راهنمای گام‌به‌گام انتخاب مشاوره کسب و کار

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۲۶ آبان, ۱۴۰۱
آخرین بروزرسانی: ۲۱ دی, ۱۴۰۲
انتخاب مشاوره کسب و کار

تا به‌ حال در این شهربازی‌های مدرن به این اتاق‌های فرار (Escape Cube) سری زده‌اید. این وسوسه همیشه مرا تحریک می‌کرد تا اینکه چند وقت پیش با یک گروه از همکاران این چالش را گذراندم.

اولین ورود به اتاق با یک جلسه معارفه آغاز می شود که کلیات را برای شما بیان می‌کنند و مهم‌ترین قسمتش یک مانیتور یا صدای گویاست که در مسیر شما را راهنمایی می‌کند. این مانیتور یا صدای مهربان شبیه یک قطب‌نماست که هرگاه شما از مسیر خارج می‌شوید سعی می‌کند شما را به مسیر اصلی برگرداند.

وقتی وارد یک کسب‌وکار جدید می‌شوید واقعاً شبیه این است که به یک اتاق فرار وارد شده‌اید. همه چیز در تاریکی و پر از چالش و خطر است اما یک الماس هم هست که می‌توانید با گذر از همه آن گره‌ها به آن برسید.

استفاده از مشاوره کسب و کار به شرکت‌ها کمک می‌کنند تا بر چالش‌های پیش روی خود غلبه کنند، رویه‌های کاری را بهبود دهند، درآمد خود را افزایش دهند و در مسیر رشد قدم بردارند. مراجعه به مشاوران کسب و کاری که تجربه موفقی با شرکت‌هایی مانند شما در رزومه خود دارند، می‌تواند تضمینی برای موفقیت شما باشد.

کتاب خلق برند برتر
کتاب خلق برند برتر

فهرست مطالب

آن صدای مهربان از کجاست؛ مشاوره کسب و کار چیست؟

مشاور کسب و کار فردی است که از نزدیک با صاحبان و مدیران کسب و کار برای بهبود عملکرد و رشد تجارت آنها کار می‌کند. مشاوره کسب و کار فرایندی است که شامل شناسایی، رسیدگی و غلبه بر موانعی است که بر سر راه اهداف شرکت هستند.

مشاوران کسب و کار با تجزیه‌وتحلیل روندهای موجود در شرکت، مشکلات و عوامل تأثیرگذار را شناسایی می‌کنند. سپس با استفاده از تجربه و تخصص خود راه‌حل‌های عملی ارائه می‌دهند تا شرکت به اهداف مطلوب خود برسد.

صاحبان مشاغل، هنگامی که نیاز به کمک، دیدگاهی جدید در مسیر انتخابی خود یا کاتالیزوری برای تغییر فرایندها در شرکت دارند، می‌توانند از مشاوره کسب و کار بهره ببرند.

چرا بی راهنما الماس را پیدا نکنیم؟ چرا به مشاوره کسب و کار نیاز داریم؟

طبق آمار اداره کسب و کارهای کوچک ایالات متحده، در سال 2020، 31.7 میلیون کسب و کار کوچک در این کشور وجود داشته است.

اما آیا همه آنها توانسته‌اند در بازار باقی بمانند؟

اگر به جدول مورد بقای مؤسسات بخش خصوصی نگاه کنیم، می‌توانیم نتیجه بگیریم که:

  • 20 درصد از مشاغل کوچک در سال اول شکست می‌خورند
  • 33 درصد از آنها در عرض دو سال شکست می‌خورند
  • 50 درصد آنها ظرف پنج سال شکست می‌خورند
  • 66 درصد آنها ظرف 10 سال شکست می‌خورند
چرا به مشاوره کسب و کار نیاز داریم؟

دلایل این شکست‌ها ممکن است متفاوت باشد، از فقدان مدل کسب و کار گرفته تا حضور افراد نادرست در تیم مدیریت و عدم بررسی شرایط بازار. اداره یک کسب و کار کوچک کار سختی است و این آمارها نیز این واقعیت را تأیید می‌کند. حتی با وجود داشتن یک محصول عالی، گاهی اوقات ممکن است افزایش فروش کار دشواری باشد.

یکی از بزرگ‌ترین اشتباهاتی که کسب و کارها مرتکب می‌شوند این است که تلاش می‌کنند تا تجارت خود را بدون بهره‌مندی از تکرار فروش حفظ کنند.

مشاور کسب و کار به شما در اجرای یک استراتژی مناسب و یافتن کارکنانی با مهارت‌های مناسب کمک می‌کند تا کسب و کار شما بتواند مخاطبان مناسب را جذب کند، جریان‌های درآمدی جدیدی ایجاد کند و به رشد تجارت کمک کند.

دلایل گوناگونی وجود دارد که موجب می‌شود صاحبان مشاغل به مشاوره کسب و کار نیاز پیدا کنند. مشاوران کسب و کار طیف گسترده‌ای از خدمات را ارائه می‌دهند که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • داشتن تخصص در یک بازار خاص
  • شناسایی مشکلات موجود در کسب و کار
  • تکمیل کادر موردنیاز
  • شروع تغییرات ساختار
  • هدف‌گذاری برای کسب و کار
  • آموزش و ارتقا سطح عملکردی کارکنان
  • انجام “کارهای سخت “، مانند تعدیل نیرو و اخراج کارکنان
  • احیای یک سازمان
  • ایجاد یک کسب و کار جدید
  • تأثیرگذاری بر افراد دیگر، با استفاده از توانایی لابی‌گری (مجموعه‌ای از توانایی‌های حقوقی برای برقراری ارتباط در سیاست را لابی‌گری می‌گویند)

وظایف مشاور کسب و کار چیست؟

به طور کلی مشاوره کسب و کار در سه مرحله به کسب و کارها کمک می‌کند:

  1. کشف
  2. ارزیابی
  3. اجرا
وظایف مشاور کسب و کار

1. کشف

اولین قدم برای هر مشاوره کسب و کار، مرحله کشف است. در این مرحله مشاور بایستی تمامی اطلاعات لازم در مورد کسب و کار را به دست آورد. یک مشاور کسب و کار حرفه‌ای در این مرحله تمام تلاش خود را می‌کند تا با صاحبان و کارکنان کسب و کار صحبت کند و مسائل گوناگون را از دیدگاه‌های مختلف بررسی کند.

در این شرایط مشاور کسب و کار اقدامات زیر را انجام خواهد داد:

  • از محیط شرکت و محل کار پرسنل بازدید می‌کند.
  • با هیئت‌مدیره و کارکنان دیدار می‌کند.
  • امور مالی شرکت را تجزیه‌وتحلیل می‌کند.
  • تمامی مستندات و مدارک مرتبط با شرکت را مطالعه می‌کند.

در طول مرحله کشف، مشاور کسب و کار جزئیات مأموریت شرکت و رویه‌های فعلی آن را کشف می‌کند.

2. ارزیابی

هنگامی که مشاور کسب و کار درک عمیقی از شرکت شما پیدا کرد، با هدف شناسایی بخشی که نیازمند تغییر است، وارد مرحله ارزیابی می‌شود. این مرحله شامل شناسایی نقاط قوت و ضعف شرکت و مشکلات فعلی و پیش رو است.

  • شناسایی مشکلات موجود و شناسایی مشکلات پیش رو: مشاور ابتدا مشکلاتی را که مالکان و مدیریت قبلاً شناسایی کرده‌اند، مطالعه می‌کند. با بررسی روندهای موجود در شرکت، مشاوران می‌توانند مسائل جدید یا پیش‌بینی‌ نشده را نیز تعیین کنند.
  • یافتن راه‌حل: مشاور کسب و کار استراتژی حل مشکلات موجود را تنظیم می‌کند و راه‌هایی برای بهره‌بردن از فرصت‌ها برای رشد کسب و کار، افزایش سود و افزایش بهره‌وری پیشنهاد می‌دهد.
ارزیابی از وظایف مشاور کسب و کار

به‌ عنوان‌ مثال، فرض کنید بخش فروش شرکت شما بسیار قوی است اما بخش بازاریابی ضعیف است. این فرصتی است تا منابع بازاریابی خود را افزایش دهید و بر روی کارکنان فروش خود سرمایه‌گذاری کنید.

دو عنصر حیاتی برای پیشبرد این مرحله وجود دارد: ارتباط و بازخورد.

  • ارتباط: در طول مرحله ارزیابی، کل اعضای تیم باید ارتباطی شفاف و باز با هم داشته باشند.
  • بازخورد: توصیه‌های مشاور کسب و کار را به‌ عنوان انتقاد سازنده در نظر بگیرید و از آنها برداشت شخصی نداشته باشید. مشاور دیدگاه تازه‌ای به کسب و کار شما دارد که با زاویه دید شما متفاوت است. همین تفاوت در دیدگاه می‌تواند موجب تغییر و رشد مثبت شود. درحالی‌ که بازخوردها و نظرات خود را به مشاور کسب و کار ارائه می‌دهید، ذهن خود را برای ایده‌های جدید باز نگه دارید.

3. اجرا

هنگامی که شرکت و مشاور در مورد یک برنامه به توافق رسیدند، مشاور وارد فاز سوم می‌شود: مرحله بازسازی یا اجرای طرح. در این مرحله آنها بر اجرای طرح نظارت می‌کنند، میزان پیشرفت آن را می‌سنجند و در صورت نیاز تغییراتی در طرح اعمال می‌کند.

پادکست - هدف مشاوره کسب و کار

نمونه‌های واقعی از تأثیر مشاوره کسب و کار

موسسه مشاوره مکینزی نتایج برخی از پروژه‌ها و مشاوره‌های خود را در وب‌سایت این مجموعه گزارش می‌دهد. برای آگاهی از تأثیر مشاوره کسب و کار بر مشاغل گوناگون، مواردی از آنها را باهم مرور می‌کنیم.

  • یک شرکت خرده‌فروشی آنلاین پس از بهره‌وری از مشاوره کسب و کار با افزایش فروش کالاهای مرتبط، 30% فروش خود را افزایش داد. همچنین نرخ بازدیدهای ایمیلی این شرکت در مدت 6 ماه 25% و بازدیدهای وب‌سایت 60% افزایش یافت.
  • یک شرکت تولیدی محصولات مراقبتی – بهداشتی پس از بهره‌وری از مشاوره کسب و کار، گستره فروش خود را از 2 کشور به 17 کشور افزایش داد و موجب افزایش 20 درصدی فروش کلی شرکت شد.
  • یک شرکت ارائه خدمات بانکی با استفاده از خدمات مشاوره کسب و کار و تغییر در شیوه‌های ارائه سرویس به مشتریان، در مدت 6 ماه 20% افزایش حساب جدید را تجربه کرد.

اینها تنها بخش کوچکی از نتایج استفاده از مشاوره کسب و کار است. اگر شما هم نیاز به تغییر در شیوه کسب و کار و بهبود درآمد را احساس می‌کنید، زمان را از دست ندهید.

انواع مشاوره کسب و کار

انواع مشاوره کسب و کار

انواع مختلفی از مشاوره کسب و کار در حوزه‌های مختلف تجاری وجود دارد.

مشاوره استراتژی و مدیریت

وقتی به شرکت یا گروه خود نگاه می‌کنید می‌بینید نیروهای متخصص و پروژه‌های درآمدزا و موقعیت مالی خوبی دارید ولی نمودار بهره‌وری‌تان اصلاً رشد نمی‌کند. اینجاست که مشخص است در استراتژی و مدیریت نیازمند کمک هستید.

مشاوره استراتژی و مدیریت به شما کمک می‌کند تا تخصص‌های موردنیاز و به‌روز را به کسب و کار خود بیاورید تا موجب بالابردن سطح کارایی، به‌دست‌آوردن فرصت‌های جدید و افزایش درآمد شما شود.

مشاوران با تمرکز بر استراتژی و مدیریت می‌توانند به کسب و کار شما در انجام کارهای زیر کمک کنند:

  • به بازارهای جدید وارد شوید یا آگاهی خود را از بازار فعلی افزایش دهید.
  • مدل کسب و کار خود را مجدداً سازماندهی کنید و یک استراتژی مؤثر به کار ببندید.
  • قابلیت‌های کسب و کار خود را افزایش دهید.
  • فرصت سرمایه‌گذاری جدید ایجاد کنید.
  • با کسب و کار دیگری ادغام شوید یا ساختار کسب و کار خود را تغییر دهید.
  • دوران گذار را به‌ خوبی مدیریت کنید.

مشاوره عملیاتی

بعد از مدت‌ها با یک پیمان دوبرابر حجم آخرین قراردادی که تابه‌حال اجرا کرده‌اید مواجه می‌شوید. اینجاست که کسی باید به‌ سرعت روندهای اجرایی‌تان را بررسی  کند و آنها را بهینه کند.

مشاوران کسب و کاری که در حوزه‌های عملیاتی تخصص دارند می‌توانند به شما در بهبود فرایندهای روزمره کمک کنند. این مشاوران مدل کسب و کار فعلی شما را بررسی می‌کنند و بهترین راه دستیابی به نتایج بهتر در بازه محدودی از هزینه و زمان را پیدا می‌کنند.

این مشاوران همچنین با کنترل کیفیت و بهینه‌سازی روندها، فرایند دستیابی به نتایج بهتر را تسهیل می‌کنند.

مشاوره مالی

مشاوره مالی

همین چند ماه پیش به طور معجزه‌آسایی در یک مناقصه جدید برنده شده‌اید که پیش‌پرداخت 60 درصدی دارد و تهیه کالای موضع پیمان تا یک سال فرصت دارد. اگر نقدینگی را سرگردان در حساب بانکی‌تان نگه‌دارید با رشد تورم معلوم نیست در زمان مقرر بتوانیم کالا را تأمین کنید.

مشاور مالی شما را در تصمیم‌گیری‌های مهم سرمایه‌گذاری راهنمایی می‌کند. همچنین به شما کمک می‌کند تا بهترین راه را برای رسیدگی به دارایی‌ها و بدهی‌های کسب و کار خود بیابید. مشاوران مالی می‌توانند در برنامه‌ریزی مالی کسب و کار، امور مالیاتی و هزینه‌های روزانه نیز به شما کمک کنند.

مشاوره منابع انسانی

هم‌تیمی‌ها، بی شک اعضای یک تیم کاری مهم‌ترین و قلب یک کسب و کار است.

مشاوران منابع انسانی می‌توانند به امور روزانه منابع انسانی شما مانند فرایند جذب و حفظ کارمندان، پردازش حقوق و دستمزد، انجام وظایف اداری و مدیریت عملکرد کارکنان رسیدگی کنند.

مشاوره بازاریابی

اگر بهترین تولیدات جهان را هم در انبارهای خود داشته باشید تا بلد نباشید آنها را بفروشید هیچ‌چیز ندارید.

مشاوران بازاریابی به کسب و کارها کمک می‌کنند تا نقاط قوت خود را به‌ عنوان یک برند شناسایی کنند. آنها از این نقاط قوت در جهت افزایش آگاهی‌بخشی برند استفاده می‌کنند.

فرقی نمی‌کند کسب و کار شما به یک لوگوی جدید یا یک استراتژی شبکه‌های اجتماعی نیاز داشته باشد، مشاور بازاریابی می‌تواند تمامی نیازهای شما را در این حوزه پوشش دهد و به گسترش دامنه کسب و کار شما کمک کند.

استخدام مشاور کسب و کار

چه مشاغلی نیاز به مشاوره کسب و کار دارند؟

تقریباً هر تجارتی می‌تواند از مشاوره کسب و کار بهره‌مند شود. بااین‌حال برخی از کسب و کارها می‌توانند بیشترین بهره را از آن ببرند. مانند:

  • استارت‌آپ‌ها می‌توانند از مشاوره کسب و کار برای برنامه‌ریزی و شروع قوی استفاده کنند.
  • کسب‌وکارهایی که برای مدتی فعال بوده‌اند، می‌توانند از دیدگاهی تازه بهره ببرند.
  • شرکت‌هایی که کمپین‌های جدیدی را شروع می‌کنند می‌توانند از تحقیقات و تخصص مشاوران کسب و کار بهره‌مند شوند.
  • کسب‌وکارهایی که بر رشد خود متمرکز شده‌اند، می‌توانند از مهارت‌های استراتژیک مشاور کسب و کار استفاده کنند.
  • سازمان‌هایی که از اهداف مالی خود عقب مانده‌اند، می‌توانند مشاوری را برای بررسی امور مالی خود استخدام کنند.
  • سازمان‌هایی که یک بخش جدید اضافه می‌کنند نیز می‌توانند برای برنامه‌ریزی، راه‌اندازی و استخدام کارمندان آن بخش از مشاوران کسب و کار کمک بگیرند.

به‌ویژه در دوره‌های چالش‌برانگیز مانند بحران همه‌گیری COVID-19، بیشتر سازمان‌ها برای ادامه کسب و کار نیازمند نگاه نوی مشاوران هستند.

بر اساس گزارش Yelp درباره تأثیر همه‌گیری کرونا بر اقتصادهای محلی در سال 2020، تعطیلی مشاغل در سطح جهانی همچنان در حال افزایش است.

بخش‌هایی که بیشترین آسیب را می‌بینند عبارت‌اند از:

  • رستوران‌ها
  • سوپرمارکت‌ها و خرده‌فروشی‌ها
  • سالن‌های زیبایی و ماساژدرمانی
  • کافه‌ها و قهوه‌خانه‌های سنتی
  • باشگاه‌های ورزشی و تناسب‌اندام
چه مشاغلی نیاز به مشاوره کسب و کار دارند؟

 بنابراین، اگر کسب و کار شما در یکی از این بخش‌ها فعالیت می‌کند، استفاده از خدمات مشاوره کسب و کار می‌تواند در شرایط دشواری مانند این روزها بسیار مفید باشد.

ارائه خدمات تخصصی مشاوره کسب و کار

آکادمی بازار با بهره‌گیری از دانش به‌روز مدیریت و تجربه ارائه مشاوره توسعه کسب و کار به 200 برند و 25 صنعت بزرگ کشور، آماده ارائه خدمات تخصصی در حوزه مشاوره، رشد و احیای کسب و کار است.

این مجموعه با برگزاری صدها سمینار و دوره‌های متعدد در حوزه بازاریابی فروش، کسب و کار، توسعه فردی و توانمندسازی کارکنان موجب بهبود شرایط کسب و کار در صنایع گوناگون شده است.

برای ما در آکادمی بازار مهم است از تجربه‌های شما مطلع شویم، آیا تا به حال از مشاور کسب و کار استفاه کرده اید؟

  • بهترین مرحله‌ای که مشاور کسب و کار وارد موضوعات شما شده است کدام است؟
  • آیا به‌ راحتی به مشاوران کسب و کار دسترسی پیدا کردید؟
  • در شهر محل زندگی شما مشاور کسب و کار حرفه‌ای مشغول به کار است؟
  • آیا یک مشاور کسب و کار آنلاین می‌تواند مفید باشد؟
5/5 - (17 امتیاز)

سوالات متداول

تمامی افرادی که صاحب یک کسب و کار هستند یا در فکر راه‌اندازی یک کسب و کار جدید هستند، می‌توانند از خدمات مشاوره کسب و کار استفاده کنند. مشاوره کسب و کار به مدیران، کارآفرینان، استارت‌آپ‌ها و افراد دارای ایده برای شروع کسب و کار کمک می‌کند تا دستیابی به دانش تخصصی و برنامه‌های استراتژیک کسب و کار خود را رشد بدهند.
مدیران و صاحبان کسب و کار در حوزه‌های گوناگون شغلی می‌توانند از مشاوره کسب و کار در زمینه تخصصی خود بهره‌مند شوند. در این جلسات به دید وسیع‌تری در حوزه کاری خود می‌رسید و موانع را بررسی می‌کنید. توجه داشته باشید برای افزایش بازده این جلسات بهتر است، آشنایی نسبی از هدف خود داشته باشید که در نهایت این جلسه­ ها کارایی بیشتری برای شما داشته باشند.
استفاده از خدمات مشاوره کسب و کار موجب صرفه‌جویی در زمان و هزینه شما می‌شود. انجام تحقیقات بازار و مطالعه پارامترهای مؤثر بر تصمیمات کاری، فرایندی بسیار زمان بر است. یک مشاور کسب و کار با تخصص و تجربه بالا، در زمان کوتاهی این مطالعات را انجام می‌دهد و شما را در جریان نتایج آن قرار می‌دهد.
مشاوره کسب و کار به‌ صورت جلسات ساعتی یا پروژه‌ای انجام می‌شود. تعرفه مشاوره کسب و کار بر اساس برآوردها و نیازهای کسب و کار شما تعیین می‌شود.
تعرفه مشاوره با متخصصان حوزه کسب و کار شاید در نگاه اول کمی گران به نظر برسد، اما اگر فرد مناسبی برای مشاوره انتخاب کنید و به تمام راهنمایی‌ها او عمل کنید، مطمئناً ارزشش را دارد.
زمانی که تخصص کافی در حوزه‌های مدیریتی ندارید، نیاز به نگاه جدیدی دارد، به فکر بازسازی کسب و کار یا تغییر رویه‌های سازمان هستید.
•نیازهای خود را بشناسید و بدانید چرا به دنبال مشاور هستید. •محدوده بودجه‌ای که صرف مشاور می‌کنید را تعیین کنید. •بررسی کنید شرکت‌های مشابه شما از خدمات مشاوره‌ای کدام مجموعه استفاده می‌کنند. •مشاوران به نام در حوزه شغلی تخصصی خود را بشناسید. •در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی جستجو کنید. •نظرات مراجعان و مشتریان پیشین هر مشاور را بخوانید. •با آنها به‌ صورت ایمیلی یا تلفنی تماس بگیرید و سؤالات خود را بپرسید.
در قرارداد مشاوره کسب و کار باید جزئیات وظایف و تعهدات مشاور به مشتری ذکر شود. همچنین در قرارداد می‌توانید بیان کنید که چه درصدی از کار پروژه در محل شرکت و چه درصدی به‌صورت دورکاری انجام شود.
•تصمیم بگیرید که در چه حوزه‌ای از کسب و کار می‌خواهید مشاوره بدهید. •مدرک کارشناسی در رشته‌های مدیریتی کسب کنید. •در دوره‌های آنلاین یا آفلاین مشاوره مدیریت شرکت کنید و گواهینامه‌های معتبر کسب کنید. •در حوزه‌های شغلی تجربه کسب کنید. •فن بیان و ارائه خود را تقویت کنید. •در شبکه‌های اجتماعی تخصصی در حوزه کسب و کار عضو شوید و در مجامع آنها شرکت کنید. •شبکه‌سازی کنید.

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی