آموزش زبان بدن

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۱۴ تیر, ۱۴۰۰
آخرین بروزرسانی: ۱ آبان, ۱۴۰۱
آموزش زبان بدن

شاید در ابتدا بپرسید که اصلا زبان چیست؟ زبان بدن همان حالتی‌ است که شما با دیدن دوست خود پیش از آنکه واژه و کلمه سلام را ادا کنید بر لبان شما جاری می‌شود. آری مقصودمان همان لبخندی است که هنگام دیدن دوستتان بر لبان شما جاری می‌شود.

به عبارت ساده‌تر؛ “زبان بدن، شیوه انتقال پیام بدون کلام است”. گاهی اوقات این زبان از کلماتی که به زبان می‌آوریم مهم‌تر هستند و بدون این شیوه انتقال پیام بسیار خشک و سرد به نظر می‌آییم و ممکن است پیام خود را به خوبی به مخاطبین خود منتقل نکنیم.

استفاده از این زبان برای موفقیت ما و همچنین داشتن ارتباطی موثر و صادقانه یک نیاز انکار ناپذیر است. در این مقاله بررسی می‌کنیم که چرا و چه کسانی به زبان بدن نیازمندند و یاد می‌گیریم که چگونه از این نوع انتقال پیام در روزمره و رویدادها و دیدارهای مهم استفاده کنیم تا تاثیر بیشتری روی طرف مقابلمان بگذاریم.

کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه

فهرست مطالب

زبان بدن یعنی چه و آموزش زبان بدن چیست؟

در خصوص زبان بدن باید گفت؛ زبان بدن یا تن گفتار، مجموعه‌ای از حالات بدن و اجزای صورت و حرکات و لحن و گفتار است که همگی کنار هم برای انتقال یک پیام و البته بیشتر پیامی صادقانه در یک گفتمان بین دو طرف رد و بدل می‌شود. شاید برای بیان بهتر این موضوع و آموزش زبان بدن نیاز به توضیح باشد. به عنوان مثال به دیدار دوستانه شما با دوستی اشاره می‌کنم که با او اختلاف قدیمی داشته‌اید.

شما از یک دوست رنجیده‌اید، بدون آنکه بخواهید رفتار دوستانه شما با سلام و علیکی همراه خواهد شد اما تا پیش از شروع یک سلام و احوالپرسی به عبارتی تا پیش از شروع یک انتقال پیام کلامی حالات صورت شما مثل درهم کشیدگی ابرو یا حتی اخم ابروی شما حالات و حس درون شما را برای دوست یا فرد مقابل شما بیان خواهد کرد.

این کار ناخواسته است و به آن زبان بدن شما می‌گویند. زبان بدنی که چه بخواهید و چه نخواهید خودش را نشان می‌دهد و هرگز هم دروغ نمی‌گوید. از اینروی گفته می‌‎شود انتقال پیام از طریق زبان بدن صادقانه‌ترین نوع انتقال پیام است چرا که هیچ یک از طرفین نمی‌توانند به دیگری دروغ بگویند.

با این تعریفی که از زبان بدن شد، فکر می‌کنید چگونه می‌توان آن را کنترل کرد؟ یا چگونه می‌توان به آموزش این زبان پرداخت و کاملا هدایت شده در جلسات رسمی از آن کمک گرفت؟

چرا باید زبان بدن بدانیم؟

چرا باید زبان بدن بدانیم؟

شاید پیش از پاسخ به اینکه آیا می‌توان زبان بدن را هدایت کرد یا خیر؛ پاسخ به این سوال مهم باشد که چرا اصلا باید زبان بدن بدانیم؟ آیا دانستن این زبان مهم است؟ در این خصوص باید اذعان داشت که؛ بیش از 93% ارتباط ما با سایرین غیرکلامی و از طریق زبان بدن یا تن گفتار است.

از اینروی شناخت علائم زبان بدن به ما کمک می‌کند تا پیام‌هایی را که از طرف مقابل دریافت می‌کنیم بهتر درک کنیم.

آشنایی با زبان بدن به ما چه کمکی می کند و اهمیت یادگیری زبان بدن چیست؟

آشنایی با زبان بدن این امکان را برای شما فراهم می‌آورد تا با احساسات طرف مقابل ارتباط بهتری برقرار کنید و البته درک بهتری از احساسات او داشته باشید و بدانید مکالمه را به کدام سمت و سو باید هدایت کنید. اگر با زبان بدن آشنا شوید، این آشنایی به شما کمک می‌کند تا برای بهبود روابط و مکالمه از آن بهتر استفاده کنید

اگر با زبان بدن آشنا باشید این به شما کمک خواهد کرد تا در راستای ایجاد جوی آرام، مثبت و مطمئن اقدام بکنید جو و شرایطی که در مکالمه با سایرین به شما کمک می‌کند تا شناخت بهتری از فضای گفتمان داشته باشید و البته با فرد مقابل برای شروع یک گفت و گوی سازنده وارد گفتمان شوید.

آشنایی با زبان بدن به شما کمک می‌کند تا از شرایط روحی فرد مقابل درک بهتری داشته باشید و البته رفتاری داشته باشد تا فرد مقابل که چه بسا مخاطب ناآشنا است در برابر شما استرس یا اضطراب و حالت تدافعی نداشته باشد.

زبان بدن به مخاطب نشان می‌دهد که شما در چه شرایط روحی هستید. پس شما هم برای درک شرایط روحی طرف مقابل به این زبان واقف باشید. از سویی دیگر زبان بدن به فرد مقابل نشان می‌دهد که آیا شما در آرامش هستید یا خیر و البته نسبت به این گفت و گو علاقه و اشتیاقی دارید یا خیر؟

چگونه از آموزش زبان بدن استفاده کنیم؟

چگونه از زبان بدن استفاده کنیم؟

در ادامه بررسی می‌کنیم که چگونه از زبان بدن استفاده کنیم.

1. خونسرد و راحت باشید

این حالت یعی خونسرد بودن در یک گفت و گو با فردی که از یکدیگر هیچ شناختی ندارید به هر دو طرف این اطمینان را می‌دهد که خطری از سوی یکدیگر آن‌ها را تهدید نمی‌کند.

2. تکیه دهید و صاف بنشینید

همانطور که در مقاله Understanding Body Language and Facial Expressions از سایت verywellmind.com آمده است، هنگام صحبت کردن با فرد مقابل سعی کنید به صندلی تکیه دهید این کار به هر دو طرف این اطمینان را می‌دهد که در آرامش هستید و در آرامش می‌خواهید به این گفت و گو ادامه بدهید.

3. آقایان می توانید کمی البته کمی پاهایتان را باز کنید

گاهی آقایان هنگام صحبت با فرد قابل پاهایشان را باز می‌کنند اینکار بیشتر منجر به افزایش اعتماد به نفس در او خواهد شد. اما اگر آقایان در برابر خانم‌ها نشسته‌اند توصیه می‌کنیم این کار را نکنند چرا که باز کردن پاها در برابر یک خانم حمل بر بی‌ادبی و البته اهانت است نه اعتماد به نفس!

4. دست‌ها را ضربدری روی سینه نگیرید

دست‌ها را ضربدری روی سینه نگیرید

هنگام صحبت با فرد مقابل دست‌ها را ضربدری روی سینه نگیرید، چرا که این کار نشانه نارضایتی و البته ناخوشنودی شما از تداوم یک گفتگو است. بهتر است دست‌ها را روبروی بدن یا اطراف بدن قرار دهید.

5. هنگام دست دادن محکم و قاطعانه دست بدهید

محکم دست بدهید اما طوری دست ندهید که گویا به قصد خرد کردن انگشتان طرف مقابل دست دراز کرده‌اید.

6. با کمک آموزش زبان بدن از ارتباط چشمی نترسید

ارتباط چشمی یکی دیگر از راهکارهای زبان بدن است که به طرفین اطمینان می‌دهد، اما توجه داشته باشید که در طول مکالمه نباید از این ارتباط زیاد استفاده کنید طوریکه طرف مقابل گمان کند به او زل زده‌اید.

7. با تن صدایتان بازی کنید

با تن صدایتان بازی کنید

فراموش نکنید بازی با تن صدا این امکان را به شما می‌دهد تا احساس درونتان را نسبت به یک گفت و گو بیان کنید بدون آنکه کلامی به زبان بیاورید.

8. با آموزش زبان بدن یاد میگیرید به حالات طرف مقابل دقت کنید

حالات فرد مقابل هنگام گفت و گو نظیر؛ مکث، مشت کردن دست‌ها، لرزش صدا، یا حتی حالت ابروها بهترین دلیل برای نشان دادن احساس درون آدم‌ها است آن‌ها را جدی بگیرید

  • اگر کسی عصبانی باشد حتما صورتش برافروخته می‌شود و بعضا دندان‌هایشان را به هم می‌فشارد.
  • فردی که هنگام گفت و گو با شما عصبانی باشد مشت خودش را گره می‌کند، بدنش را جمع می‌کند و به سمت جلو متمایل می‌شود گویی اینکه می‌خواهد به شما حمله کند.
  • فردی که مضطرب است رنگ صورتش می‌پرد، مدام آب می‌‌نوشد و البته بعضا دور لبانشان را لیس می‌زنند و تن صدایشان بالا و پائین می‌شود و بعضا هم می‌لرزد.
  • لرزش لب،عدم برقراری ارتباط چشمی و نفس نفس زدن از مهم‌ترین دلایل یک گفت و گوی مضطرب و البته توامان با خشم و عصبانیت است.

مکان مناسب مذاکره و کفتگو

از دیگر نکات مهم برای تداوم گفتگو توجه به مکان گفت و گو است. توجه داشته باشید بعضا برای شما مواردی پیش خواهد آمد که یکی از روبروی شما عبور کند یا یکی دائما سر میز شما تردد کند یا هر اتفاق دیگری که در اماکن عمومی برای گفتمان دو طرفه پیش خواهد آمد پس برای گفتمان رسمی و اداری حتما مکان مناسبی را در نظر بگیرید.

همین موضوع در خصوص یک سخنرانی یا یک سمینار نیز صادق است تا شما در مکانی مناسب برای سخنرانی قرار نگیرید و آزاد و راحت نباشید، هر تردد و هر مانع فیزیکی مانع ارتباط چشمی و البته تسلط شما در سخنرانی خواهد شد.

فاصله فیزیکی را حفظ کنید

حفظ فاصله فیزیکی

فراموش نکنید حفظ فاصله فیزیکی نیز یکی دیگر از همان علائم تن گفتار یا زبان بدن است. به عنوان مثال؛ شما از نوع و فاصله بین افراد نیز متوجه رابطه آن‌ها و راحتی یا ناراحتی این قبیل روابط خواهید شد.

در یک دیدار دوستانه قطعا افراد به محض دیدار به یکدیگر دست می‌دهند به یکدیگر نزدیک می‌شوند و حتی روبوسی و آغوش هم به دیدار آنان اضافه می‌شود پس فاصله فیزیکی در یک دیدار دوستانه یا بین اقوام و خویشاوندان موضوع آزار دهنده‌ای نیست اما اگر این دیدار یک دیدار کاری یا یکی دیدار رسمی مانند مشاوره کسب و کار باشد قطعا هیچ همکاری از اینکه همکاری دیگر او را همچون مادرش در آغوش بگیرید خوشحال نخواهد شد.

استاد احمد محمدی
برای به دست آوردن نتایج جدید باید به آدم جدیدی تبدیل شویم.
استاد احمد محمدی

یا در یک دیدار رسمی که موضوع محل بحث آن چند و چون کار و مبلغ کاری است هیچ همکار و مدیری از دست انداختن بر دوش مخاطب یا آویزان شدن از او خوشحال نخواهد شد و بالعکس یکی از همین دلایل قطعا منجر به ختم همکاری و روابط ناسالم یا درگیری خواهد شد. پس حفظ فاصله فیزیکی یکی دیگر از همان علایم یا نشانه‌های زبان بدن است که باید به آن توجه داشت.

الگوی زبان بدن خود را با آموزش زبان بدن بشناسید

الگوی زبان بدنتان را بشناسید

اگر قرار است از زبان بدن به نفع خودمان در یک گفتگو استفاده کنیم بهتر است مهارت‌های غیرکلامی یا همان زبان بدن را ارتقا دهیم به عبارتی بهتر است بدانیم که زبان بدن ما یا تن گفتار ما در زمان‌های مختلف چه عکس العملی از خودش نشان می‌دهد.

بهترین راه برای فهمیدن این مهم کمک گرفتن از آینه یا حتی گرفتن فیلم از گفتمان‌های خودمان در حالات مختلف است. پس بد نیست گاهی؛

  • جلوی آینه بیایستید و زمانی که در حال خنده یا لبخند هستید را مشاهده کنید.
  • زمان‌های مختلف از حالات مختلف درونتان از جمله؛ هنگام خشم، نفرت، هیجان،اضطراب، شگفت زده و دلسوزیتان را در آینه مشاهده کنید.
  • آیا هنگام دروغ گفتن یا هنگام هیجان زبان بدن کاملا احساس درونتان را نشان داد؟
  • آیا زبان بدن شما کاملا شور و شوق و حتی هیجان شما را نسبت به فرد مقابل نشان داد؟
دکتر احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
پادکست فکرانه - زبان بدن

با زبان بدن پیام خود را شفاف و واضح برسانید

فراموش نکنید برای آنکه بتوانید پیام‌های کاملا شفاف از طریق زبان بدن به فرد مقابل یا حتی مخاطب انتقال دهید باید که به این زبان مسلط باشید.

به عبارتی اگر قرار است پیام‌های شفاف یا پیام‌های کاملا رسا و صادقانه در حین سخنرانی یا در یک گفت و گوی رسمی داشته باشید و لازم باشد که این پیام‌های صادقانه را به مخاطب انتقال دهید ضروری است تا نخست خودتان به زبان بدن خودتان مسلط باشید و سپس در آرامش و با اعتماد به نفس کامل نسبت به انتقال پیام از طریق زبان بدن اقدام کنید.

باید یادآور شد شما زمانی پیام‌های قدرتمندی را انتقال خواهید داد که زبان بدن و گفتار شما با هم همخوانی داشته باشد ولاغیر مخاطب به صورت طبیعی و غریزی آن پیامی را دریافت خواهد کرد که صورت، لحن و حتی تن صدا و بدن شما به او انتقال می‌دهد و زمانیکه به زبان بدن خودمان واقف باشیم قطعا در انتقال پیام آنچه را که می‌خواهیم انتقال می‌دهیم و البته اینبار از اعتماد به نفس بیشتری نیز برخورداریم.

5/5 - (14 امتیاز)

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی