نمونه عملی بازاریابی دهان به دهان: تیلور سویفت
برای نمونه تیلور سویفت را در نظر بگیرید. او امپراطوری خود را تنها با فروش آلبومهایش نساخت. او با ایجاد روابط دوستانه، ارسال گل و هدایا به طرفداران و دعوت برخی از آنها به رویدادهای ویژه، امپراطوری خود را بنا کرد. میدانید این طرفداران برای او چه کار می کنند؟ آنها فقط یک آلبوم او را نمیخرند، بلکه دوستان خود را تشویق به خرید آلبوم و رفتن به کنسرت میکنند.
طرفداران دوآتشه تیلور سویفت فقط یک آلبوم از او را نمیخرند! هنگامی که او آلبوم 1989 خود را منتشر کرد، پنج مجموعه مختلف از 13 عکس پلارید از خود را در هر سی دی اضافه کرد. طرفداران او هرکدام چندین آلبوم را خریداری کردند تا تمام 65 عکس او را جمع آوری کنند. در نتیجه او در یک هفته 1.287 میلیون آلبوم فروخت.
اگرچه استراتژی بازاریابی او بسیار هوشمندانه انتخاب شده بود، اما اگر او یک جامعه طرفدار پروپاقرص نداشت، به این موفقیت نمی رسید.
حال اگر میخواهید بدانید که چگونه میتوان مشتریان را به طرفدران برند تبدیل کرد که با هیجان از نام تجاری شما صحبت کنند، جای درستی آمده اید. در این مقاله قصد داریم شما را با زیر و بم بازاریابی دهان به دهان آشنا کنیم.
بازاریابی دهان به دهان چیست؟
بازاریابی دهان به دهان یا WMM (Word of Mouth Marketing) یک روش بازاریابی بر پایه مشتریان و طرفداران راضی از برند است. در این روش از اشکال مختلف رسانه مانند تصاویر، ویدئو، ولاگ و غیره استفاده میشود. بازاریابی دهان به دهان روشی فوق العاده برای دستیابی به فروش بالا است. این شکل از بازاریابی رایگان است و بدون افزایش هزینه یا نیاز به کارمند بیشتر، موجب افزایش فروش میشود.
بازاریابی دهان به دهان یکی از قدیمیترین روشهای بازاریابی است. امروز هم 74 درصد از مصرف کنندگان عامل کلیدی در خرید خود را پیشنهادی از سوی دوست یا فردی مورد اعتماد عنوان میکنند.
بازاریابی دهان به دهان یکی از مقرون به صرفه ترین روشهای به دست آوردن مشتری است. مطالعه ای در مدرسه کسب و کار Wharton انجام شد که نشان داد هزینه بدست آوردن مشتری (CAC) در این روش 24 دلار کمتر از روشهای دیگر است. همچنین مطالعه دیگری نشان داد که بیشترین اعتماد مشتریان به خرید محصول از این روش به دست می آید(74%). اعتماد مصرف کنندگان در اشکال دیگر تبلیغات به ترتیب:
- 56 درصد اعتماد به تبلیغات بیلبورد
- 46 درصد اعتماد به شبکه های اجتماعی
- 42 درصد اعتماد به تبلیغات بنری است
انواع بازاریابی دهان به دهان
دو نوع بازاریابی دهان به دهان وجود دارد:
- بازاریابی دهان به دهان ارگانیک (رایگان)
- بازاریابی دهان به دهان تقویت شده (با هزینه)
بازاریابی دهان به دهان ارگانیک (Organic word of mouth)
این نوع انواع بازاریابی دهان به دهان از سوی مشتریان شما به صورت کاملا رایگان انجام میشود. کاربران به صورت داوطلبانه تجربه خود را به اشتراک می گذارند و در مورد برند شما صحبت میکنند. مردم اغلب به درستی کامنتها و نقدهای افرادی که وابسته به برند نیستند، اعتماد می کنند. بازاریابی دهان به دهان ارگانیک ناشی از اشتیاق کاربران به برند، بدون انگیزه مالی و بازاریابی است.
نتایج یک نظرسنجی نشان داد که 94 درصد از مردم به نظرات آنلاین کاربران اعتماد میکنند و 87 درصد آنها به طور منظم پیگیر نقدها و نظرات آنلاین هستند. پلتفرمهای متفاوتی مانند گوگل، فیس بوک، TripAdvisor، Yelp و انجمنهای آنلاین فضای نقد و بررسی محصولات و خدمات گوناگون هستند.
بازاریابی دهان به دهان تقویت شده (Amplified word of mouth)
بازاریابی دهان به دهان تقویت شده، شامل دادن پیشنهادهای تشویقی به مشتریان از طریق تخفیفها، کمپینها، معرفی محصول به واسطه اینفلوئنسرها و سلبریتیهای سرشناس است. با رشد شبکه های اجتماعی و جوامع آنلاین، امروز به راحتی میتوان با مردم در سراسر جهان صحبت کرد و ارتباطی دوطرفه برقرار کرد.
یک استراتژی بازاریابی پربار میتواند شامل استفاده از هشتگها، تیزرها، اینفلوئنسرها و کمپینهای پر سر و صدا باشد تا نظر بخش بزرگی از مخاطبان را به خود جلب کند. البته بازاریابی دهان به دهان تقویت شده همیشه نیازی به بودجه های هنگفت ندارد، اما اگر سرمایه گذاری درست و هدفمند روی آن انجام شود، میتواند بازده مالی قابل توجهی داشته باشد.
مزایای بازاریابی دهان به دهان
برترین اساتید آموزش بازاریابی و فروش می گویند: اگر نسبت به استفاده از این نوع بازاریابی هنوز مردد هستید، بهتر است اطلاعات بیشتری درباره مزایای این روش و شیوه تاثیر آن بر فروش داشته باشید تا تردیدهایتان برطرف شود.
مزایای بازاریابی دهان به دهان عبارتند از:
1. بازاریابی رایگان:
روش بازاریابی دهان به دهان ارگانیک، کاملا رایگان است. برای بهره بردن از این روش شما نیاز به جذب مشتریان و ایجاد یک رابطه قوی با آنها دارید. در بیشتر موارد، اگر مشتری تجربه لذت بخشی از خرید داشته باشد و از کیفیت محصول یا خدمات شما راضی باشد، درمورد آن با اطرافیان و دوستان خود صحبت میکند و آنها را تشویق به خرید میکند.
2. فروش بیشتر:
مشتری، مشتری می آورد! در این روش شما فروش بیشتری به دست می آورید چون مشتریان راضی و خوشحال شما دیگران را به خرید تشویق میکنند. تبلیغی رایگان و بی دردسر که شما از آن سود میبرید!
3. رشد برند با سرعتی بیشتر:
بازاریابی دهان به دهان نوعی از بازاریابی ویروسی است. اگر بتوانید برای برند خود اعتبار خلق کنید و تجربه ای خوشایند از خرید به مشتریان خود بدهید، آنها به چرخه بازاریابی ویروسی کمک میکنند. در ابتدای کار، هر تبلیغ دهان به دهان شاید منجر به چند فروش بیشتر شود، اما به مرور زمان میبینید که نام تجاری شما بزرگتر شده و مردم در شبکه های اجتماعی شروع به صحبت کردن از برند و محصولات شما میکنند.
علل موفقیت در بازاریابی دهان به دهان
برای بهره بردن از مزایای بازاریابی دهان به دهان صاحبان کسب و کار باید به موارد زیر توجه داشته باشند:
شناخت رقبای تجاری و کاری
برای موفقیت در بازاریابی دهان به دهان شما باید بتوانید برای مشتری وفادار از رقیبان خود پیشی بگیرید، در اولین قدم باید آنها را به درستی بشناسید. شما نیاز دارید صنعت و کار آنها را به طور کامل تحلیل کرده و برنامههای پیشنهادیشان را مورد بررسی قرار دهید.
شما باید دقیقا بدانید رقبای تجاری شما در جواب به خواسته های مشتریان و جلب رضایت آنان چه کارهایی انجام میدهند و چه برنامههایی دارند.
بعد به سوالاتی از این دست پاسخ دهید؛ شما میتوانید چه خدمات بهتری در مقایسه با رقیبانتان ارائه دهید؟ رقبای تجاری شما چه تفاوتهایی با شما دارند؟ و از این تفاوتها چگونه سود میبرند؟ و در آخر رقبای تجاری شما چه نقاط ضعفی دارند؟ و شما چگونه میتوانید با اصلاح این نقطه ضعفها، توجه مشتریان را به خود جلب کنید؟
هر چه توجه مشتریان را بیشتر جلب کنید، بازاریابی دهان به دهان موفقتری برای کسب و کار شما به همراه خواهد داشت.
شناخت و تعیین مخاطبان
گام مهم بعدی برای موفقیت در بازاریابی دهان به دهان شناخت صحیح مخاطبانتان میباشد. اگر مخاطبانان هدف خود را بشناسید، بسیار راحتتر میتوانید با سلایق آنها آشنا شوید و سپس کالا و خدمات و استراتژیهای تبلیغاتی خود را برمبنای سلایق آنان تنظیم خواهید کرد.
بازاریابان حرفهای معتقدند با تقسیم مخاطبان خود به گروههای متفاوت و کوشش در جهت بر طرف کردن نیازهای هر گروه، در جلب توجه و رضایت آنان بسیار موفقتر خواهید بود.
با کمک این روش، شما می توانید بهترین خدمات خود را به هر گروه ارائه دهید و شانس بیشتری داشته باشید تا این مشتریان راضی شما را به دیگران معرفی کنند.
پیدا کردن وجه تمایز کار
اگر میخواهید برندتان شناخته شود و مردم در صحبتهایشان با یاد کردن از شما، برای شما تبلیغ کنند، باید در کارتان ویژگی به خصوص برجستهای داشته باشید تا دیگران آن را به ذهن بسپارند و درباره ی آن با دوستان و آشنایانشان حرف بزنند.
اگر شما با رقبای تجاری و کاری خود تفاوتی نداشته باشید، مخاطبان نیز علاقهای به صحبت درباره برند شخصی شما از خود نشان نخواهند داد. بنابراین بررسی کنید ویژگی خاص کالا یا خدمات شما چیست و بر روی آن سرمایه گذاری کنید.
سرمایه گذاری باید به صورتی باشد که مردم علاقه داشته باشند تجربه های خود را با دیگران به اشتراک بگذارند.
شما حتی میتوانید لیستی از خصوصیات خود که ممکن است مشتریان به این دلایل درباره شما با دیگران صحبت کنند تهیه کرده و بر روی افزایش این نقاط قوت تمرکز کنید.
تشکیل گروههای اجتماعی منسجم
تحقیقات و مطالعات نشان دهنده این است که بیش از 72 درصد از بازاریابان از شبکههای اجتماعی برای رشد و توسعه مشتریان وفادار استفاده میکنند. بنابراین داشتن یک گروه منسجم و فعال در یکی از شبکههای اجتماعی میتواند به شما کمک کند در بازاریابی دهان به دهان موفق باشید.
این شبکهها و گروههای اجتماعی دقیقا همانجاییست که رضایت مشتریانتان میتواند نقش زیادی در رشد کسب و کارتان داشته باشد. در این کانالهای ارتباطی مشتریان میتوانند رضایت خود را به دیگران بگویند و به شکلی غیر مستقیم برای شما تبلیغ کنند.
پس از این که کانال ارتباطی مناسب با مشتریان را یافتید، به دنبال شیوه های برقراری ارتباط با آنها به شکلی باشید که آنها احساس نکنند فقط در حال تبلیغ محصول خود هستید. با زبان خود مشتریانتان، در مورد نیازها و خواسته هایشان با آنان صحبت کنید.
چرا بازاریابی دهان به دهان مهم است؟
علیرغم تمامی مزایایی که برای این روش بازاریابی وجود دارد، دلیل مهمتری برای استفاده از آن نیز وجود دارد. طبق آخرین تحقیقات انجام شده، بیش از نیمی از مصرف کنندگان (58٪) تجربیات مثبت خود را از یک خرید (یا استفاده از خدمات) در رسانه های اجتماعی به اشتراک میگذارند. این بدان معنی است که پس از خرید از فروشگاه یا استفاده از خدمات شما، نظرات خود را با برچسب برند شما در شبکه های اجتماعی بیان میکنند.
این اشتراک گذاری ممکن است به صورت عکس از بسته بندی کالا یا تصویر مشتری در حال استفاده از آن باشد. آنها معمولا از هشتگ برند یا تگ کردن آن در پست استفاده میکنند تا از شما تشکر کنند.
این مشتریان نه تنها تجارب خود را به اشتراک میگذارند، بلکه برای برند شما اعتمادسازی نیز میکنند، بدین ترتیب چرخه بازاریابی دهان به دهان ارگانیک شکل میگیرد، بدون اینکه هیچ هزینه ای برای آن کرده باشید.
دلیل نیاز برند ها به بازاریابی دهان به دهان چیست؟
دو دلیل اصلی وجود دارد که چرا همه برندها نیاز به بازاریابی دهان به دهان دارند که در ادامه به آن اشاره کرده ایم:
ایجاد اعتماد و اعتبار برای برند خود به وسیله بازاریابی دهان به دهان
با جلب اعتماد مشتریان، برندها و شرکتها می توانند سفیران و مبلغانی برای خود به وجود آورند که با به اشتراک گذاری تجارب خود، دیگران را به کالا یا خدمات آن شرکت جذب خواهند کرد.
مطالعات و بررسیها نشان میدهد بیش از 90 درصد از مشتریان به راحتی میتوانند به پیشنهادات دیگر مشتریان در مورد استفاده از یک محصول اعتماد کرده و حدود 70 درصد از آنان در صورت رضایتمندی، خود نیز تجاربشان را به دیگران اعلام میکنند.
حال، در دنیای رقابتی امروز که تنوع محصولات و خدمات نیز بالاست، چه چیزی بهتر از مشتریان راضی میتواند اعتبار برند شما را حفظ کند؟ بنابراین، به اصل رضایتمندی مشتریان و قدرت آنان در بازاریابی دهان به دهان توجه داشته باشید.
پرورش مشتریان وفادار
مسئله دیگری که امروزه بازاریابان و صاحبان کسب و کار با آن مواجه هستند، جذب مشتریان جدید و حفظ مشتریان قدیمی است. قطعا هیچ شرکتی دوست ندارد مشتریانش فقط یک بار از او خرید کنند و دفعات دیگری در کار نباشد. حل این مسئله با پرورش مشتریان وفادار دیگر کار سختی نخواهد بود.
مخاطبانی که به وسیله مشتریان دیگر برای استفاده از یک محصول به یک شرکت مراجعه میکنند در مقایسه با مشتریانی که از روشهای تبلیغاتی دیگر با شرکت آشنا شده اند، با احتمال زیاد برای مدت بیشتری به آن برند وفادار خواهند ماند.
به دلیل اینکه، بعد از شنیدن تجارب واقعی یک کالا یا خدمات را خریداری کرده اند و این تجارب نسبت به دیگر روشها قابل اعتمادتر خواهد بود. از طرف دیگر، مطالعات نشان میدهد کسانی که به پیشنهاد یکی از دوستان یا آشنایانشان یک محصول را انتخاب کردهاند، نسبت به انتخاب خود وفادارتر خواهند ماند.
10 استراتژی برتر بازاریابی دهان به دهان
در ادامه به بررسی 10 روش تاثیر گذار برای بازریابی دهان به دهان پرداخته ایم:
1. بازاریابی از طریق افراد تاثیرگذار (اینفلوئنسر مارکتینگ)
اینفلوئنسر مارکتینگ یکی از موثرترین شیوه ها در بازاریابی دهان به دهان است. در این روش شما به یک اینفلوئنسر (فرد سرشناس و تاثیرگذار در شبکه های اجتماعی) مبلغی پرداخت میکنید تا محصولات شما را به دنبال کنندگانش معرفی کند. از آنجایی که شما کارفرما هستید، تعیین میکنید که چه محتوایی، در چه زمانی و به چه شیوهای به اشتراک گذاشته شود.
نکته مثبت این روش، شکل گرفتن فضایی برای تبادل نظر در مورد محصول شماست که به صورت بالقوه باعث افزایش بازدید و فروش محصول خواهد شد.
اما در نظر داشته باشید که این شیوه جذب مشتری، ارگانیک نیست و آن احساس صادقانه در انتقال تجربه رضایت بخش در استفاده از کالا یا خدمات شما وجود ندارد. این روش ممکن است جوی کوتاه مدت برای افزایش فروش شما ایجاد کنید، اما پایداری فروش را تضمین نمیکند و هزینه نسبتا زیادی روی دستتان میگذارد.
2. هشتگ گذاری
هر زمان که یک حساب کاربری جدید در اینستاگرام برای فروشگاهتان ایجاد میکنید، یک هشتگ برای آن تعیین کنید. به دنبال یک عبارت فوق العاده یا فانتزی نباشید. کافی است از عبارت ساده #نام تجاری (برند) استفاده کنید.
در ابتدا، به کپشن تمام پستها هشتگ را اضافه کنید. به تدریج خواهید دید که مشتریان نیز شروع به استفاده از هشتگ برای برقراری ارتباط یا پست کردن تصاویر محصولات شما میکنند. استفاده از هشتگ روشی آسان و هوشمندانه برای بازاریابی دهان به دهان است.
در نهایت خواهید دید که هشتگ شما در شبکه های اجتماعی محبوب میشود. شاید پیگیری اینکه فروش شما ناشی از همه گیر شدن هشتگ بوده یا روشهای دیگر موثر بوده اند، کار ساده ای نباشد. اما این تاکتیک ساده به روند آگاهی بخشی برند کمک زیادی میکند.
از آنجا که هشتگ همان نام تجاری شما است، استفاده از آن موجب میشود که در اینستاگرام بهتر پیدایتان کنند. همچنین اگر پستهای شما با آن هشتگ همرسانی شود، احتمال بیشتری وجود دارد که مخاطبان شما را پیدا کنند که منجر به فروش بیشتر می شود.
1. محتوای ایجاد شده توسط کاربر (User-Generated Content)
همزمان با رشد فروشگاه شما در فضای مجازی، مشتریان شروع به اشتراک گذاری محتوای تولید شده مرتبط با محصول شما می کنند. User-Generated Content یا به اختصار UGC محتوایی است که مشتریان محصولات شما در قالب پست اینستاگرام، نوشته در وبلاگ یا ویدیو منتشر میکنند. آنها ممکن است تصاویر خود را در حال استفاده از محصولات شما، یا تجربه ای از کاربرد آن را با مخاطبان خود به اشتراک بگذارند.
شما میتوانید با گامهای ساده ای مشتریان را برای تولید محتوای مرتبط با محصولات خود ترغیب کنید. چگونه؟ تصاویر مشتریان را در شبکه های اجتماعی خود و یا در صفحات معرفی محصول ارسال کنید. فراموش نکنید که با قدردانی از آنها، به مشتریانتان اعتبار ببخشید!
انگیزه ای برای ترویج برند خود به مشتریان بدهید. مانند برنامه ای برای ارائه تخفیف بیشتر یا سیستم همکاری در فروش که در آن مزایا و امتیازات ویژه ای به مشتریان ارائه دهید.
یک مسابقه برگزار کنید و در آن از مشتریان بخواهید عکسهای خود را با محصول شما ارسال کنند تا فرصتی برای برنده شدن یک محصول رایگان یا کارت هدیه از فروشگاهتان داشته باشند. حتی میتوانید از آنها بخواهید که دوستانشان را برای رای دادن به پست خود دعوت کنند تا به برنده شدن آنها کمک کنند. این روش به تنهایی در بازاریابی دهان به دهان غوغا می کند. البته مراقب باشید که به هیچ عنوان از لفظ تبلیغات و بازاریابی در این روش استفاده نکنید و شیوه عملکردتان به گونه ای باشد که این احساس را القا نکند.
4. بررسی نظرات و پیشنهادات
نظرات و کامنتها در شبکه های اجتماعی یکی از روشهای موثر در استراتژی بازاریابی هستند. اغلب مشتریان در صفحه خرید محصول، نظرات خود را به اشتراک میگذارند. سپس بازدید کنندگان فروشگاه با دیدن تصاویر محصول و خواندن نظرات مشتریان واقعی با برند شما ارتباط برقرار میکنند.
5. یک برنامه معرفی به دوستان داشته باشید
داشتن یک برنامه معرفی به دوستان، موفقیت شما در بازاریابی دهان به دهان را افزایش میدهد. شما میتوانید سطوح مختلفی از امتیاز و پاداش را به نشان قدردانی به مشتریان ارائه دهید. برای مثال، اگر مشتری شما یکی از دوستانش را ترغیب به خرید کند، یک امتیاز ویژه از سوی شما دریافت کند.
شما همچنین میتوانید سیستمهای مشابهی برای به اشتراک گذاری محتوا و زدن هشتگ برندتان در شبکه های اجتماعی پیاده سازی کنید.
6. حضور در شبکه های اجتماعی
حدود یک سال پیش، کارتر ویلکرسون در توییتی از وندی (فست فود زنجیره ای در آمریکا) پرسید که با چند بار توییت به او یک بسته غذای رایگان میدهند؟ وندی در توییتی پاسخ داد: با 18 میلیون بازنشر! اگرچه او به رکورد 18 میلیونی نرسید، اما توییت او بیشترین میزان بازنشر در تمام تاریخ را داشت.
اگر وندی به این توییت پاسخ نمیداد، این کمپین دهان به دهان هرگز اتفاق نمی افتاد. تبدیل شدن به توییتی که بیشترین بازنشر را داشته است، مساله مهمی است. این توییت نقطه شروعی برای ورود به اخبار و پوشش رسانه ای رایگان برای این کسب و کار بود که آنها را برای رسیدن به فروش بیشتر یاری رساند.
با ایجاد یک فروشگاه، شما وارد تعاملات بیشماری با مشتریان خود میشوید. اگر برخوردی مثبت، شاداب و با انگیزه با همه آنها داشته باشید، زمینه ای برای ساختن یک امپراطوری برای خود ایجاد میکنید.
7. فرصتی ایجاد کنید تا مردم درباره شما حرف بزنند
برند رد بول (Red Bull) در این زمینه فوق العاده کار کرده است. این برند معمولا ویدیوهای بدلکارهای و کارهای محیرالعقولی را می سازد که موجب ویروسی شدن آن کلیپها میشود. عامل پربازدید شدن است ویدیوها نه در نوع تبلیغ رد بول که در میزان دیوانگی بدلکاران است. ویدیوهای فلیکس باومگارتنر که از لبه فضا، هوانوردی کرد و پل اشتاینر که از روی یک هواپیمای در حال پرواز بر روی هواپیمای دیگر پرید، نمونه هایی عالی از این کلیپهای پربازدید هستند. در واقع نمایشهای بدلکاری رد بول بسیار سریع و خطرناک هستند.
هنگامیکه فعالیت خارق العاده یا عجیبی انجام میشود، طبیعی است که مردم درباره آن صحبت میکنند. البته همه برندها برای انجام این کارهای عجیب و خطرناک هزینه نمیکنند. شما میتوانید بازخوردهای مشابهی با اجرای ایده های بسیار آسانتر دریافت کنید.
بعضی از برندهای تجارت الکترونیک، هنگامیکه مشتریان نیاز به دریافت کالا در یک مهلت مشخص دارند، آن را به صورت شخصی به او تحویل میدهند. همچنین میتوانید با دادن یک هدیه رایگان به مشتری در روز تولدش او را شگفت زده کنید. همچنین تیم ارتباط با مشتریان شما میتوانند به جای پاسخگویی متنی یا تلفنی، به صورت ویدیویی پاسخ مشتریان را بدهند.
8. اشانتیون بدهید
مشتریان عاشق دریافت اشانتیون هستند و برند سفورا با آگاهی از این موضوع؛ برای دستیابی به اهدافش از آن استفاده میکند.
سفورا چند بار در هفته ایمیل هایی با کدهای تخفیف مختلف به مشتریان ارسال میکند و آنها میتوانند یک محصول رایگان دریافت کنند. در ماه تولد مشتریان، آنها میتوانند یک هدیه رایگان به صورت حضوری یا آنلاین از سفورا دریافت کنند. اما آیا این روش به بازاریابی دهان به دهان منجر میشود؟ بله، بسیاری از دریافت کنندگان هدایا، آن را در صفحه اینستاگرام خود پست و از سفورا تشکر میکنند.
ممکن است فکر کنید که هزینه دادن هدیه و اشانتیون بسیار زیاد است. اما نکته مهم اینجاست که این هدایا نوعی وفاداری در مشتری ایجاد میکند که منجر به فروشهای پی در پی و تبلیغات رایگان از سوی مشتریان میشود.
9. برگزاری مسابقات
برگزاری مسابقه و دادن هدیه یکی از روشهای زود بازده در بازاریابی دهان به دهان است. میتوانید یک محصول رایگان به تعداد محدود در فروشگاه بگذارید. همچنین میتوانید از مشتریان بخواهید تا در شبکه های اجتماعی محصولات شما را به اشتراک بگذارند تا شانسی برای برنده شدن جایزه داشته باشند. بدین ترتیب شما به روشی ارگانیک، مخاطبان جدید به دست می آورید.
بهترین قسمت آن این است که پس از پایان مسابقه و دادن جایزه به نفر اول، به دیگر شرکت کنندگان یک کارت هدیه 50 هزار تومانی برای خرید از فروشگاه بدهید. به این ترتیب میتوانید مردم را تشویق به خرید از فروشگاه کنید.
10. همکاری در فروش
همکاری در فروش نیز روشی است که منجر به بازاریابی دهان به دهان میشود. روشهای متفاوتی برای پیاده کردن این شیوه در اختیار شما است:
- پس از ثبت خرید مشتری، به او اعلام کنید که با معرفی هر فرد دیگر کمیسیون دریافت میکند.
- از بلاگرهای تخصصی حوزه کاریتان بخواهید تا درباره شما و محصولاتتان بنویسند و لینک همکاری شما را در پستهایشان قرار دهند.
4 نمونه عملی موفق از بازاریابی دهان به دهان
چالش سطل یخ ALS (Als Challenge Bucket Challenge)
چالش سطل یخ با هدف جمع آوری کمک برای بیماران مبتلا به اسکلروز جانبی آمیوتروفیک در سال 2014 آغاز شد. چالش به این صورت بود که افراد یک سطل یخ و آب سرد روی سر خود میریختند و عکس و فیلم آن را منتشر میکردند. با ارسال هر پست مبلغی به موسسه خیریه اهدا میشد.
هر فردی که در چالش شرکت میکرد، نام فرد دیگری را برای پیوستن به چالش اعلام میکرد و این زنجیره ادامه می یافت. استقبال مخاطبان شبکه های اجتماعی از این چالش بسیار زیاد بود و آنها دوستان و اعضای خانواده خود را به انجام چالش دعوت میکردند. این کمپین در سراسر جهان مشهور شد و میلیونها فیلم از گوشه و کنار جهان با هشتگ چالش منتشر شد. افراد مشهور زیادی نیز به این چالش پیوستند. موفقیت بزرگ این چالش جمع آوری 115 میلیون دلار در طول مدت 8 هفته برای بیماران مبتلا به ALS بود.
دونات دانکین (Dunkin’ Donuts)
دونات دانکین به بخش مهمی از فرهنگ آمریکا تبدیل شده است. این دونات بین مردم محلی و گردشگران به یک اندازه محبوب است. کیفیت بالا و خوشمزگی این دونات باعث شده که طرفداران پروپا قرصی در سراسر جهان به دست آورد. دونات دانکین از روشهای متفاوتی برای بازاریابی دهان به دهان استفاده میکند. استفاده از شبکههای اجتماعی، برگزاری مسابقات، تولید محتوای منحصر به فرد و تعامل همیشگی با مخاطبان موجب شده که طرفداران آن به صورت خودجوش برای این برند محتوا تولید کنند و به اشتراک بگذارند. دانکین دونات 15 میلیون طرفدار در فیس بوک، 1.5 میلیون فالوور در اینستاگرام و 1.2 میلیون دنبال کننده در توییتر دارد.
نتفلیکس (netflix)
نتفلیکس با استفاده از اطلاعات مشتریان و درک نیاز آنها، در پلت فرم خود، پیشنهادهایی به مخاطبان میدهد. همچنین نتفلیکس با گردآوری مجموع داده های کاربرانش و تحلیل آنها برای ساخت مجموعه های جدید تصمیم گیری میکند. استفاده هوشمندانه نتفلیکس از این اطلاعات موجب رشد احساسات مثبت در مشتریان شده است. در نتیجه ارتشی از طرفداران نتفلیکس در شبکه های اجتماعی پدیدار شده اند که در هر شرایطی از شبکه دفاع میکنند. این تیم تبلیغاتی رایگان موجب رشد چشمگیر نتفلیکس نسبت به رقبای خود مانند آمازون پرایم، Hulu و حتی یوتیوب شده است.
لاش لویالتی (Lush Loyalty)
لاش، برند محصولات زیبایی است که آرمانی اخلاقی دارد. محصولات لاش روی حیوانات آزمایش نمیشوند. مبارزه برای ارزشهای اجتماعی و محیط زیستی توسط برند لاش موجب شده است که طرفدارانی با همین ارزشها را بدست آورد. این طرفداران مانند قبیله ای بزرگ در شبکه های اجتماعی این برند را تبلیغ و از آن حمایت میکنند. همچنین تولید محتوای منحصر به فرد و هدیه دادن محصولات برند به مشتریان، باعث رشد سالیانه برند شده، که با وجود هزینه تبلیغاتی بسیار کم آن، قابل توجه است.
سخن آخر بازاریابی دهان به دهان
ایجاد کمپین دهان به دهان، علاوه بر به رسمیت شناخته شدن برند، موجب افزایش فروش در آینده نزدیک میشود. تبدیل مشتریان به طرفداران برند کار آسانی نیست.
اما بهره گیری از ایده هایی که در این مقاله به آن پرداخته ایم، به شما کمک میکند تا شروع به تعامل با مشتریان خود کنید. شاید در نقطه شروع نیاز به هزینه کردن برای تبلیغات داشته باشید، اما پس از مدتی برند شما به آرامی در شبکه های اجتماعی راه خود را پیدا میکند.
به روشهای گوناگون مشتریانتان را تشویق کنید تا دوستانشان را در پستهای اینستاگرامی تگ کنند و عکس محصولات شما را به اشتراک بگذارند. این اقدامات ساده اگر به طور منظم انجام شود، به شما کمک میکند تا بازاریابی دهان به دهان را مدیریت کنید. از مزایای شگفت انگیز بازاریابی دهان به دهان در کنار دیگر اشکال بازاریابی برای بهبود کسب و کارتان بهره مند شوید.
برای اطلاعات بیشتر در این زمینه پیشنهاد میکنیم مطلب استراتژی مناسب بازاریابی برای کسب و کارهای مختلف را نیز مطالعه کنید.
2 پاسخ
نمونه های بسیار جالبی رو مثال زدید، واقعا کاربردی و مفید بود، ممنون
سلام مهسا عزیز
ممنون از حسن نظر شما، خوشحالیم که این مقاله براتون مفید بوده.