آنچه مشتری نمی‌گوید | روانشناسی مشتری

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۳۱ مرداد, ۱۴۰۱
آخرین بروزرسانی: ۲۷ تیر, ۱۴۰۲
روانشناسی مشتری

میلنا گیمبوفسکی (Milena Glimbovski) پایه‌گذار و مؤسس آلمانی شرکت اورجینال آنورپاکت (Original Unverpackt) می‌گوید: “بهترین مشتری خود باشید، سبک زندگی مشتری خود را زندگی کنید.”

اینکه بتوانیم بهترین مشتری خودمان باشیم یکی از مهم‌ترین نکته‌هایی است که همه بزرگان فروش به ما تأکید می‌کنند. اما اینکه سبک زندگی مشتری خود را زندگی کنیم آن نکته طلایی است که در این جمله آمده است. برای آنکه سبک زندگی کسی را بشناسیم باید همه زیروبم شخصیت او را بدانیم تا بتوانیم او را درک کنیم.

حتماً چیزهایی درباره هرم مازلو شنیده‌اید. هرمی که بر اساس موقعیت انسان‌ها و وضعیت کنونی آنها به ما نشان می‌دهد کدام نیازها برای او ضروری تر است و برای یک صاحب کسب‌ و کار دانستن آن ضروری است چون همه آنچه یک فروشنده نیاز دارد شناختن و یافتن نیاز مشتری و در واقع روانشناسی مشتری است.

در این مقاله از سری مقالات روانشناسی فروش آکادمی بازار به اینکه روانشناسی مشتری چیست و تکنیک‌های کارآمد برای بالابردن فروش بر اساس روانشناسی مشتری می‌پردازدیم، با ما همراه باشید.

پخش ویدیو
کتاب نقشه فروش
کتاب نقشه فروش

فهرست مطالب

“با این پول همچنین چیزی بهت نمیدن”

در این زمان فروشنده تمام تلاشش را می‌کند تا به شما نشان دهد که ارزش کالای او بسیار بیشتر از آن چیزی است که اعلام کرده است و شما دارید آن را ارزان خریداری می‌کنید.

در چنین حالتی، در واقع فروشنده دارد همه تلاشش را می‌کند تا خرید را در ذهن شما کاملاً عادی جلوه دهد. به همین راحتی، با یکی از تکنیک‌های روانشناسی مشتری آشنا شدید.

در این لحظه فروشنده که می‌تواند یک سبزی‌فروش میدان تره‌بار باشد و یا یک متخصص دستگاه‌های تخصصی دندانپزشکی چه بخواهد و چه نخواهد، چه بداند یا نداند در حال استفاده از ابزار”روانشناسی مشتری” است.

روانشناسی مشتری چیست؟

روانشناسی مشتری در واقع علمی است که در آن کارشناسان و متخصصان احساسات، تفکرات، رفتار و برخی فاکتورهای دیگر را در مشتری بررسی می‌کنند.

آنها از این طریق متوجه می‌شوند که ذهن او چگونه خود را برای خرید آماده می‌نماید. این اطلاعات به طور عمده برای بالابردن آمار فروش در فروشگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

روانشناسی مشتری تحت عنوان شناخت احساسات مشتریان و تحریک درست آنها به‌ منظور خرید یک کالا یا استفاده از یک خدمات تعریف شده است.

برای مثال، بر اساس پژوهش‌هایی که در این زمینه صورت‌ گرفته است، بیشتر مشتریان زمانی که وارد یک فروشگاه می‌شوند به طور عمده به سمت راست خود نگاه می‌کنند و بیشتر خریدهایشان از سمت راست صورت می‌گیرد.

منتشر شدن این اطلاعات باعث شد که بسیاری از فروشگاه محصولات پر سودشان را در ستون سمت راست قرار دهند. به‌ طور کلی، پژوهش‌ها نشان می‌دهند که حتی برخی از فاکتورهای کوچک مانند لحن فروشنده می‌تواند تأثیر قابل‌ توجهی در خرید مشتری داشته باشد.

شناخت مشتریان

شناخت مشتریان

همان‌طور که در بخش قبل گفتیم روانشناسی مشتری مستلزم شناخت مشتری(ارتباط با مشتری) است. تحقیقات زیادی در رابطه‌ با شناخت مشتری در آکادمی آموزش کسب‌ و کار صورت‌ گرفته است.

اما به‌ خاطر داشته باشید که بازاریابان برای اینکه این تحقیقات را انجام دهند، نیازی نیست که به طور مستقیم به سراغ مشتری‌های فروشگاه شما بیایند. از این‌ رو نخستین گام این است که ابتدا خود شما مشتریانتان را بشناسید تا بتوانید بهترین نتیجه را بگیرید.

در فروشگاه‌های بزرگ فروش حضوری مانند فروشگاه رفاه، فروشگاه جامبو و بسیاری از فروشگاه‌های دیگر، شناخت مشتری کار به نسبت آسانی است.

وقتی که فروشگاهی در جنوب شهر قرار دارد می‌توان به این نتیجه رسید که مشتریان آن فروشگاه بیشتر از کیفیت به قیمت اقلام مورد نظرشان اهمیت می‌دهند. از این‌ رو در زمان تهیه کالا برای فروشگاه باید روی اقلامی تمرکز کنید که قیمت مقرون‌ به‌ صرفه‌تری دارند.

در فروشگاه‌های آنلاینی مانند دیجی‌کالا، شناخت مشتری کار کمی دشوارتری به‌ حساب می‌آید. برای شناخت مشتری در فروشگاه‌های آنلاین، شما باید اطلاعات و داده‌های در دسترس را ارزیابی نمایید. برای این منظور به ابزارهایی مانند سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس نیاز خواهید داشت.

شما می‌توانید با کمک این ابزارها متوجه شوید که مشتریان بیشتر از کدام صفحه‌های شما بازدید می‌کنند، روی کدام صفحه بیشتر وقت می‌گذارند. همچنین متوجه می‌شوید که مشتریان بیشتر به چه محصولاتی علاقه دارند و کدام محصول‌ها نزدیک به سلیقه آنها است.

استاد احمد محمدی
روابط کاری دقیقاً مانند روابط شخصی است، بهتر است شروع به نشان دادن علاقه و کشف نیازهای مشتریان کنید، زیرا در نهایت شما به این نیازها می‌فروشید.
استاد احمد محمدی

شما متوجه خواهید شد که مشتریان بیشتر محصولات ارزان را می‌خرند یا محصولات گران را.  این مسئله می‌تواند به شما نشان دهد که قدرت خرید مشتریان شما چقدر است. 

همچنین شما با کمک این ابزارها متوجه خواهید شد که محصولاتی که درباره آنها بیشتر توضیح داده شده بیشتر فروش دارند یا محصولاتی که کمتر توضیح داده شده. این داده‌ها تا حدودی درباره کارآمدی متن تبلیغات در وب‌سایتتان نیز اطلاعات خوبی را در اختیارتان قرار می‌دهد.

در کنار موارد ذکر شده، شما می‌توانید با کمک نظرسنجی‌های آنلاین یا از طریق تماس تلفنی یا پیامک به داده‌های ارزشمندی درباره پاسخ سؤالاتی که دارید برسید. به‌ خاطر داشته باشید که شبکه‌های اجتماعی می‌تواند ابزار کارآمدی در شناخت مشتریان باشد. از این‌ رو حتماً از شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید و در آنها فعالیت داشته باشید.

اگر در یک کسب‌ و کار بزرگ مشغول هستید یا در حال شروع یک کسب‌ و کار بین‌الملل هستید پیشنهاد می‌کنم سری به مقالات دانشگاهی در خصوص رفتارهای مصرف‌کننده بزنید. مقالات بسیار ارزشمندی توسط دانشجویان دوره‌های دکترا و حتی کارشناسی ارشد تهیه شده است که به‌ راحتی می‌تواند روشنگر راه شما شود.

تکنیک‌های کارآمد برای بالابردن فروش بر اساس روانشناسی مشتری

در صورتی‌ که قصد دارید بر اساس روانشناسی مشتری میزان فروشتان را بالا ببرید، باید با برخی از تکنیک‌ها در این زمینه آشنا شوید. در ادامه ما برخی از این تکنیک‌ها را معرفی می‌کنیم و درباره آنها توضیح می‌دهیم.

1.      به قیف فروش توجه کنید

یکی از مفهوم‌های حائز اهمیت در بازاریابی، قیف فروش (Sales Funnel) است. به هنگام استفاده از پلتفرم مشاوره کسب‌ و کار در روانشناسی مشتری به این مسئله توجه شده که مشتریان در اولین روزهایی که با شما آشنا می‌شوند، تمایلی به خرید چیز یا چیزهای گران‌ قیمت از شما ندارند و این می‌تواند به دلیل ترس یا عدم اعتماد آنها به شما باشد.

این قیف به ما می‌گوید که کار فروش از سرنخ دادن به تعداد زیادی از مشتریان آغاز می‌شود و گام‌ به‌ گام مشتری‌ها منتخب‌تر می‌شوند تا اینکه در ته باریک قیف شما به یک مشتری ثابت و وفادار می‌رسید.

شاید به طور ساده‌تر می‌توان گفت، ابتدا می‌توانید کالاهای کوچک‌تر و ارزان‌تر را به مشتریان عرضه کنید و ذهن آنها را آماده کنید تا خریدهای سنگین‌تری را انجام دهند. برای مثال، به‌ جای اینکه در ابتدا به مشتری بگویید که یک مانتو بخرد، او را متقاعد کنید یک روسری که قیمتی بسیار پایین تری نسبت به مانتو دارد را خریداری نماید.

2.      تمرکز روی قدرت کلمات

تمرکز روی قدرت کلمات

یک فروشنده خوب باید قدرت تأثیرگذاری زیادی در کلام خود داشته باشد. عامل موفقیت بسیاری از کمپین‌ها این است که از قدرت کلام بهره می‌گیرند. برای مثال وقتی می‌خواهید قیمت یک کالای 100 هزار تومانی را بگویید، می‌توانید گفت که هزینه آن ناچیز است و فقط 100 هزار تومان است.

 اگر از کلمات به‌ درستی استفاده شوند، احتمال اینکه مخاطب شما به مشتری تبدیل گردد به طور قابل‌ توجهی افزایش پیدا خواهد کرد. برای این کار می‌توانید درباره این روش تحقیق کرده و کلمات تأثیرگذار در فروش را پیدا کنید.

3.      ایجاد اثر هاله‌ای در ذهن مشتری

اثر هاله‌ای در حقیقت یک خطای شناختی است. در این مبحث یک مشخصه خاص یک فرد یا یک شیء به‌ اشتباه به کل اشیا یا افراد مشابه تعمیم داده می‌شود. اما ما اینجا می‌خواهیم از تأثیر مثبت این خطای شناختی بهره ببریم. وقتی که بتوانید تأثیر مثبتی را در اولین دیدار با مخاطبتان ایجاد کنید، او نسبت به محصول و خدمات شما خوش‌بین خواهد شد.

حتی می‌تواند درباره تجربه مثبت خودش با دیگران صحبت کند و این مطلب را به‌ صورت دهان‌ به‌ دهان توسعه دهد. در این حالت شما به طور غیرمستقیم مشتریان بیشتری خواهید داشت.

4.      دادن اطلاعات به مشتری

دادن اطلاعات به مشتری

یکی دیگر از تکنیک‌های روانشناسی مشتری، دادن اطلاعات به مشتری است.

برای مثال، به‌ جای اینکه تنها درباره مزیت یک محصول توضیح دهید، کمی درباره نحوه استفاده از آن آموزش دهید. دریافت آموزش تأثیر مثبتی را در مخاطب شما ایجاد می‌کند. معمولاً بیشتر مشتریان به دلیل اطلاعات ارزشمندی که در اختیارشان می‌گذارید محصول یا خدمات شما را خریداری می‌کنند.

این تکنیک در دنیای آنلاین امروز بسیار کارآمد است. زیرا شما می‌توانید به‌ راحتی درباره یک محصول یا خدمات آموزش دهید و در مقابل مشتریان تمایل پیدا می‌کنند که از خدمات شما استفاده یا محصولاتتان را خریداری نمایند.

5.      فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و ایجاد رابطه صمیمی با مشتری

برای روانشناسی مشتری هرگز از شبکه‌های اجتماعی غافل نشوید. ارسال پیامک، ایمیل یا پیام صوتی به‌ اندازه فعالیت در شبکه‌های اجتماعی نمی‌تواند منجر به رابطه صمیمی شما و مشتریان گردد. فعالیت در این شبکه‌ها باعث می‌گردد که بسیاری از مخاطبان شما به مشتریان بالقوه تبدیل گردند.

6.      نشان‌دادن نتایج

بهتر است به‌ جای اینکه بیشتر راجع محصول و ویژگی‌های آن توضیح دهید، درباره نتایج بنویسید.

برای مثال می‌توانید درباره لنز 10 مگاپیکسلی دوربین صحبت کنید و یک عکس گرفته شده با آن دوربین را با مشتری به اشتراک بگذارید. ارائه نتیجه نهایی می‌توانید تأثیر بسزایی در تصمیم مشتری به خرید آن محصول داشته باشد. سپس می‌توانید درباره مزیت‌های  محصول موردنظر توضیح دهید.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
پادکست فکرانه - مشتری مداری

با آموزش دوره مشتری‌مداری آکادمی توسعه کسب‌ و کار آکادمی بازار، روان‌شناسی مشتری را می‌آموزید که به شاخه‌ای از روان‌شناسی اجتماعی مربوط است و به رفتار بازار مصرف‌کنندگان می‌پردازد.

روانشناسان مشتری ترجیحات، آداب‌ و رسوم و عادات گروه‌های مختلف مشتری را بررسی می‌کنند. تحقیقات آنها در مورد نگرش مشتری اغلب برای کمک به طراحی کمپین‌های تبلیغاتی و تدوین محصولات جدید استفاده می‌شود.

آکادمی آموزش کسب‌وکار آکادمی بازار به دنبال کارهای تحقیقاتی و مصاحبه‌های بسیاری که با فروشندگان بسیاری داشته است توانسته منابع کاملی در خصوص هرکدام از گام‌های اساسی شناخت و اثرگذاری بر مشتری بردارد. شما هم در این راه به ما کمک کنید،

  • مهم‌ترین خصوصیت شخصیتی مشتریان شما چیست و حتماً ذکر کنید در چه کسب‌وکاری مشغول هستید.
  • توجه به حرکات بدن و حرف‌های ناگفته مشتری چقدر توانسته به شما در فروش بیشتر کمک کند؟
  • چقدر سعی کرده‌اید با علم روان‌شناسی آشنا شوید و آیا این کار برای شما مفید بوده است؟
5/5 - (16 امتیاز)

سوالات متداول

روانشناسی خدمات مشتری باید استراتژی بازاریابی شما و در واقع کسب‌ و کار شما را به‌ عنوان یک کل مشخص کند. توانایی درک دیگران و صحبت با نیازهای آنها بر بازاریابی، فروش، محصول، حتی بخش‌های مدیریتی شما و فرایندهای تصمیم‌گیری آنها تأثیر می‌گذارد.
برای تبدیل‌شدن به یک روانشناس بازاریابی باید دوره مشتری‌ مداری را در آکادمی توسعه کسب‌ و کار آکادمی بازار تکمیل کنید.
چهار عامل روانی وجود دارد که بر رفتار مشتری تأثیر می‌گذارد: انگیزه، ادراک، یادگیری، و نگرش یا سیستم باور. انگیزه بیانگر نیازهای درونی مشتری است.
پنج راه برای تأثیرگذاری بر مشتریان و رشد فروش: 1.به آنها احساس خاص بودن بدهید. لبخند بزنید و واقعاً از مشتری خود استقبال کنید. 2.به مشتری اطلاعات زیادی ارائه دهید. 3.مشتریان باید در تصمیم‌گیری مشارکت داشته باشند. 4.وعده‌های واقع‌بینانه بدهید. 5.سطح بالایی از خدمات ارائه دهد.
به عبارت ساده، رفتار مشتری مطالعه نحوه تصمیم‌گیری مصرف‌کنندگان در مورد نیازها، خواسته‌های خود، نحوه خرید، استفاده از کالاها است.
شما فقط باید نیازهای آنها را درک کنید و راه‌حل مناسبی به آنها ارائه دهید. یک رابطه قوی با آنها ایجاد کنید، یک تجربه عالی ایجاد کنید و از فکر و عقیده آنها مراقبت کنید. به یاد داشته باشید، مشتریان بالقوه خوشحال می‌توانند برای کسب‌ و کار شما مفید باشند.
هفت راه برای اینکه مشتریان خود را شادتر و راضی‌ تر نگه دارید: 1.به طور مرتب با مشتریان خود تماس بگیرید. 2.محتوای ارزشمند ایجاد کنید. 3.در حوزه کاری خود به یک مرجع تبدیل شوید. 4.سریعاً به ایمیل‌های مشتری خود پاسخ دهید. 5.قاطع باشید. 6.برای دیدگاه مشتری خود ارزش قائل شوید. 7.واقع‌بین باشید و بیش از حد قول ندهید.
مصرف‌گرایی این ایده است که افزایش مصرف کالاها و خدمات خریداری شده در بازار همیشه یک هدف مطلوب است و سعادت و خوشبختی فرد اساساً به دستیابی به کالاهای مصرفی و دارایی‌های مادی بستگی دارد.
روش‌های خلاقانه برای سرگرم نگه‌ داشتن مشتریان در حین انتظار: ●یک سیستم پاداش ایجاد کنید. ●آخرین معاملات خود را تبلیغ کنید و به اشتراک بگذارید. ●با پشتیبانی کامل روحیه آنها را پرانرژی نگه دارید.
درسنامه روانشناسی فروش

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی