تعریف برندینگ (Branding) یا برند سازی
برندینگ هویت کسب و کار شما از نگاه مخاطبانتان است. اصول برندینگ به شما کمک می کند تا فرایند تصویرسازی مشتری از کسب و کارتان را مدیریت کرده و بهترین تصویر ذهنی و حس درونی را برای مخاطبان برندتان به وجود آورید.
در این مقاله از بلاگ آکادمی بازار به بررسی اصول برندسازی برای انواع کسب و کار پرداخته ایم، با ما همراه باشید.
دلیل برندسازی (برندینگ) چیست؟
حال که ما در مورد اصول برندینگ و برندسازی صحبت کردیم، باید ببینیم چه چیزی است که باعث میشود کسب و کارها به جای فروش و بازاریابی در ابتدا به برندسازی بپردازند؟ باید بدانید که نام تجاری که شما برای کسب و کار خود انتخاب میکنید، یک هویت ارزشمند است.
هر چه که افراد بیشتری این هویت و شناسنامه را بشناسند، ارزش کار شما بالاتر خواهد رفت. فرقی ندارد که شما ۱۰ عدد محصول در سال بفروشید یا ۱۰ میلیون عدد، در هر صورت اگر به افزایش وفاداری مشتری فکر می کنید و نام برند شما بر سر زبانها باشد، مطمئن باشید که کسب و کار شما طول عمر بالاتری خواهد داشت.
اینکه مصرف کنندگان یا مشتریان شما را با برند خود شناسایی کنند، ارزش بیشتری نسبت به فروش محصولات دارد. برخلاف آنچه که تصور میشود، دوره برندینگ از دوره مدیریت فروش و بازاریابی جدا نیست. بلکه با اصول بازاریابی و فروش ادغام شده است.
در واقع برندسازی و فروش در کنار یکدیگر قادر هستند یک کسب و کار معرکه و بینظیر ایجاد کنند که حتی پس از سالهای طولانی نام آن ماندگار باشد و به افزایش فروش بسیار مطلوبی ختم شود.
اصول برندینگ
همانطور که گفته شد، برندسازی اصول و قواعد خاص خود را دارد. در این قسمت قصد داریم به طور کامل و جامع تمامی اصول و قانونهایی که شما برای برندسازی به آن نیاز دارید را بیان کنیم.
۱. شناخت مخاطب هدف و برندینگ بر همین اساس.
اولین هدف شما از برندسازی باید شناخت مخاطب باشد. در واقع شما باید بررسی کنید که چه افرادی به محصولات شما نیاز دارند و متقاضی خرید آن هستند (بازار هدفتان را بشناسید).
اگر مشتریان و مصرف کنندگانی که به محصولات و خدمات شما علاقهمند هستند را پیدا کنید، خیلی سریع فرآیند برندینگ را انجام خواهید داد. در واقع افرادی که به محصولات شما نیازمند هستند تنها به یک حس اطمینان و اعتماد احتیاج دارند تا به مشتری وفادار شما تبدیل شوند.
مثلاً اگر شما اولین کسب و کاری باشید که محصول مورد نظر را وارد بازار میکنید، در صورتی که بتوانید حس اعتماد و اطمینان را در مشتریان با کیفیت محصولات خود تضمین کنید، به راحتی اولین قدم برای برندسازی را انجام دادهاید. برای اینکه بتوانید راحتتر این مرحله را سپری کنید، باید برای خود یک چک لیست از سؤالات مختلف تعیین کنید. پاسخ دادن به این سؤالات همه چیز را برای شما مشخص خواهد کرد.
مثلاً باید تعیین کنید چه افرادی به خدمات و محصولات شما نیاز دارند. شما از تولید محصول یا خدمات خود چه قصدی دارید؟ به برندسازی فکر میکنید یا هدف شما افزایش فروش است؟ این سؤالات در واقع تعداد محدودی از مطالبی هستند که شما باید در این مرحله به آنها پاسخ دهید.
۲.شعار خود را بسازید.
معمولاً کسب و کارها با توجه به هدف خود شعار تعیین میکنند و آن را در گوشه و کنار بخشهای مختلف لوگوی خود جای میدهند. ممکن است هنگام مشاهدۀ تبلیغات تلویزیونی دربارۀ یک نوع محصول با شعارهای مختلفی برخورد کنید.
مثلاً ممکن است کسب و کار مورد نظر بگوید: «هدف ما سلامتی شما هنگام راه رفتن است» به همین دلیل اگر قصد دارید برای کسب و کار خود یک شعار بسازید و آن را همیشه در کنار لوگو یا آرم خود به کار ببرید، باید یک جمله مهم و تأثیرگذار را انتخاب کنید.
گاهی اوقات به این جملهها کال تو اکشن نیز گفته میشود. این عبارتها یا جملات به گونهای طراحی میشوند که بیشترین تأثیر روانی را بر مخاطب داشته باشند. مثلاً مشتریان یا مصرف کنندگان را ترغیب به خرید یا مراجعه به یک وبسایت کنند.
به دلیل اینکه شعاری که برای برندسازی انتخاب میکنید بسیار کوتاه است و ممکن است در نهایت از ۱۰ تا ۱۵ کلمه تشکیل شده باشد، باید سعی کنید با صداقت تمام مهمترین هدف خود را بیان کنید.
۳.مزیت خود را نسبت به رقبا بیان کنید.(مزیت رقابتی)
قطعاً کسب و کار شما دارای ویژگیهای خاصی است که باعث متمایز شدن آن نسبت به سایر رقبا میشود. بنابراین اولین کاری که باید در این مرحله انجام دهید این است که این مزیتها و ویژگیهای منحصر به فرد را پررنگتر جلوه دهید. اگر قصد دارید از روشهای بازاریابی برای برندسازی استفاده کنید، باید ویژگیهای ممتاز و عالی خود را بیان کنید.
مثلاً ممکن است یکی از روشهای برندسازی شما تبلیغات تلویزیونی باشد. باید در تبلیغات بیان کنید که به عنوان مثال نسبت به سایر رقبا قیمت پایینتری دارید یا محصولی را تولید میکنید که تاکنون در هیچ کمپانی و کسب و کار دیگری تولید نشده است. در نتیجه مشتریان برای خرید محصول شما ترغیب میشوند و نام برند شما در ذهن آنها باقی میماند.
بنابراین حتی اگر مشتری تصمیم داشته باشد یک ماه بعد محصول مورد نظر را خرید کند، هنگامی که به فروشنده مراجعه میکند نام برند شما را بر زبان خواهد آورد.
۴.تصویر سازی را فراموش نکنید.
هیچگاه فراموش نکنید که یک رنگ یا تصویر خیلی بیشتر از جملات و عبارتهای مختلف در ذهن بیننده باقی میماند. بنابراین همواره برای برندسازی از تصویرسازی استفاده کنید. امروزه کمپانیهای تبلیغاتی به راحتی روشهایی را برای شما ایجاد میکنند تا از تصویرسازی و ویژگیهای بصری برای نشان دادن و معرفی برند خود به سایر مردم استفاده کنید.
مثلاً در آرم یا لوگوی برند خود از رنگهای چشمگیر و جذاب استفاده کنید. همچنین شما میتوانید یک لوگوی بسیار خاص و متفاوت بسازید. اگر قصد دارید از بیلبورد برای تبلیغات و بازاریابی استفاده کنید، بهتر است تصویرهای جالب یا خنده دار ایجاد کنید تا توجه افرادی که از خیابان عبور میکنند را به سمت خود جلب کند.
بیشتر بخوانید: چطور از حس شوخ طبعی در ارتباط با مشتری استفاده کنیم؟
۵.صدای زیبا داشته باشید.
در واقع منظور ما از این تیتر این نیست که بروید با مشتریان و مصرف کنندگان محصولات و خدمات صحبت کنید و صدای زیبایی در این میان داشته باشید. بلکه سعی کنید لحن و نوع صحبت و انتقال اطلاعات به مشتریان را از قبل تعیین کنید. آیا شما قصد دارید در تبلیغاتهای مختلف یا بازاریابی از لحن رسمی و جدی استفاده کنید یا ترجیح میدهید از لحن صمیمی و عامیانه برای ارتباط با مشتریان استفاده کنید؟
در واقع نمیتوان گفت هیچ کدام از این روشها برای ارائه و انتقال اطلاعات به مشتریان نامناسب است. ممکن است فعالیت و کسب و کار شما ایجاب کند که از لحن جدی استفاده کنید. اما سعی کنید که اطلاعات را به شکل درستی به مشتریان و کاربران ارائه کنید.
امروزه بیان عامیانه و صمیمی بیشتر از گذشته برای تأثیرگذاری بر مخاطب جواب میدهد. زیرا اکثر مخاطبان علاقه دارند به شکل کاملا صمیمی و به دور از هر گونه جدیت اطلاعات به آنها منتقل شود.
۶.استراتژی بچینید.
اگر قصد داشته باشید دامنه برندسازی خود را در تعداد زیادی از شهرها و کشورها توسعه دهید، قطعاً بدون استراتژی نمیتوانید این کار را انجام دهید. استراتژی و تاکتیکها در فرآیند فروش و بازاریابی نیز تأثیر گذار هستند. در واقع استراتژی با برنامهریزی تفاوت دارد.
استراتژی و تاکتیک به فرآیندی گفته میشود که باعث میشود مسیر شما هموارتر شده و سریعتر عملکرد خود را انجام دهید. استراتژی که برای برند سازی انتخاب میکنید با توجه به نوع کسب و کار شما تفاوت دارد. شما در این مرحله به طور دقیقتر به اجرای برندسازی میپردازید.
یکی از مشکلاتی که امروزه در بسیاری از کسب و کارها وجود دارد این است که در ابتدای کار که شور و شوق بسیار زیادی برای برندسازی وجود دارد، انواع مختلفی از استراتژیها و تاکتیکها چیده میشود و برنامهریزی برای طراحی و اجرای آنها انجام میگیرد، اما در عملکرد هنگامی که اعضا و پرسنل مشغول برندسازی هستند، به نحوی این استراتژیها فراموش میشود.
۷.یک الگوی قالب داشته باشید.
به عنوان مثال همراه اول از دو رنگ نارنجی و آبی استفاده میکند و این رنگها را در تبلیغاتهای تلویزیونی یا سایر روشهای بازاریابی خود به کار میبرد. به گونهای که امروزه مشاهده این دو رنگ در کنار یکدیگر ممکن است ما را خود به خود به یاد اپراتور همراه اول بیاندازد.
به همین دلیل است که در تبلیغات تلویزیونی همراه اول مشاهده میکنیم که حتی افرادی که در این تبلیغات بازی میکنند لباسهایی با رنگ آبی و نارنجی پوشیدهاند.
در واقع این کسب و کار ترجیح داده است که یک الگوی استاندارد و قالب را ایجاد کند و آن را در ذهن همه افراد قرار دهد. بنابراین الگوی که شما ایجاد میکنید، تنها کلمات و جملات نیستند، بلکه شما قادر هستید با استفاده از رنگها نیز این برندسازی را ایجاد کنید.
۸.نام برند خود را پراکنده کنید.
نام و نشان برند و کسب و کار شما باید در همه جا ملموس باشد. زمانی که فردی وارد سازمان یا شرکت شما میشود، باید الگوها و قالبهای اصلی برند شما را در همه جا مشاهده کند. روی دیوار، روی میز، روی لباس کارکنان و حتی طرز پاسخ دادن به سؤالات کاربران و مشتریان همه و همه باید به نوعی نشاندهنده برند شما باشند. سعی کنید برند خود را در همه جا، جای دهید.
اگر قصد تبلیغات و بازاریابی دارید، از تبلیغات مفید استفاده کنید و سرمایه خود را برای تبلیغات بیهوده هدر ندهید. مکانهای مختلفی را انتخاب کنید که بیشتر از همه در چشم مردم قرار میگیرند و کاری کنید که همه مردم به صورت ناخودآگاه با اسم و رسم برند شما آشنایی داشته باشند.
۹.صداقت داشته باشید.
سعی کنید نسبت به معرفی برند خود صداقت داشته باشید. شما نباید هیچ گونه دروغی به کاربران یا مشتریان و مصرف کنندگان بگویید. زیرا زمانی که این افراد از محصولات یا خدمات شما استفاده کنند، متوجه میشوند که با آنها صادق نبودید. بنابراین از همان ابتدا هر چه که در دست خود دارید را بیان کنید.
اگر بتوانید از روشهای مناسبی برای نشان دادن داشتههای خود بهره بگیرید، رشد و برندسازی شما با کیفیت بالایی انجام خواهد شد. اما در واقع استفاده از کلک یا دروغ نه تنها شرایط را برای شما بهتر نمیکند، بلکه ممکن است همان تعداد مشتریان قبلی خود را نیز از دست بدهید. برندسازی بر اساس کیفیت کار و صداقت شما با مشتریان مشخص خواهد شد.
سخن پایانی
در این مقاله از مجموعه آکادمی بازار به طور کامل درباره اصول برندسازی صحبت شد. گرچه بسیاری از افراد تصور میکنند که برندسازی کار راحت و سادهای است، اما هنگام عملی کردن این فرآیند و اصول برندینگ متوجه خواهند شد که با پیچیدگیها و مشکلات زیادی روبرو هستند.
بنابراین از همان ابتدا باید با به کارگیری از این اصول و با برنامهریزی این فرآیند برندسازی را انجام دهید. گاهی اوقات اهمیت برندسازی از فروش و بازاریابی بیشتر است. به همین دلیل سعی کنید که ابتدا نام و نشان کسب و کار خود را به همه افراد نشان دهید.
تیم آکادمی بازار برای زمینه های مختلف کسب و کار در کنار شماست تا از برنامه ریزی تا رسیدن به بازدهی برندینگتان را مدیریت کند. برای مشاوره کسب و کار و برندینگ با ما در تماس باشید.
دوره های آکادمی بازار برای ارتقای کسب و کار شما
آکادمی توسعه کسب و کار آکادمی بازار با بهره گیری از دانش به روز و تجربیات منحصر به فرد استاد محمدی و با ارائه مشاوره تخصصی در حوزه کسب و کار، توانسته موجب شکوفایی و بالندگی دهها سازمان و کسب و کار گوناگون شود. همچنین بیش از هزاران نفر با بهره گیری از دوره های جامع بازاریابی و فروش، دوره مشتری مداری، دوره اصول و فنون مذاکره، دوره آموزشی حرفه ای بازاریابی و فروش تلفنی و مشاوره فروش، توانسته اند موانع موجود در مسیر شغلی خود را برطرف کنند و به سوی آینده شغلی روشن خود گام بردارند.