کسب و کار بین‌الملل چیست؟

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۳۰ مرداد, ۱۴۰۱
آخرین بروزرسانی: ۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۲
کسب و کار بین‌الملل چیست؟

یکی از رؤیاهای دوره کودکی‌ام این بود که روزی بتوانم مثل پدرم کت‌ و شلوار اتو کشیده‌ای بپوشم و با سرویس به اتاق بازرگانی برسم، اما بزرگ‌تر که شدم فهمیدم این آرزوی کودکی من زندگی کارمندی روتین و خسته‌کننده‌ای است که تا روزهای بازنشستگی هم هیچ تغییر و البته عایدات مالی خاصی نخواهد داشت.

این موقع بود که تازه متوجه تفاوت‌های عمویم با پدرم شدم.

درآمد خوب و موقعیت اجتماعی ممتاز او باعث شد ذهن کنجکاوم بیشتر و بیشتر علاقه‌مند شود تا جواب هزاران سؤالم را پیدا کنم. پس تصمیم گرفتم کمی بیشتر با شغل او آشنا شوم.

عمویم مدیر یک شرکت حمل‌ و نقل بین‌الملل با شش، هفت سال سابقه بود و در جلسه‌ای از جلسات کاری مدیران جواب خیلی از سؤالاتم را پیدا کردم و در این مقاله خلاصه آنچه فهمیدم را با شما در میان خواهم گذاشت.

پخش ویدیو
کتاب خلق برند برتر
کتاب خلق برند برتر

فهرست مطالب

کسب و کار‌های بین‌المللی چیست؟

فرهنگ لغت کمبریج تجارت بین‌المللی را این‌گونه تعریف می‌کند: «فعالیت تجارت کالا و خدمات بین کشور‌ها».

تجارت بین‌الملل و یا کسب و کار بین‌الملل یک معامله فرامرزی بین افراد، مشاغل یا نهاد‌های دولتی است. می دانیم معامله می‌تواند هر چیزی باشد که دارای ارزش باشد. به‌ عنوان‌ مثال:

  • کالا‌های فیزیکی
  • خدماتی مانند بانک، بیمه، ساختمان و غیره.
  • فناوری‌هایی مانند نرم‌افزار، تسلیحات و مهمات، فناوری ماهواره و غیره.
  • سرمایه
  • دانش

انواع کسب و کار‌های بین‌الملل چیست؟

انواع کسب و کار‌های بین الملل چیست؟

 تقریباً تمام موضوعات مهمی که در کسب و کار بین‌الملل وجود دارد می‌تواند در هفت عنوان گنجانده شود.

 1. صادرات و واردات

ساده‌ترین و ابتدایی‌ترین نوع کسب و کار بین‌الملل صادرات و واردات است. به زبان بسیار ساده صادر کردن کالا از کشور بر اساس نیاز سایر کشور‌ها در سراسر جهان و واردکردن کالا به کشور بر اساس نیاز آن کشور را، کسب و کار‌های بین‌المللی در حوزه صادرات و واردات می‌دانند.

 2. صدور مجوز‌ها

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای گسترش و بسط دادن تجارت بین‌الملل صدور مجوز است. هنگامی که یک شرکت دارای محصولی با استاندارد‌های بین‌المللی است، حالا زمان آن است برای صدور مجوز در سطح کسب و کار بین‌الملل تلاش کند. 

مجوز‌ها انواع مختلفی دارند مثل حق ثبت اختراع، حق چاپ و علامت تجاری و غیره. کتاب‌ها و فیلم‌ها در سطح کسب و کار بین‌الملل معمولاً شامل گرفتن چنین مجوز‌هایی هستند.

3. فرانشیز

فرانشیز

یک روش بسیار مؤثر برای گسترش کسب و کار‌های بین‌المللی فرانشیز کردن است که مشابه صدور مجوز است. در این حالت یک شرکت بزرگ‌تر که اینجا آن را “شرکت مادر” می‌نامیم به شرکت دیگر این مجوز را می‌دهد که با نام تجاری او و زیر مجموعه او کار خود را انجام دهد.

شرکت مادر امتیاز‌دهنده و شرکت دیگر امتیاز گیرنده حساب خواهد شد. بسیاری از بزرگ‌ترین رستوران‌های زنجیره‌ای در جهان از مدل فرانشیز برای گسترش بین‌المللی استفاده کرده‌اند. برخی از نمونه‌ها عبارت‌اند از مک‌دونالد، پیتزا هات، استارباکس، دومینو پیتزا و غیره.

مشاور کسب و کار بین‌الملل در این زمینه نیز بسیار به شما کمک می‌کند. شاید اساساً راه‌اندازی بعضی برند‌ها در بعضی کشور‌ها به‌ خاطر عوامل سیاسی و اجتماعی به نفع شما نباشد.

4. برون سپاری

برون سپاری به معنای آن است که شرکتی بزرگ و بین‌المللی بعضی کار‌های خود را به شرکت‌های کوچک‌تر می‌سپارد تا از نظر هزینه‌ها برای شرکت سود داشته باشد. این مسئله در کسب و کار بین‌الملل مثلاً در حوزه حسابداری قابل‌ استفاده است.

شرکت‌های بزرگ امریکایی گاهی کار‌های خود را به شرکت‌های هندی و چینی می‌سپارند تا از نظر مالی برایشان صرف داشته باشد.

5. سرمایه‌گذاری‌های مشترک و مشارکت‌های استراتژیک

این حالت زمانی اتفاق می‌افتد که معامله بین شرکتی بین‌المللی و یک شرکت محلی انجام شود. در کسب و کار بین‌الملل معمولاً شرکت بین‌الملل به‌ صورت کامل نمی‌تواند از لحاظ حقوقی بعضی فعالیت‌ها را در کشور هدف داشته باشد این است که از یک شرکت مربوط به آن کشور کمک می‌گیرد و با هم همکاری می‌کنند.

6. شرکت‌های چندملیتی

شرکت‌های چندملیتی(کیت کت با طعم ماچا)

در ادامه کسب و کار‌ بین‌الملل می‌خواهیم شما را با شرکت‌های چندملیتی آشنا کنیم. همان‌طور که از نام آن پیداست، شرکت‌های چندملیتی شرکت‌هایی هستند که در چندین کشور تجارت می‌کنند. آن‌ها در واقع کل تجارت را در چندین کشور راه‌اندازی می‌کنند. برخی از این نمونه‌ها شرکت آمازون، سیتی‌گروپ، کوکاکولا و … هستند.

این شرکت‌ها در هر کشوری فعالیت‌های مستقلی دارند. به‌ عنوان‌ مثال، نستله یک کیت کت با طعم ماچا را در ژاپن معرفی کرد زیرا این طعم در آن کشور بسیار محبوب است.چای ماچا (抹茶 Matcha) نوعی پودر چای سبز بسیار خوش‌ رنگ و بو و دارای نوعی طعم شیرین ظریف و پنهان (Subtle Sweetness) است.

خواستگاه این چای کشور ژاپن بوده و از قرن دوازدهم میلادی نوشیدنی تشریفاتی محسوب می‌شده است. چای سبز ماچا بطور حتم یه نوشیدنی بی نظیر و غذای کامل برای بدن است. با این‌ حال، آن‌ها طعم یکسانی را در هند ارائه نمی‌دهند. این که در هر کشوری بر اساس نیاز آن کشور سفارش‌ها را آماده کنند، یکی از مزایای متعدد یک شرکت چند ملیتی است.

استاد احمد محمدی
ارزش ارتباطات در کسب و کار، بیشتر از درصد سود شماست.
دکتر احمد محمدی

7. سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی

سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی، سرمایه‌گذاری است که توسط یک فرد یا شرکتی واقع در یک کشور برای منافع تجاری واقع در کشور خارجی دیگر انجام می‌شود.

در این حالت، شرکت سرمایه‌گذار معمولاً بیشتر از نظر سرمایه متعهد می‌شود. آن‌ها مدیریت، فناوری، فرایندها و … را با شرکتی که در آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند به اشتراک می‌گذارند. سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی می‌تواند اشکال مختلفی داشته باشد، مانند شرکت فرعی، شرکت وابسته، سرمایه‌گذاری مشترک، ادغام و …

چهار مسئله مهم که قبل از کسب و کار بین‌الملل باید در نظر داشت

چهار مسئله مهم که قبل از کسب و کار بین‌الملل باید در نظر داشت

وقتی وارد کسب و کار بین‌المللی می‌شوید با چالش‌های زیادی روبرو می‌شوید شما باید شرایط کشور‌های دیگر را بر اساس نوع کسب و کار بین‌الملل خود در نظر بگیرید.

1. عوامل اجتماعی

در نظر گرفتن مسائل اجتماعی کشوری که می‌خواهید در آن سرمایه‌گذاری کنید بسیار مهم است. کشور‌هایی که ثبات اجتماعی ندارند و درگیر آشوب‌های داخلی هستند هدف مناسبی نیستند.

به‌ عنوان‌ مثال معمولاً کشوری حاضر نیست بر روی افغانستان از لحاظ تجارت بین‌الملل سرمایه‌گذاری کند.

مشاور کسب و کار بین‌الملل خیلی راحت می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند. آن‌ها در جریان مسائل موجود در کشور‌های هدف هستند و این در حالی است که شما قادر به تحقیق در مورد تمام این مسائل از طریق امن و مطمئن نیستید.

2. سیاست‌های حقوقی

هر کشوری قوانین و سیاست‌های متفاوتی دارد. یک شرکت باید تمام الزامات قانونی را در کشوری که می‌خواهد تجارت کند بررسی کند.

قوانین اساسی که نیاز به توجه دارند، قوانین سازمان‌ها، قوانین اوراق بهادار، قوانین حمایت از مصرف‌کننده، قوانین حمایت از کارمندان و … هستند. این روند و آموزش و اطلاع از آن ممکن است طولانی به نظر برسد اما ضروری است.

سیاست‌های حقوقی

3. فاکتور‌های رفتاری

هر کشوری فرهنگ‌ها و باور‌های متفاوتی دارد و مردم می‌توانند نسبت به این باور‌ها بسیار حساس باشند. یک شرکت بین‌المللی، اگر مراقب نباشد، اگر به عوامل رفتاری کشور رسیدگی نکند، می‌تواند مشکلات زیادی را ایجاد کند.

به‌عنوان‌مثال، مک‌دونالد نمی‌تواند همبرگر‌های گوشت گاو خود را در هند بفروشد. در غیر این صورت، باید با بار سنگین جمعیت هند که اکثریت هندو هستند روبرو شود. یا شما نمی‌توانید در ایران وارد کننده کالایی باشید که در آن الکل خوراکی باشد، زیرا با قوانین این کشور سازگاری ندارد و دچار مشکل خواهید شد.

4. فشار‌های اقتصادی

این عوامل شامل ارزش پول آن کشور، اندازه بازار، هزینه، تورم و … است. هر شرکتی اگر بخواهد سود نهایی خود را مدیریت کند، باید این عوامل را قبل از توسعه بین‌المللی در نظر بگیرد.

همه عوامل ذکر شده در بالا نقش بسیار مهمی در موفقیت یا ناموفق بودن کسب و کار بین‌الملل دارند. همه این عوامل باید در مرحله تحقیق و برنامه‌ریزی مورد توجه قرار گیرند، تا حداکثر بهره را بتوانید داشته باشید.

احتمالاً بعد از خواندن این متن برای اینکه اطلاعات خود را زیاد کنید به دنبال منبع هستید. پیشنهاد ما به شما بهره‌گیری از مشاوران کسب و کار بین‌الملل است.

مزایا و معایب کسب و کار بین‌الملل چیست؟

مزایا و معایب کسب و کار بین الملل چیست؟

برای آنکه هر کسب‌ و کاری را بشناسید می‌بایست هم از مزایا و هم از معایب آن مطلع شویم. تنها به مزایا و یا معایب فکرکردن باعث شناخت اشتباه و انتخاب اشتباه خواهد بود.

شاید تصور شما از یک کسب و کار بین‌الملل یک سری سفرهای مارکوپولویی رنگی و کارتونی باشد اما حقیقت این است که این کسب و کار بسیار پیچیده و پر مخاطره است.

شما از حوزه قوانین و مرزهای خود خارج می‌شوید و می‌خواهید به سودهایی که در بازارهای دیگر است دست پیدا کنید. اول بیایید کمی کامتان را شیرین کنم و مزایای این نوع کسب و کار را برایتان لیست کنم:

مزایا

  1. درآمد بیشتر
  2. برخورد استعداد‌های جدید در سطح بین‌الملل
  3. آشنا شدن با زبان و فرهنگ‌های جدید
  4. ارتباطات گسترده در دنیا
  5. آشنا شدن با مشتریان در سطح بین‌الملل
  6. استفاده بهینه از منابع موجود در سطح بین‌الملل
  7. ایجاد برند در حوزه جهانی

 اما از آنجایی‌که هیچ‌گاه نباید چشم‌ بسته وارد هیچ کاری شد اگرچه تلخ ولی مهم است که معایب این نوع از کسب و کارها را بشناسید:

معایب

  1. هزینه سنگین افتتاح و تعطیل شدن
  2. درگیری با قوانین و مقررات خارجی
  3. ریسک‌های بین‌المللی
  4. درگیرشدن با سیاست‌های دولت‌ها و کشور‌های مختلف

زمانی که صورت کلی مزایا و معایب کسب و کار بین‌الملل بررسی کردید به شما پیشنهاد می‌کنیم قبل از شروع کار به این سؤالات در مورد خودتان به‌ صورت کامل پاسخ دهید:

  • سرمایه‌گذاری مورد نیاز چقدر خواهد بود؟
  • هزینه‌هایی که باید روی آن تمرکز کنیم چقدر است؟
  • جدول زمانی که باید برای کار در نظر داشته باشیم چگونه است؟
  • قوانین مالیاتی و انطباقی و مهاجرتی با کشور دیگر را در نظر بگیریم؟
  • چه کسانی را باید با چه مهارت‌هایی استخدام کنیم و چه ویژگی‌هایی باید داشته باشند؟
  • اگر کسی نیازمند بستن عملیات خارجی است چه کسی باید باشد؟
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
بلیت برنده شما - مشاوره کسب و کار

و در نهایت باید به شما بگوییم که لزوم آگاهی در مورد کسب و کار بین‌الملل تنها در ابتدای شروع کار نیست. شما باید همیشه از یک مشاور کسب و کار بین‌الملل استفاده کنید.

چرا که سیاست‌ها و موقعیت‌ها و استراتژی‌ها دائم در حال تغییر هستند و شما قادر نیستید دائم در حال رصد کردن این احوال باشید. گرفتن یک مشاور خوب در این زمینه به معنی آسودگی خاطر شماست.

زمانه زمانه جهانی شدن است و ما ایرانیان به واسطه قوت تجارت های زمینی و دریایی در جهان کهن شهره بوده ایم. حالا زمان آن است که جوانان ایرانی جا پای پیشینیان خود بگذارند و در بازارهای جهانی جایگاه خود را مستحکم کنند.

  • ایده شما برای تجارت بین الملل سود آور برای ما ایرانیان چیست؟
  • آیا با وجود مشکلات موجود کسب و کار بین الملل را عاقلانه و اقتصادی می دانید؟

مشاوران ما در آکادمی توسعه کسب و کار آکادمی بازار هر روز در حال مطالعه و تحلیل وضعیت بازارهای ایران و جهان هستند. با پاسخ به این سؤالات ما را در این کار همراهی کنید.

دوره های آکادمی بازار برای ارتقای کسب و کار شما

آکادمی توسعه کسب و کار آکادمی بازار با بهره گیری از دانش به روز و تجربیات منحصر به فرد استاد محمدی و با ارائه مشاوره تخصصی در حوزه کسب و کار، توانسته موجب شکوفایی و بالندگی دهها سازمان و کسب و کار گوناگون شود. همچنین بیش از هزاران نفر با بهره گیری از دوره های جامع بازاریابی و فروش، دوره مشتری مداری، دوره اصول و فنون مذاکره، دوره آموزشی حرفه ای بازاریابی و فروش تلفنی و مشاوره فروش، توانسته اند موانع موجود در مسیر شغلی خود را برطرف کنند و به سوی آینده شغلی روشن خود گام بردارند.

5/5 - (15 امتیاز)

سوالات متداول

به کسب و کاری گفته می‌شود که در سطح جهانی و ما بین کشور‌های مختلف صورت می‌گیرد.
قوانین و مقررات شرایط خاصی دارد که باید با استفاده از مشاور بین‌الملل در جریان آن قرار بگیرید.
همان طور که سود زیادی دارد ریسک و ضرر‌های آن نیز زیاد می‌باشد.

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی