معرفی کسب و کارهای کوچک

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۳۰ مرداد, ۱۴۰۱
آخرین بروزرسانی: ۲ بهمن, ۱۴۰۱
کسب و کارهای کوچک

تا به‌ حال شده از کسی درباره شغلش بپرسید و بگوید یک کسب ‌و کار کوچکی داریم و بعد بفهمید رستوران بزرگی با 30 نفر پرسنل و مساحت دویست مترمربع در یکی از معروف‌ترین خیابان‌های شهر دارد.

بعد با خودتان گفته‌اید این چه جور کسب و کار کوچکی است؟ من را مسخره کرده حتماً.

در ویکی‌پدیا برای تعریف کسب و کارهای کوچک آمده است: ” به‌منظور تحلیل آماری و با قاعده در خصوص کسب و کارهای کوچک، باید گفت که این مقوله دارای قوانین اجرایی تجاری است. هر صنعتی بر اساس درآمد و میزان استخدام سالانه، اندازه استانداردی را برای خود تعریف می‌کند. در بیشتر موارد این تعریف به ‌واسطه نمایندگی‌های دولتی تعریف می‌شود تا تحت قوانین تغییرپذیر دولتی تحلیل‌هایی را صورت دهند. به‌علاوه، این استانداردها برای برنامه‌هایی که در خصوص کمک به بهبود امور مالی است کارا است. کسب و کار کوچک به‌ صورت مستقل است و هر شرکتی با کمتر از ۵۰ پرسنل در این حیطه قرار می‌گیرد. این اندازه مرسوم‌ترین استاندارد تعریف شده است.”

آن دوست درست گفته است واقعاً این بازه از یک نفر تا 50 نفر را شامل می‌شود. حقیقت این است که کسب و کار کوچک و بزرگ بیشتر بر اساس پیچیدگی ساختار و تعداد نفرات شناخته می‌شود.

هر فردی برای رفع نیازهای مادی و حتی بخشی از نیازهای معنوی خود، به پول احتیاج دارد. بسیاری از انسان‌ها برای دسترسی به این پول به شغل و یک حرفه نیاز دارند.

در چنین شرایطی افراد به دو دسته تقسیم می‌شوند: اولی آن‌هایی هستند که برای یک کار فرما به‌ عنوان یکی از افراد زیر مجموعه کار می‌کنند و در قبال فعالیت‌های خود یک مبلغ مشخصی دریافت می‌نمایند. در مقابل برخی افراد ترجیح می‌دهند کسب و کار مستقلی برای خود داشته باشند.

این گروه می‌خواهند دستشان را به زانوی خودشان بگذارند و کسب و کار کوچک خودشان را داشته باشند. در این محتوا می‌خواهیم درباره چگونگی ایجاد کسب و کار، مزایا و معایب کسب و کارهای کوچک و دسته‌بندی آن صحبت کنیم.

پخش ویدیو
کتاب خلق برند برتر
کتاب خلق برند برتر

فهرست مطالب

آغاز راه؛ شروع کسب و کار کوچک

کسانی که هنوز از هیچ کسب و کاری به نام خود برخوردار نیستند، شروع یک کسب و کار کوچک با پشتکار زیاد ریسک کمتری داشته و درصد موفقیت نسبتاً بالایی دارد. رقابت تنگاتنگ، تحلیل بازار، دردسرهای مدیریتی، حقوق کارکنان و در حالت کلی تمام هزینه‌های برآورد شده کسب و کارهای بزرگ، دلایل قانع‌کننده برای انتخاب کسب و کارهای کوچک به‌ جای کسب و کارهای بزرگ‌تر هستند. 

جالب است بدانید که اداره کل کسب و کارهای کوچک در آمریکا اعلام کرده است بیشتر از 28 میلیون کسب و کار کوچک در ایالات متحده وجود دارد که در مجموع 7.99 درصد کل کسب و کار کشور را تشکیل می‌دهد.

مزایا و معایب کسب و کارهای کوچک

اگر شما نیز به فکر شروع و راه‌اندازی یک کسب و کار کوچک هستید بهتر است پیش از هر اقدامی با مزایا و معایب آن آشنا شوید.

مزایا

  • در کسب و کارهای کوچک خود، خودتان رئیس هستید.
  • نسبت به یک کارمند از آزادی عملی بیشتری  برخوردار هستید.
  • فرصت برنامه‌ریزی زمانی کار برایتان فراهم خواهد شد.
  • چنین کسب و کارها در عین کوچک بودن سود زیادی برای کارآفرینان به ارمغان می‌آورد.
  • امکان رشد بالاست.
  • هر قدم از رشد و پیروزی، احساس شادمانی و انگیزه در افراد ایجاد می‌کند.
  • لذت رسیدن به جایگاه بالاتر و تلاش هر چه بیشتر برای پیشرفت‌های شخصی.
  • در کسب و کارهای کوچک هزینه‌ها مقرون‌ به‌ صرفه‌تر و قابل‌کنترل هستند.
  • برنامه‌ریزی و مدیریت برای چنین کارهایی آسان‌تر به نظر می‌رسد.
  • برای پیش‌ بردن کارها در ابتدای کار نیازی به استخدام کارکنان زیاد نیست.
  • موفقیت در کارها هر چند کوچک به اعتماد به‌ نفس افراد می‌افزاید و روحیه بیشتری برای ادامه فعالیت  به آن‌ها می‌بخشد.

معایب

  • اگر دست روی دست بگذارید و کار نکنید، خبری از پول نیست.
  • در کسب و کارهای شخصی نسبت به زمانی که صرف کنید، درآمد کسب خواهید نمود.
  • درآمد و میزان موفقیت شما در یک کسب و کار تضمینی و قابل‌ پیش‌ بینی نیست.
  • شکست‌های مقطعی و کوچک می‌تواند برای شما بسیار دردناک تمام شود.
  • احتمال ورشکستگی وجود دارد.
  • از مزایا و بیمه خبری نیست.
  • برای استراحت هیچ زمانی پیدا نخواهید کرد.
  • استرس کاری بالاتری برای کارآفرینان وجود دارد.

طبقه‌ بندی کسب و کارهای کوچک بر مبنای حرفه

طبقه‌ بندی کسب و کارهای کوچک بر مبنای حرفه

مهم‌ترین و متداول‌ترین طبقه‌بندی که برای کسب و کارهای کوچک بر اساس حرفه می‌توان ارائه داد به شرح زیر است:

  • کسب و کارهای خدماتی
  • کسب و کار واسطه‌گری
  • کسب و کارهای کامپیوتری
  • کسب و کارهای سرمایه‌گذاری و مالی
  • کسب و کار روستایی
  • کسب و کارهای خانگی
  • کسب و کار تولیدی
  • کسب و کارهای فناوری و اطلاعات
  • کسب و کارهای دانشگاهی
  • کسب و کارهای وابسته به موبایل

طبقه‌بندی کسب و کارهای کوچک در فضای مجازی و واقعی

از نظر بستر ایجاد و فعالیت کسب و کارهای کوچک در دو دسته کسب و کارهای اینترنتی و کسب و کارهای فیزیکی طبقه‌بندی می‌شوند.

 هر یک از این گروه‌ها خود چند زیر گروه دیگر را شامل می‌شوند. پیشرفت قابل‌ توجه تکنولوژی در عصر امروز تأثیر بسزایی بر زندگی بشر گذاشته است. این روزها حتی کسب و کارها در دنیای واقعی در کنار فضای مجازی رشد می‌کنند؛ بنابراین عدم استفاده از اینترنت و خدمات آن یک شکست برای کسب و کارهای کوچک تلقی شده و آن‌ها را از میدان رقابت بازاری عقب می‌اندازد.

معرفی کسب و کارهای نوپا

فرض کنید شما یک خانم خانه‌دار هستید و سرمایه اندکی دارید. شما ترجیح می‌دهید با همین سرمایه اندک کسب و کار مستقل هرچند کوچک خود را داشته باشید. در این راستا پیش از هر کاری فکر کنید که بیشتر در چه کاری مهارت دارید. بعد مقداری از سرمایه خود را صرف تقویت بیشتر مهارت خود کنید. بخش دیگر سرمایه خود را می‌توانید صرف راه‌ اندازی یک صفحه شخصی و تهیه وسایل موردنیاز فعالیت خود کنید. حالا می‌توانید با تلاش روزافزون کسب‌وکارتان را رونق ببخشید. 

برای مثال نقاشی سیاه‌قلم فعالیتی است که مهارت زیادی در انجام آن دارید. برای این که تمام ضعف‌هایتان را در این حرفه برطرف نمایید، مقداری از بودجه خود را صرف آموزش حرفه‌ای نقاشی سیاه‌قلم کنید. سپس وسایل مورد نیاز برای چند نقاشی خریداری کنید. هم زمان با کارهای فوق، با راه‌اندازی یک صفحه در شبکه‌های مجازی، مشتری کسب کنید. باقی‌مانده سرمایه را می‌توانید به تبلیغات حرفه خود در شبکه‌های مجازی اختصاص دهید.

معرفی کسب و کار در ایران

معرفی کسب و کار در ایران

شرایط اقتصادی حاکم بر کشور باعث شده هر فردی بیش از گذشته به فکر کسب درآمد و ایجاد کسب و کارهای کوچک، با سرمایه و سختی اندک باشد. در این بخش می‌خواهیم چند نمونه از رایج‌ترین کسب و کارهای کوچک در ایران را با هم بررسی نماییم.(مشاوره کسب و کار)

1. سرمایه‌ گذاری و ترید در بازار بورس

سرمایه‌گذاری یکی از واجب‌ترین مهارت‌هایی است که هر فرد بالغی در زندگی به آن نیاز دارد. سرمایه‌گذاری روی زمینه‌های مختلفی صورت می‌گیرد. برخی که از سرمایه نسبتاً بالایی برخوردارند، سرمایه‌گذاری روی املاک و مسکن را انتخاب می‌کنند که البته روش خوبی هم به نظر می‌رسد. بخش بیشتری از مردم که از چنین سرمایه‌ای برخوردار نیستند، بازار بورس را در اولویت قرار می‌دهند. در بازار بورس می‌توان حتی با سرمایه 500 هزارتومانی سرمایه‌گذاری خود را آغاز نمود.

باتوجه‌ به تورم موجود در ایران، به شما پیشنهاد می‌شود سرمایه خود را به‌ جای سپرده‌گذاری، روی سهام شرکت‌های گوناگون سرمایه‌گذاری کنید. به‌خاطر داشته باشید که فعالیت و پیشرفت در هر بازار مالی به تجربه و مهارت و از همه مهم‌تر زمان نیاز دارد. در این صورت می‌توانید تنها با پرداخت 10 هزار تومان برای ثبت‌ نام سجام و سپس پرداخت 500 هزار تومان برای ثبت‌ نام یکی از کارگزاری‌ها به خرید سهام اقدام کنید.

استاد احمد محمدی
برای کسب و کار خود مشتری ایجاد کنید، نه فروش.
استاد احمد محمدی

2. بازار ارزهای دیجیتال

امروزه بازار ارزهای دیجیتال بستر مناسبی جهت کسب درآمد و راه‌اندازی کسب و کارهای کوچک فراهم نموده است. فعالان در این بازار از راه‌هایی همچون استیکیگ، معامله‌گری، انجام بازی، هودل‌کردن، خریدوفروش NFT و فعالیت کردن در متاورس، به درآمد بالایی دسترسی یابند.

برای فعالیت در بازار ارز دیجیتال شما به سیستم کامپیوتری یا موبایل، اینترنت پرسرعت، کیف پول دیجیتال نیاز دارید.

 صرافی‌های مخصوص ارز دیجیتال در انواع ایرانی و خارجی به‌عنوان پلتفرم‌های واسط در دسترس‌اند. به‌خاطر تحریم‌های موجود در کشور ما، برای فعالیت در یک صرافی خارجی با هویت خارجی به VPN، IP یا VPS نیاز دارید. فرایند کلی معامله ارزهایی دیجیتال مانند بیت‌کوین، به‌این‌ترتیب است که برای تبدیل ریال خود به بیت‌کوین، ابتدا باید یک کیف پول مناسب نصب و بعد یک صرافی مناسب پیدا کنید. برای فعالیت و کسب درآمد در صرافی خارجی مراحل بیشتری را باید طی نمود. 

3. بسته‌ بندی حبوبات

 بسته‌ بندی حبوبات

بسته‌بندی حبوبات یکی دیگر از کسب و کارهای کوچک است و می‌تواند طیف گسترده‌ای از مردم به درآمد برساند. برای فعالیت در این کسب و کار به یک دستگاه بسته‌بندی نیاز دارید. در این راستا ابتدا باید مجوز لازم را دریافت و سپس حبوبات مدنظر را به‌صورت فله‌ای خریداری نمود. در نهایت با استفاده از دستگاه کار بسته‌بندی حبوبات را به سرانجام رسانده و در بازار بفروشید. سادگی و عدم نیاز داشتن به مهارت خاص باعث رواج و محبوبیت  این کار در میان زنان خانه‌دار شده است.

4. ادمین پیج اینستاگرام

همان‌طور که متوجه هستید، تعداد صفحه‌های فضای اینستاگرام روزبه‌روز در حال افزایش است. همه این صفحات نیز در تکاپوی افزایش تعداد دنبال‌کننده و بازدیدکنندگان خود هستند. هرچقدر دنبال‌کننده و بازدید یک صفحه بیشتر شود، کسب و کارها رونق بیشتری پیدا می‌کنند. با این شرایط یادگیری الگوریتم‌های اینستاگرام برای رشد صفحات و زمان کافی برای پاسخ به جواب پیام‌ها به‌عنوان ادمین یک صفحه، شغل پردرآمد و ایده آلی به نظر می‌رسد. برای این حرفه شما تنها به یک تلفن همراه هوشمند و تسلط کافی بر برنامه اینستاگرام نیاز دارید.

5. تدریس خصوصی

از آن جایی که بسیاری از دانش‌آموزان و حتی دانشجویان به درس توجه نمی‌کنند و یا با تدریس استاد مربوطه به فهم کافی از درس نمی‌رسند،  به تدریس معلم‌های خصوصی روی می‌آورند. از طرفی دیگر پاندمی کرونا در چند سال اخیر فرصت یادگیری را از محصلان گرفت. اگر مدرک و تسلط کافی بر روی دروس مختلف دانشگاهی یا مدرسه دارید، تدریس خصوصی در این شرایط بسیار مناسب است.

به‌ عنوان‌ مثال یک دانشجو که مهارت تدریس دارد، می‌تواند زمان آزاد خود را صرف تدریس خصوصی به دانش‌آموزان ابتدایی و حتی دانش‌آموزان راهنمایی یا دبیرستانی اختصاص دهد. امروزه بسیاری از محصلان در مسائل فیزیک و ریاضی مشکل دارند.

اگر شما تسلط بالایی روی این دو درس دارید، می‌توانید از این طریق به درآمد بالایی برسید. امروزه کمتر کسی وجود دارد که گوشی همراه هوشمند نداشته باشد. شما می‌توانید در هر گوشه کناری از دنیا، با یک تلفن هوشمند کسب و کار کوچک خود را اه اندازی کنید.

استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
30 ایده پولساز کسب و کار بدون سرمایه

به‌واسطه اینترنت کسب و کار خود را  از طریق تبلیغات، گسترش دهید و به درآمدهای بالا دست یابید. در این میان افرادی که در فضای مجازی معروفیت و محبوبیت بیشتری دارند می‌توانند به‌واسطه تبلیغ کسب و کارهای کوچک دیگران، به درآمد برسند. بازار ارزهای دیجیتال، بازار بورس و فارکس موارد دیگری از کسب و کارهای کوچک و نوین است.

  • از تجربه‌های خود در کسب و کارهای کوچک بگویید.
  • آیا افراد موفقی در این زمینه می‌شناسید؟ حوزه فعالیت آنها چه بوده است؟
  • کسب و کارهای کوچک چقدر نیازمند خلاقیت است؟

آکادمی آموزش کسب و کار آکادمی بازار برای توسعه آموزش‌های خود نظرات شما را به کار می‌برد.

5/5 - (15 امتیاز)

سوالات متداول

در پاسخ به این سؤال می‌ بایست به تعداد کارکنان، امکانات و ویژگی این نوع کسب و کار توجه کنیم. چرا که یک کسب و کار کوچک،هم تعداد کمتری کارمند داشته و هم خدمات و محصولات محدودی ارائه می‌دهد. بر خلاف تصور بسیاری از افراد کسب و کارهای کوچک می‌توانند شما را به درآمدهای قابل‌ توجهی برسانند.
همکاری با سایت‌ های فروشگاهی، نقاشی در خانه و فروش مجازی و حضوری آن‌ها، نویسندگی به‌صورت فریلنسری، تمیزکردن منازل، برگزاری کلاس‌های یوگا.
خدمات نظافتی، انبارداری، مطب‌های دندانپزشکی، خدمات نوسازی و بهسازی منازل، خدمات حسابداری، مربی تناسب‌ اندام و تمرینات شخصی، توسعه برنامه و اپلیکیشن، خدمات حمل‌ و نقل، خدمات دیجیتال مارکتینگ.
در رابطه با بازار و مارکت تحقیق کنید. زیرا تحقیقات بازار مشخص می‌کند که آیا برای تبدیل ایده شما به یک تجارت موفق فرصتی هست یا خیر؟ در ادامه موارد زیر را در نظر گیرید: نوشتن طرح کسب و کار موردنظر، برخورداری از بودجه کافی جهت تأمین مالی کسب و کار، انتخاب محل شروع کسب و کار، گزینش ساختار و یک نام برای کسب و کار، ثبت نمودن آن، دریافت پروانه و مجوز کسب و کار، افتتاح یک حساب بانکی و در نهایت راه‌ اندازی وب‌سایت یا افتتاح فروشگاه.
برای این کار اول باید از خود پرسید که کدام کار را می‌توانید بدون هزینه انجام دهید. ●چند ماه پیش از راه‌اندازی کسب وکار در هزینه‌های خود صرفه‌جویی نموده و پس‌انداز کنید. ●از خانواده و دوستان نزدیک خود کمک بخواهید. ●در صورت نیاز می‌توانید برای پول اضافی اقدام به برداشت وام کنید. ●به تسهیلات مالی و کمک‌های بلاعوض محلی توجه نمایید. ●درباره خیرین و سرمایه‌گذاران تحقیق کنید و از آن‌ها کمک بگیرید
حسابداری، وبلاگ‌نویسی، فروش صنایع‌دستی، کار در مهدکودک، آموزش شیرینی و کیک پزی، تدریس در زمینه‌های که مهارت دارید، برنامه‌ریزی جشن و عروسی، مربی تناسب‌اندام، تبدیل‌شدن به اینفلوئنسر و بلاگر در شبکه‌های مختلف اجتماعی، مربی سبک زندگی و ورزشی، عکاسی، مراقبت‌های بهداشتی سالمندان، مدیریت شبکه‌های اجتماعی و…

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی