هدفگذاری و برنامه ریزی برای سال 1402

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۴ خرداد, ۱۴۰۰
آخرین بروزرسانی: ۲۶ دی, ۱۴۰۱
هدفگذاری و برنامه ریزی برای سال 1400

هدفگذاری و در واقع تعیین هدف در زندگی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. افرادی که برای زمان و زندگی خودشان ارزش قائل هستند و تمایل دارند در این زمان به نقطه‌ دلخواه و مورد نظرشان در زندگی برسند، باید به هدف داشتن در زندگی اهمیت ویژه‌ای بدهند.

داشتن هدف مانند داشتن انگیزه‌ای برای زندگی است. اگر هدف گذاری نکنید و به دنبال راهی برای موفقیت نباشید پس چرا روزها بیدار می‌شوید تا به سرکار، دانشگاه و … بروید. نداشتن هدف به معنی اتلاف وقت و زندگی است. با هدف همه چیز معنا پیدا می‌کند

پس کافیست تا مشخص کنید که چه چیزی می‌خواهید. اگر نمی‌دانید که هدفتان در زندگی چیست یا هدف دارید اما نمی‌دانید چگونه برای رسیدن به آن برنامه ریزی کنید اصلا جای نگرانی نیست. آکادمی بازار در این مقاله به شما آموزش می‌دهد که چگونه هدفگذاری شخصی کنید و راه‌های رسیدن به هدفتان را طی کنید.

کتاب نقشه فروش
کتاب نقشه فروش

فهرست مطالب

آموزش هدفگذاری در زندگی

هدفگذاری برای سال 1402 و دوره برنامه ریزی جهت رسیدن به آن موضوع بسیار مهمی است که نباید نادیده گرفته شود. در واقع تعیین هدف در زندگی از اهمیت بالایی برخوردار است. در این مقاله قصد داریم موضوعات متنوعی را مرور و بررسی کنیم:

  • بخش اول: هدف‌گذاری به چه معناست؟ 
  • بخش دوم: نقش هدفگذاری و تعیین هدف در زندگی ما
  • بخش سوم: چگونه برای سال جدید هدفگذاری کنیم؟ 
  • بخش چهارم: ویژگی‌های هدف خوب 
  • بخش پنجم: تعیین هدف برای سال جدید 
  • بخش ششم: راهنمای گام به گام هدفگذاری در زندگی

امسال به‌نظر می‌رسد اغلب ما زمان خوبی برای تعیین اهداف و برنامه‌ریزی در اختیار داشته باشیم. می‌توانیم قبل از شروع سال جدید برای سال بعد خودمان روی حوزه‌های توسعه فردی، هدفگذاری و برنامه ریزی و مهارت‌آموزی سرمایه‌گذاری کنیم و از وقت و زمانی که بدین شکل در اختیار داریم به خوبی استفاده کنیم.

نحوه شناسایی خواسته قلبی و هدف واقعی خود و اهمیت هدف گذاری

هدفگذاری شخصی

ابتدای هر سال می‌توانید اهدافی که دوست دارید در سال آینده به آن‌ها برسید مشخص کنید. می‌توانید اهداف بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت برای خودتان مشخص کنید. در بازه‌های زمانی یک‌ساله، سه ماهه و در پایان هر ماه وضعیت خودتان را مورد بررسی قرار دهید.

همیشه درنظر داشته باشید که باید در اتخاذ تصمیمات مهم در زندگی هدفمند عمل کنید. اما در تعیین هدف، سوالات بسیاری مطرح می‌شود. در واقع ممکن است در همین لحظه سوالاتی زیادی در مورد تعیین هدف برایتان پیش بیاید. برخی از این سوالات می‌توانند سوالات ذیل باشند:

  • چرا تعیین هدف آنقدر در زندگی ما اهمیت دارد؟
  • اگر هدفگذاری نکنیم، چه اتفاقی برای ما می‌افتد؟
  • از کجا متوجه شویم که چه اهدافی را باید برای خودمان در زندگی تعیین کنیم؟
  • چرا اهداف مختلف را برای خودمان مشخص می‌کنیم ولی نمی‌توانیم به آن‌ها برسیم؟
  • گام بعدی بعد از تعیین هدف چیست؟
  • آیا تکنیک‌ها و روش‌های علمی برای تعیین هدف وجود دارد؟
  • چه کتاب‌ها و منابعی در دوره بازاریابی و فروش وجود دارند که می‌توانند در تعیین هدف به ما کمک کنند؟

نقش هدفگذاری و تعیین هدف در زندگی ما

یکی از پایه‌های محکم و اساسی در موفقیت، تعیین هدف است. محققان و متخصصان معتقدند اگر کسی هدف یا اهداف مشخصی نداشته باشد، بی‌شک نمی‌داند به کدام سمت حرکت می‌کند و در نتیجه احساس خوب و خوشایندی نسبت به زندگی نخواهد داشت.

تصور کنید صبح که از خواب بیدار می‌شوید هدف و برنامه‌ای برای زندگی و روز خودتان نداشته باشید، چه احساسی به شما دست می‌دهد؟ شاید روز اول و دوم و سوم یا حتی هفته اول و دوم به خودتان بگویید خب می‌خورم و می‌خوابم و از زندگی لذت می‌برم.

ولی آنچه در عمل اتفاق می‌افتد و افرادی که کار خاصی برای انجام ندادن ندارند، بعد از مدتی دچار افسردگی و مشکلات روحی و روانی حاد و جدی می‌شوند. وقتی برای زندگی‌، شغل و آینده‌ خودمان هدفگذاری می‌کنیم، چنین کاری مزایای دارد که به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

۱. هدفگذاری مانند داشتن قطب نما در زندگی است

تعیین هدف به مثابه داشتن قطب‌نما در زندگی است  هدفگذاری

وقتی اهداف را درست، منطقی و ملموس برای خودمان تعیین می‌کنیم، شبیه به آن است که قطب‌نمایی در دست داریم که ما را در مسیر درست قرار می‌دهد. در سفر زندگی لازم است با تعیین هدف، از زمان و انرژی محدودی که داریم به خوبی استفاده کنیم و در مسیر مستقیم حرکت کنیم.

تصور کنید قرار است به یکی از شهرهای جنوب ایران بروید. اگر دقیقا مشخص نکنید به کدام شهر می‌خواهید بروید و پشت فرمان بنشینید و بی هدف رانندگی کنید، چه بسا ممکن است دور خودتان چرخ بزنید و به جایی هم نرسید. ولی اگر هدف و برنامه داشته باشید، به‌راحتی می‌توانید مقصد را معلوم کرده و با جهت‌یابی درست و داشتن برنامه به هدف برسید.

وقتی هدفی نداشته باشید اصلا نمی‌دانید به سمت جنوب در حرکت هستید یا شمال، به سمت شرق می‌روید یا جنوب. پس تعیین هدف به‌خوبی به شما کمک می‌کند انرژی‌تان به هدر نرود.

۲. داشتن هدف یعنی آینده گری 

افرادی که هدفی را در زندگی دنبال می‌کنند، در واقع مقصدی را برای خود مشخص و معلوم کرده و در نتیجه افراد آینده‌نگری هستند. یعنی مشخص می‌کنند یک‌ سال بعد، پنج سال بعد و شاید بیست سال بعد قصد دارند کجا باشند. تصور کنید صاحب کسب و کاری هستید. برای جذب مشتری با کمک دوره مشتری مداری در جاده‌ای حرکت می‌کنید و می‌دانید حدودا سال آینده به کدام قسمت جاده خواهید رسید.

۳. با هدفگذاری افراد هدفمند در مسیر موفقیت قرار می گیرند

وقتی هدفی را برای خودمان تعیین می‌کنیم به ذهن، جسم و زندگی خودمان این پیام را می‌فرستیم که باید خود را برای رسیدن به آن هدف آماده و مهیا کند. افراد هدفمند چون هدفی مشخص و معلوم را دنبال می‌کنند، ذهن‌شان آسوده‌تر همان اهداف را دنبال می‌کند.

گویی این افراد به ذهن خودشان نظم و برنامه خاصی می‌دهند تا همان را دنبال کند. ذهن این افراد از بلاتکلیفی خارج می‌شود و می‌داند چه کاری انجام می‌دهد.

۴. افرادی که هدفی را دنبال می کنند، زندگی شادتری دارند

افرادی که هدفگذاری را دنبال می‌کنند، زندگی شادتری دارند

چه باور کنیم و چه باور نداشته باشیم، افرادی که هدف یا اهدافی مشخص را در زندگی خودشان دنبال می‌کنند، زندگی شادتری را تجربه خواهند کرد. انسان فطرتا موجودی هدفمند است و وقتی ذهن دارای برنامه‌ مشخص و معلومی باشد، با آسودگی بیشتری به آنچه برایش معلوم شده، مشغول می‌شود.

وقتی خواسته‌ای قلبی و درونی را به‌عنوان هدف واقعی خودمان مشخص می‌کنیم و هر روز برای رسیدن به آن تلاش می‌کنیم، احساس خوشایندی در ما ایجاد می‌شود.

وقتی هدفی واقعا مربوط به شخص ما است و آن را از روی دیگران کپی برداری نکرده باشیم، هر روز و با هر اقدامی که می‌کنیم به آن نزدیک‌تر شده و شور و شوق دیگری در وجودمان ایجاد می‌شود.

۵. هدفگذاری باعث ایجاد انگیزه حرکت کردن در شما می شود

افرادی که هدف یا اهدافی را در زندگی دنبال می‌کنند، با انگیزه‌تر هستند. تصور کنید هر روز صبح بیدار می‌شوید و هدفی دوست ‌داشتنی دارید که برای رسیدن به آن هدف زندگی می‌کنید. هر قدمی که به هدف خودتان نزدیک‌تر می‌شوید از زندگی لذت می‌برید.

در مقابل تصور کنید در زندگی آرزو و خواسته‌ای ندارید و هدف خاصی را هم برای خودتان مشخص نکرده‌اید. نوعی بی‌انگیزگی درونی در شما موج خواهد زد.

۶. هدفگذاری به زندگی شما معنا و مفهوم می دهد

یکی از موضوعات مهم در زندگی ما، داشتن معنا و مفهوم است. داشتن هدف باعث می‌شود کیفیت بهتر و بالاتری از زندگی را تجربه کنید و به‌معنای واقعی از زندگی بیشتر لذت ببرید. چون وقتی هدف دارید، زندگی برای شما معنای دیگری می‌دهد و دیگر بی‌معنی نخواهد بود.

برخی افراد در وضعیتی زندگی می‌‌کنند که زندگی‌شان فاقد معنا و مفهوم است و از بی‌معنا بودن زندگی دچار بی‌انگیزگی می‌شوند. اگر می‌‌خواهید زندگی با کیفیتی را تجربه کرده و زندگی برای شما معنا و مفهومی داشته باشد، باید هدفمند زندگی کنید.

۷. با تعیین اهداف خودتان و توانمندی هایتان را بهتر و بیشتر می شناسید

با هدفگذاری خودتان و توانمندی‌هایتان را بهتر و بیشتر می‌شناسید

برخی افراد به اهداف واقعی خودشان در زندگی اصلا فکر هم نمی‌کنند. یعنی اصلا نمی‌دانند از زندگی چه می‌‌خواهند، دنبال چه چیزی هستند و قرار است در این عمری که خداوند به آن‌ها داده چه کارهایی را به انجام برسانند.

یکی از مشکلات چنین افرادی این است که اصلا شناخت درستی از خودشان، نیازها و توانمندی‌هایشان ندارند. درنتیجه دور خود می‌چرخند و روز را به شب و شب را به روز می‌رسانند. برای آنکه کسی بتواند هدفگذاری درستی در زندگی داشته باشد، باید به شناخت نسبی و اولیه‌ای از خودش و توانمندی‌ها و خواسته‌هایش رسیده باشد.

استاد احمد محمدی
افراد بی‌هدف، ابزار موفقیت انسان‌های هدف‌دار هستند.
استاد احمد محمدی

تعیین اهداف درست و واقعی به ما کمک می‌‌کند به خود واقعی‌مان نزدیک‌تر شویم و بفهمیم واقعا دنبال چه چیزی هستیم. نباید بترسیم و تصور کنیم نمی‌توانیم در این مسیر حرکت کنیم. افراد بسیاری در سراسر دنیا اهداف خود را در زندگی مشخص کرده و به خواسته‌ها و آرزوهای واقعی خودشان رسیده‌اند. پس ما نیز می‌توانیم.

۸. هدفگذاری باعث می شود کنترل بیشتری بر زندگی داشته باشید

وقتی هدفی را دنبال می‌کنیم، زندگی برنامه و ریتم مشخص و معلومی پیدا می‌‌کند و کنترل زندگی در دستان ما قرار می‌گیرد. برخی افراد را دیده‌ام هیچ کنترلی روی زندگی خودشان ندارند و باد به هر سمتی بوزد، به همان سمت می‌روند. مگر می‌شود برای زندگی برنامه‌ای نداشته باشیم. در این صورت کنترل امور زندگی از دستمان خارج می‌شود.

هدفگذاری و برنامه ریزی برای رسیدن به آن به زندگی نظم خاصی می‌دهد و تکلیف ما با خودمان و جهان اطرافمان مشخص و معلوم می‌شود. کنترل زندگی را باید در دست بگیریم و زندگی را بسازیم و تنها نقش یک تماشاچی را نداشته باشیم. برخی افراد با زندگی خود شبیه به فردی بیگانه و غریبه برخورد می‌کنند و هیچ نقش فعالی در زندگی خودشان ندارند.

درصورتی که زندگی را باید ساخت و برای ساختن زندگی باید اهداف واقعی، ملموس و مخصوص به خودمان را مشخص کنیم و زمام امور زندگی را در دست بگیریم. اگر حاکم و فرمانروای زندگی‌ خودمان هستیم، پس باید زمام امور زندگی را در دست داشته باشیم و نگذاریم هر بادی ما را به سمتی ببرد.

۹. کیفیت زندگی شما ارتقا پیدا می کند

کیفیت زندگی شما ارتقا پیدا می‌کند

وقتی برای زندگی اهداف مشخصی را دنبال می‌کنیم، زندگی‌مان با کیفیت‌تر می‌شود. هرکسی به شکلی روز را شب می‌‌کند و بالاخره زمان می‌‌گذرد. مهم آن است که ببینیم این زمان چگونه و با چه کیفیتی می‌گذرد؟ بسیاری از ما کیفیت بالایی از زندگی را تجربه نمی‌کنیم و به سطحی‌ترین کیفیت‌ها قانع شده‌ایم.

در صورتی که اگر اشرف مخلوقات هستیم، شایسته تجربه‌ بالاترین کیفیت‌ها هستیم. اگر می‌‌خواهید کیفیت بالاتری از زندگی را تجربه کنید، روی موضوع تعیین اهداف واقعی و برنامه ریزی برای رسیدن به آن‌ها متمرکز شوید. این زندگی شما است و کس دیگری جز خودتان نمی‌تواند کاری برایتان انجام بدهد.

در حالی‌که عده‌ای در بدبختی و فلاکت روز را شب می‌‌کنند، عده‌ای دیگر به فکر تغییر وضعیت هستند و با ساختن زندگی خودشان، شرایط را برای خودشان هر روز بهتر و بهتر می‌کنند. پس شما نیز سعی کنید جزو دسته دوم باشید و زندگی را برای خودتان بسازید و از آن لذت ببرید.

۱۰. هدفگذاری کنید و زندگی خودتان را بسازید

شاید این سوال برایتان پیش بیاید که چگونه هدف گذاری هوشمندانه‌ای داشته باشیم؟ این سوال مهمی است که پاسخ دادن به آن از اهمیت بالایی برخوردار است. تعیین اهداف و مذاکره درست با کمک دوره اصول و فنون مذاکره به زندگی شما جهت و سمت و سو می‌دهد و مشخص می‌شود به چه سمتی در حرکت هستید.

تصور کنید زندگی ساختمانی باشد که باید ساخته شود. آیا می‌توان خشت به خشت ساختمان را بی‌هدف روی هم قرار داد؟ آیا اصلا با چنین رویکردی بنایی ساخته می‌شود؟ اگر هم ساخته شود آیا امنیت لازم را دارد و جرات می‌کنیم در چنین بنایی زندگی کنیم؟

در شرایط فعلی چه کار باید کرد؟

در شرایط فعلی چه کار باید کرد؟

قدر شرایط فعلی را بدانید. در زمانی زندگی می‌کنیم که انسان‌ها راحت‌تر و ساده‌تر می‌توانند به اهداف خود نزدیک شوند. این روزها همه می‌توانند به‌راحتی اطلاعات خوبی در مورد هدفگذاری، تعیین هدف، برنامه‌ریزی و … در زندگی کسب کنند و با مدرن‌ترین و به‌روزترین روش‌های تعیین اهداف و برنامه‌ریزی به زندگی خود سر و شکل بدهند.

در شرایط فعلی آموزش مها‌رت‌های تفکری و مهارت‌های تصمیم گیری و برنامه ریزی بسیار ساده‌تر و راحت‌تر از قبل شده است. با اپلیکیشن‌ها و برنامه‌های مختلف امکان مستندسازی اهداف و برنامه ریزی دقیق برای آن‌ها میسر می‌شود. شاید پنجاه سال قبل مردم اینقدر امکانات نداشتند و شاید صد سال قبل این همه ابزارهای مختلف دراختیار همه نبود.

قدر شرایط فعلی را بدانید، در بدترین وضعیت دسترسی به اینترنت وجود دارد و می‌توانیم از اطلاعات و دانشی که در فضای سایبر هست نیز استفاده کنیم. در شرایط فعلی بهانه‌ای برای کم‌کاری و عدم توجه به اهداف و برنامه‌ها وجود ندارد. دیگر کسی نمی‌تواند بگوید نمی‌دانم هدف چه معنی می‌دهد که با جستجوی ساده در اینترنت می‌تواند پاسخ سوالات خود را بگیرد.

آینده نگری و داشتن هدف در زندگی بحث تئوری نیست و کاربرد عملی دارد

نباید تصور کنیم که هدفمند بودن و هدفگذاری برای زندگی تنها روی کاغذ معنی دارد و اصلا کاربرد عملی ندارد. این صحبت کاملا و اساسا اشتباه است. تعیین هدف شبیه به سیستم عامل کامپیوتر است که اگر کامپیوتری سیستم عامل نداشته باشد، عملا نمی‌تواند کار کند و تمامی تجهیزات سیستم کامپیوتری بلا استفاده خواهند بود.

چون تعیین هدف به نوعی مدیریت زندگی ما را برعهده می‌گیرد و به زندگی ما معنا و مفهوم می‌دهد. هر چقدر سیستم عامل کامپیوتر به روزتر باشد، قابلیت‌های بیشتری دارد و بهتر می‌توان با آن کار کرد. اگر سیستم عامل بسیار قدیمی باشد هم از رده خارج شده است.

اهداف بزرگتر می توانند به هدف های کوچکتر تبدیل شوند

اهداف بزرگ‌تر می‌توانند به هدف‌های کوچکتر تبدیل شوند

برخی افراد از داشتن هدف‌های بزرگ وحشت دارند. به‌همین دلیل گفته می‌شود برای خود اهداف بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت تعیین کنیم. وقتی اهداف بزرگ‌تر را به هدف‌های کوچک‌تری تبدیل می‌کنیم، ملموس‌تر و قابل درک‌تر هم می‌شوند. آینده ما از مجموعه‌ اهداف‌مان تشکیل می‌شوند.

می‌توانید برای حوزه‌های مختلف زندگی اهدافی را تعیین کنید. مثلا می‌توانید برای تندرستی و سلامتی خودتان تعیین هدف کنید یا مثلا می‌توانید برای مسائل مالی و کسب و کار خود اهدافی را مشخص کنید.

چگونه برای سال جدید هدفگذاری کنیم و نحوه ایجاد و اولویت بندی لیست گام های لازم برای رسیدن به اهداف چگونه است؟ 

همه‌ نمی‌توانند به اهداف خود برسند. هدف با آرزو فرق دارد. تحقیقات نشان می‌دهد معمولا همه‌ افراد به اهداف خود نمی‌رسند. اما نباید نا امید باشیم ما نیز می‌توانیم در مسیر رسیدن به اهداف خودمان قرار بگیریم. باید در زندگی سه سوال خوب از خودمان بپرسیم:

  1. الان کجا ایستاده‌ایم؟ و مشغول چه کاری هستیم؟ وقتی می‌خواهیم هدفی را مشخص کنیم باید ابتدا معلوم کنیم در کجا ایستاده‌ایم و در حال حاضر کجا هستیم؟ تصور کنید می‌خواهید به سفر بروید. مهم است معلوم کنید در حال حاضر کجا هستید تا بتوانید برای مقصد و تعیین مقصد تصمیم گیری درستی داشته باشید.
  2. به کجا می‌خواهیم برسیم؟ بعد از آنکه مشخص کردید در حال حاضر کجا هستید می‌توانید به خوبی مقصد را هم مشخص کنید. در واقع باید بتوانیم مشخص کنیم در چه مختصاتی قرار داریم.
  3. از چه روشی استفاده می‌کنیم تا به آنجا برسیم؟ بعد از مشخص کردن نقطه‌ آغاز و پایان باید مشخص کنید که از چه روشی می‌خواهید به هدف خودتان برسید. روشی که برای رسیدن به اهداف خود انتخاب می‌کنید اهمیت دارد.

ویژگی های هدف خوب و هدفگذاری حرفه ای چیست؟

ویژگی‌های هدف خوب

اگر می‌خواهید برای سال جدید اهدافی را برای خودتان مشخص کنید، باید درنظر بگیرید که این اهداف باید ویژگی‌هایی داشته باشد تا بتوانید روی آن برنامه ریزی کنید. در واقع وقتی تعیین هدف می‌کنیم باید به نکات قابل توجهی دقت کنید.

۱. اهداف باید شفاف و دقیق مشخص شوند

برخی افراد اهداف خود را به‌صورت دقیق و شفاف و روشن مشخص نمی‌کنند. وقتی اهداف مشخص نباشند و از شفافیت خوبی برخوردار نباشند، نمی‌توانیم به این امیدوار باشیم که به اهداف خود برسیم.

۲. هدف باید واقع بینانه باشد

اهدافی که مشخص می‌کنید باید واقع بینانه باشند. برخی افراد برای تعیین هدف از اهداف دیگران کپی برداری می‌کنند که کار درستی نیست. اهداف باید واقع بینانه باشند نه تخیلی.

استاد احمد محمدی

بالای نردبان موفقیت خلوت و بکر است، چرا که عموم افراد تا نیمه راه موفقیت، دست از هدف می‌کشند.

استاد احمد محمدی

اگر هدفی واقعا برای شما نیست و از روی دیگران کپی برداری کرده باشید نمی‌توانید به هدف و مقصود نهایی برسید. چون در بین راه احتمالا انگیزه لازم را از دست خواهید داد.

۳. تاثیر نوشتن اهداف و رابطه آن با ضمیر نا خودآگاه

برخی دیگر از افراد اهداف خود را در ذهن‌شان نگه می‌دارند ولی رابطه خوبی با قلم و کاغذ یا تایپ کردن و نوشتن اهداف خود ندارند و در نتیجه اهداف خود را مکتوب نمی‌کنند.

وقتی اهداف را مکتوب می‌کنیم به ذهن فرمان می‌دهیم که به آن‌ها توجه کرده و تمرکز بیشتری روی اهداف خواهیم داشت. اهداف و برنامه‌های خود را مکتوب کنید. چه به صورت فایل چه به صورت دست نوشته، همیشه آن‌ها را بنویسید.

۴. هدفگذاری باید قابل اندازه گیری باشد

۴. اهداف باید قابل اندازه‌گیری باشند

اهدافی که برای خودتان مشخص می‌کنید باید قابلیت اندازه گیری و سنجش را داشته باشند. مثلا وقتی از شما سوال می‌شود که درباره اهداف مالی خود صحبت کنید، باید به‌صورت دقیق و قابل سنجش مشخص باشد که چه هدفی دارید و در پایان سال به چند درصد از اهداف خود رسیده‌اید. کلی گویی کار درستی نیست و باید به‌صورت دقیق و قابل سنجش اهداف را مشخص کنیم.

۵. اهداف خود را الویت بندی کنید

بهتر است فهرستی از اهداف خود را مشخص کرده و آن‌ها را مکتوب کنید. بعد از نوشتن اهداف باید آن‌ها را الویت بندی کنید. برخی معتقدند از بین اهدافی که می‌نویسید سه مورد را انتخاب کرده و برای آن سه مورد برنامه ریزی کنید. آنچه اهمیت دارد این است که اهداف باید الویت بندی شوند.

۶. اهداف باید واقعی باشند

اهدافی که مشخص می‌کنید باید واقعی باشند. یعنی واقعا هدف‌های شما باشند. مثلا فردی را می‌شناختم که برای خود هدفگذاری کرده بود تا کوهنورد شود ولی این هدف واقعی‌اش نبود و اصلا به این کار هم علاقه‌ای نداشت ولی چون در بین دوستانش کسی کوهنورد بود، دچار احساس شدیدی شده بود که باید کوهنورد شود. هدف شما باید واقعی و برای شخص خودتان باشد.

۷. اهداف بزرگ را به هدف های کوچکتر تبدیل کنید

همانطور که در مقاله 100 هدف زندگی و نحوه هدفگذاری آن از سایت amfam.com آمده است، ممکن است زمانی که اهداف خودتان را مکتوب می‌کنید، با این وضعیت رو به رو شوید که اهداف شما بزرگ است و برنامه ریزی کردن برای اهداف بزرگ برای شما کار ساده‌ای نیست.

۸. باید برای زمان رسیدن به اهداف زمان بندی مشخصی داشته باشیم

۸. باید برای زمان رسیدن به اهداف زمان بندی مشخصی داشته باشیم

وقتی اهداف خود را مکتوب کردید و آن‌ها را الویت بندی کرده و مثلا سه هدف اصلی و مهم را انتخاب کردید، بهتر است اهداف بزرگ خودتان را به اهداف کوچک‌تری تقسیم کنید. سپس لازم است برای رسیدن به اهداف خود زمان بندی مشخص کنید. باید دقیقا مشخص کنید در چه زمانی می‌خواهید به هدف مشخص شده برسید.

همه چیز باید دقیق و شفاف مشخص شود. هرچقدر همه چیز دقیق‌تر مشخص شود، امکان نزدیک‌تر شدن به هدف محتمل‌تر خواهد بود. اگر واقعا می‌خواهید موفق شوید و مسیر را به‌خوبی و موفقیت آمیز طی کنید، باید همه چیز را دقیق انجام دهید و گام به گام جلو بروید.

تعیین هدف برای سال جدید 

وارن بافت می‌گوید من یک بار در سال اهداف خودم را مکتوب می‌کنم و سه هدف اصلی را انتخاب می‌کنم. اهداف بزرگ را می‌توانیم به هدف‌های کوچکتری تقسیم کنیم. تنها سه درصد افراد دنیا اهداف خود را مکتوب می‌کنند. شما سعی کنید جزو این سه درصد باشید.

اگر خواهان موفقیت هستید، باید در تدوین اهداف و برنامه ریزی خود، آموزش ببینید. آموزش دیدن به شما کمک می‌کند تا در مسیر موفقیت و رسیدن به اهداف خود قرار بگیرید. در این صورت می‌توانید از زمان و انرژی خودتان به خوبی استفاده کرده و صرفه جویی کنید. می‌توانیم برای حوزه‌های مختلف زندگی می‌توانیم اهداف خودمان را مشخص کنیم.

آکادمی بازار نیز دوره‌های آموزشی و سمینارهای متنوعی برای مشاوره کسب و کار و توسعه‌ فردی برگزار می‌کند، یکی از سمینارهای آکادمی بازار با مدیریت دکتر احمد محمدی، سمینار برنامه ریزی شغلی و زندگی یا Life Planning است. در این دوره آموزشی شرکت کنندگان با مفاهیم مختلفی ازجمله موارد ذیل آشنا می‌شوند:

  • برنامه ریزی و هدف گذاری
  • توضیح نظام باورها
  • بررسی چرخ زندگی
  • توسعه تفکر صحیح در هدفگذاری
  • تکنیک SMART
  • نقش عادت‌ها در موفقیت
  • بررسی نحوه عادت سازی
  • نحوه تقویت و حذف برخی از عادات
  • مدیریت زمان در شغل و زندگی
  • و …

تمرین عملی برای هدفگذاری در زندگی 

تمرین عملی برای هدفگذاری در زندگی

تا اینجا متوجه شدیم که اگر هدفی در زندگی نداشته باشیم چه تبعاتی برای ما خواهد داشت. اکنون نوبت آن رسیده که برای زندگی خودمان به‌شکل درستی تعیین هدف کرده و بدانیم در چه مختصاتی قرار داریم و قرار است به کجا برویم.

اگر مصمم و جدی هستید، گام به گام حرکت می‌کنیم. همان‌طور که گفته شد، اهداف باید مکتوب شوند. پس ابتدا باید دفترچه مخصوصی برای انجام این کار اختصاص بدهید و با خود تصمیم بگیرید هر آنچه در این دفتر می‌نویسید، مو به مو و قدم به قدم اجرا خواهید کرد.

گام اول: تشکیل دفترچه اهداف و مکتوب کردن هدف ها

ابتدای دفترچه نام خداوند را بنویسید که در تمام مسیر شما را کمک خواهد کرد. بعد می‌توانید جملات تاکیدی را به دلخواه خودتان اضافه کنید. حالا نوبت به فهرست کردن اهداف‌تان می‌رسد.

هر هدفی دارید که می‌خواهید به آن برسید در این قسمت یادداشت کنید. در این مرحله می‌توانید اهداف خود را بدون هیچ‌گونه محدودیت ذهنی فهرست کنید. تصور نکنید که اهداف شما دست یافتنی نیستند. فقط آن‌ها را مکتوب کنید.

گاهی اوقات ممکن است مکتوب کردن اهداف زندگی چند روز طول بکشد. باید برای نوشتن آن‌ها زمان بگذارید و با دقت این کار را انجام دهید. بعد از نوشتن اهداف باید هدف‌ها دسته بندی و الویت بندی شوند.

گام دوم: دسته بندی و الویت بندی هدفگذاری

گام دوم: دسته بندی و الویت بندی اهداف

بعد از نوشتن اهداف نوبت الویت بندی آن‌ها می‌رسد. پیشنهاد می‌کنم ابتدا اهداف خود را دسته بندی کنید. مثلا می‌توانید اهداف مربوط به سلامت و تندرستی را در یک گروه قرار دهید. اهداف مالی را در دسته‌ دیگر و اهداف مربوط به ارتباطات خود را در دسته دیگری قرار دهید. می‌توانید اهداف خودتان را در یکی از این پنچ دسته، طبقه بندی کنید:

  1. اهداف شغلی مرتبط با کسب و کار و درآمد
  2. اهداف خانوادگی
  3. اهداف مربوط به سلامت و تندرستی
  4. اهداف مربوط به یادگیری و آموزش
  5. اهداف مربوط به موضوعات اخلاقی و معنوی

برخی هم برای طبقه‌بندی اهداف چرخ اقبال یا چرخ زندگی را پیشنهاد می‌کنند که طبقه بندی نسبت نزدیکی به این دسته‌بندی دارد. حالا باید هر یک از اهداف را در دسته مربوطه قرار دهید. دقت کنید که اهداف شما باید منطبق بر ویژگی‌هایی که در همین مقاله مطرح شد، نوشته شوند.

گام سوم: انتخاب هدف های مشخص با زمان انجام مشخص 

در هر دسته می‌توانید هدف‌هایی را برای خود معلوم کنید. برخی معتقدند که سه هدف اصلی و مهم را که ویژگی‌های هدف خوب را دارد، انتخاب کنید. برخی نیز معتقدند از هر گروه یک هدف را مشخص کنید. باید به توان و وضعیت خودتان دقت کنید و ببینید واقعا چقدر توان دارید و چقدر مصمم هستید.

دقت کنید همه چیز باید شفاف و دقیق باشد. جلوی هر هدف زمان مشخصی که باید به آن هدف برسید را یادداشت کنید. گاهی لازم است یک هدف بزرگ‌تر را به اهداف کوچکتر تقسیم کرده و برای هر هدف کوچکتر دقیق معلوم کنید که قرار است به کجا و در چه زمانی برسید.

گام چهارم : موانع و محدودیت های واقعی را مشخص کنید

بعد از نوشت اهداف روشن و دقیق با زمان معلوم برای رسیدن به آن‌ها، وقت آن رسیده که موانع را مشخص کنید. باید ذهن خود را آزاد بگذارید و نگران محدودیت‌های غیر واقعی که ساخته و پرداخته ذهن شما است نباشی. سعی کنید محدودیت‌های واقعی را درک کنید و آن‌ها را مشخص و معلوم کنید.

در نظر داشته باشید که محدودیت تنها در ذهن شماست و لاغیر. ولی باید محدودیت‌های موجود را نیز مشخص کنیم. همیشه یادتان باشد، تغییر باورها : مهم‌ترین تغییرات زندگی با تغییر نگاه رخ می‌دهند. پس برای رسیدن به این مهم همیشه تلاش کنید.

گام پنجم: مهارت های لازم برای رسیدن به اهداف را مشخص کنید

گام پنجم: مهارت‌های لازم برای رسیدن به اهداف را مشخص کنید

حالا باید دقیق معلوم کنید برای رسیدن به هر هدفی چه ملزومات و نیازهایی دارید. اگر نقاط ضعفی وجود دارد باید بتوانید آن‌ها را برطرف کنید. البته دقت کنید انرژی خودتان را برای هر کاری هم هدر ندهید. فقط باید در راستای اهداف خود حرکت کنید.

گام ششم: فرصت ها را شناسایی کنید

حال باید همه فرصت‌های پیش‌رو را مشخص کنید. همه افرادی که می‌توانند در این مسیر به شما کمک کنند را فهرست کرده و در دفترچه‌ خود نام آن‌ها را بنویسید. دقت کنید، همه چیز واقعی باشد.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
هدفگذاری و تعیین هدف در زندگی

گام هفتم: برای رسیدن به اهداف خود برنامه ریزی کنید

حالا نوبت به این رسیده که برای اهداف خود برنامه ریزی درستی انجام دهید. قصد داریم در مقاله‌ بعدی در مورد برنامه ریزی درست تا رسیدن به هدف با شما مطالبی را به اشتراک بگذاریم. می‌توانید مقاله‌های قبلی ما را نیز در مورد برنامه ریزی مطالعه کنید. حالا که یاد گرفتیم که چگونه هدفگذاری کنیم کافیست تا از راه‌های گفته شده استفاده کنیم و با برنامه ریزی به اهدافمان برسیم. دقت کنید که برنامه‌ریزی شغلی و زندگی از شما فرد دیگری می‌سازد.

در موضوع فروش نیز، هدفگذاری از اهمیت بسیار بالای برخوردار است. تعیین هدف فروش، گامی مطمئن برای موفقیت در بازار رقابتی است. این موضوع در زندگی عادی ما نیز اهمیت دارد. سوالات خود در مورد تعیین هدف را برای ما ارسال کنید. آکادمی بازار همراه شما است تا همه با هم موفقیت را در زندگی تجربه کنیم.

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

20 پاسخ

  1. باید طوری هدفمونو تعیین کنیم که همه اون هدف عاقلانه باشه با توجه به شرایطی که داریم و هم اینکه توقع نداشته باشیم یه شبه به همه اهدافمون برسیم

    1. سلام زهره عزیز
      به شما تهیه پکیج هدف و شرکت در سمینا موفقیت رو توصیه میکنم
      برای اطلاع از آخرین سمینار و دوره ها با کارشناسان ما تماس بگیرید:
      پاسخگوی شما هستیم: 88993288، 66978520، 66418084-021

    1. سلام کاربر عزیز
      برای اطلاع از آخرین سمینار و دوره ها با کارشناسان ما تماس بگیرید:
      پاسخگوی شما هستیم: 88993288، 66978520، 66418084-021

  2. با اینکه باید یه هدف منطقی داشته باشیم کاملا موافقم ادم باید استعداد و شرایطش رو در نظر بگیره و بعد یه هدف منطقی تعیین کنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی