طرح کسب و کار
کارآفرینی و ایجاد هر نوع کسب و کار جدید اغلب با مخاطراتی همراه است. این موضوع اهمیت استفاده از یک نقشه و الگوی مناسب برای انجام مطالعات و بررسی جامع قبل از شروع فعالیت و به حداقل رسانیدن این مخاطرات و آسیبها را آشکار میسازد.
این طرح به عنوان ابزاری برای پیشبینی و مدیریت بهتر کسب و کارهای موجود یا جدید محسوب میشود. این کار از طریق توجه به اولویتها، نظارت و ارزیابی پیشرفت و کمک به دستیابی اهداف از پیش تعیین شده صورت میگیرد. این چنین طرحی، کارآفرینان را قادر میسازد تا در مراحل مختلف آمادگیهای لازم را برای پیشبرد برنامهها به دست آورند.
شما میتوانید چشمانداز مالی خود را ترسیم نموده و سرمایه لازم برای راهاندازی آن را محاسبه کنید. همچنین اگر سرمایه لازم برای راهاندازی کسب و کار جدید را نداشته باشید، میتوانید ایدههای ارزشمند خود را بر روی کاغذ نوشته و آن را در قالب یک طرح منسجم به سرمایهگذاران ارائه دهید
تا هم ایدههای ذهنی خود را انتقال دهید و هم منافع و خطرهای واقعی این کار را به سرمایهگذار و مخاطبان خود نشان داده و آنها را به سرمایهگذاری در زمینه ایدهتان متمایل نمایید.
سرمایه برای راه اندازی کسب و کار
اگر این طرح را مثل یک نقشه فرض کنیم، بهتر میتوانیم اهمیت آن را درک نماییم.
این طرح کسب و کار همچون نقشه راه برای رسیدن از یک مبدا به یک مقصد است و از روی این نقشه میتوان مسیر مناسب را برای رسیدن به هدف پیدا کرد. درست مانند سفر از تبریز به مشهد که راههای متعددی برای حرکت وجود دارد ولی از روی نقشه میتوان بهینهترین مسیر سفر را پیدا نمود.
شما هم در آغاز راهاندازی کسب و کار همانند یک مسافر هستید که قبل از آمادهسازی طرح سفر، نیازمند جمعآوری اطلاعات و تصمیمگیری در حوزههای مختلف هستید.
محتوای طرح
یک نوشتهای توصیفی و جامع در مورد یک موسسه است. این طرح حاوی گزارشی دقیق در خصوص تولیدات یا خدمات شرکت، روشهای تولید، بازار و مشتریان، راهبرد بازاریابی، منابع انسانی، تشکیلات، نیاز به زیرساختها و تامین نیازهای مالی و منابع مالی و نحوه استفاده از آنها میباشد.
موارد استفاده در طرح کسب و کار
- تعریف دقیق و درک اینکه در چه صنعت و کسب و کاری هستید
- برای بررسی واقعی و منطقی طرح کسب و کار و شناسایی نقاط قوت و ضعف
- برای فراهم کردن یک آزمون امکانسنجی
- برای گرفتن تصمیمات بهتر و پیشبینی آینده
- به عنوان راهنما و ابزار اندازهگیری میزان پیشرفت
- به عنوان ابزار تأمین مالی و کسب و کار
- به عنوان یک وسیله ارتباطی
امروزه بازاریابی و فروش تبدیل به یک علم گشته است و انجام آن به شیوههای سنتی و بدون تجهیز گشتن به این علم، باعث جای ماندن شما از عرصه رقابت میگردد.
بیشتر بخوانید: تفاوت بازاریابی و فروش
در نتیجه ضروری است که به دنبال جدیدترین و بهروزترین اطلاعات در این زمینه باشید و عملاً از آنها بهره بگیرید.
دوره های آکادمی بازار برای ارتقای کسب و کار شما
آکادمی توسعه کسب و کار آکادمی بازار با بهره گیری از دانش به روز و تجربیات منحصر به فرد استاد محمدی و با ارائه مشاوره تخصصی در حوزه کسب و کار، توانسته موجب شکوفایی و بالندگی دهها سازمان و کسب و کار گوناگون شود. همچنین بیش از هزاران نفر با بهره گیری از دوره های جامع بازاریابی و فروش، دوره مشتری مداری، دوره اصول و فنون مذاکره، دوره آموزشی حرفه ای بازاریابی و فروش تلفنی و مشاوره فروش، توانسته اند موانع موجود در مسیر شغلی خود را برطرف کنند و به سوی آینده شغلی روشن خود گام بردارند.