در جلسه حضور داشته باشند. راهکارهایی برای زمان‌هایی که افراد به شما بگویند «زمان کافی برای صحبت با شما ندارند» وجود دارد، اما بهتر است در زمان‌هایی که احتمال پاسخگویی بیشتر است، تماس بگیرید.

همان‌طور که در ادامه مطلب خواهید دید، بدترین زمان‌ها در طول‌ هفته برای تماس را هم مورد بررسی قرار دادیم. بنابراین در آن زمان‌ها شما می‌توانید به کارهای دیگر خود برسید.

دکتر احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
پادکست فکرانه - بازاریابی و فروش تلفنی

بهترین زمان صبح برای برقراری تماس سرد چه ساعتی است؟

ساعات آخر صبح، بهترین زمان برای برقراری تماس سرد است. در این ساعات، اکثر افراد حرفه‌ای جلساتشان به پایان رسیده است و کارهایشان را قبل از زمان ناهار انجام داده‌اند. تماس‌های سرد در اوایل صبح نیز می‌تواند کارساز باشد، زیرا مشتری احتمالی هنوز کار خود را شروع نکرده است.

مطابق گزارش ۲۰۱۹ Revenue، نرخ برقراری ارتباط در ساعت‌های ۸ تا ۱۱ صبح بالا بوده است.

در نمودار زیر می‌توانید بهترین ساعات برقراری تماس سرد و احتمال پاسخگو بودن افراد را مشاهده کنید:

بهترین زمان صبح برای برقراری تماس سرد چه ساعتی است؟

با این وجود، احتمال اینکه مشتریان شما صبح‌های زود را برای به پایان رساندن کارهایی که نیاز به تمرکز زیاد دارد انتخاب کنند، زیاد است. یا ممکن است ترجیح دهند از آن زمان برای برنامه صبحگاهی خود استفاده کنند.

اگر کنجکاو هستید در مورد تماس صبحگاهی اطلاعات بیشتری به دست آورید، می‌توانید امتحان کنید. اما اگر بازخورد مناسبی به دست نیاوردید، تماس‌ها را به پایان ساعات صبح محول کنید. ساعات پایانی بعد از ظهر هم معمولاً به عنوان بهترین زمان تماس سرد شناخته می‌شوند.

طبق یک مطالعه در سال ۲۰۰۹ میلادی (داده‌های جمع‌آوری شده از ۶ کمپانی در ۳ سال متوالی صورت گرفته است) گزارش شده است ساعت بین ۴ تا ۵ بعدازظهر ۱۰۹٪ بهتر از ساعات ۱۱ الی ۱۲ صبح است. اکثر افراد نمی‌خواهند قبل از زمان ناهار وظیفه جدیدی را قبول کنند.

استاد احمد محمدی
همه فکر می کنند “فروش” همان “صحبت کردن” است. اما فروشندگان هوشمند می‌دانند که گوش دادن مهم‌ترین قسمت کار آنها است.
استاد احمد محمدی

بهترین روز برای فروش و بازاریابی تلفنی چه روزی است؟

به صورت کلی، بهترین زمان برای برقراری تماس سرد، وسط هفته است.  اکثر افراد زمان کافی برای انجام کارهایشان دارند و می‌توانند زمانی را برای صحبت کردن بگذارند. بنابراین، احتمال اینکه در دسترس باشند و به صحبت‌های فروشنده‌ها گوش بدهند، بیشتر است.

در ادامه بر مبنای مطالعات انجام شده، بهترین زمان‌ها را برای تماس مورد بررسی قرار می‌دهیم.

یکشنبه و سه ‌شنبه بهترین روزهای هفته برای تماس‌های سرد هستند:

مطابق تحلیل Yesware از میان ۲۵۰۰۰ تلفن تماس فروش، تماس‌های صورت گرفته بالای ۵ دقیقه در این دو روز هفته و بین ساعت ۳ تا ۵ بعدازظهر بوده است. (منبع)

دوشنبه بهترین روز برای تماس است:

طبق مطالعه‌ای دیگر توسط CallHippo روز دوشنبه بهترین روز جهت تماس‌های اولیه گزارش شده است. در واقع، تفاوت عمده‌ای (۵۰ درصد) بین روزهای شنبه و دوشنبه است.

بهترین روز برای فروش و بازاریابی تلفنی چه روزی است؟

بعد از اینکه بهترین روز و زمان را برای تماستان انتخاب کردید، نیاز است یک سناریو فروش برای قانع‌کردن مشتری داشته باشید. به خصوص، تلاش کنید در تماس اولیه راجع به قیمت صحبت کنید. همچنین برای این کار عجله نداشته باشید، شما اول باید درباره ارزش‌های پیشنهادتان توضیح دهید.

طبق گزارش Gong، افرادی که در صحبت اولیه به قیمت رسیده‌اند و راجع به آن صحبت کرده‌اند، بردشان برای بستن قرارداد ۱۰ درصد افزایش داشته است.  

بدترین زمان برای بازاریابی تلفنی چه ساعتی است؟

بدترین زمان برای بازاریابی تلفنی چه ساعتی است؟

برای افزایش موفقیت، از برقراری تماس در روزها و ساعات زیر خودداری کنید:

  • صبح شنبه:

احتمال اینکه مشتریان برنامه شلوغی در این روز داشته باشند، بسیار زیاد است. آن‌ها به دنبال این هستند تیک انجام وظایفشان را بزنند و وظایف انباشته شده‌شان را پیگیری کنند. بنابراین شما نمی‌خواهید آن‌ها را بیشتر گیج کنید.

  • پنج شنبه:

تمام تلاشتان را بکنید در این روز اصلاً با مشتری تماس نگیرید، مخصوصاً بعدازظهر اصلاً زمان مناسبی برای برقراری تماس نیست. افراد از قبل به دنبال تعطیلات پایان هفته خود هستند و تمایلی به برقراری ارتباط با فروشندگان ندارد.

وقتی صحبت از بدترین زمان‌ها برای تماس می‌شود، منظورمان ساعات زیر است:

  • خارج از ساعات کاری:

اگر در این زمان تماس بگیرید، هیچ کمکی به شما نمی‌کند و به مشتری بی‌احترامی کرده‌اید. در هر صورت نرخ تعامل در این زمان بسیار پایین است.

  • ساعات ناهار (ساعت ۱ ظهر):

از آنجایی که افراد ترجیح می‌دهند در زمان ناهار استراحت کنند، بازده کاری برای فروشندگانی پایین می‌آید. در اصل برخی افراد بعد از ساعت ناهار احساس خستگی می‌کنند و در نظرشان همانند بعدازظهر برای چرتی کوتاه است. بنابراین در این زمان‌ها تماسی برای فروش برقرار نکنید.

برای موفقیت در فروش، شما نیاز دارید تماس‌هایی که می‌گیرید پاسخ داده شود و بر روی پاسخ‌گیری نرود. بنابراین زمانی که برنامه هفتگی‌تان را تنظیم می‌کنید، از روزها و زمان‌های نامناسب برای تماس سرد خودداری کنید. همیشه به یاد داشته باشید، بهترین زمان‌ها برگ برنده شما هستند.

نکات طلایی برای زمانبندی بهتر فروش و بازاریابی تلفنی

در ادامه نکاتی را بیان می‌کنیم که به شما کمک می‌کند قراردادتان را به سرانجام برسانید:

در روزهای یکشنبه و دوشنبه تلفنتان را بردارید

روزهای شنبه ، معمولاً شلوغ‌ترین روز هفته کاری است و مردم برای به سرانجام رساندن کارهایشان وقت کافی ندارند، بنابراین تماس در صبح شنبه اتلاف وقت است. اگر تماس بگیرید احتمالاً با فردی بدخلق مواجه خواهید شد که تمایلی به صحبت ندارد.

همچنین از برقراری تماس در روز پنج شنبه اجتناب کنید، از آنجایی که افراد خود را برای تعطیلات آخر هفته آماده می‌کنند، بدترین روز است. به‌ علاوه، ممکن است تماس شما به فراموشی سپرده شود و بعد از بازگشت به سر کار پاسخی دریافت نکنید.

بهترین روزها برای تماس یکشنبه و دوشنبه هستند. احتمالاً به این دلیل است که افراد به روزهای کاری میانی رسیده‌اند و بیشترین بازدهی را در تعامل با افراد و انجام کارها دارند.

اول صبح یا بلافاصله بعد از ناهار تماس بگیرید

بهتر است اول صبح وقتی افراد فعالیتشان را شروع می‌کنند با آن‌ها تماس بگیرید. به این ترتیب، آن‌ها هنوز درگیر کاری نشده‌اند و احتمال اینکه به شما و حرف‌هایتان توجه کنند، بیشتر است. بهترین زمان ساعات ۸ تا ۹:۳۰ صبح است.

این زمانی است که آن‌ها تازه از صبحانه آمده‌اند و احتمال اینکه خلق مثبتی برای آغاز کار داشته باشند، بیشتر است. همچنین احتمالاً هنوز کاری را شروع نکرده‌اند و شما در میان کارشان با آن‌ها تماس نگرفته‌اید.

اگر نتوانستید در اول صبح به آن‌ها دسترسی پیدا کنید، دوباره ساعات بین ۲ تا ۳ تلاش کنید. دلیل انجام این کار این است که شما در بین انجام کارهایشان، با آن‌ها تماس نگیرید و در این ساعات آن‌ها بیشتر پذیرای شما هستند و احتمال ایجاد گفتگوی مثبت بیشتر است.

از این زمان‌ها در طول روز دوری کنید

شما می‌توانید در اول صبح یا ساعات اولیه بعدازظهر تماس بگیرید، اما تلفنتان را بین ساعت ۱۱ صبح تا ۱ بعدازظهر برندارید؛ این ساعات، زمان‌های مرده هستند. در این ساعات افراد از پشت میزهایشان بلند شده‌اند و برای صرف ناهار به ناهار خوری رفته‌اند.

قبل از تماس، مشتری را بشناسید

قبل از تماس، مشتری را بشناسید

اکثر افراد نمی‌خواهند تماس سردی دریافت کنند، به خصوص اگر احساس کنند فروشنده شماره آن‌ها را از بین هزاران شماره به صورت تصادفی انتخاب کرده و با آن‌ها تماس گرفته است. موردی که کمک کننده است شناسایی بهترین زمان‌ها برای تماس سرد است.

تلاش کنید تماس‌های مدنظرتان را با شناخت طرف پاسخگو و انجام تحقیقات درباره آن فرد برقرار کنید. این کار باعث می‌شود آن‌ها احساس قدردانی از شما برای تلاشتان داشته باشند و احتمال اینکه به شما گوش دهند، افزایش پیدا می‌کند.

همچنین طی کردن این مسیر در زمان شما صرفه‌جویی می‌کند. باعث می‌شود با شناخت افراد متوجه شوید آیا این کالا یا خدمات به درد آن‌ها می‌خورد یا نه. علاوه بر این، تلاش کنید به جای تماس با شماره سازمان، تلفن شخصی فرد را پیدا کنید. به این ترتیب، احتمال اینکه مشتری به شما پاسخ دهد بیشتر خواهد بود. همچنین احتمال پذیرش شما از سمت او بیشتر است.

یادتان باشد بعد از پایان تماس، ایمیل بفرستید

ایمیل شما می‌توانید حاوی بروشور محصول یا یک تشکر ساده همراه با اقدامات بعدی (همانند زمانی که بازخوردهای آن‌ها را پیگیری می‌کنید) باشد. همچنین بهتر است، مستندات مناسبی شامل خلاصه‌ای از موارد مورد بحث تهیه کنید.

به این ترتیب تمامی موارد حالت رسمی پیدا می‌کند و می‌توانید آن را برای مشتری ارسال کنید تا هر دو طرف دیدگاه یکسانی از ماجرا داشته باشید. این اطلاعات می‌تواند در آینده هم به عنوان منبعی مرجع مورد استفاده قرار گیرد و به آن‌ها در تصمیم‌گیری کمک کند.

برای برقرار تماس‌هایتان از یک سرویس تماس عالی استفاده کنید

فروشندگان معمولاً در طول روز تماس‌های زیادی برقرار می‌کنند. بنابراین دانستن اینکه با چه فردی تماس گرفته‌اند و درباره چه موضوعاتی صحبت کرده‌اند سخت است. یکی از بهترین تکنیک‌ های فروش تلفنی برای فروشندگان استفاده از سرویس تلفن تماس عالی است تا مشکل برطرف شود.

برخی از ویژگی‌های این سرویس‌های تلفنی شامل رونویسی تماس و قابل دانلود بودن متن گفتگو از آن طریق است. همچنین قابلیت ضبط صحبت‌ها را دارند که می‌تواند برای تماس‌های مهم و حیاتی فروش، مفید باشد.

برخی از ارائه‌دهندگان خدمات سرویس تلفن قابلیت سیستم‌های مبتنی بر ابری (cloud) را فراهم می‌کنند که به فروشندگان امکان می‌دهد از لپ‌تاپ یا کامپیوتر خود به صورت مستقیم با مشتری تماس بگیرند.

5/5 - (23 امتیاز)

سوالات متداول

به اولین تماس با مشتری، تماس سرد گفته می‌شود. در این زمان مشتری هیچ اطلاعی از شرکت و محصول یا خدمات شما ندارد.
بهترین زمان روز برای تماس سرد بین 4 تا 5 بعدازظهر است. اگر لازم بود صبح تماس بگیرید بهتر است این کار را به ساعات پایانی آخر صبح محول کنید و بین ۱۰ تا قبل از ۱۱ تماس بگیرید.
یکشنبه و به‌ خصوص سه شنبه بهترین روزها جهت تماس تلفنی هستند.
درسنامه بازاریابی تلفنی

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی