اهمیت صنعت غذا و آموزش آن در ایران
آموزش شرکت های صنایع غدایی در ایراناهمیت و مزایای بسیار زیادی است که در این قسمت برخی از آنها را بیان میکنیم.
آموزش شرکت غذایی باعث رشد و توسعه کشور می شود
یکی از مهمترین مزایای صنعت غذا، رشد و توسعه آن در تمام کشورهای جهان است. صنایع غذایی همواره به کمک بخش تحقیق و توسعه در حال رشد و افزودن فناوریهای جدید به روشهای قبلی تولید محصولات خود است. امروزه دیگر حتی بسته بندی محصولات در شرکت های صنایع غذایی نیز مانند زمان گذشته انجام نمیشود.
آموزش اصولی شرکت برای پیشرفت و افزایش کیفیت محصولات
کیفیت محصولات بسیار افزایش پیدا کرده و نحوۀ تولید مواد غذایی با رعایت بهداشت بیشتر و به شکل ایمنتری انجام میشود. کیفیت مواد غذایی عامل بسیار مهمی در صنایع غذایی محسوب میشود.
بسته بندی بهتر و ایمن تر
اگر صنعت تولید کننده ماده غذایی در روش تولید، بسته بندی و توزیع محصولات خود کیفیت کافی را نداشته باشد، خیلی زود فروش محصولاتش متوقف شده و به عنوان یک برند بیکیفیت شناخته میشود.
آموزش اصولی صنایع غذایی باعث انتخاب بیشتر برای خریداران است
با توجه به اینکه امروزه تعداد کارخانه ها و صنایع تولید کننده مواد غذایی بسیار زیاد است، بنابراین مصرف کنندگان و خریداران انتخابهای بسیار زیادی دارند.
اهمیت آموزش اصولی شرکت های صنایع غذایی در ایران
به عنوان مثال؛ اگر یک شهروند عادی بخواهد پنیر لبنی تهیه کند، برندهای بسیار زیادی هستند که این پنیر را ارائه میدهند. در نتیجه اگر یکی از کارخانههای صنایع غذایی، کیفیت لازم را نداشته باشد، قادر به برندسازی نخواهد بود. این مزایا در تولید مواد غذایی، شامل کشور ایران نیز می شود.
در کشور ایران نیز تغییرهای بسیار زیادی در زمینه تولید مواد غذایی رخ داده است که در ادامه آنها را بیان میکنیم.
مزیت های صنعت غذا در ایران
وضعیت صنایع غذایی در کشور ایران بسیار مناسب است. به گونهای که امروزه ما از جمله کشورهایی هستیم که میتوانیم نه تنها نیاز خود را در زمینه تولیدات مواد غذایی تأمین کنیم، بلکه بخشی از این مواد غذایی را نیز به کشورهای دیگر صادر میکنیم و در تأمین مواد غذایی سایر کشورها نیز نقشی داریم. چند عامل مختلف باعث شده است کشور ایران به یک مرکز مناسب برای تولیدات مواد غذایی و گسترش صنعت غذایی تبدیل شود.
امکان صادرات مواد غذایی به کشورهای همسایه
اولین مورد این است که تقریباً تعداد زیادی از کشورهایی که در اطراف و همسایگی ما قرار دارند، از نظر تولید مواد غذایی بسیار ضعیف هستند و نمیتوانند مواد غذایی خود را تا حد زیادی تأمین کنند. این موضوع شرایط را برای کشور ایران فراهم میکند تا به صادرات مواد غذایی بپردازد.
منابع اولیه فراوان
مورد بعدی وجود منابع اولیه فراوان در کشور ایران است که ارگانیک و در دسترس هستند. لذا امکان بهرهبرداری از آنها نیز وجود خواهد داشت.
مهم ترین زمینه های فعالیت صنایع تولید مواد غذایی در ایران
صنایع غذایی در کشور ایران انواع مختلفی دارد.
- تولید مواد غذایی مربوط به شیر و لبنیات و مواد پروتئینی
- تولید مواد قندی
- صنایع کنسرو سازی
- صنایع گوشت
- صنایع غلات
در ایران بسیار پر رونق هستند و کارخانهها و مراکز مختلفی برای تولید این مواد غذایی احداث شده است.
دلیل اهمیت دوره های آموزش صنایع غذایی در ایران
خوشبختانه کشور ایران از این نظر در جایگاه مناسبی قرار دارد، اما شرکت های صنایع غذایی برای پیشرفت و داشتن بازار هدف بزرگتر نیاز به آموزش دارند. در ادامه به بررسی برخی دوره های تاثیر گذار آکادمی بازار بر صنایع غذایی کشور می پردازیم.
طبق آمار جهانی ، به ازای هر 1 دلار آموزش کارکنان در صنایع مختلف، 10 تا 30 دلار ارزش افزوده برای آن مجموعه به همراه خواهد داشت، پس آموزش می تواند تاثیر بی نظیری در موفقیت و توسعه صنایع غذایی کشور داشته باشد.
دوره های آموزشی مورد نیاز صنایع غذایی در ایران
امروزه با توجه به توجه به بحث شرکتهای تولیدی مواد غذایی در داخل کشور و تاسیس کارخانجات متعدد مواد غذایی ، افزایش رقابت شدید در این صنعت ، دیگر این شرکتها براحتی نمی توانند فروش خود را تضمین کرده و سهم از بازار دلخواه را بدست آورند.
لذا می بایست مهارتهای تیم خود را در حوزه های
- بازاریابی و فروش
- برندینگ
افزایش داده و روی آنها سرمایه گذاری آموزشی کنند، از این رو آکادمی بازار دوره های آموزش
- آموزش بازاریابی و فروش
- دوره مهارتهای فروش
- دوره تحقیقات بازاریابی
- دوره های مشتری مداری
- آموزش زبان بدن
و … که منجر به توسعه مهارت های نگرشی، ارتباطی و مهارتی فروشندگان و ویزیتورین این شرکتها می شود را ارائه نموده است تا تیم های بازاریابی و فروش شرکت های تولید مواد غذایی کشور متدهای فروش، مشتری مداری و برندینگ را یاد بگیرند و بکار ببرند.
برخی نمونه های آموزش شرکت های صنایع غذایی توسط آکادمی بازار
ردیف | شرکت | ویژگی ها | شهر برگزار شده | دوره های برگزار شده |
1 | شرکت به پخش (محصولات متعدد غذایی) | طی 2 سال و در 31 استان کشور و برای 1000 نفر برگزار گردید که نقش بسیار کارآمدی در افزایش فروش شرکت داشت | تهران، اصفهان، شیراز، تبریز، ارومیه، اردبیل، اهواز، سنندج، مشهد، رشت، ساری، کرمان، زاهدان، شهر رضا، یزد، قم، قزوین، زنجان، همدان، شیرا، کرج، بروجرد، کرمانشاه، اراک و … | دوره آموزش مذاکره، دوره زبان بدن و آداب معاشرت، دوره برنامه ریزی فروش، دوره مشتری مداری، دوره تکنیک های فروش حضوری و دوره کارتیمی و حل مسئله |
2 | شرکت پگاه | طی 2 سال قریب 1500 نفر از ویزیتورها و فروشندگان 40 شعبه این شرکت که باعث افزایش فروش و بالا رفتن سهم بازار این شرکت شد | تهران، اصفهان، شیراز، تبریز، ارومیه، اردبیل، اهواز، آبادان، دزفول، سنندج، مشهد، رشت، ساری، کرمان، زاهدان، یزد، قم، قزوین، زنجان، همدان، شیراز، کرج، بروجرد، کرمانشاه، اراک، گلپایگان و … | تکنیکهای فروش حضوری |
3 | شکلات فرمند | این دوره ها نقش بسزایی در موفقیت تیم فروش و بازرگانی این شرکت داشت | تهران، دفتر مرکزی، کارخانه | تکنیکهای فروش تلفنی، مذاکره تلفنی، اصول مذاکره تجاری |
4 | شرکت قاسم ایران (محصولات مینو) | برگزاری دوره ها برای چندین شعبه شرکت قاسم ایران برگزار گردید | تهران، دفتر مرکزی، گرگان، کرمان و … | تکنیکهای فروش حضوری |
5 | شرکت بهنوش | این دوره ها نقش موثری در بالا بردن مهارتهای ویزیتورین این شرکت داشت | تهران، دفتر مرکزی و … | تکنیکهای فروش حضوری |
6 | شرکت خوشگوار (کوکاکولا ، هی دی) محصولات | برگزاری دوره ها برای چندین شعبه شرکت خوشگوار و فروشندگان و مدیران شرکت | دفتر مرکزی، تهران غرب، تهران شرق… | تکنیکهای فروش حضوری، دوره اصول سرپرستی فروش در تهران |
7 | شرکت گلستان | در این دوره ها تلاش شد در جهت بالا بردن مهارتهای رفتار حرفه ای در فروش و اصول مشتری مداری آموزش انجام شود | تهران، دفتر مرکزی و … | آموزش تکنیکهای فروش حضوری در تهران، زبان بدن، آداب معاشرت |
8 | Pepsi شرکت پپسی | برگزاری دوره ها برای چندین شعبه شرکت ساتراپ دینا برگزار گردید | دفتر مرکزی، تهران غرب، تهران شرق، مشهد و … | تکنیکهای فروش حضوری |
9 | شرکت مانی | برگزاری دوره ها برای چندین شعبه شرکت سانا پخش در رده فروشندگان و مدیران شرکت | دفتر مرکزی، تهران غرب، تهران شرق و … | تکنیکهای فروش حضوری در تهران، اصول سرپرستی فروش در تهران، آموزش مشتری مداری در تهران و … |
10 | شرکت مش مش | این دوره ها نقش بسزایی در موفقیت تیم فروش تلفنی این شرکت داشت | مشهد | آموزش تکنیکهای فروش تلفنی در مشهد ، دوره مذاکره تلفنی در مشهد |
11 | شرکت دلپذیر | این دوره ها در راستای بالا بردن مهارتهای مدیریتی این شرکت برگزار شد | دفتر مرکزی | دوره آموزش مدیریت و سرپرستی در تهران |