اشتباهات بازاریابی تلفنی؛ 10 مورد که هر اپراتور ماهر باید بداند

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۹ بهمن, ۱۳۹۹
آخرین بروزرسانی: ۷ مرداد, ۱۴۰۲
اشتباهات بازاریابی تلفنی که هر اپراتور ماهری باید بداند

افراد با داشتن اشتباهات بازاریابی تلفنی و نداشتن مهارت کافی در بازاریابی، مشتریان زیادی را بدلیل عدم آشنایی با هنر مذاکره و راز فروش تلفنی از دست میدهند.

بازاریابی انواع مختلفی دارد که یکی از این انواع بازاریابی تلفنی است. شرکت‌ها، کسب و کارها و … برای فروش محصولات و خدمات خود با مشتریان تماس می‌گیرند و از طریق تماس تلفنی سعی در متقاعد کردن مشتری دارند.

این نوع بازاریابی بسیار حساس است و اگر به درستی انجام نشود ممکن است ضررهای جبران ناپذیری را وارد کند. هر اپراتور باید آموزش‌های به خصوصی ببیند چرا که هیچکس نمی‌داند مشتری ممکن است چگونه بازخوردی از خود نشان دهد و اپراتور باید شرایط را کنترل کند. بازاریابی تلفنی اگر به درستی انجام شود می‌تواند نتایج خوبی داشته باشد.

در این مقاله بررسی می‌کنیم که اشتباهات بازاریابی تلفنی چیست و چگونه می‌توانیم بهترین بازاریابی تلفنی را انجام دهیم و مشتری را برای خرید راضی کنیم. همراه آکادمی بازار باشید.

پخش ویدیو
کتاب نقشه فروش
کتاب نقشه فروش

فهرست مطالب

اشتباهات بازاریابی تلفنی

انسان‌ها چه در زندگی شخصی و چه در کار معمولا اشتباه می‌کنند. هیچ کاری بدون اشتباه انجام نمی‌شود، در حالی که سعی می‌کنید آن را به طور کامل انجام دهید. اما نکته مهم درس گرفتن از این اشتباهات و عدم تکرار آن‌هاست. اگر اشتباهات خود را در هر زمینه مانند بازاریابی تلفنی شناسایی کنید، می‌توانید از انجام دوباره آن‌ها جلوگیری کنید و کار خود را بهبود بخشید. فناوری و رسانه‌های اجتماعی نحوه عملکرد بازاریابی را تغییر داده‌اند.

اما همچنان بازاریابی و فروش تلفنی یکی از روش‌های فراگیر فروش محصول در بازار است. در این مقاله 10 مورد از اشتباهات بازاریابی تلفنی رایج را برای شما نام برده‌ایم و در مورد چگونگی جلوگیری از آن‌ها را ذکر کرده ایم.

10 مورد از اشتباهات بازاریابی تلفنی

در ادامه با 10 مورد از اشتباهات بازاریابی تلفنی آشنا خواهیم شد.

10 مورد از اشتباهات بازاریابی تلفنی

1. سطحی نگری

شروع مکالمه با “حال شما چطور است؟” آیا تابه‌حال این جمله را در تماس‌های بازاریابی تلفنی به کار برده‌اید؟ این یکی از جملاتی از اشتباهات بازاریابی تلفنی است که باعث تصمیم گیری مشتریان شما می‌شود و به آن‌ها این اطمینان را می‌دهد که تمایلی به ادامه دادن مکالمه ندارند.

متاسفانه این روش تنها در مورد تماس‌های بی‌کیفیت و ناموفق انجام می‌شود. شروع تماس برای شما، دروازه ورود به فرصت است.شما باید توجه مشتریان را جلب کرده و آن را حفظ کنید و تنها راه‌حل برای انجام این کار، مقدمه‌ای قوی در تماس تلفنی است.

2. گوش ندادن به صحبت‌های مشتری از اشتباهات بازاریابی تلفنی

هیچ چیزی بیش از این کار، احساس بد به مخاطب شما منتقل نمی‌کند. با گوش نکردن به صحبت‌های مشتریان، ممکن است اطلاعات مهمی را از دست بدهید و مهم‌تر از همه، بی‌ادبانه است.

رعایت ادب و احترام، به مشتری اطمینان و اعتماد می‌دهد. بازاریابی تلفنی فقط حرف زدن نیست، گوش دادن نیز هست.

استاد احمد محمدی
همه فکر می کنند “فروش” همان “صحبت کردن” است. اما فروشندگان هوشمند می‌دانند که گوش دادن مهم‌ترین قسمت کار آنها است.
استاد احمد محمدی

3. بی‌توجهی و انجام کارهای شخصی هنگام مکالمه

همانطور که گفتیم رعایت ادب در بازاریابی تلفنی بسیار مهم است. با در نظر گرفتن رفتار خود با مخاطبان و مشتریان، ممکن است بتوانید با آن‌ها ارتباط خوبی برقرار کنید و در نهایت آن‌ها را مجاب کنید تا شما را در آینده مورد نظر قرار دهند.

نکته مهم دیگر این است که هرگز هنگام مکالمه غذا نخورید و صداهای اضافی تولید نکنید چون صدای شما پشت خط تلفن، تقویت شده و بی‌اندازه بی‌ادبانه و غیرحرفه‌ای است.

4. از اشتباهات بازاریابی تلفنی این است که خیلی سریع صحبت کنید

 بیش از حد و خیلی سریع صحبت کردن

مشتری احتمالی باید در مکالمه با شما، جذب پیشنهادات شما شود و با شما گفتگو کند. این فرصت شماست تا هرچه بیشتر در مورد نیاز آن‌ها بدانید و بتوانید هر چه سریع‌تر اطلاعات و پیشنهادات مورد نیاز را به آن‌ها داده و مجابشان کنید تا از شما خرید کنند. پس؛ مفید و مختصر و واضح و با سرعت متوسط ​​صحبت کنید.

5. صحبت نکردن با زبان مشتری

در مکالمه تلفنی خود دقت کنید و ببینید آن‌ها از چه نوع کلماتی و استعاره‌ای استفاده می‌کنند؟

طبق مقاله ای از سایت stickybranding گفته می شود که صحبت کردن به زبان مشتریان فروش شما را تسریع می کند و برند شما را جذاب تر می کند پس سعی کنید که با زبان مشتریان‌تان با آن‌ها صحبت کنید.

بسیار ساده است شما فقط باید کلمات فانتزی را حذف کنید. تلاش برای ایجاد راه های خلاقانه برای توصیف ارزش پیشنهادی خود را متوقف کنید. فقط توضیح دهید که شرکت شما چیست، چه کاری انجام می دهد و به چه کسانی خدمات می دهد، به طور خلاصه، مختصر و به زبان مشتریان خود.

هیچ چیز به اندازه صحبت کردن با شفافیت به برند شما سرعت نمی بخشد.

6. عدم معرفی شرکت و خودتان به مشتری از اشتباهات بازاریابی تلفنی

برای برقراری ارتباط با مشتری در بازاریابی تلفنی و برقراری ارتباط با آن‌ها معرفی کامل مجموعه و خدماتی که می‌خواهید به آن‌ها ارائه دهید، حیاتی است. اگر تماس تلفنی خود را بدون معرفی صحیح خود شروع کنید، حس عدم اطمینان را در مخاطب به وجود می‌آورید.

اگر مشتری از شما بپرسد: “ببخشید شما از کجا تماس می‌گیرید؟” یعنی اینکه ثابت کردید حتی از توانایی برقراری یک مکالمه ساده برخوردار نیستید و بعید است که بتوانید مکالمه را به نفع خودتان برگردانید و تماس را با موفقیت به پایان برسانید.

7. عدم تسلط بر مکالمه و نداشتن اطلاعات کافی از خدماتی که ارائه می دهید

به جای اینکه مکالمه را به یک متن از پیش نوشته شده محدود کنید، به ظرفیت لازم برای ادامه مکالمه فکر کنید تا بتوانید به سوالات و نیازهای مشتری پاسخ دهید.

ممکن است مشتریان شما را به چالش بکشد یا تلاش کنند حواس شما را پرت کرده و شما را غافلگیر کنند. شما باید آماده باشید تا استراتژی خود را پیاده کنید و پاسخ‌های خود را نیز به همین ترتیب تنظیم کنید.

8. تظاهر و بزرگنمایی کردن در مورد خدمات مجموعه از اشتباهات بازاریابی تلفنی

تظاهر و بزرگنمایی کردن در مورد خدمات مجموعه

یکی از بزرگ‌ترین اشتباهاتی که در بازاریابی تلفنی می‌توانید مرتکب شوید تظاهر به چیزی است که نیستید. بازاریابان تلفنی گاهی اوقات درباره خدمات و نقاط قوت خود دروغ می‌گویند یا به صراحت درباره اینکه چه توانایی‌هایی دارند و حتی دلیل برقراری تماس، دروغ می‌گویند و این کار را برای بالا بردن اعتبار خود انجام می‌دهند.

این شیوه ممکن است در ابتدا خوب کار کند و حتی بتوانید با مشتری ارتباط برقرار کنید. با این حال، لحظه‌ای که مشتری شما به حقیقت پی می‌برد، اعتبارتان خدشه‌دار می‌شود و فروش صورت نمی‌گیرد. پس، همیشه به یاد داشته باشید که صداقت یکی از کلیدهای موفقیت است.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
پادکست فکرانه - بازاریابی و فروش تلفنی

9. بدون مقدمه سر اصل مطلب رفتن

یکی از اشتباهات بازاریابی تلفنی این است که بحث را در مورد قیمت محصولات و عقد قرارداد، قبل از آماده شدن مشتری برای شنیدن آن آغاز کنید.

اگر به موضوعات مربوط به فروش و عقد قراردارید، بدون مقدمه و بدون توضیحات کامل محصول و مزایای آن بپردازید، مشتری خود را دچار شک و ترس کرده‌اید. مسئله زمانبندی را جدی بگیرید و از انجام این اشتباه بپرهیزید.

10. عدم فسخ قرارداد از سمت شما مگر زمانی که عقد قرارداد به ضرر مجموعه باشد

عدم فسخ قرارداد از سمت شما مگر زمانی که عقد قرارداد به ضرر مجموعه باشد از اشتباهات بازاریابی تلفنی

شما به دلایلی با مشتری تماس گرفته‌اید و می‌خواهید یک قرار ملاقات تلفنی، یک جلسه یا یک ثبت‌نام ترتیب دهید. بنابراین چون تماس به خوبی پیش می‌رود، باید بتوانید زمان فروش را تشخیص دهید و معامله را ببندید.

آموزش و تجربه به شما می‌آموزد که چه موقع فروش را فسخ کنید و آن زمانی است که معامله‌ای به ضرر شرکت یا مجموعه شما باشد. اما عدم شناسایی این امر، به معنای از دست رفتن فرصت و اتلاف وقت هر دو طرف است.

تاثیر دوره بازاریابی تلفنی در رفع اشتباهات بازاریابی تلفنی شما

در صورت اجرای صحیح، بازاریابی تلفنی یکی از موثرترین روش‌های فروش محصول است. همچنین رمز موفقیت در بازاریابی تلفنی، پرهیز از اشتباهات رایجی است که منجر به مکالمات ناموفق می‌شود. همانند سایر تکنیک‌های فروش تلفنی، انجام تحقیقات صحیح و به کار بردن یک استراتژی مشخص و یادگیری نکات موثر قبل از شروع مکالمه، امری حیاتی است که دوره بازاریابی تلفنی می تواند به شما کمک بسیاری در این ضمینه کند.

5/5 - (22 امتیاز)
درسنامه بازاریابی تلفنی

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی