تفاوت فروش B2B و B2C

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۲۴ فروردین, ۱۴۰۲
آخرین بروزرسانی: ۴ دی, ۱۴۰۲
تفاوت فروش B2B و B2C

(B2B (Business To Business به فروش و تجارتی گفته می‌شود که بین سازمان و شرکت‌ها می‌باشد. در حالی که فروش B2C (Business To Customer) به معنای تجارت بین مصرف‌کنندگان و شرکت است. به عبارتی دیگر B2C به معنای فروش و بازاریابی به افراد است و B2B فروش و بازاریابی محصولات و خدمات به شرکت می‌باشد.

در این مقاله در مورد عمده تفاوت فروش B2B  و B2C صحبت شده است. در ادامه با ما همراه باشید.

پخش ویدیو
کتاب نقشه فروش
کتاب نقشه فروش

فهرست مطالب

تفاوت B2B و B2C چیست؟

از تفاوت B2B و B2C می‌توان به نوع تعاملات آن اشاره کرد. مدل B2B به کسب و کارها اشاره دارد که محصولات یا خدمات را به سایر کسب و کارها عرضه می‌کند. در مدل فروش B2B ممکن است یک شرکت محصولات خود را به عنوان مواد اولیه به شرکت دیگری بفروشد و یا خدمات سفارشی و مشاوره برای شرکت دیگری ارائه دهد.

معمولا در فروش B2B معاملات از طریق مذاکره و سپس قرارداد شکل می‌گیرد، به همین دلیل تصمیم‌گیری در این روش پیچیده‌تر است. مدل B2C به کسب و کارهایی اشاره دارد که محصولا و خدمات خود را به اشخاص ارائه می‌کنند. در مدل فروش B2C کسب و کار مستقیم با مشتریان شخصی در ارتباط است. 

جدول تفاوت فروش B2B و B2C

نوع مشتریان

اصلی‌ترین تفاوت فروش B2B و B2C، نوع مشتریان می‌باشد. در مدل فروش B2B کسب و کارها با هم ارتباط و تعامل داشته و روابط طولانی‌مدت دارند. در صورتی که مدل فروش B2C روابط بین مشتریان و کسب و کار کوتاه‌مدت بوده و ممکن است پس از مدتی به اتمام برسد. 

تصمیم گیری

از تفاوت فروش B2C و B2B می‌توان به نوع و فرآیند تصمیم گیری اشاره کرد. در مدل B2B تصمیم گیری ممکن است به صورت مذاکره و با تجزیه و تحلیل بیشتر باشد. این تصمیم گیری می‌تواند بر اساس مزیت رقابتی، عوامل مالی و فنی صورت گیرد.

در صورتی که مدل فروش B2C نیاز به تصمیم گیری و مذاکره طولانی ندارد و شخصیت و عواطف مشتریان در این تصمیم گیری دخیل است. تصمیم گیری در مدل B2C بر اساس کیفیت، قابلیت دسترسی، قیمت و تجربه خرید می‌تواند باشد.

نوع روابط

فرق B2B و B2C می‌تواند در نوع روابط و روش برقراری آن باشد. در فروش B2B تمرکز روی ارتباط بلندمدت و موثر است. در حالی که مدل فروش B2C روی ایجاد تعامل سریع با مشتریان و جذب آنها برای خرید محصولات و خدمات تمرکز دارد. 

پادکست - استراتژیهای مناسب بازار

استراتژی قیمت گذاری

یکی از تفاوت B2B و B2C سیاست و استراتژی قیمت گذاری می‌باشد. در روش مدل B2B سیاست قیمت گذاری پیچیده بوده و بنابر شرایط و توافق بین دو سازمان می‌تواند متغیر باشد. معاملات در این روش به صورت قراردادی و مذاکرات است که پایه قیمت گذاری و شرایط را تعیین می‌کنند.

در مدل فروش B2C قیمت گذاری به صورت تکی و مستقیم تعیین می‌شود. قیمت محصولات و خدمات در این روش باید برای مشتریان قابل درک باشد، زیرا جذابیت و مناسب بودن قیمت عامل مهمی برای جذب رضایت مشتریان است.

روش های تبلیغاتی

یکی از تفاوت های مدل فروش B2B و B2C استفاده از روش های تبلیغاتی متفاوت است. در روش فروش B2B روابط و تعاملات بلندمدت اهمیت دارد. بنابراین، شبکه سازی، تبلیغات، روابط عمومی و حضور در رویددادهای مرتبط با صنعت با مدل B2C متفاوت است.

در مدل فروش B2C به مشتریان نهایی اهمیت بسزایی داده می‌شود. استفاده از روش های تبلیغاتی مانند تلویزیونی، رادیویی، رسانه های اجتماعی، تبلیغات در نقاط فروش، تبلیغات مستقیم به مشتریان یکی از روش های اصلی تبلیغات در این مدل فروش می‌باشد. 

بنابراین در روش های تبلیغاتی، دو مدل فروش B2B  و B2C دارای تفاوت‌های زیادی هستند. در هر دو مدل فروش، درک نیاز و خواسته‌های مشتریان و ارائه ارزش به آنها اهمیت زیادی دارد.

تفاوت هایی که هر بازاریاب باید بداند

نتیجه نهایی

فروش B2B و B2C دارای تفاوت های مهمی هستند که در رویکرد و استراتژی بازاریابی و فروش تاثیر می‌گذارند. در مدل فروش B2B، تمرکز بیشتری روی روابط بلندمدت و ایجاد تعاملات است ولی در فروش B2C تمرکز روی مشتریان نهایی و ترغیب آنها به خرید محصولات و خدمات می‌باشد. بنابراین، توجه به تفاوت فروش B2B و B2C در استراتژی فروش، بازاریابی و ارتباط با مشتریان اهمیت دارد.

از آنجا که هر یک از این مدل‌‌های فروش B2B و B2C ویژگی‌ها و نیازهای مشتریان متفاوتی دارند، به سیاست منحصر به فردی برای موفقیت در هر کدام از این مدل‌ نیاز است.

5/5 - (37 امتیاز)

سوالات متداول

فروشندگان (B2B) کسب و کار به تجارت، محصولات و خدمات را به سایر مشاغل می فروشند. در واقع فروش B2B مبادله محصولات، خدمات یا اطلاعات بین مشاغل است، نه بین مشاغل و مصرف کنندگان.
یک مدل خرده فروشی است که در آن محصولات یا خدمات مستقیماً از یک کسب و کار به کاربر نهایی منتقل میشود که کالا یا خدمات را برای استفاده شخصی خریداری کرده است.
فروشندگان B2B (کسب و کار به تجارت) محصولات و خدمات را به سایر مشاغل می‌فروشند. در فروش B2C، شما محصولات و خدمات را به مصرف کنندگان فردی می‌فروشید. شرکتی که مبلمان اداری، نرم افزار یا کاغذ را به سایر مشاغل می فروشد، نمونه ای از یک شرکت B2B است. در فروش B2C، شما محصولات و خدمات را به مصرف کنندگان فردی می‌فروشید. فروش B2C مشکلی را در زندگی مصرف کننده با فروش یک محصول به او حل می‌کند.

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

2 پاسخ

    1. دوست عزیز لزوما B2B خیلی آسانتر از B2C نیست و به خیلی از عوامل بستگی داره ،
      از جمله نوع کسب و کار ، نوع محصول یا خدمات و موارد دیگر .
      اما در کل برخی اوقات سود در کسب و کار B2B می تواند بیشتر باشد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی