مشاوره کسب و کار چیست؟

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۲۲ مرداد, ۱۴۰۱
آخرین بروزرسانی: ۲ بهمن, ۱۴۰۱
مشاوره کسب و کار چیست؟

“ر” را از دوران دانشگاه می‌شناختم. پس از فارغ‌التحصیلی در کنار شغل ثابت و کارمندی، علاقه شخصی‌اش که طراحی و دوخت لباس بود را دنبال می‌کرد. اما این علاقه شخصی در حد سرگرمی باقی‌مانده بود و آورده مالی چندانی برایش نداشت.

تا اینکه چند ماه پیش کاملاً اتفاقی در شبکه‌های اجتماعی، پیج کاری‌اش را دیدم. پیجی تخصصی در حوزه طراحی و دوخت لباس با تعداد دنبال‌کنندگان قابل‌توجه! برایم سؤال شد که چطور توانسته در مدت کوتاهی از دل یک علاقه شخصی، کسب و کاری چشمگیر در بیاورد.

برایم گفت که به پیشنهاد یکی از همکارانش، به جلسات مشاوره کسب و کار رفته و نقشه راه رشد و گسترش کارش را قدم‌به‌قدم طی کرده تا به اینجا رسیده است. می‌گفت به جایی رسیده که گردش مالی یک روزش بیشتر از حقوق یک ماه شغل ثابتش شده و تصمیم گرفته از کارش استعفا بدهد و کسب و کار جدیدش را دنبال کند.

البته با گشتی در اینترنت درمی‌یابیم که مشاوره کسب و کار تنها مختص به کارآفرینان و استارت‌آپ‌ها نیست. جلسات مشاوره کسب و کار می‌تواند راه‌گشای بسیاری از بیزینس‌ها در حوزه‌های گوناگون رشد، گسترش، برندینگ، مالی، نیروی انسانی، فروش، بازاریابی و حوزه‌های تخصصی دیگر باشد.

پخش ویدیو
کتاب خلق برند برتر
کتاب خلق برند برتر

فهرست مطالب

آنها چه می‌کنند؛ مشاوره کسب و کار چیست؟  

اما مشاوره کسب و کار چیست و برای کسب‌ و کارها چه می‌کند؟

مشاوره کسب و کار، تخصصی است که به صاحبان و مدیران کسب‌ و کارها در زمینه رشد و بهبود شرایط کسب و کار مشورت می‌دهد. مشاوران کسب و کار از پیش از راه‌اندازی یک بیزینس تا اتمام مراحل رشد و بلوغ آن می‌توانند در کنار مدیران قرار بگیرند و با شناسایی، رسیدگی و غلبه بر موانعی است که بر سر راه اهداف کسب و کار است، مسیر را برای رشد روزافزون آن هموار کنند.

آنها که هستند؛ مشاور کسب و کار کیست؟

مشاور کسب و کار فردی متخصص در علم مدیریت و کسب و کار است. فرد مشاور در حوزه کسب و کار با  بررسی فرایندها، مشکلات و عوامل تأثیرگذار بر آنها، نقشه راه و شیوه غلبه بر موانع موجود بر سر راه رسیدن به اهداف مطلوب را به شما نشان می‌دهد.

مشاوران کسب و کار با نگاهی نو از بیرون به سازمان شما، می‌توانند مسائلی را که از دید شما پنهان مانده گوشزد کنند و با همفکری شما مسیر نوینی برای تسهیل فرایندها در سازمان پایه‌ریزی کنند.

آنها چه شکلی هستند؛ ویژگی‌های مشاور کسب و کار

اینفوگرافیک ویژگی های تخصصی مشاور کسب و کار

مشاور کسب و کار بایستی ویژگی‌های شخصیتی و تخصصی ویژه‌ای داشته باشد تا بتواند به رشد کسب  و کار شما کمک کند. ویژگی های تخصصی مشاور کسب و کار عبارت‌اند از:

  • تجربه موفق در زمینه مورد نیاز مشتری
  • تحصیلات مرتبط در حوزه مدیریت و زمینه‌های تخصصی مورد نیاز مانند IT، بازاریابی، منابع انسانی و غیره
  • آشنایی با نرم‌افزارهای گوناگون در زمینه مدیریت پروژه (CRM ،ERP و غیره) و پایگاه‌داده
  • توانایی آنالیز و تحلیل داده

مشاور کسب و کار علاوه بر داشتن تخصص و تجربه و دارابودن توان مدیریتی و اجرایی برای پیاده‌سازی راه‌حل‌های خود، بایستی ویژگی‌های شخصیتی بارزی نیز داشته باشد که به او در انجام وظایفی برعهده‌اش است کمک کند.

برخی از ویژگی‌های مشاور کسب و کار عبارت‌اند از:

  • دقت و کنجکاوی بالا برای جستجو و بررسی مسائل کسب و کار شما
  • شنوندگی خوب
  • اعتماد به‌ نفس بالا
  • مهارت برقراری ارتباط با افراد در سطوح گوناگون(از مدیران تا کارکنان)
  • واقع‌نگری و توانایی پیاده‌سازی برنامه‌ها
  • توانایی ارائه راهکارهای خلاقانه
  • مهارت جلب رضایت مشتری
  • تخصص در کار تیمی
  • دارابودن روحیه نظارتی و بررسی فرایندهای اصلاحی
اینفوگرافیک ویژگی های مشاور کسب و کار

آنها چه وظایفی دارند؛ وظایف مشاور کسب و کار

مشاور کسب و کار مسئولیت سازماندهی و اجرای پروژه‌های اختصاص واگذار شده (مانند فرایندهای راه‌اندازی، استخدام، تعیین حقوق و دستمزد، کمپین‌های تبلیغاتی، فرایندهای فروش و غیره) مطابق با نیاز مشتری را دارد.

وظایف مشاور کسب و کار در نیل به این هدف به شرح زیر است:

  • دیدار با مدیران کسب و کار و ارزیابی اولیه شرایط کسب و کار
  • جمع‌آوری اطلاعات در مورد کسب و کار از روش‌های مختلف (مصاحبه با مدیران و کارکنان، اجرای نظرسنجی، خواندن اسناد و گزارش‌های سازمان و موارد دیگر)
  • تجزیه‌ و تحلیل و تفسیر داده‌ها به نقاط ضعف و مشکلات و درک علل به‌ وجود آمدن آنها
  • تدوین گزارش، پیشنهادها و راه‌حل‌ها باتوجه‌ به خواسته‌ها، قابلیت‌ها و محدودیت‌های موجود
  • ارائه یافته‌ها و پیشنهادها به کارفرما به همراه جلسه توجیهی و مشاوره عملی
  • ارائه برنامه‌های تفصیلی کسب و کار برای ایجاد تغییرات جزئی یا اساسی
  • کمک در اجرای برنامه‌ها و برطرف‌ کردن هر گونه مشکل یا اختلاف احتمالی
  • ارائه راهنمایی برای موانع بر سر راه اجرای پروژه

تأثیر مشاوره کسب و کار در احیای برند لگو (LEGO)

تأثیر مشاوره کسب و کار در احیای برند لگو (LEGO)

یکی از نمونه‌های جذاب تأثیر مشاوره کسب و کار بر بازآفرینی برند، داستان شرکت LEGO  است که به‌عنوان یکی از عنوان بزرگ‌ترین تغییرات در تاریخ شرکت‌ها مورد ستایش قرار می‌گیرد.

از سال 1932 تا 1998، شرکت لگو هرگز ضرر نکرده بود. اما در سال 2003، اتفاق عجیبی افتاد. فروش لگو نسبت به سال گذشته 30 ٪ کاهش پیدا کرد و این برند 800 میلیون دلار بدهکار بود. لگو برای یک دهه نگاه جدیدی به محصولات خود اضافه نکرده بود و خبری از ارزش‌آفرینی تازه نبود.

مدیرعامل LEGO  اعتراف کرد که این برند هیچ پول در بساط ندارد و از این شرایط نجات نمی‌یابد. اما چه اتفاقی افتاد که در سال 2015  لگو توانست از فراری به‌ عنوان قدرتمندترین برند جهان پیشی بگیرد؟

سرانجام لگو با کمک مشاوران و ناظران بیرونی، فهمید که طول عمر محصولات فیزیکی آن محدود است. این شرکت اسباب‌بازی محبوب در سال 2004 نزدیک به ورشکستگی بود. با قبول این نتیجه واقع‌گرایانه و در عین‌ حال فاجعه‌بار لگو تصمیم گرفت که زمان آن رسیده است که شروع به بازسازی برند کند.

برای شروع، تحول دیجیتال در لگو رخ داد. لگو به‌ جای اینکه تنها تمرکز خود را روی محصولات اسباب‌بازی فیزیکی قرار دهد، روی پل زدن تجربیات واقعیت فیزیکی و مجازی (AR) تمرکز کند.

امروزه پروژه احیای برند لگو به‌ عنوان یکی از موفق‌ترین تجربیات بازسازی برند برای مشاوران کسب و کار بازگو می‌شود. با یافتن منابع جدید درآمدی، LEGO موفق شد تا در برند خود تغییراتی دهد و مطابق با نیازهای مخاطبان هدف خود، پیشروی کند.

چه زمانی به مشاوره کسب و کار مراجعه کنیم؟

از کجا بفهمیم که نیاز داریم به مشاور کسب و کار مراجعه کنیم؟

استخدام یک مشاور کسب و کار به معنای تعهد به سرمایه‌گذاری وقت و هزینه در این مسیر است. شاید در نگاه اول این هزینه اضافی و غیر لازم به نظر برسد، اما در نظر داشته باشید که هزینه یک کمپین تبلیغاتی شکست‌خورده یا دست‌ و پنجه نرم کردن با مانعی که با هیچ یک از راه‌حل‌های مورد نظر ما حل نمی‌شود، بسیار بیشتر از هزینه استخدام یک مشاور کسب و کار است.

اگر مشاور کسب و کار را در زمان مناسب استخدام کنید، مزایای قابل‌ توجهی در زمینه درآمد، برندینگ و رشد بلند مدت به دست خواهید آورد.

از این‌رو، بایستی به نشانه‌های زیر توجه داشته باشیم. رخداد این موارد به ما می‌گویند که زمان استفاده از خدمات مشاوره کسب و کار فرارسیده است:

1. کمبود منابع داخلی

به دنبال راه‌اندازی یک کمپین بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی هستید اما هیچ ایده‌ای ندارید؟ این یک دلیل خوب برای استخدام مشاور کسب و کار است تا به شما آموزش‌های موردنیاز را بدهد و کمپین به‌ درستی راه‌اندازی شود.

2. نیاز به نظر متخصص

هنگامی که تصمیمات اساسی را می‌گیرید که بر آینده شرکت شما تأثیر می‌گذارد، آگاهی از نظر یک متخصص حوزه کسب و کار برای شما ضروری است.

مشاور کسب و کار تفاوت‌های ظریف تصمیمی مانند آوردن یک سرمایه‌گذار جدید یا بهبود عملکرد در یک پروژه را درک می‌کند و می‌تواند شما را از هدررفت پول و زمان خود نجات دهد. استفاده به‌ موقع از خدمات مشاوره احتمال شکست در پروژه‌های پیش روی شما را کاهش می‌دهد.

استاد احمد محمدی
کسب و کاری که فقط به سود فکر کند، کسب و کاری حقیر است.
دکتر احمد محمدی

3. انجام فرایندهای تجاری و عملیات ممیزی

اغلب کسب و کار مشاغل زمان یا توانایی لازم برای بررسی انتقادی عملیات اصلی خود را ندارند. آنها برای تشخیص سلامت فرایندهای خود به یک ناظر بیرونی نیاز دارند.

استخدام یک مشاور کسب و کار می‌تواند فرایندهای اصلی شما را بهینه و توسعه دهد. مشاور با نگاهی جدید سازمان شما را بررسی و نقاط قوت و ضعف آن را گزارش می‌دهد تا بر روی بهینه‌سازی و کارآمدتر کردن فرایندها کار کنید.

4. پیش از راه‌اندازی کسب و کار

گزارش‌های رسمی می‌گویند که 90% استارت‌آپ‌ها در سال اول شکست می‌خورند. به همین دلیل است که کار مشاوران کسب و کار پیش از شروع یک بیزینس آغاز می‌شود.

اگر می‌خواهید شما جزء آن 10% نجات‌ یافته باشید، اهمیت مشاوره کسب و کار را نادیده نگیرید. هنگام که ایده‌ای برای شروع کسب و کار دارید، یا حتی ایده‌ای ندارید و فقط سرمایه‌ای دارید که می‌خواهید آن را برای شروع کاری استفاده کنید، بهترین زمان برای مراجعه به مشاور کسب و کار است.

مشاور با انجام تحقیقات بازار و شرایط شما بهترین گزینه‌ها برای سرمایه‌گذاری و بهترین بازارها برای ورود به آنها را به شما معرفی می‌کند. همچنین با تدوین مدل کسب و کار و برنامه‌های استخدام، رشد و توسعه، برندینگ، استراتژی  شبکه‌های اجتماعی، مارکتینگ و فروش نیروی محرکه مناسبی برای ورود به بازار به شرکت شما می‌دهند.

5. در زمان بروز بحران

در زمان بروز بحران‌های اجتماعی و اقتصادی مانند بحران همه‌گیری کرونا، اغلب کسب‌ و کارها تحت‌ تأثیر شرایط ناشی از این همه‌گیری قرار گرفتند بر اساس گزارش Yelp درباره تأثیر همه‌گیری کرونا بر اقتصادهای محلی در سال 2020، تعطیلی گسترده‌ای در مشاغل در سطح جهانی رخ‌ داده است.

استفاده از مشاوره کسب و کار در شرایط بحرانی به شما کمک می‌کند تا تهدید را به فرصت تبدیل کنید. ارائه خدمات آنلاین به‌ جای مراجعه حضوری، ایجاد تغییر در نوع خدمات، افزودن گزینه‌های ارسال رایگان، افزودن محصولات نیم پخت برای پخت در منزل، ارائه خدمات ورزش در منزل و مربی خصوصی آنلاین، همه‌ و همه از ابداعاتی بود که این کسب‌ و کارها در دوران همه‌گیری به کار بستند تا از این بحران عبور کنند.

مشاوران کسب و کار با نگاهی نو به این بیزینس‌ها می‌توانند تضمینی برای پشت سر گذاشتن بحران‌های اجتماعی و اقتصادی باشند.

پادکست - بلیت برنده شما، مشاوره کسب و کار

چگونه میزان کارآمدی مشاور کسب و کار را بررسی کنیم؟

اندازه‌گیری کارآمدی یا نرخ بازگشت سرمایه یک مشاور کسب و کار امر چالش برانگیزی است. زیرا آنها اغلب در چندین زمینه به کسب و کار کمک می‌کنند که بسیاری از آنها در رشد طولانی‌ مدت قابل‌ اندازه‌گیری است.

بر اساس گزارش‌های بین‌المللی پیش‌بینی شاخص مراکز مشاوره، بیش از یک‌ چهارم (27 ٪) شرکت‌ها تصمیم می‌گیرند که مشاوران کسب و کار را استخدام نکنند، زیرا اندازه‌گیری میزان موفقیت و کارآمدی آنها بسیار دشوار است.

آگاهی از پارامترهایی که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم، به شما در ارزیابی خدمات مشاور کسب و کار کمک می‌کند:

  • اهداف خاص و قابل‌ اندازه‌گیری را در ابتدای قرارداد خود با مشاور تعیین کنید.
  • به دنبال راه‌هایی برای اندازه‌گیری مزایای نامشهود کار آنها باشید.

برای اندازه‌گیری موفقیت مشاور کسب و کار می‌توانید از معیارهایی زیر (و عوامل مشابه آن) نیز کمک بگیرید:

  1. نرخ کلیک
  2. نرخ ورود به سایت
  3. میزان  افزایش سود
  4. میزان اشتراک یا لغو اشتراک
  5. نرخ واکنش و درگیری مخاطبان با محتوا
  6. تعداد سرنخ‌ها و تبدیل آنها به فروش

برای اندازه‌گیری تأثیرات نامشهود، می‌توانید اعتماد به‌ نفس تیم خود قبل و بعد از مشاوره را بررسی کنید یا یک نظرسنجی داخلی یا گزارش‌گیری بازخورد از کارکنان یا مشتریان انجام دهید.

موسسه توسعه کسب و کار آکادمی بازار با بهره گیری از دانش به روز مدیریت و تجربه ارائه مشاوره کسب و کار به 120 برند و 20 صنعت بزرگ کشور، آماده ارائه خدمات تخصصی در حوزه مشاوره، رشد و احیای کسب و کار است.

جناب آقای دکتر محمدی با برگزاری صدها سمینار و دوره های متعدد در حوزه بازاریابی فروش، کسب و کار، توسعه فردی و توانمند سازی کارکنان موجب بهبود شرایط کسب و کار در صنایع گوناگون شده است.

دکتر محمدی با سابقه کار با صنایع و سازمان های بزرگ داخلی مانند صنایع پتروشیمی و شرکت ملی گاز، شرکت سایپا و ایران خودرو، شهرداری تهران، سازمان مدیریت صنعتی، همراه اول و ایرانسل و بسیاری موارد دیگر، کسب و کار شما را از دیدگاه خرد و کلان بررسی و استراتژی های عملی برای رشد مجموعه شما ارائه می دهد.

شما در چه صنعت یا بازاری مشغول به کار هستید؟ موانع پیش روی کسب و کار شما چیست و به چه راه‌حل‌هایی نیاز دارید؟ کارشناسان آکادمی بازار، آماده پاسخگویی به نظرات و پرسش‌های شما عزیزان در حوزه کسب و کار هستند.

5/5 - (22 امتیاز)

سوالات متداول

مشاوران کسب و کار در تمامی صنایع و بازارهای عمومی و تخصصی کار می‌کنند. آنها درک و دانش عمیقی از بیزینس‌های گوناگون دارند. مشاوره کسب و کار که گاهی به آن مشاوره مدیریت نیز می‌گویند، شامل ارائه پیشنهادها و راه‌حل‌هایی برای تسهیل مسیر دستیابی شرکت و سازمان‌ها به اهدافشان است. مشاوران کسب و کار با راهنمایی‌های تخصصی خود به افزایش درآمد و بالابردن سطح رضایتمندی در سازمان‌ها کمک می‌کنند.
به‌طور کلی مشاوران کسب و کار در جلسات با مدیران شرکت می‌کنند، آنها به تعیین معیارها، ارائه برنامه‌های استراتژیک و جمع‌آوری اطلاعات برای کمک به تجزیه‌ و تحلیل کارایی پروژه‌ها مشغول می‌شوند. مشاور کسب و کار مسئولیت سازماندهی و اجرای پروژه‌های اختصاص واگذار شده (مانند فرایندهای راه‌اندازی، استخدام، تعیین حقوق و دستمزد، کمپین‌های تبلیغاتی، فرایندهای فروش و غیره) مطابق با نیاز مشتری را دارد.
تمامی افرادی که صاحب یک کسب و کار هستند یا در فکر راه‌اندازی یک کسب و کار جدید هستند، می‌توانند از خدمات مشاوره کسب و کار استفاده کنند. مشاوره کسب و کار به مدیران، کارآفرینان، استارت‌آپ‌ها و افراد دارای ایده برای شروع کسب و کار کمک می‌کند تا با دستیابی به دانش تخصصی و برنامه‌های استراتژیک کسب و کار خود را رشد بدهند.
استفاده از خدمات مشاوره کسب و کار موجب صرفه‌جویی در زمان و هزینه شما می‌شود. انجام تحقیقات بازار و مطالعه پارامترهای مؤثر بر تصمیمات بیزینسی، فرایندی بسیار زمان بر است. یک مشاور کسب و کار با تخصص و تجربه بالا، در زمان کوتاهی این مطالعات را انجام می‌دهد و شما را در جریان نتایج آن قرار می‌دهد.
مشاوره کسب و کار به‌ صورت جلسات ساعتی یا پروژه‌ای انجام می‌شود. تعرفه مشاوره کسب و کار بر اساس برآوردها و نیازهای کسب و کار شما تعیین می‌شود.
زمانی که تخصص کافی در حوزه‌های مدیریتی ندارید، نیاز به نگاه جدیدی دارید، به فکر بازسازی کسب و کار یا تغییر رویه‌های سازمان هستید.
•نیازهای خود را بشناسید و بدانید چرا به دنبال مشاور هستید. •محدوده بودجه‌ای که صرف مشاور می‌کنید را تعیین کنید. •بررسی کنید شرکت‌های مشابه شما از خدمات مشاوره‌ای کدام مجموعه استفاده می‌کنند. •مشاوران به نام در حوزه شغلی تخصصی خود را بشناسید. •در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی جستجو کنید. •نظرات مراجعان و مشتریان پیشین هر مشاور را بخوانید. •با آنها به‌ صورت ایمیلی یا تلفنی تماس بگیرید و سؤالات خود را بپرسید.
در قرارداد مشاوره کسب و کار باید جزئیات وظایف و تعهدات مشاور به مشتری ذکر شود. همچنین در قرارداد می‌توانید بیان کنید که چه درصدی از کار پروژه در محل شرکت و چه درصدی به‌ صورت دورکاری انجام شود.
•تصمیم بگیرید که در چه حوزه‌ای از کسب و کار می‌خواهید مشاوره بدهید. •مدرک کارشناسی در رشته‌های مدیریتی کسب کنید. •در دوره‌های آنلاین یا آفلاین مشاوره مدیریت شرکت کنید و گواهینامه‌های معتبر کسب کنید. •در حوزه‌های شغلی تجربه کسب کنید. •فن بیان و ارائه خود را تقویت کنید. •در شبکه‌های اجتماعی تخصصی در حوزه کسب و کار عضو شوید و در مجامع آنها شرکت کنید. •شبکه‌سازی کنید.

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی