چرا نمی‌توانیم شاد باشیم؟ چگونه شادی را به زندگی خودمان بیاوریم؟

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۹ اردیبهشت, ۱۳۹۹
آخرین بروزرسانی: ۲۰ مرداد, ۱۴۰۰
کتاب نقشه فروش
کتاب نقشه فروش

فهرست مطالب

برخی افراد نمی‌توانند شاد باشند و برای شادی کردن و شاد بودن به دنبال هزاران دلیل و بهانه می‌گردند. چگونه می‌توانیم شاد باشیم و شادی را به زندگی خودمان بیاوریم؟

آیا شما هم از آن دسته افرادی هستید که برای شاد بودن و شادی کردن به دنبال هزاران بهانه می‌گردید؟ آیا نمی‌توانید از داشته‌های خودتان لذت ببرید و به جای تمرکز روی داشته‌ها، روی نداشته‌های خودتان متمرکز شده‌اید؟

بیشتر نیمه‌ی پر لیوان را می‌بینید یا نیمه‌ی خالی لیوان را؟ و این طرز نگاه به زندگی چه تاثیری روی عملکرد و وضعیت شما گذاشته است؟ چرا برخی افراد همیشه غمگین هستند و شبیه به افرادی برخورد می‌کنند که گویی همیشه در حال از دست دادن هستند؟

راهکارهای مختلفی برای شاد بودن وجود دارد. می‌توانید ده راهکار برای به دست آوردن احساس شادی پایدار را مطالعه کنید. همچنین می‌توانید مقاله توقف احساس غم و شروع شادی با چهار  راهکار موثر را مطالعه کنید.

در این مقاله قصد داریم با درک درست از شادی و خوشحالی، به خودمان کمک کنیم تا به جای غمگین بودن و رفتن در وضعیت‌ها و حالت‌های افسردگی، شاد باشیم و از زندگی لذت ببریم. در این مقاله به موضوعات ذیل پرداخته می‌شود:

  • تعریف شادی و خوشحالی چیست؟
  • معرفی سه دشمن اصلی برای شاد بودن و شادی کردن
  • ارتباط بین سپاسگزاری و شادی
  • راهکارهایی برای شاد بودن و شادی کردن

تعریف شادی

شادی، خوشحالی یا Happiness به حالتی روانی گفته می‌شود که فرد در آن درونا احساس رضایت‌مندی می‌کند. عوامل مختلفی روی شاد بودن یا غمگین بودن ما تاثیر مستقیم می‌گذارند. برخی اتفاقات و وقایع باعث می‌شود، احساس شادی در وجود ما شدت بگیرد و برخی وقایع باعث می‌شود غمگین شویم.

با مدیریت احساسات می‌توانیم، ساعات بیشتری از روز را در وضعیت شادی یا وضعیت غمگین بودن قرار داشته باشیم. اما چگونه باید احساسات خودمان را مدیریت کنیم؟ چرا برخی افراد می‌توانند احساسات خود را مدیریت کنند و برخی افراد در مدیریت احساسات ضعیف هستند و از خودشان ضعف نشان می‌دهند؟
چه عواملی در شاد بودن و غمگین بودن ما تاثیر گذار هستند؟ و آیا راهکاری وجود دارد بتوانیم این موانع را کنار گذاشته و به موفقیت‌های خوبی دست پیدا کنیم؟

همچنین می‌توانید مقاله‌ی تعریف شادی چیست؟ راه های علمی رسیدن به شادی در زندگی را مطالعه کنید.

شاد بودن

سه دشمن شادی و شاد بودن را بشناسید

معمولا افراد مختلف به سه دلیل اصلی در زندگی احساس شادی نمی‌کنند و دچار احساس غمگین بودن می‌شوند. یک حالت زمانی است که آرزوها و خواسته‌هایی در زندگی داریم و به آنها نرسیده‌ایم. نداشته‌هایی که برای آنها غصه می‌خوریم و ناراحت می‌شویم و هر زمان در طی روز یادمان می‌افتد که فلان چیزها را ندا‌شته‌ایم غم تمام وجودمان را می‌گیرد.

حالت دومی زمانی است که برخی داشته‌ها و دوست داشتنی‌های خودمان را از دست می‌دهیم. در چنین وضعیت‌هایی نیز وقتی یادمان می‌افتد فلان چیز را داشته‌ایم و حالا آن را از دست داده‌ایم، دلمان به درد می‌آید و دچار حالت ناراحتی و غم می‌شویم.

حالت سوم زمانی است که انتظار بیشتری از زندگی داشته‌ایم ولی برایمان فراهم نشده و باز هم از نداشته‌ها و کاستی‌ها غصه می‌خوریم.

در هر یک از این سه وضعیت، حالت روحی ما، حال خوبی نیست و دچار ناراحتی می‌شویم. شدت ناراحتی هم باتوجه به موضوع و شدت آن می‌تواند متفاوت باشد.

اما سوال مهم آن است که در چنین شرایطی چه باید کرد؟ به هر حال هر کسی ممکن است نداشته‌ها و کاستی‌هایی در زندگی داشته باشد، اما تا چه غصه خوردن برای نداشته‌ها طبیعی است و تا چه حد این وضعیت می‌تواند ضربه زننده باشد؟ چقدر غصه خوردن طبیعی است و چه اندازه غصه خوردن می‌تواند غیر طبیعی باشد؟

به شما توضیه می‌کنم مقاله با ترک این پنج عادت احساس شادی و رضایت بیشتری از زندگی خواهید داشت را حتما مطالعه کنید.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
شادی و نقش آن در زندگی ما

سپاسگزاری و شادی

سپاسگزاری و شادی رابطه‌ی مستقیمی با یکدیگر دارند. هر چقدر فردی داشته‌ها و نعمت‌های زندگیش را بیشتر ببیند، سپاسگزارتر خواهد بود. وقتی داشته‌ها و داشتننی‌ها را نمی‌بینیم، در واقع نیمه‌ی خالی لیوان را می‌بینیم و همین مساله باعث می‌شود که قدرشناسی کمتری نسبت به داشته‌هایمان در ما ایجاد شود.
معمولا افراد سپاسگزار، افرادی شادتر هستند و معمولا این افراد نعمت‌ها و داشته‌های خود را بیشتر می‌بینند و بیشتر به چشم‌شان می‌آید.

وقتی فهرستی از داشته‌های خودمان تهیه کنیم متوجه می‌شویم، نعمت‌ها و موهبت‌های زیادی داریم که شاید اصلا به چشم‌مان هم نیامده باشد و در طی سال‌ها به آنها بی‌توجهی کرده باشیم.

فردی را می‌شناختم که همیشه از نداشته‌های خود می‌نالید و اظهار نارضایتی می‌کرد. همیشه از نداشته‌ها صحبت می‌کرد و به تصور خودش بدبخت‌ترین فرد روی زمین بود. همیشه بدبختی‌ها را با آب و تاب تعریف می‌‌کرد و اگر یک ساعت مکالمه‌ی این فرد را ضبط می‌کردیم متوجه می‌شدیم که واقعا در تمام کلمات و جملاتی که بر زبان می‌آورد صحبت از کاستی‌ها و نداشته‌های می‌‌کند.

یک بار این فرد توصیه کردم بنشیند و تمام داشته‌های خودش اعم از داشته‌های مادی و معنوی و حتی توانمندی‌‌ها و مهارت‌هایش را فهرست کند. حرفم را گوش داد و با دقت همه را نوشت. بعد از او خواستم تمام داشته‌های خود را دسته‌بندی و طبقه بندی کند. این کار را هم با دقت انجام داد. در نهایت تصویری از خودش روی کاغذ در دست داشت و متوجه شده بود که چقدر خداوند به او لطف داشته و این همه دارایی‌های ارزشمند مادی و معنوی در اختیار دارد.

او در پایان برگه‌اش نوشته بود: خدایا سپاسگزارم.

خودش متوجه شده بود که چقدر فرصت و نعمت در اختیار دارد و قدر هیچ کدام را نمی‌داند. بسیاری از ما در وضعیت مشابهی قرار داریم. اگر ساعت‌‌ها، مکالمه‌ی درونی خودمان را ضبط کنیم، می‌بینیم که تمام تمرکز و توجه ما روی نداشته‌ها و کاستی‌ها است و توجه چندانی به داشته‌ها و فرصت‌ها نداریم.

فرصت‌ها و امکانات بسیاری داریم که قدرشان را نمی‌دانیم و در باتلاق نداشته‌ها دست و پا می‌زنیم.

راهکارهایی برای شاد بودن و شادی کردن

اکثر افراد دوست دارند شاد باشند، شادی کنند و از عمر کوتاه زندگی لذت ببرند. اما هزاران بهانه می‌آورند:

  • اگر فلان اتفاق نیفتاده بود چه دلیلی برای ناراحتی داشتم.
  • اگر فلان مساله حل شود، من هم مثل خیلی‌ها می‌خندم و شادی می‌کنم.
  • اگر پول کافی داشته باشم، حتما شاد خواهم بود.
  • اگر بچه دار شوم حتما زندگی‌ام پر از شادی و شعف می‌شود.
  • اگر ازدواج کنم از تنهایی در می‌آیم و با همراه زندگیم حسابی خوش خواهم بود.
  • اگر سفر بروم، شاد می‌شوم.
  • اگر …
  • اگر …

تمام این اما و اگرها را داریم تا بتوانیم شاد باشیم و از ناراحتی خارج شویم. ولی تجربه و بررسی وضعیت افراد مختلف در سراسر جهان نشان داده است. وقتی یکی از این اما و اگرها حل می‌شود، اما و اگر بعدی می‌آید. در واقع کسی که ازدواج نکرده، می‌گوید ازدواج کنم شاد می‌شوم. وقتی ازدواج می‌کند، بهانه می‌آورد که اگر بچه دار شوم شاد می‌شوم. وقتی بچه دار می‌شود هم می‌گوید اگر پولدار شوم شاد می‌شود.

پولدار می‌شود و بعد می‌گوید اگر تن سالم داشته باشم شاد می‌شوم. همیشه بهانه و دلیلی برای ناراحتی و غم پیدا می‌کند. می‌توانید مقاله هفت  راهکار فوق العاده برای احساس شادی بیشتر در زندگی را مطالعه کنید.

در ادامه قصد داریم راهکارهایی برای شاد بودن ارائه بدهیم که برای رهایی از غم و ناراحتی بسیار مفید خواهند بود.

روی داشته‌های خودتان تمرکز کنید

اگر روی داشته‌ها تمرکز کنید، نداشته‌‌‌های زندگی‌تان رنگ می‌بازند و از زندگی شما می‌روند.  برای ساختن زندگی خودتان تلاش کنید. برخی افراد به جای تمرکز روی داشته‌ها، تمام انرژی خودشان را روی نداشته‌‌‌ها و کاستی‌ها متمرکز می‌کنند.

وقتی داشتنی‌ها را ببینید و روی آنها متمرکز شوید، احساس بهتری خواهید داشت. برخی افراد داشته‌های خودشان را نمی‌بینند. خداوند کار بیهوده و عبث نمی‌کند. پس ما که مخلوق خداوند هستیم، بیهوده و عبث آفریده نشده‌ایم. خداوند در خلق هر موجودی، هنر خودش را به نمایش می‌گذارد و قطعا در آفرینش و خلقت ما نیز، طرحی متفاوت از بقیه انسان‌ها درنظر گرفته است.

مهم این است که بتوانیم با شناخت بهتر خودمان بتوانیم از داشته‌ها و داشتنی‌های خودمان بهتر و موثرتر استفاده کنیم.

روی نداشته‌ها و کاستی‌ها تمرکز نکنید

بهتر است به جای تمرکز روی نداشته‌ها و کاستی‌ها، روی داشته‌ها و موهبت‌ها تمرکز کنید. شاید کار ساده‌ای به نظر برسد. ولی در عمل کار ساده‌ای نیست. وقتی در خلوت با خودمان تنها هستیم، اغلب به نداشته‌ها، کاستی‌ها و دردهایمان فکر می‌کنیم. بسیاری از افراد اینچنین هستند.

ما در خلوت و زمانی که نیروی فکر و ذهن در وضعیت خلق خوبی‌ها و محصولات ناب است، روی افکار منفی متمرکز می‌شویم و همین مساله باعث می‌شود در شرایطی که اتفاقا شرایط باردهی و محصول دادن افکار ما است، نتوانیم از این فرصت و موهبت به درستی استفاده کنیم.

زندگی اکثر آدم‌ها این چنین است. در شرایطی که نباید روی افکار منفی متمرکز شوند، اتفاقا به همه‌ی اتفاقات و وقایع منفی فکر می‌کنند و حاصل چنین تفکراتی را در زندگی آنها می‌بینیم.

برخی افراد هم هستند که اگر به آنها بگوییم روی افکار منفی متمرکز شده‌ای، باور ندارند، ولی در عمل همین اتفاق می‌افتد و آنها در واقع با افکار منفی خودشان زندگی می‌کنن و زندگی را می‌سازند.

با افراد شاد معاشرت کنید

در انتخاب دوستان خود دقت کنید. سعی کنید همیشه با افراد شاد معاشرت کنید. افراد شاد، شادی را به زندگی شما تزریق می‌‌کنند و می‌توانند حس خوبی را به شما منتقل کنند. فهرستی از دوستان خود تهیه کنید و ببینید چند نفر از معاشران شما شاد و چند درصد آنها اغلب غمگین و افسرده هستند؟

با بررسی وضعیت دوستان خودتان می‌توانید به خوبی متوجه شوید که خودتان در چه وضعیتی قرار دارید. اگر در فهرست دوستان‌تان درصد بالایی جزو افراد غمگین و ناراحت بودند، شک نکنید که شما نیز فردی خوشحال نخواهید بود.

طرز فکر خودتان را تغییر دهید

شادی و خوشحالی یا غم و ناراحتی حالتی ذهنی و روانی است. اگر می‌‌خواهید شاد باشید، باید مراقب افکار خودتان باشید. محال است کسی بتواند با پرورش افکار منفی، خوشحال باشد. افرادی که افکار منفی در سر پرورش می‌‌دهند، نمی‌توانند انتظار داشته باشند که همیشه شاد باشند.

شادی و افکار منفی در کنار یکدیگر قرار نمی‌گیرند. وقتی در افکار منفی غوطه‌ور هستیم، شادی از ما فاصله می‌گیرد و نمی‌توانیم از زندگی لذت ببریم.

درنظر داشته باشید که بیش از حد فکر کردن به عواقب احتمالی، شادی شما را به یغما می برد. پس دقت کنید و مراقب افکار خودتان باشید.

شناخت بیشتری از خودتان و احساسات خودتان داشته باشید

خودشناسی و شناخت احساسات و عواطف یکی از موضوعات مهمی است که هر کسی باید در زندگی به آن توجه کند. کسی که شناخت درستی از احساسات و عواطف خودش ندارد، بی دلیل خوشحال و بی دلیل ناراحت می‌شود.

احساسات خودتان را به خوبی بشناسید. برخی از ناراحتی‌ها و غم‌ها با شناخت دقیق‌تر و جزئی‌تر عواطف و احساسات برطرف می‌شوند. گاهی اوقات پیش می‌آید که ما شناخت درستی از عواطف و احساسات خودمان نداریم و انتظار داریم دیگران ما را به‌صورت کامل درک کنند.

برخی از ناراحتی‌ها و غم‌ها به دلیل درک نشدن از سوی اطرفیان به‌وجود می‌آید. حال آنکه ما می‌توانیم به دیگران در مورد احساسات و نیازهای خودمان صحبت کنیم و از اطرافیان بخواهیم که با ما به چه شکلی ارتباط بگیرند.

ورزش و تحرک بدنی، عاملی موثر برای شاد بودن

افرادی که ورزش می‌کنند و تحرک بدنی دارند، معمولا درونا شاد هستند. تحرک بدنی باعث دفع سموم از بدن می‌شود. همچنین وقتی ورزش می‌کنیم، احساس بهتری نسبت به خودمان و زندگی داریم. وقتی ورزش می‌کنیم به جسم خودمان بیشتر اهمیت می‌دهیم.

برای ورزش کردن و تحرک بدنی، برنامه داشته باشید. جسم شما نیاز به تحرک دارد و باید تحرک بدنی، ورزش کردن و حرکات ریتمیک را مد نظر قرار دهید. برخی افراد را دیده‌ام که به محض حمله‌ی حالت‌های روانی مثل افسردگی، موسیقی شاد می‌گذارند و ورزش می‌کنند.

سعی می‌کنند فضا را به سرعت تغییر دهند و از فاز ناراحتی و غم وارد فاز خوشحالی شوند. شما هم می‌توانید این روش را امتحان کنید و تجبه خودتان را با ما به اشتراک بگذارید.

رویاهای خودتان را دنبال کنید

افرادی که رویایی در سر دارند و در زندگی آن را دنبال می‌کنند، معمولا دچار یاس و ناامیدی، غم و اندوه و … نمی‌شوند. درنظر داشته باشید که وقتی رویاهای بزرگی را دنبال می‌کنید، بسیار با انگیزه و با انرژی به پیش می‌روید.

وقتی رویایی بزرگ دارید، هدفی جدی را دنبال می‌کنید و مایوس نمی‌شوید. رویاهای خود را دنبال کنید یاس و ناامیدی را برای همیشه کنار بگذارید.

آکادمی بازار با محصولات متنوع به شما کمک می‌کند تا بتوانید زندگی شادی را تجربه کنید. دوره ثروت به شما کمک می‌کند تا زندگی خود را از نو بسازید.

5/5 - (6 امتیاز)

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی