نقش مشاور کسب و کار در توسعه سازمان
گروه مشاوره بوستون BCG یکی از شرکتهای بزرگ در زمینه مشاوره کسب و کار است که از نیروی متخصص این مجموعه به عنوان رهبران فکری یاد میکنند.
همانطور که در اینفوگرافی معرفی شرکت بوستون BCG مشاهده میکنید این شرکت 25 هزار کارشناس را به خدمت گرفته است و بیش از 90 شعبه در نقاط مختلف جهان دارد. این نکته نشان میدهد یک شرکت مشاور کسب و کار در جهان توسعهیافته امروز موقعیتی بسیار مهم و مؤثر دارد.
ورود مشاور کسب و کار چه اثری خواهد داشت؟ مشاور در رشد و توسعه اهداف شرکت نقش داشته و به صورت مستقیم میتواند بر روی اجرای صحیح پروژهها و سازماندهی برنامهها تأثیر مثبت داشته باشد.
نقطه عطف حضور مشاور کسبوکار در یک شرکت، میزان دانش و آگاهی او در مورد موضوعات مختلف است. در واقع شخصی که در این جایگاه قرار دارد باتوجه به تجربه و اطلاعات کاملی که در حرفه خود کسب کرده است، صاحبان کسب و کار را به بهترین شکل هدایت میکند.
بیشتر بخوانید: مشاوره کسب و کار چیست؟
همچنین مشاوران کسب و کار این توانایی را دارند که بهعنوان یک فرشته نجات در موقعیتهای بحرانی، مشکلات ایجاد شده را بررسی کرده و برای رفع آن اقدام کنند. این امکان به دلیل احاطه بیرونی این افراد به مشکلات و مسئلههای سازمانها است.
مشاور کسب و کار حرفه ای برای شما چه می کند؟ یا وظایف مشاور کسب و کار چیست؟
فرض کنید شرکت ساختمانی را هدایت میکنید که به لطف خدا در یک مناقصه بزرگ برنده شده است که حجم ساختمان مورد قرارداد چهار برابر بزرگترین پروژه شما بوده است.
حال در این بحران چه میکنید؟ فرض میکنیم در یک تصمیم بنیادی میخواهید یک مشاور کسب و کار را استخدام کنید آیا میدانید این فرد چه خدماتی باید به شما بدهد؟
مهمترین و شاخصترین وظایف یک مشاور کسب و کار که مهارت در آنها میتواند در انتخاب شما مؤثر باشد به شرح زیر است:
1- بهبود عملکرد سازمان
یکی از مهمترین وظایف یک مشاور، ایجاد مسیری صحیح بهمنظور رسیدن به موفقیت و پیشرفت در جهت بهبود عملکرد مجموعه است. مشاور کسب و کار باید شرایط حاکم بر محیط را تجزیه و تحلیل کرده و با بررسی نقاط ضعف و قوت مجموعه، راهحلهایی مؤثر و کارساز در این راستا ارائه دهد.
2- برنامهریزی برای دستیابی به اهداف
یک مشاور توانمند باید برنامهریزی دقیق و جامعی برای رسیدن به اهداف کوتاهمدت و بلندمدت سازمان داشته باشد. هر کسب و کاری بر اساس نوع فعالیت نیاز به یک پلتفرم مشخص برای نزدیکتر شدن به اهداف، موفقیت و سود مجموعه خود دارد. به همین جهت مشاور وظیفه دارد برنامههای دقیقی طراحی کرده و در اختیار مدیران سازمان قرار دهد.
یک مشاور خوب تنها به ارائه ایده اکتفا نکرده و تلاش میکند تا ایدههای موجود را عملی کرده و در رشد سازمان تأثیری مثبت ایجاد کند.
بیشتر بخوانید: هدف مشاوره کسب و کار چیست؟
3- ارائه راهکار
افراد در نقش مشاور کسب و کار باید در موقعیتهای مختلف برای مشکلات و مسائل موجود، بهترین راهحل و راهکار را ارائه دهند. در بعضی از شرایط، مدیر یک مجموعه فرصتی برای بررسی راهحلهای مناسب جهت رفع مشکلات نداشته و این امر باعث پسرفت سازمان در مسیر رسیدن به اهداف خواهد شد.
به همین جهت مشاور میتواند با ارائه راهکار مناسب در این مسیر به مدیران مجموعه کمک کرده و در رشد و توسعه کسب و کار نقش داشته باشد.
4- کمک به پرورش مهارت و تواناییهای نیروی انسانی
مشاوران حرفهای از دانش و تخصص خود در جهت افزایش راندمان کاری نیروی انسانی استفاده میکنند. یکی از وظایف اصلی این افراد کمک به کارکنان در جهت شناخت توانایی فردی آنها است.
این امر تأثیر قابلتوجهی بر روی عملکرد بهینه کارکنان و همچنین قرار گرفتن در مسیر توسعه و پیشرفت دارد.
5- استخدام نیروی کارآمد
یک مشاور کسب و کار باید از دانش کافی در ارتباط با شناخت نیروی انسانی ماهر و کاربلد برخوردار باشد.
معمولاً مدیران یک مجموعه از یک شخص باتجربه و توانمند برای استخدام کارکنان کمک میگیرند. در این موقعیت چه کسی بهتر از یک مشاور که با شناخت توانمندیهای فردی نیروی انسانی و همچنین پرورش قوه خلاقیت، کارکنان را به مسیری مؤثر هدایت میکند.
6- جذب مشتری
یکی دیگر از وظایف مشاور کسب و کار که در افزایش سود و جایگاه مجموعه بین رقیبان نقش دارد، جذب مشتری و ایجاد حسی از اعتماد است.
مشاور وظیفه دارد بر اساس برنامهریزیهای انجام شده، مسیر پیشرفت سازمان را مشخص کرده و طرح روشنی از مشتریان وفادار به مدیر ارائه دهد. در واقع مشاور با برقراری ارتباط سازنده با مشتری، اعتماد او را جلب کرده و بستر مناسبی را برای نزدیکتر شدن به اهداف مجموعه فراهم میکند.
7- ارائه گزارش
مشاوران کسب و کار باید در جریان تمامی امور مربوط به بخشهای مختلف یک سازمان یا شرکت تجاری قرار بگیرند. به همین جهت این افراد باید به صورت هفتگی یا ماهانه، گزارش کار جامعی از تمامی رخدادها تهیه کرده و به مدیران ارائه دهند.
اهمیت گزارش کار زمانی مشخص میشود که پروژهای با شکست یا مشکلی روبرو میشود. در این موقعیت مشاور میتواند با ارائه گزارشها، نقاط قوت و ضعف یک پروژه را مشخص کرده و علت اصلی مشکل را به بهترین شکل توضیح دهد. بهمنظور تکمیل گزارش، مشاور کسبوکار وظیفه دارد تا دادهها و اطلاعات مربوطه را جمعآوری کرده و پس از تجزیه و تحلیل، نظر نهایی خود را به مدیران ارشد مجموعه ارائه دهد.
8- پیشبینی شرایط و پروژهها در آینده
هر پروژه و طرحی با رسیدن به اهدافی کوتاهمدت یا بلندمدت راهاندازی و اجرایی میشود. یکی از وظایف مهم مشاور کسب و کار، پیشبینی شرایط و اوضاع شرکت در آیندهای نه چندان دور است.
در واقع ایجاد نمایی از آینده در زمان حال، به مدیران کمک میکند تا نسبت به شرایط موجود با فکری بازتر برنامهریزی کرده و تصمیم بگیرند.
9- ایجاد بستر مناسب برای تبلیغات
بازاریابی و تبلیغات از مهمترین اصول موفقیت در کسب و کارهای مختلف محسوب میشود. مشاور کسب و کار وظیفه دارد بستر مناسب برای این جریان را به درستی فراهم کرده و به پیشرفت مجموعه در میدان رقابت کمک کند.
بازاریابی و استفاده صحیح از المانهای تبلیغات نیاز به دانش و اطلاعات کافی دارد. به همین جهت مشاور باید از روشها و راهکارهای مؤثر در این زمینه استفاده کرده و برای حفظ اعتبار و جایگاه شرکت بین رقیبان تلاش کند.
9 وظیفه مشاور کسب و کار را در نظر بگیرید و در هنگام مصاحبه یا جلسات معرفی مشاور کسب و کار بر اساس موقعیت خودتان در مورد موارد حیاتی توضیح کامل از او بخواهید. حتی شاید بهتر باشد پروپوزال یا نمونه اولیه طرح مشاوران کسب و کار را با هم مقایسه کنید.
اجرایی بودن طرحها مهمترین عاملی است که میتواند شما را در این زمان برای انتخاب مشاور مناسب در کسب و کار راهنمایی کند.
یکی از قدیمیترین شرکتهای مشاوره کسب و کار در دنیا، شرکت مک کینزی (McKinsey & Company) است که به استخدام نیروی انسانی باهوش شهرت دارد. در حال حاضر این مجموعه بزرگ بیش از 3 هزار کارمند دارد.
مککینزی میگوید:
“مشاوران ما شامل پزشکان، مهندسان، طراحان، دانشمندان داده، مدیران کسب و کار، کارمندان دولت، کارآفرینان و دانشمندان تحقیقاتی هستند. آنها به مککینزی میپیوندند تا فرصتی برای بهکارگیری استعدادهای خود در چالشهای پیچیده و مهم داشته باشند.”
این ترکیب پر از نیروهای متخصص نشان میدهد تخصصهای فردی یکی از مهمترین شاخصهای مشاوران کسب و کار موفق در جهان است.
به طور کلی یک مشاور کسب و کار خوب باید چه ویژگیهایی داشته باشد؟
در قدم اول افراد در نقش مشاور کسب و کار، باید هر روز اطلاعات و دانش خود در زمینههای مختلف را بهروزرسانی کنند. نکته مهم دیگری که یک مشاور باید همواره آن را در خود تقویت کند، میزان صبر و حوصله در مدیریتکردن امور محوله است.
همانطور که اشاره کردیم، یکی از وظایف مشاور برقراری ارتباط مؤثر با افراد است. به همین جهت این دسته از افراد باید توانایی و قدرت خود در معاشرت با نیروی انسانی، مدیران، رقیبان و… را افزایش دهند.
بیشتر بخوانید: راهنمای گامبهگام انتخاب مشاوره کسب و کار
از دیگر ویژگیهایی که یک فرد را به مشاوری خوب و قابل اعتماد تبدیل میکند، میتوانیم به مواردی مانند قدرت بیان، توانایی برنامهریزی هدفمند، شناخت نیروی انسانی و… اشاره کنیم.
- در حرفه شما از میان وظایف مشاور کسب و کار کدام اهمیت بیشتری دارد؟
- کدام خصوصیت شخصیتی یک مشاور کسب و کار برای شما ارزشمندتر بوده است؟
با بیان نظرات خود دیگر دوستان دیده و ندیده خود را در این زمینه راهنمایی کنید.