انواع برندینگ؛ 21 مدل [تمام] استراتژی های برندینگ + مثال پیاده سازی

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۱۰ اسفند, ۱۴۰۰
آخرین بروزرسانی: ۲۹ خرداد, ۱۴۰۲
تعریف برندینگ

بررسی انواع برندینگ موضوع بسیار پیچیده ای است. در دنیای امروز هر فردی در طول روز با صدها یا هزاران پیام از سوی برندهای گوناگون مواجه می شود.

برندینگ به مصرف کنندگان کمک می کند تا در هنگام خرید انتخاب های گوناگون خود را بررسی کنند.

آنها با در نظر گرفتن شرکت ها و محصولات آنها، مواردی که با سبک زندگی، دیدگاه ها و ارزش های آن ها همخوانی دارد، انتخاب می کنند.

حال بیایید در مورد تعریف و انواع برندینگ صحبت کنیم و با چند مثال از دنیای واقعی، بحث را بازتر کنیم!

پخش ویدیو
کتاب نقشه فروش
کتاب نقشه فروش

فهرست مطالب

انواع برندینگ (Branding) چیست؟

استفاده از انواع برندینگ گزینه ای مناسب برای پیشرفت در زمینه های مختلف کسب و کار شما است.

برای شناخته شدن و متمایز شدن در بازار، بایستی هر گونه مواجهه مشتریان با هر چیزی که مرتبط با برند شما است، یک تجربه روانشناختی منحصر به فرد برای آنها ایجاد کند. برند سازی یا برندینگ (Branding) فقط نام تجاری و لوگوی شرکت نیست، بلکه ترکیبی از احساساتی است که برند شما در مخاطبان ایجاد می کند.

تعریف برندینگ

برندینگ شامل مدیریت شهرت برند، ادراک مخاطبان و احساسات آنها نسبت به برند است. هدف از برندینگ این است که با قلب و ذهن مخاطبان خود مرتبط شوید و کاری کنید که برند شما را با چشمان بسته تشخیص دهند.

انواع برندینگ

انواع برندینگ: 21 استراتژی برندینگ

شیوه های گوناگونی برای معرفی یک برند به بازار وجود دارند. هر نام تجاری با توجه به شرایط، ابعاد، بازار هدف و بسیاری عوامل دیگر بایستی استراتژی برندینگ خود را ا نتخاب کند.

21 استراتژی برندینگ وجود دارد که هر یک از آنها به گونه متفاوتی به معرفی برند می پردازد. با ما همراه باشید تا انواع برندینگ را به شما معرفی کنیم.

1. استراتژی برندینگ محصول (Product Branding)

دادن ظاهر متمایز، پیامی برجسته و حتی شخصیت دادن به محصول، برای موفقیت تجاری آن بسیار مهم است. این امر در مورد انواع محصولات فیزیکی و دیجیتالی صدق می کند. فرقی نمی کند محصول شما در قفسه فروشگاه باشد یا در میان نتایج جستجو در گوگل، باید آن را برای مشتریان برجسته کنید.

بنابراین، قبل از اینکه محصول خود را به بازار عرضه کنید، بایستی فرایند برندینگ محصول را آغاز کنید. این فرایند شامل ایجاد صفحات معرفی محصول (Product Landing Pages)، در رسانه های اجتماعی و موارد دیگر است.

مثال برندینگ محصول: Monster Energy حامی مالی بسیاری از نمایش های بدلکاری

مثال برندینگ محصول: Monster Energy

این نوع از برندینگ چیزی فراتر از بسته بندی محصول است.

آیا تا به حال فکر کرده اید که چرا لوگوی Monster Energy اینگونه طراحی شده است؟ Monster Energy یک نوشیدنی انرژی زای مقرون به صرفه است که با نوشیدنی های موجود در بازار تفاوت چندانی ندارد، اما لوگوی درخشان آن به نمادی از قدرت در انتظار رها شدن تبدیل شده است. به گونه ای که ورزشکاران  حرفه ای آن نماد را روی وسایل خود استفاده می کنند.

راز Monster Energy استراتژی برندینگ هوشمند آن است که یک نوشیدنی معمولی را به نمایشی از سبک زندگی رها، پرخطر، گاهی تهاجمی، اما خارق العاده تبدیل کرده است. آنها سوارکاران حرفه ای و اینفلوئنسر های ورزش های خطرناک را انتخاب می کنند تا خود را از ردبول و سایر رقبا متمایز کنند. تک تک عناصر در برندینگ Monster Energy مورد توجه قرار گرفته و پیام آنها را مخابره می کند.

این برند محصولات بسیار کمی دارد، اما تاثیرگذاری آن بسیار زیاد است. هزاران مصرف کننده در سراسر جهان علاقه مند به داشتن پیراهن های مارک دار و حتی خالکوبی هایی با طرح نوشیدنی قدرتمند مورد علاقه شان هستند. این یک نمونه پویا و خلاقانه از برندینگ محصول است. زیرا این شرکت دائما در حال ورود به بازار های جدید و تبدیل نام تجاری خود به یک روش زندگی است.

نمونه های دیگری از برندینگ محصول

برای درک بهتر برندینگ محصول، چند نمونه مثال عملی از مدل های برندسازی محصول را بیان می کنیم.

برندسازی محصول آیفون:

در میان تمام محصولات اپل، آیفون با طراحی خاص و تبلیغات منحصر به فردی که روی آن می شود؛ نیمی از درآمد اپل را شامل می شود. تبدیل آیفون به نمادی از نسلی مترقی و آینده نگر در برندینگ این محصول نقش ویژه داشته است.

نمونه عملی برند سازی کوکا کولا

کوکاکولا سومین برند با ارزش جهان و دومین کلمه قابل درک در جهان بعد از کلمه OK است. این شرکت نوشیدنی خود را با نام کوکاکولا وارد بازار کرد. طعم، رنگ و شکل منحصر به فرد بطری توانست آن محصول را به یک تجربه خوشایند و پر درآمد تبدیل کند. مدل عملی برند کوکا کولا تجربه حرکت از برندینگ محصول به برندینگ شرکتی بود.

مثال عملی بریندینگ محصول بستنی Jeni’s

این شرکت بستنی سازی، بدون استفاده از تخم مرغ و طعم های مصنوعی، بستنی های منحصر به فردی خلق می کند. علاوه بر کیفیت بالای بستنی، این محصول با بسته بندی خوش رنگ، بامزه و مناسب اینستاگرام آن قابل تشخیص است.

برندینگ محصول نوشیدنی Mountain Dew

نام، لوگو، رنگ، سبک و شخصیت خاص این نوشیدنی منحصر به فرد است. به گونه ای که به راحتی می توان برند را تشخیص داد.

مثال برندینگ محصولات Game of Thrones

این سریال تلویزیونی مثال عملی برندینگ محصول است. لوگوی خاص و ملموس، هویت و ویژگی های خاص بصری آن را از سایرین متمایز می کند.

2. استراتژی برندینگ خدمات (Service Branding)

استراتژی برندینگ خدمات

برای فروش خدمات به صورت آنلاین یا آفلاین، باید قبل از اقدام به فروش، اعتماد ایجاد کنید. برای این منظور باید تخصص خود را به شیوه ای حرفه ای و جذاب نمایش دهید تا مخاطبان علاقه مند را جذب کنید و حداکثر ارزش را به آنها ارائه دهید. این نوع برندینگ مبتنی بر ارزش است و با هدف ایجاد روابط طولانی مدت با مشتریان شکل می گیرد.

مثال برندینگ خدمات برند Bumble

حال نحوه برندینگ Bumble، اپلیکیشنی برای دوست یابی، را با هم بررسی می کنیم. تیم بامبل می داند که چه کلیشه ها، ترس ها و انتظاراتی هنگام ملاقات با افراد جدید وجود دارد.  بنابراین لحن شوخ و دوستانه ای را به کار می برد و مدل پیشین دوستی یابی آنلاین را زیر سوال می برد.

Bumble و فعالیت های بازاریابی الهام بخش آن

برند بامبل به دلیل داشتن پالت رنگی جذاب و سبک ارتباطی خوشبینانه اش، به راحتی قابل تشخیص است. تمامی عناصر برندینگ در بامبل گرد هم می آیند و مخاطبان را تشویق می کنند تا به روشی جدید، ایمن و محترمانه با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. یک مؤلفه آموزشی نیز در آن وجود دارد که برنامه را از رقبایش متمایز می کند. Bumble با زنان قوی و الهام بخش مانند هلنا بونهام کارتر همکاری می کند تا ارزش های برند خود را منعکس کند.

این شرکت همچنین کالاهای مارک دارش را با شعارهای شوخ طبعانه می فروشد.

استاد احمد محمدی
اگر چیزی که مردم می‌خواهند می‌فروشید، می توانید به فروش خود امیدوار باشید.
دکتر احمد محمدی

نمونه های دیگری از برندینگ خدمات

برندینگ خدمات هواپیمایی نیوزلند (Air New Zealand)

این برند هواپیمایی شهرت خود را به عنوان یک شرکت هواپیمایی با حس شوخ طبعی به دست آورده است. در تبلیغات این شرکت از توصیه های ایمنی در خطوط هوایی به عنوان فرصتی برای شوخی و خنده استفاده شده است. این شرکت همچنین از تولید فیلم های “ارباب حلقه ها” و “هابیت” حمایت مالی کرده است.

شرکت هواپیمایی Midwest Airlines

این شرکت هوایی به ارائه کوکی های شکلاتی گرم به مسافران در خطوط بین المللی مشهور است. این ویژگی به شدت مورد علاقه مشتریان این شرکت بوده است.

نمونه عملی برندسازی خدمات هواپیمایی امارات

این شرکت هواپیمایی اولین شرکتی بود که جعبه ایمنی در سفر را معرفی کرد و در اختیار مسافران قرار داد. آنها همچنین با رعایت تمامی استانداردها، سفری راحت و بی دغدغه را به مسافران هدیه می کنند.

مثال برندینگ خدمات فست فود Chick-Fil-A

این فست فود زنجیره ای، علاوه بر کیفیت بالای مواد غذایی، خدمات مشتریان فوق العاده ای دارد و در نظر بسیاری از امریکایی ها مودبانه ترین فست فود در تمامی ایالت ها است. این مجموعه نهایت تلاش خود را می کند تا تجربه مشتری با برند را خوشایند و دلچسب کند. فرقی نمی کند آنلاین سفارش بدهید یا در سالن فست فود باشید، Chick-Fil-A رضایت شما را جلب می کند. یکی از ویژگی های بارز این مجموعه ارائه خدمات ویژه و اقتصادی به خانواده هایی با فرزندان خردسال است.

نمونه برندینگ خدمات شرکت بیمه اتومبیل Geico

این شرکت به شما وعده می دهد که “در عرض 15 دقیقه یا کمتر می توانید 15٪ یا بیشتر در هزینه بیمه خودرو صرفه جویی کنید.” اگر چه عمل کردن به وعده های مبتنی بر زمان اغلب دشوار است، اما آنها برای حفظ وجهه خود و راضی نگه داشتن مشتریان بر این قول می ایستند.

جعبه ایمنی در سفر هواپیمایی امارات

“جعبه ایمنی در سفر هواپیمایی امارات”

3. استراتژی پرسنال برندینگ یا برند سازی شخصی (Personal Branding)

اگر می خواهید به صورت فردی یا فریلنسر کار کنید و پیشرفت کنید، باید برند شخصی خود را توسعه دهید. حتی اگر با یک تیم کار می کنید، باز هم می توانید روی پرسنال برندینگ خود کار کنید. در بسیاری از موارد، برند سازی شخصی از ایجاد برند یک مجموعه “بدون چهره” سودمندتر است.

برند شخصی به شما کمک می کند تا از همان ابتدا با مخاطبان خود ارتباط عمیق تری برقرار کنید. این روزها، مشتریان به دنبال اصالت هستند و تمایل دارند به افراد اعتماد کنند تا به شرکت ها. اگر می خواهید تجربیات شخصی تان را ارائه دهید، داشتن یک پرسنال برند ضروری است.

حوزه های فعالیت پرسونال برندینگ

  • روان درمانی
  • مربیگری
  • مشاوره
  • مشاوره تحصیلی
  • مشاوره مالی
  • تغذیه
  • ورزش
  • مراقبت های بهداشتی
  • مراقبت شخصی

حوزه های دیگری نیز وجود دارد که برند سازی شخصی در آن نقش مهمی ایفا می کند. اگر کالاهای دست ساز می فروشید، باید نشان دهید چه کسی پشت محصول ایستاده است تا داستان برند شما جذاب تر شود.

پرسونال برندینگ برنه براون (Brené Brown)

با یک مثال الهام بخش از پرسنال برندینگ همراه ما باشید. احتمالا درباره برنه براون (Brené Brown)، استاد، مدرس و نویسنده مشهور شنیده اید که بر روی شجاعت، آسیب‌پذیری، شرم و همدلی مطالعه می کند. او برند شخصی خود را توسعه داده و از طریق کتاب ها، سخنرانی ها و پادکست هایش الهام بخش هزاران نفر در سراسر جهان است.

پرسونال برندینگ برنه براون

“سخنرانی های برنه براون باعث شهرت بین المللی او شده است”

سبک منحصر به فرد و زمینه تحقیقاتی برنه براون به او کمک کرد تا برند شخصی خود را شکل دهد و خود را از هزاران سخنران دیگر متمایز کند. اکنون برنه براون یک ستاره محبوب در دنیای روانشناسی است. اگر او روی پرسنال برندینگ خود کار نمی کرد، موفقیت در چنین مقیاسی برای او غیر قابل تصور بود.

نکته طلایی برای برند سازی شخصی

نکته دیگر این داستان این است که باید به شخصیت و علایق خود وفادار بمانید تا یک برند شخصی موفق و قدرتمند بسازید که در طول زمان پایدار باقی بماند.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
پادکست فکرانه - برند شخصی

سایر مثال های پرسنال برندینگ(Personal Branding)

در ادامه به برخی دیگر از نمونه های موفق در انواع پرسونال برندینگ پرداخته ایم :

نمونه عملی پرسونال برندینگ کاردی بی (Cardi B)

کاردی بی با شیوه لباس پوشیدن و ژست گرفتن در عکس هایش شناخته می شود. او همچنین انتخاب های خاصی در شبکه اجتماعی مورد علاقه، محتوایی که به اشتراک می گذارد و تعاملات اجتماعی اش دارد که به امضای شخصی او تبدیل شده است.

پرسونال برندینگ مایکل جردن

جردن با استفاده از انواع برندینگ توانست به نمونه کاملی از پرسنال برندینگ تبدیل شود. مایکل جردن با داشتن طرفدارانی متعهد، توانست با راه‌ اندازی خط تولید پوشاک خود، سود فراوانی ببرد. حتی نایکی نیز که برای راه اندازی آن با او شریک شده بود، سود هنگفتی برد.

نمونه برندسازی مارتا استوارت (Martha Stewart’s)

برند مارتا استوارت در زمینه های مختلفی فعالیت دارد. او یک آشپز عالی است، به طراحی داخلی توجه دارد و علاقه زیادی به باغبانی دارد. فرقی ندارد که او چه کار می کند، هر فعالیتی که انجام می دهد، ظرافت و یکپارچگی خاصی دارد که چشم نواز است. وبسایت او مملو از دستورهای پخت، پروژه های دست ساز DIY، ایده های سرگرمی و سایر محتوای مرتبط با سبک زندگی است که همگی نشانی از شخصیت او دارد.

برندسازی شخصی بیلی آیلیش (Billie Eilish)

بیلی آیلیش خواننده امریکایی سبک پاپ، بسیار متفاوت از هر خواننده ای است که تاکنون دیده اید. او هم از نظر موسیقی و هم از نظر شخصیتی بسیار پیچیده است. وبسایت او نمایی 360 درجه از اتاق خواب او را نشان می دهد. فضای شبیه به اتاق یک نوجوان که از جهانی دیگر آمده: کفش های کتانی، نقاشی های کارتونی که به دیوار چسبانده و یک جمجمه! فضایی سورئال، عجیب و گمراه کننده، بسیار شبیه به موسیقی او. این همان چیزی است که او را برجسته می کند.

پرسونال برندینگ نصرت

نصرت گوکچه، آشپز ترکیه ای، با ویدیویی از شیوه برش گوشت و پاشیدن نمک بر آن در شبکه های اجتماعی به شهرت رسید. نوع برش گوشت، پخت استیک های ویژه و شیوه خاص آشپزی بخش مهمی از پرسنال برندینگ او است. او در سال 2017 اولین رستورانش را در استانبول تاسیس کرد و در زمانی کوتاه توانست چندین شعبه در سراسر جهان ایجاد کند.

4. استراتژی برندینگ شرکتی (Corporate Branding)

این پیچیده ترین نوع برندینگ است. برندینگ شرکتی مستلزم ایجاد یک اکوسیستم کامل با چارچوب ها و دستورالعمل هایی است که تجربه مشتریان را طراحی و تثبیت کند. اگر شرکتی فقط یک بار به وعده برندینگ خود عمل نکند، با عواقب طولانی مدت مواجه می شود و حتی اعتماد مشتریان را به طور کامل از دست می دهد.

برندینگ شرکتی نه تنها برای مشتریان بلکه برای کارکنان نیز احساس تعلق ایجاد می کند. متعهد ترین خریداران و کارمندان به حامیان برند و مبلغان آن تبدیل می شوند و در رسانه های اجتماعی و شبکه های دوستی خود درباره شرکت حرف می زنند.

استراتژی برندسازی شرکتی IBM

در دنیای فناوری، IBM را می توان به عنوان نمونه ای از برندینگ شرکتی ظریف و متمایز در نظر گرفت. لوگوی نمادین آن در سال 1972 طراحی شد و همچنان جذابیت خود را حفظ کرده است. این لوگو به شکل یک معمای تصویری توسط پل رند در سال 1988 پیشنهاد شده بود.

استراتژی برندسازی شرکتی IBM

“لوگوی IBM حدود 50 سال پیش توسط پل رند طراحی شد”

شخصیت برند این شرکت نشان دهنده اعتقاد آنها به پیشرفت است. IBM تلاش می کند تا از ذکاوت، منطق و روش های علمی برای بهبود شرایط کسب و کار، جامعه و روابط انسانی استفاده کند.

IBM در بیانیه برند خود می گوید که فردیت و نوآوری را در اولویت قرار می دهد. این واقعیت که IBM روابط طولانی مدت خود را با مشتریان اصلی خود و سایر غول های فناوری حفظ می کند، چیزهای زیادی در مورد یکپارچگی و ارزش های آن به ما می گوید. در مجموع، IBM یک نمونه الهام بخش از برندینگ شرکتی است.

مثال های دیگری از برندینگ شرکتی

نمونه عملی برندینگ شرکتی گوگل

گوگل برای کارکناش فضایی جذاب به همراه تسهیلاتی مانند ناهار رایگان، خدمات بیمه ای، سرویس رفت و آمد رایگان، مرخصی زایمان با حقوق و بسیاری موارد دیگر در نظر گرفته است.

به همین دلیل برای بسیاری از افراد کار کردن در گوگل نه یک شغل، که فرصتی استثنایی برای حضور در جو شرکتی پویا، خلاق و منحصر به فرد است.

مثال انواع برندینگ شرکتی: شرکت لوازم آرایشی الف (e.l.f Cosmetics)

ویژگی این شرکت تولید لوازم آرایشی ارزان قیمت و 100% عاری از خشونت (بدون هر گونه تست حیوانی یا مواد حیوانی) و وگان است.

الف توانسته موجی در صنعت لوازم آرایشی ایجاد کند. این برند برای ایجاد محصولات مقرون به صرفه برای مشتریانی که سلیقه گران قیمت دارند، تأسیس شده است. شعار الف در راستای حفظ حقوق حیوانات این است: “ما برای هر چشم، لب، صورت و پنجه ای اهمیت قائل هستیم.”

برند سازی شرکتی نایک

ارزش ها و ماموریت اصلی نایک در همه پلتفرم ها و محصولات آن قابل تشخیص است. بیانیه ماموریت نایک این است “الهام بخشی و نوآوری برای همه ورزشکار در جهان” شعار آن، در کنار لوگوی معروف علامت تیک «فقط انجامش بده Just Do It» است.

نایک خود را به عنوان یک برند برای ورزشکاران، علاقه مندان به ورزش و هر کسی که به تناسب اندام علاقه مند است، معرفی می کند. همچنین معتقد است که هر کسی می تواند یک ورزشکار باشد.

برندینگ اپل

در ظاهر، اپل محصولات مشابهی با رقبای خود تولید می کند: گجت های هوشمند از تلفن همراه و لپ تاپ گرفته تا iPad، تلویزیون و ساعت. اما به جز تاکید بر بالاترین کیفیت و فناوری نوآورانه، چه چیزی آنها را بالاتر از بقیه قرار می دهد؟ استراتژی برندینگ اپل بر احساسات متمرکز است.

همه چیز مربوط به این است که محصولات اپل چه احساسی در شما ایجاد می کنند و شما به عنوان یک مصرف کننده می خواهید به جامعه جذاب، مترقی و باکلاس مشتریان اپل تعلق داشته باشید.

برخی دیگر از انواع برندینگ اپل برای رسیدن به برندینگ شرکتی
  • انواع ایونت برندینگ مانند October 2021 event
  • استفاده از طراحی بومی برای انواع برندینگ جغرافیایی.
  • برندینگ خرده فروشی با داشتن نمایندگی های بومی در مناطق مختلف.
  • استفاده از برترین نمونه ها در پرچمدار بودن در تکنولوژی های جدید.
  • بررسی نیاز بازار و آنالیز دقیق برای رفع آن با بهینه ترین روش ها.

نمونه عملی برندینگ شرکتی کوکا کولا

کوکاکولا با تور کامیون کریسمس معروف خود سعی نمی کند یک جعبه کوکاکولا به شما بفروشد. آنها روی احساسات مخاطبان سرمایه گذاری می کنند که تصویر قوی تری از برند ایجاد کنند.

نمونه عملی برندینگ شرکتی کوکا کولا

“تور کامیون کریسمس کوکا کولا”

5. انواع برندینگ | برندینگ خرده فروشی (Retail Branding)

انواع برندینگ - برندینگ خرده فروشی

برندینگ همانند یک داستان است که به روش های گوناگون بیان می شود. برای کسب و کارهای خرده فروشی، تجربه های ملموس و بصری بیشترین اهمیت را دارند. مانند هر نوع برندینگ دیگری، اینجا هم ثبات کلید اصلی است. مخاطبان شما همواره همان سطح از خدمات و رضایت را انتظار دارند.

مثال عملی برند سازی خرده فروشی: فروشگاه های خرده فروشی DJI

یکی از نمونه های این نوع برندینگ فروشگاه های خرده فروشی DJI است که در سر تا سر جهان شعبه دارد. هر فروشگاهی دارای طراحی داخلی شگفت انگیز با ساخت و سازها و تاسیسات آینده نگرانه است. کارکنان آن به نیازهای مشتریان توجه ویژه می کنند و یک تجربه دلچسب در اختیار هر بازدید کننده قرار می دهند.

فروشگاه های آینده نگر DJI، برندینگ خرده فروشی را به سطح دیگری برده اند.

به این ترتیب، بدون توجه به اینکه در کجای دنیا به فروشگاه  DJI می روید، می توانید مطمئن باشید که قبل از خرید هر کالایی، تمام اطلاعات مورد نیاز در اختیارتان قرار می گیرد. تمامی شعب DJI تجربه ای یکپارچه و هماهنگ از خرید را در اختیار مشتریان قرار می دهند تا مشتریان به آسانی با فناوری های پیشرفته آشنا شوند.

چند نمونه عملی برندینگ خرده فروشی

Trader Joe Retail Branding

این فروشگاه های زنجیره ای کوچکتر از سایر سوپرمارکت ها هستند و فضایی ایزوله و صمیمی ایجاد می کنند. دکورهای خاص هر شعبه بخشی از فرهنگ منحصر به فرد شهر را وارد فروشگاه می کند و نمونه های رایگان قهوه و غذا، هر تجربه خرید را به یک ماجراجویی خوشمزه تبدیل می کند.

برندسازی خرده فروشی پوشاک ورزشی کانادایی Reigning Champ

این برند مینیمالیستی در وبسایت خود تاکید می کند: «روند ما بر اساس اصول ما هدایت می‌شود: به جزئیات احترام بگذاریم در نهایت سادگی» همان گونه که در لباس ها فقط رنگ های خنثی (مشکی، خاکستری و سرمه ای) دیده می شود، فروشگاه ها هم از همان پالت رنگی استفاده می کنند. فروشگاه کاملا تمیز، روشن و مینیمال است. کف بتنی تمیز و دیوارهای کاشی‌کاری سفید در عین ظرافت، روح یک سالن ورزشی را تداعی می‌کند.

نمونه برند سازی Retail فروشگاه تارگت Target

فروشگاه تارگت با بیش از 1800 شعبه در ایالات متحده، قیمت های رقابتی و مکان های استراتژیک، رقیب جدی فروشگاه هایی مانند Costco و Walmart است.

“اثر تارگت Target effect” این است که شما با یک لیست خرید مشخص وارد فروشگاه می شوید، اما پس از خروج، خیلی بیشتر از آنچه برنامه ریزی کرده اید خرید می کنید. دلیل آن چیدمان هوشمندانه فروشگاه است. پس از ورود به یک فروشگاه تارگت، یک شعبه استارباکس را مشاهده خواهید کرد.

استارباکس زمینه را برای استقبال از شما فراهم می کند. با قدم زدن از کنار استارباکس، متوجه می شوید که چیدمان فروشگاه به گونه ای است که شما را از یک راهرو خرید به راهروی بعدی می برد. همچنین محیط فروشگاه روشن، مرتب و دارای علائم راهنما است.

برندسازی خرده فروشی فروشگاه های اپل

انواع روش های برندینگ مورد استفاده اپل همیشه نمونه ای مناسب از برندینگ و رسیدن به بازدهی باور نکردنی از استراتژی های مختلف از انواع برندینگ است.

فروشگاه های اپل اغلب شبیه آثار هنری معماری هستند. طراحی زیبایی شناسی فروشگاه ها نشان دهنده اهمیت طراحی خوب برای محصولات این شرکت است.

نمونه عملی برندسازی خرده فروشی کتاب فروشی آمازون

کتابفروشی آمازون در سیاتل طراحی به روز و منحصر به فردی دارد که بسیار متفاوت از انبارهای عظیم آن شرکت است. البته در نظر داشته باشید که این برند از انواع برندینگ برای رسیدن به بازدهی بیشتر تلاش می کند و این یکی از نمونه ها و انواع روش های برندینگ مورد استفاده آمازون است.

6. استراتژی برندینگ فرهنگی (Cultural Branding)

در این نوع برندینگ به جای تمرکز بر یک شرکت یا شخصیت، بر مجموعه خاصی از سنت ها و فرهنگ یک گروه یا ساکنان یک منطقه تمرکز می شود. برندینگ فرهنگی معمولا حول ویژگی های منحصر به فرد یک فرهنگ یا یک منطقه شکل می گیرد تا آن را به مخاطبان ناآشنا مانند گردشگران معرفی کند.

مثال استراتژی برندینگ فرهنگی در کافه ای به سبک سوئدی

استراتژی برندینگ فرهنگی در کافه ای به سبک سوئدی

این کافه به سبک سوئدی روح اسکاندیناوی را از طریق برندینگ فرهنگی و جغرافیایی به استرالیا آورده است.

این کافه استرالیایی بر سنت های سوئدی (به ویژه فیکا (fika) – استراحتی برای نوشیدن قهوه) متمرکز شده است.

این کافه غذاهای جدید و عجیب سوئدی برای مردم محلی (استرالیا) سرو می کند و برای آنها فرصتی فراهم می آورد که بدون نیاز به سفر به خارج از کشور درباره آیین ها، جشن ها و آشپزی سوئدی اطلاعات بیشتری کسب کنند.

همه چیز در این کافه، از نام گذاری گرفته تا محصولاتی که استفاده می کنند، سوئدی است.

مثال های دیگر از استراتژی برندینگ فرهنگی

در ادامه به بررسی دو مثال دیگر در این زمینه از برندینگ می پردازیم.

برندینگ فرهنگی در هاوایی

تجربه سبک زندگی بومیان در جزایر هاوایی شامل حضور در اقامتگاه های بومی، سرو غذاهای محلی، آشنایی با هنر بومی و از همه مهم تر پوشیدن لباس های محلی هاوایی است.

ارائه غذاهای محلی برای برندینگ فرهنگی

غذا بخش مهمی از فرهنگ مردم در هر شهر و کشور است. رستوران های محلی با استفاده از این نوع برندینگ به ارائه غذاهای محلی می پردازند.

7. استراتژی برندینگ جغرافیایی (Geographical Branding)

از برندینگ جغرافیایی برای معرفی برند با استفاده از مکان های گردشگری و نمادهای جغرافیایی هر منطقه استفاده می شود.

این شیوه برای مشتریان فرصتی ایجاد کنید تا با ویژگی های برجسته منطقه آشنا شوند و دید مثبتی نسبت به برند پیدا کنند.

برندینگ جغرافیایی ارتباط پایداری با برند شما ایجاد می کند.

مثال هایی از برندینگ جغرافیایی در ایران و جهان

نمونه های بسیار زیادی از این روش برندینگ در دنیا وجود دارد که برخی از بهترین های آن در ایران شکل گرفته است. شاید نام برخی از شهر های ایران برای رساندن به مقصود ما کافی باشد.

  • اصفهان به عنوان پایتخت معماری جهان
  • کاشان به عنوان یکی از قدیمی ترین شهرهای جهان
  • تبریز شناخته شده به عنوان قطب تولید قالی و فرش دستباف در جهان

نمونه برندینگ جغرافیایی شهر کاشان

تجربه اقامت در خانه های تاریخی کاشان که به عنوان بوتیک هتل خدمت رسانی می کنند.

مثال برندینگ شهر آمستردام

این شهر با بازسازی برند خود، تحت عنوان “I Amsterdam” بر منطقه قرمز شهر (Red Light District) که محل حضور دگرباشان است، تمرکز کرده است.

برندینگ جغرافیایی برای برج ایفل

این برج به عنوان نمادی از پاریس، معرف بخش بزرگی از کسب و کارهای پاریسی است.

پوشش گردشگران در هاوایی

هاوایی یکی از بهترین نمونه های برندینگ جغرافیایی با تکیه بر پوشش و تفریحات این جزیره است.

موضوع این است که برندینگ جغرافیایی برای هاوایی به نحوی پیاده شده است که وقتی نام این جزیره و تفریحات و پوشش ساحلی آن می افتیم که هدف اصلی برندینگ جغرافیایی آن است.

8. استراتژی برندینگ فصلی (Seasonal Branding)

برندینگ فصلی یک تغییر کامل در برندینگ نیست، بلکه یک انطباق کوتاه مدت است.

پذیرفتن سنت های فصلی و تعطیلات راه خوبی برای نشان دادن ارتباط برند با جامعه است. تغییر فصلی به معنای تغییر در شیوه، عادات خرید و تمایلات جدید است. با انجام این تغییرات، در نظر مشتری ارزشمند تر می شوید.

تغییر دکور فروشگاه یا طراحی فصلی وب سایت ممکن است هزینه زیادی داشته باشد، اما در واقع ضرورتی ندارد. برای نشان دادن برندینگ فصلی می‌توانید تغییراتی در بسته بندی، نصب تزئینات جدید در فروشگاه یا تغییری کوچک در تبلیغات خود بدهید.

مثال برندینگ فصلی: کوکی های Oreo

حتی برندهای بزرگ نیز برای جشن گرفتن تعطیلات خاص رو به اقدمات محدود و در عین حال موثر می آورند. به عنوان مثال، Oreo، کوکی های مخمل قرمز (Red-Velvet Cookie) روز ولنتاین را با نسخه محدود تولید کرد. این کمپین به همراه ویدیوهای تبلیغاتی و پست های مرتبط در رسانه های اجتماعی بود.

Oreo روز ولنتاین را با کوکی جدید قرمز مخملی جشن گرفت.

بنابراین، برند سازی فصلی به معنای هزینه زیاد و بازسازی برند نیست. بلکه به معنای دادن نگاه یا طعمی جدیدی به برند شما است.

برندینگ فصلی استارباکس

چند مثال برندینگ فصلی

  • برندینگ فصلی استارباکس: این کافه لیوان های زیبایی مخصوص تعطیلات طراحی کرده است.
  • Krispy Kreme: بسته های دونات طراحی شده برای کریسمس، به همراه کوپن تخفیف و هدایای ویژه را به مشتریان ارائه می کند.
  • HBO Seasonal Branding: مشترکین شبکه HBO در تعطیلات سال نو می توانستند 12 قسمت از یک سریال را به فردی که مشترک HBO نبود هدیه بدهند.
  • برندینگ شرکت هواپیمایی کانادایی WestJet : این شرکت پروژه ای برای انجام 12000 معجزه کوچک در طول فصل تعطیلات آغاز کرد. کل کارکنان برای شاد کردن بیش از 13000 نفر در طول تعطیلات کریسمس تلاش کردند.
  • خرده فروشی ورزشی REI: این فروشگاه حرکت جسورانه ای انجام داد و فروشگاه های خود را در جمعه سیاه (Black Friday) تعطیل کرد. کارمندان یک روز مرخصی گرفتند و مشتریان به استراحت و ارتباط مجدد با طبیعت تشویق شدند.

9. استراتژی دیجیتال برندینگ (Digital Branding)

استراتژی دیجیتال برندینگ

شرکت هایی که محصولات یا خدمات خود را به صورت آنلاین می فروشند، نیازمند دیجیتال برندینگ هستند. در صورتی که کیفیت محصولات یا خدمات آنها پایدار باشد، دیجیتال برندینگ موجب موفقیت آنها می شود.

مصرف کنندگان به سمت برندهایی متمایل می شوند که نیازها و چالش های آنها را درک می کنند و برای تحقق وعده های خود تلاش می کنند. دیجیتال برندینگ می تواند باعث افزایش اعتماد مشتری و جذب مخاطبان جدید شود.

مثال دیجیتال برندینگ Lingoda

پلتفرم های یادگیری آنلاین بسیار متعدد و متنوع هستند، با این حال لینگودا (Lingoda) توانسته در این میان برجسته شود و از رقبا پیشی بگیرد. دیجیتال برندینگ لینگودا بر اساس ایده یادگیری سریع و انعطاف پذیر ساخته شده است.

این پلتفرم به جای دوره های معمولی با یادگیری پایین، دوره های فشرده زبانی را ارائه می‌دهد و در صورتی که کاربر در تمام کلاس ها شرکت کند، 50 درصد مبلغ شهریه به او باز می گردد.

دیجیتال برندینگ موفق لینگودا باعث شد که این برند به راحتی در بازار برجسته شود.

این وعده بلند پروازانه با تضمین ارائه شده از سوی این شرکت، فرصتی  استثنایی برای یادگیری ایجاد کرده است. این پیشنهاد لینگودا توجه عموم را به این پلتفرم جلب می کند و چالشی پیش روی دانش آموزان پرتلاش و سخت کوش می گذارد.

نمونه های دیگر دیجیتال برندینگ عبارتند از:

برندینگ دیجیتال آغوشی نوزاد Artipoppe

این آغوشی جدید، نگاهی نو به این محصول بخشیده است.

آرتیپوپ می گوید: “ما به دنبال توانمندسازی و آزادی والدین هستیم. آزادی گوش دادن به صدای درونی و حرکت در مسیری که به آن علاقه دارند.»

نام و لوگوی آن به راحتی قابل تشخیص است. در اینستاگرام آنها والدین جذابی را در عکس های سیاه و سفید و محیط های زیبا می بینید. پدر و مادرانی شیک پوش که نوزادان زیبایی در آغوش دارند.

محصولات مرتبط با حیوانات خانگی BarkBox

نکته جالب درباره این برند این است که در رسانه های اجتماعی هیچ گونه تبلیغی برای محصولات این شرکت نیست.

برندینگ دیجیتال BarkBox مبتنی بر اشتراک گذاری ویدیوهای پر بازدید از سگ های بامزه است. نتایج این رویکرد باورنکردنی است.

BarkBox 1.7 میلیون مشترک در اینستاگرام و 63.1 هزار دنبال کننده در TikTok دارد. نکته جالب این است که تعداد قابل توجهی از این افراد حتی سگ هم ندارند!

Airbnb Digital Branding

از آنجایی که مخاطبان اصلی Airbnb جوانان هستند، این شرکت تاکید ویژه ای بر تبلیغات رسانه های اجتماعی دارد. این برند مشترکان را تشویق می کند تا تصاویری از املاک خود برای اجاره را به اشتراک بگذارند.

بیشتر عکس های موجود در اینستاگرام آنها توسط کاربران آماده شده اند. بنابراین یکی از ویژگی های محتوای آنها اصالت است.

این شرکت صاحبان املاک را زیر هر عکس تگ می کند و مردم را تشویق می کند که عکس های خود را به اشتراک بگذارند. این رویکرد باعث ایجاد بحث و تعامل با برند می شود.

مدل دیجیتال برندینگ کفش های زنانه OTBT

رمز موفقیت OTBT در یک زمان کوتاه، اینفلوئنسر مارکتینگ است که بخش مهمی از استراتژی برندینگ دیجیتال آنهاست.

از زمان راه اندازی در سال 2017، OTBT بر روی اینفلوئنسرهای کوچک با 5000 فالوور یا کمتر متمرکز شده است.

این برند با بیش از 400 اینفلوئنسر همکاری کرد و جامعه اینستاگرامی خود را به بیش از 33.3 هزار دنبال کننده افزایش داد.

استراتژی برندینگ دیجیتال جنرال الکتریک

جنرال الکتریک روزانه در فیس بوک، اینستاگرام، توییتر، لینکدین و پینترست تولید محتوا می کند. همچنین هر ماه یک کمپین اجرا می کند.

به عنوان مثال، شش اینفلوئنسر در سالن های تولیدی شرکت قدم زدند و در کمپین #GEInstaWalk عکس های خود را آپلود کردند. نتایج فوق‌العاده بود:  8 میلیون بازدید از پروفایل اینستاگرام!

10. استراتژی برندینگ آفلاین (Offline Branding)

استراتژی برندینگ آفلاین

برندینگ آفلاین تا حدودی شبیه به برندینگ خرده فروشی است. ثبات، عاملی است که مشتریان را علاقه مند کرده و برای خرید دوباره باز می گرداند.

اگر یک تجربه بصری به یاد ماندنی را برای مخاطبان خود فراهم کنید و آن را با خدمات مشتریان حرفه ای تکمیل کنید، برند شما قلب و ذهن آنها را تسخیر می کند.

مثال انواع برندینگ آفلاین Generator

بیایید نگاهی به Generator ، یک برند اقامتی با هاستل های طراحی شده در شهرهای بزرگ اروپا، بیاندازیم. این مجموعه هاستل ها در دسته بندی اقامتگاه های ارزان قیمت جای می گیرند ولی بیش از هر هاستل دیگری به مشتریان خدمات ارائه می دهند.

مهمانان از مناظر فوق العاده لذت می برند، در تورهای گروهی شرکت می کنند، در بار و کافه هاستل وقت می گذرانند، از غذاها و نوشیدنی های فوق العاده لذت می برند و در نمایشگاه های محلی شرکت می کنند.

Generator خود را به‌عنوان نسل جدیدی از اقامتگاه های جذاب و اجتماعی معرفی می کند.

استاد احمد محمدی

مشتریان با کسانی تجارت می‌کنند که آنها را می‌شناسند، دوست دارند و به آنها اعتماد دارند.

استاد احمد محمدی

عوامل موفقیت برندینگ آفلاین Generator و خاص شدن آن

  • آنها نسل جدیدی از اقامتگاه های اجتماعی، امن و پویا را معرفی می کنند و در عین حال نرخ های خود را مقرون به صرفه نگه می دارند. هر مسافر جوانی می تواند با هر وضعیت مالی در آنجا بماند.
  • Generator ترکیبی بین هاستل و هتل است. اکنون آنها تلاش می کنند تا رویکرد خود را در مقیاس جهانی به رسمیت بشناسند. ماموریت این برند چیزی است که آن را خاص می کند. بسیاری از فعالان صنعت هتل داری خود را به‌عنوان نوآور معرفی می کنند، اما Generator واقعا نوآوری می کند و در عین حال ارزشی در جامعه خلق می کند.

با استفاده از انواع برندینگ برای این کسب و کار، مسافران هاستل های Generator در هر جای اروپا، احساس می کنند در خانه هستند. در Generator ارائه خدمات ثابت به مشتری یکی از ارزش های اصلی برند است. این یک نمونه عالی از برندینگ آفلاین است که باید از آن یاد گرفت.

مثال های دیگری از استراتژی برندینگ آفلاین

  • نموه برندینگ آفلاین مک دونالد : مک دونالد توجه ویژه ای به بسته بندی های بیرون بر و طراحی آنها بر اساس نیاز مشتریان دارد. قرار دادن اسباب بازی در غذاهای مخصوص کودکان و گذاشتن محتوای واقعیت افزوده از دیگر نوآوری های آنان در این زمینه است.
  • برندینگ افلاین استارباکس : جوایز وفاداری استارباکس از دیگر رقیبانش متمایز است. مشتریان برای خرید در فروشگاه های استارباکس ستاره کسب می کنند. این ستاره ها سپس در ازای نوشیدنی های رایگان در آینده استفاده می شوند. مشتریان با ادامه این کار، به نوشیدنی های رایگان و سایر هدیه ها دست می یابند. نتیجه نهایی این ابتکار حفظ مشتریان است.
  • سوال پپسی یا کوکا کولا؟ یکی ار سوالات همیشگی : کوکاکولا یا پپسی؟ در دهه 1980، پپسی در برابر کوکاکولا، رهبر بازار، وارد بازار نوشابه شد. به عنوان بخشی از این استراتژی ورود تهاجمی خود، این برند یک آزمایش برای نوشیدن از دو محصول با چشمان بسته طراحی کرد. درصد قابل توجهی از مصرف کنندگان پپسی را به جای کوکاکولا انتخاب کردند. پپسی نتایج را در سراسر کشور تبلیغ کرد و تبلیغات بسیاری انجام داد. پس از آن، برند پپسی شاهد جهش بزرگی در فروش خود بود.
برندینگ آفلاین شبکه فاکس
  • برندینگ آفلاین شبکه فاکس: برای تبلیغ شوی جدید، The F Word، تیم بازاریابی در شبکه Fox TV پوسترهای تعاملی در سراسر خیابان های لس آنجلس نصب کردند. در حالی که افراد ناخودآگاه از آنجا عبور می کردند، گوردون رمزی (مجری برنامه) از طریق پوستر با آنها صحبت کرد. پوستر تعاملی با دوربین فیلمبرداری و میکروفون ساخته شده است تا عابران بتوانند سرآشپز رمزی را ببینند و با او گفتگو کنند.
  • مدل برندینگ تاپ شاپ: در سال 2014، TopShop یکی از اولین برندهای مد بود که از فناوری واقعیت مجازی استفاده کرد. این برند در فروشگاه لندن، پنج هدست واقعیت مجازی را نصب کرد. مشتریان هدست را بر سر گذاشته و نمای پانورامای 360 درجه از شوی مد لندن را به صورت زنده مشاهده می کردند.

11. استراتژی برندینگ مشترک (Co-Branding)

این نوع از انواع برندینگ هنگامی اتفاق می افتد که دو یا چند شرکت در ارائه یک محصول به یکدیگر می پیوندند.

نمونه استفاده از استراتژی برندینگ مشترک (Co-Branding)

به عنوان مثال برای این مدل از انواع برندینگ اوبر و اسپاتیفای در کمپین «آهنگی برای سفرهای روزانه شما Soundtrack For Your Ride» با هم مشارکت کردند تا کاربران هر دو برنامه، تجربه جذابی از سفرهای روزانه با اوبر داشته باشند.

12. استراتژی برندینگ مواد تشکیل دهنده (Ingredient Branding)

وقتی دستاوردهای یک عنصر خاص را در یک محصول (یا خدمات) برجسته می کنید، به مردم می قبولانید که به دلیل حضور آن عنصر خاص کالا یا خدمات باکیفیتی دارید.

مثال انواع برندینگ مواد تشکیل دهنده (Ingredient Branding)

برای نمونه سرویس خواب Westin’s Heavenly Bed را در نظر بگیرید. هتل های Starwood با تاکید بر کیفیت تخت های شان (که از برند Westin’s Heavenly Bed است) مردم را متقاعد می کنند تا هتل های آنها را برای اقامت در تعطیلات انتخاب کنند.

13. استراتژی انواع برندینگ آگاهانه یا فعال (Activist Branding)

اگر دلیلی وجود دارد که با تمام وجود به آن اعتقاد دارید، ممکن است بتوانید آن را در استراتژی برند خود به کار ببرید.

می توانید از برندینگ آگاهانه یا فعال برای ایجاد تأثیر اجتماعی مثبت از طریق برند استفاده کنید. به گونه ای که برند شما در نهایت مترادف با موضوعی شود که به آن اعتقاد دارید.

شرکت هایی مانند ژیلت اخیرا از این نوع برندینگ استفاده کرده اند. ژیلت با شعار ” The Best Men Can Be ” به جنبش اجتماعی #MeToo پیوسته است.

14. استراتژی برندینگ بدون برند (No-brand Branding)

استراتژی برندینگ بدون برند

این رویکرد همچنین به عنوان “برندینگ مینیمالیستی” نیز شناخته می شود. این رویکرد فرض می شود که یک محصول به تنهایی برای جلب توجه مصرف کننده کافی است و نیازی به تبلیغات پر سر و صدا نیست.

در راستای این فلسفه، برندلس (Brandless)، شرکتی که به دنبال توزیع مواد غذایی باکیفیت و مقرون به صرفه است، بر داشتن نام تجاری خود تأکید می کند تا به مشتریان نشان دهد که مجبور نیستند یک پنی بیشتر از آنچه لازم است برای مواد غذای «برند» بپردازند. در عوض، مصرف کنندگان به غذای سالم و مقرون به صرفه دسترسی مستقیم دارند که کیفیت آن خودش را تبلیغ می کند.

15.استراتژی برندینگ ملی (National Branding)

برخلاف برندینگ جغرافیایی که تنها به یک منطقه خاص محدود می شود، برندینگ ملی با شهرت و تصورات یک کشور و مردمان آن مرتبط است.

پیشگام این نوع برندینگ سیمون آنهولت (Simon Anholt) موسس شرکت Good Country Index است.

16.استراتژی برندینگ اخلاقی (Ethical Branding)

برخی از کسب و کارها از برندینگ اخلاقی برای توصیف نحوه عملکرد برند استفاده می کنند. برای مثال، برندینگ اخلاقی ممکن است مسئولیت اجتماعی خود را به ایمنی کارگران اختصاص دهد.

این مدل از انواع برندینگ بسیار خاص است و استفاده از آن نیاز به بررسی و تحقیق بسیار زیادی دارد.

بیشتر NGO ها از برندینگ اخلاقی برای تبلیغ فعالیت های خود استفاده می کنند، مانند Trade Network  و WWF’s Global Forest.

17.استراتژی برندینگ افراد مشهور (Celebrity Branding)

استراتژی برندینگ افراد مشهور

یکی از مدل های مفید در انواع برندینگ در انواع کسب و کار استفاده از برندینگ با استفاده از چهره های شناخته شده است.

این شیوه از برندینگ افراد مشهور با حضور در رسانه های اجتماعی با استفاده از محصولات در محتوا، ظاهر و حتی شایعات مختلف، توجه عموم را به برند جلب می کنند.

امروزه افراد مشهور می توانند محصولات را تایید کنند، سفیران برند شوند و از طریق استفاده از محصول، وجهه برند را بالا ببرند.

به عنوان مثال، یک سلبریتی می تواند لباسی از یک طراح را روی فرش قرمز بپوشد و اصالت طرح های او را تایید ضمنی کند.

نمونه های انواع برندینگ سلبریتی در ایران

برخی از چهره هایی که برای برندینگ چهره (Celebrity Branding) در ایران

  • پژمان جمشیدی برای برندینگ شهر فرش
  • سام درخشانی برای فرش بهشتی
  • محمد رضا گلزار برای برند های مختلف
  • الهام حمیدی برای برند شوینده
  • علیرضا جهانبخش برای برند Clever

18.استراتژی برندینگ جهانی (Global Branding)

این برندینگ برای نام هایی به کار می رود که در سطح جهانی مشهور هستند. این برندها اغلب در معرض تهدید هستند، زیرا مجبورند برای باقی ماندن در رقابت همواره در حال ایجاد تغییرات بزرگ یا کوچک باشند. این نوع برندینگ با توجه به تغییر سلیقه ها و تمایلات فرهنگی در جهان خود را وفق می دهد.

اپل، استار باکس، کوکا کولا و بسیاری از غول هایی که می شناسید از برندینگ جهانی استفاده می کنید.

19.استراتژی برندینگ چالشی (Challenger Branding)

در این شیوه برندینگ، کسب و کاری با حرکت در خلاف جریان رایج جامعه، دیگر بازیکنان بزرگ را به چالش می کشد و به اصطلاح سر و صدا ایجاد می کند. به این ترتیب، آنها سطح جدیدی در کسب و کار تعریف می کنند و معیارهای حاکم بر آن صنعت را تغییر می دهند تا موقعیت خود را در بازار بهبود بخشند.

برای مثال شرکت اوبر با تاسیس سرویس تاکسی آنلاین خود، بازار آژانس ها و تاکسی ها را دگرگون کرد.

20.استراتژی برندینگ فراگیر (Generic Branding)

همانطور که از نام آن مشخص است، در این نوع برندینگ، نام برند ویژگی های متمایز خود را از دست داده و تبدیل به برندی فراگیر و عمومی شده است.

برندهایی مانند کلینکس، وایتکس، رایت، زیراکس و مانند آن از حالت نام تجاری خارج شده و به دایره لغات ما وارد شده اند. به گونه ای که به نام عمومی یک دسته از محصولات تبدیل شده اند.

21.استراتژی برندینگ لوکس (Luxury Brand)

استراتژی برندینگ لوکس

در برندینگ لوکس، محصولات به عنوان نمادی از شرایط زندگی طبقه مرفه معرفی می شوند. به همین دلیل است که بیشتر مردم تمایل به خرید برندهای لوکس دارند، تا دیگران بتوانند آنها را تحسین کنند. علاوه بر این، برندینگ لوکس اغلب از طریق داستان های شخصی و تایید کیفیت از سوی مصرف کنندگان تبلیغ می شود.

گوچی، شنل و هرمس به عنوان نمونه های موفق از برندینگ لوکس مطرح می شوند.

جمع بندی

انواع برندینگ اهداف متفاوتی را دنبال می کنند و این شما هستید که تصمیم می گیرید کدام رویکرد را انتخاب کنید. مهم نیست که چه نوعی را انتخاب می کنید، در هر صورت باید هدف شما ایجاد تاثیری طولانی مدت بر مشتریان باشد. داستان برند را به گونه جذابی برای آنها تعریف کنید که تا همیشه در خاطرشان بماند.

جزئیات در برندینگ اهمیت ویژه ای دارد. هر کارمند شرکت شما و هر کسی که در رسانه های اجتماعی پاسخگوی مخاطبان است، بر نحوه درک مشتریان از برند شما تأثیر می گذارد. اگر می خواهید مخاطبان به برند شما علاقمند شوند، باید دستور العمل هایی برای برند ایجاد کنید تا پیام های برند به مشتریان را ثابت و دقیق نگه دارید.

تمام فعالیت های بازاریابی شما باید از یک استراتژی برندینگ واضح و منسجم ناشی شود. هنگامی که استراتژی برندینگ شما مشخص شده باشد، مشتریان همیشه می دانند که چه جایگاهی دارند و با چه کسانی در ارتباط هستند. برای آشنایی بیشتر با شیوه های بازاریابی پیشنهاد می کنیم مطلب لیست کامل انواع بازاریابی + 21 استراتژی بازاریابی کاربردی را نیز مطالعه کنید.

دوره های آکادمی بازار برای ارتقای کسب و کار شما

آکادمی توسعه کسب و کار آکادمی بازار با بهره گیری از دانش به روز و تجربیات منحصر به فرد استاد محمدی و با ارائه مشاوره تخصصی در حوزه کسب و کار، توانسته موجب شکوفایی و بالندگی دهها سازمان و کسب و کار گوناگون شود. همچنین بیش از هزاران نفر با بهره گیری از دوره های جامع بازاریابی و فروش، دوره مشتری مداری، دوره اصول و فنون مذاکره، دوره آموزشی حرفه ای بازاریابی و فروش تلفنی و مشاوره فروش، توانسته اند موانع موجود در مسیر شغلی خود را برطرف کنند و به سوی آینده شغلی روشن خود گام بردارند.

4.9/5 - (17 امتیاز)

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی