بازاریابی داده محور [Data-Driven Marketing] چیست چه کاربردی دارد؟

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۲۶ شهریور, ۱۴۰۰
آخرین بروزرسانی: ۱۰ تیر, ۱۴۰۳
بازاریابی داده محور

در عصر اطلاعات، کسب و کارهایی که از داده‌ها به نفع خود استفاده می‌کنند می‌توانند پول بیشتری در بیاورند، افزایش فروش داشته باشند و وفاداری مشتری را به دست بیاورند. هر کمپین بازاریابی باید تلاش کند تا به دنبال مخاطبان هدف خود به طور استراتژیک با استفاده از داده‌ها به عنوان عامل هدایت کننده باشد.

بازاریابی داده محور همچنین می‌تواند خطر ابتلا به درآمد تبلیغات از دست رفته را کاهش دهد و زمان اتلاف وقت را با تمرکز بر بازار هدف اشتباه هدر ندهد. این مقاله به این موضوع نگاه خواهد کرد که چگونه بازاریابی داده محور مبتنی بر داده‌ها می‌تواند به کسب و کار شما کمک کند.

پخش ویدیو
کتاب نقشه فروش
کتاب نقشه فروش

فهرست مطالب

بازاریابی داده محور چیست؟

بازاریابی داده محور مبتنی بر استفاده از داده‌های به دست آمده از طریق تعاملات مشتری و اشخاص ثالث برای به دست آوردن بینش بر انگیزه‌های مشتری، ترجیحات و رفتارهاست. بینش‌های مبتنی بر داده‌ها، سازمان‌ها را قادر می‌سازد تا تجربه مشتری را افزایش داده و شخصی سازی کنند.

بازاریابی داده محور مبتنی بر رویکرد بهینه سازی تبلیغات کسب و کار شما و ارتباطات تجاری بر اساس اطلاعات مشتری عمل می‌کند. بازاریابان داده‌های مبتنی بر اطلاعات مشتری را برای پیش بینی نیازها، تصمیمات و رفتارهای آینده خود استفاده خواهند کرد.

بینش‌های به دست آمده از داده‌ها می‌تواند به ایجاد استراتژی‌های بازاریابی شخصی برای بازگشت احتمالی هزینه تبلیغات و بازاریابی بهتر کمک کند. شما می‌توانید از بازاریابی داده محور مبتنی بر داده‌ها هم برای استفاده از داده‌ها و هم استراتژی تجدید نظر و بهینه سازی کمپین‌های بازاریابی خود استفاده کنید.

کسب و کارهایی که بر اساس بازاریابی داده‌ محور مدیریت می‌شوند، می‌توانند داده‌های مشتری خود را جمع آوری و تجزیه و تحلیل کنند تا روند و الگوهای موثر را کشف کنند. سپس آن‌ها می‌توانند از این اطلاعات جدید برای تصمیم گیری در مورد چگونگی تبلیغ، ترویج و فروش به مشتریان آینده خود استفاده کنند.

بازاریابی داده محور چه مزایا و کاربردی دارد؟

مزایای بازاریابی داده محور در تبلیغات مبتنی بر داده‌ها و به کارگیری رسانه‌های کارآمدتر است. خرید بازاریابی داده‌ها احتمالا پیشرفته‌ترین روش در بخش خریدهای برنامه ریزی شده است.

با استفاده از الگوریتم‌های ماشینی، آژانس‌های تبلیغاتی و بازاریابان بسیاری از روش‌های حدسی برای برنامه ریزی رسانه‌ها و خرید را حذف می‌کنند. هدف؛ در نظر گرفتن مصرف کنندگان مناسب، کاهش هزینه‌های تبلیغاتی و پیام‌های بازاریابی بهینه شده است.

مهم‌ترین مزایای بازاریابی دیجیتال بر داده محور این است که شما یک روش ملموس برای شناخت بیشتر مشتریان خود در سطح عمیق‌تری دارید. ابزار داده می‌تواند هر فعالیت آنلاین را اندازه گیری کند و داده‌های بازاریابی دیجیتال را جمع آوری کند. این به شما این امکان را می‌دهد که تصمیمات آگاهانه بگیرید. این روش درست در برابر بازاریابی سنتی است که بر حدس و گمان تکیه می‌کند.برای آشنایی بیشتر با بازاریابی دیجیتال میتوانید به مقاله دیجیتال مارکتینگ مراجعه کرده و مطالعه فرمایید.

KPI ها در بازاریابی داده محور دیجیتال چیست؟

شاخص عملکرد کلیدی (KPI) یک نوع خاص از اندازه گیری برای عملکرد کسب و کار شما در برابر یک هدف مشخص است. شاخص‌های عملکرد کلیدی، موفقیت شرکت را اندازه گیری می‌کنند و عملکرد کوتاه و بلندمدت کسب و کار را ارزیابی می‌کنند. از لحاظ بازاریابی و فروش دیجیتال، KPIها مورد استفاده قرار می‌گیرند تا اطمینان حاصل شود که کسب و کار شما رشد می‌کند و دسترسی، تعامل و نام تجاری خود را بهبود می‌بخشد.

بیشتر بخوانید: معرفی 12 تا از شاخص های کلیدی عملکرد KPI در فروش

یکی از مزایای اصلی بازاریابی داده محور دیجیتال، در مقایسه با بازاریابی سنتی، توانایی اندازه‌گیری و پیگیری نتایج بازاریابی با دقت است. در این روش داده‌ها حدس زده نمی‌شوند، زیرا گزارش‌های شما تعداد دقیق کلیک‌ها، تعامل، خرید و غیره را نشان می‌‌دهد. در اینجا برخی از رایج‌ترین KPIهای بازاریابی داده محور دیجیتال برای بررسی کسب و کار شما هستند که عبارتند از:

  • بازدید کنندگان منحصر به فرد
  • نرخ گزاف گویی
  • نرخ کلیک کنید
  • تبدیل
  • هزینه در هر خرید
  • هزینه در هر فرصت
  • درآمد
  • تعامل رسانه‌های اجتماعی
استاد احمد محمدی
بازاریابی وظیفه همه افراد سازمان است نه فقط بخش بازاریابی.
استاد احمد محمدی

اما، قبل از اینکه بتوانید پیشرفت خود را اندازه گیری کنید و موفقیت خود را بسنجید، باید اهداف کسب و کار و بازاریابی داده محور خود را تنظیم کنید. در اینجا برخی از اهدافی که صاحبان کسب و کار از فرآیند بازاریابی انتظار دارند را برای شما نام می‌بریم. اهدافی از جمله:

  • افزایش وفاداری مشتری
  • کاهش ریزش مشتری
  • افزایش نرخ نگهداری مشتری
  • افزایش تجربه مثبت و رضایت مشتری
  • کاهش نرخ ریزش وب سایت
  • افزایش نرخ کلیک وب سایت
  • افزایش شناخته شدن و محبوبیت برند
  • بهبود رتبه SERP
  • افزایش تعداد رسانه‌های اجتماعی
  • افزایش بازدید از وب سایت
  • افزایش کسب مشتری جدید
  • افزایش خرید مشتری موجود

بازاریابی KPI هنگامی که شما اهدافی را برای مجموعه‌تان تعیین کرده‌اید، موثرتر هستند، زیرا زمانی که یک برنامه ایجاد می‌کنید، باید از KPIها استفاده کنید تا میزان نزدیک شدن به آن را اندازه گیری کنید.

استفاده از داده های بازاریابی داده محور در انواع بازاریابی

شاید بهترین ویژگی بازاریابی داده محور اطلاعات و داده های به دست آمده از رقبا و مشتریان است. از همین رو شما می توانید از این داده ها در انواع بازاریابی استفاده کرده و بازدهی این روش ها را بالا ببرید.

همچنین با استفاده از این داده ها می توانید برای بهینه کردن استراتژی بازاریابی خود نیز اقدام کنید. این بهینه ترین روش استفاده از داده ها به شمار می رود.

تاثیر وجود ابزار تحلیلی در مسیر به کارگیری بازاریابی داده محور

همچنین، داشتن یک ابزار تحلیلی متمرکز مانند یک داشبورد کسب و کار یا دسترسی به ابزارهایی مانند Google Analytics خوب است. اطمینان حاصل کنید که تیم می‌تواند از داده‌ها به نفع خود استفاده کند.

1. تعیین اهداف بازاریابی واقع بینانه با بازاریابی داده محور

ایده خوبی است که در ابتدا تعداد محدودی از اهداف بازاریابی را هدف قرار دهید. این رویکرد به شما اجازه می‌دهد تا تعیین کنید که کدام اطلاعات برای نیازهای شما بسیار مهم است.

شاخص‌های عملکرد کلیدی خود را محدود به اهداف کسب و کار خود کنید. این اجازه می‌دهد تا تمرکز و کارایی بیشتری در مسیر پروژه داشته باشید.

2. جمع آوری داده ها

هنگامی که شما شروع به انجام بازاریابی داده محور و به دست آوردن نتایج می‌کنید، زمان جمع آوری داده‌ها است. در حالت ایده‌آل، هر مجموعه داده باید توسط یک بخش خاص (به عنوان مثال، تیم رسانه‌های اجتماعی برای تجزیه و تحلیل) مورد استفاده قرار گیرد و به داشبورد گزارش مرکزی وارد شود.

3. ارزیابی و اصلاح کنید

ارزیابی تاثیر نتایج داده‌ها برای بازاریابی شما ضروری است. مشتریان شما دارای نیازهای منحصر به فردی هستند، که نیاز به یک استراتژی مناسب دارند و تنها از طریق تماشای رفتار آن‌هاست که می‌توانید ببینید چه چیزی بهتر است.

همانطور که رویکرد خود را به کمپین‌های خود اصلاح می‌کنید، مطمئن شوید که رویکردهایی را که به خوبی کار می‌کنند حفظ کنید.

ابزارهای محبوب بازاریابی داده محور چیست؟

همانطور که در مقاله بازاریابی داده محور چیست؟ از وبسایت adverity اشاره شده، استفاده از ابزار مناسب بازاریابی داده محور فرآیند بازاریابی شما را ساده‌تر می‌کند. در اینجا برخی از بهترین ابزار بازاریابی داده محور مبتنی بر داده‌ها برای اعمال در سراسر کانال‌ها وجود دارد، که عبارتند از:

  • تبلیغات/بازپرداخت: تبلیغات گوگل و غیره
  • تجزیه و تحلیل و گزارش با استفاده از ابزارهایی مانند: Databox، Tableau، Datahero
  • تولید محتوا
  • مدیریت ارتباط با مشتری بازاریابی داده محور
  • اتوماسیون بازاریابی: بازار، اوراکل Eloqua، MailChimp
  • استفاده از رسانه‌های اجتماعی: فیس بوک، توییتر، اینستاگرام، تلگرام، لینکدین و غیره برای کسب و کار
  • ساخت وب سایت و استفاده از پلتفرم‌های آنالیز سایت؛ مانند: Google Analytics، Alexa، MixPanel

به علاوه استفاده از همه این ابزار، کار با یک آژانس بازاریابی دیجیتال قابل اعتماد می‌تواند به شما کمک کند تا از اطلاعاتی که از این ابزار تجزیه و تحلیل جمع آوری کرده‌اید، کمک بگیرید و به سمت بهبود و پیشرفت قدم بردارید.

نحوه استفاده از بازاریابی بر داده محور برای رشد کسب و کار شما

فراموش نکنید که بازاریابی داده محور مبتنی بر داده‌هاست. اهداف تمام تصمیماتی که می‌گیرید، تاثیر بر رفتار و ذهنیت مشتریان و چشم اندازهای جدید است. شما نباید نگران باشید که قدرت خود را مهار کنید زیرا قرار دادن آن در زمینه می‌تواند کسب و کار شما را به سمت سودآوری در سطح جدیدتری هدایت کند.

اگر می‌خواهید عمیقا با مشتریان خود ارتباط برقرار کنید و رقبای خود را بهتر بشناسید از این نوع بازاریابی استفاده کنید زیرا، بازاریابی داده محور این کار را برای شما انجام می‌دهد. اهداف کسب و کار شما و بازاریابی KPIها باید در صورت بروز نتایج خود را حفظ کنید.

خبر خوب این است که فراوانی داده‌ها و در دسترس بودن ابزارها برای تجزیه و تحلیل آن‌ها، بازاریابی داده محور را بسیار ساده‌تر می‌کند. این به شما یک مزیت بزرگی در رشد روابط با مشتریان، افزایش تبادلات و افزایش درآمد ارائه می‌دهد.

استراتژی بازاریابی دیجیتال مبتنی بر بازاریابی داده محور

ایجاد یک استراتژی بازاریابی دیجیتال مبتنی بر داده ها

برنامه ریزی استراتژی بازاریابی داده‌های خود را به زمان و انرژی نیاز دارد. برای انجام این کار به طور موثر، باید اعضای تیم را از ادارات مختلف مانند بازاریابی، فروش، فناوری اطلاعات و پشتیبانی مشتری اختصاص دهید.

واقعیت این است که مهم نیست در چه صنعت یا کسب و کاری فعال هستید، در مسیر بازاریابی مانند روش‌های سنتی نمی‌توانید فقط از احساسات یا پیش فرض‌های خود استفاده کنید که مشتریان شما چه می‌خواهند یا چگونه باید بازاریابی خود را انجام دهید. بازاریابی داده محور بر اساس ارزیابی دقیق شما را هدایت می‌کند و راه خطا را بر حدس و گمان می‌بندد.

دسته بندی KPI ها در بازاریابی داده محور بر اساس سرفصل های دوره فروش حرفه ای

شاخص های عملکرد کلیدی در هر بخشی از کسب و کار شما قابل تعریف هستند. برای استفاده راحت تر از این شاخص ها آنها را در دسته بندی های گوناگون قرار می دهند. در نمونه های زیر با این دسته بندی ها بیشتر آشنا می شوید.

نمونه هایی از KPI های فروش

  • تعداد قراردادهای جدید امضا شده در هر دوره
  • ارزش ریالی قراردادهای جدید امضا شده در هر دوره
  • تعداد سرنخ (لید) های واجد شرایط در قیف فروش
  • مجموع ساعاتی که برای پیگیری فروش صرف شده
  • فروش خالص یا درصد رشد

نمونه هایی از KPI  های مالی

  • رشد درآمد
  • حاشیه سود خالص
  • حاشیه سود ناخالص
  • جریان نقدی
  • حساب های دریافتی جاری
  • گردش موجودی

نمونه هایی از KPI های مشتری

  • تعداد مشتریان حفظ شده
  • درصد سهم بازار
  • امتیاز شرکت در ارزیابی مشتریان
  • میانگین زمان ارائه پشتیبانی

نمونه هایی از KPI های عملیاتی

  • مدت زمان انجام سفارش
  • مدت زمان مورد نیاز برای خرید
  • رتبه بندی رضایت کارکنان
  • نرخ ریزش کارکنان
پادکست - بازاریابی داده محور [Data-Driven Marketing]

نمونه هایی از KPI های بازاریابی

  • ترافیک ماهانه وب سایت
  • تعداد سرنخ (لید) های واجد شرایط
  • نرخ تبدیل محتوای Call-to-Action
  • کلمات کلیدی در 10 نتیجه برتر موتورهای جستجو
  • تعداد مقالات وبلاگ منتشر شده در ماه
  • تعداد کتاب های الکترونیکی منتشر شده در ماه

با تکیه بر دانش بازاریابی داده محور و استفاده از شاخص های عملکردی می توانید معیارها دقیقی برای ارزیابی کسب و کار خود تعریف کنید. بدین ترتیب در هر نقطه قادر هستید ببینید که آیا در حال دستیابی به اهداف خود هستید یا خیر.

آگاهی از سرفصل های دوره فروش حرفه ای و به کار بستن آنها تصویر واضحی از عملکرد استراتژیک سازمان شما ترسیم می کند و شما را قادر می سازد تا تصمیمات چابکی بگیرید که موجب موفقیت کسب و کار شما شود.

دوره های آکادمی بازار برای ارتقای کسب و کار شما

آکادمی توسعه کسب و کار آکادمی بازار با بهره گیری از دانش به روز و تجربیات منحصر به فرد استاد محمدی و با ارائه مشاوره تخصصی در حوزه کسب و کار، توانسته موجب شکوفایی و بالندگی دهها سازمان و کسب و کار گوناگون شود. همچنین بیش از هزاران نفر با بهره گیری از دوره های جامع بازاریابی و فروش، دوره مشتری مداری، دوره اصول و فنون مذاکره، دوره آموزشی حرفه ای بازاریابی و فروش تلفنی و مشاوره فروش، توانسته اند موانع موجود در مسیر شغلی خود را برطرف کنند و به سوی آینده شغلی روشن خود گام بردارند.

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی