بهترین کتاب‌ های بازاریابی و فروش | دست‌چین آکادمی بازار

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۲۶ مرداد, ۱۴۰۱
آخرین بروزرسانی: ۱۱ مرداد, ۱۴۰۲
بهترین کتاب‌ های بازاریابی و فروش

اتوپیا یا همان آرمان‌ شهر ما کتاب‌خوان‌ها گودریدز (Goodreads) است. این سایت و نرم‌افزار فعال در حوزه کتاب جایی است شبیه وب‌سایت IMDB که برای فیلم‌ها ساخته شده و امتیاز و ستاره‌های آن برای فیلم‌ها باعث انتخاب آنها می‌شود.

در گودریدز شما کتاب‌هایی را که می‌خوانید ثبت می‌کنید، به آنها ستاره می‌دهید، نظراتتان را می‌نویسید و با یک عده کتاب‌خوان شبیه خودتان معاشرت می‌کنید.

اما چه شد که یاد گودریدز افتادم؟ جایی خواندم:”ورود به بازار کار چالش‌های خاص خود را دارد. برای شروع، شما از پایین پله نردبان شروع می‌کنید. حتی اگر یک سرمایه‌گذاری تجاری را به‌ تنهایی راه‌اندازی کنید، باز هم باید پله‌ها را تک‌تک ایجاد کنید.

در این زمینه، تجربیات و بینش افرادی که قبلاً در همین امواج حرکت کرده‌اند، می‌تواند کمک بزرگی به شما کند. ممکن است فکر کنید که زمان کافی برای مدیریت دروس ندارید، چه رسد به خواندن کتاب‌های اضافی.”

ویویان بل (Vivienne Bell) یک نویسنده خلاق و پر شوق لغت‌شناسی که یکی از ویراستاران ایسی پرو (EssayPro) است دلیل روشنی را برای استفاده از کتاب‌ها را در بازار کار آورده است. درست است که خواندن کتاب بسیار مهم است اما چه کتابی؟ چون قرار نیست شما کلی وقت صرف کتاب‌ها کنید بعد بفهمید کتاب خوبی نیست.

اینجا در این مقاله از آکادمی بازار لیستی از ده کتاب مهم بازاریابی را برایتان می‌آوریم اما قرار نیست ما به شما ماهی بدهیم. اینکه ده کتاب آخر را به شما معرفی کنیم نمی‌تواند نیاز همیشگی شما به مطالعه را بر طرف کند.

پخش ویدیو
کتاب نقشه فروش
کتاب نقشه فروش

فهرست مطالب

حال آن فوت کوزه‌گری و روش ماهیگیری چیست؟

برای آنکه بتوانید از بین هزاران دسته‌بندی کتاب‌های خوب به انتخاب مناسب برسید می‌توانید با جستجوی نام کتاب مورد نظر به همراه کلمه Goodreads در گوگل وضعیت نظرات و ریویوهای خواننده‌ها را مطالعه کنید و در مورد آنها تصمیم بگیرید. با این روش شما می‌توانید قبل از خرید و مطالعه هر کتابی نسبت به ارزش آن اطمینان حاصل کنید.

بسیاری از شرکت‌ها هر از چند مدت برای کارکنان خود کلاس‌ها و دوره‌هایی را برگزار می‌کنند تا اطلاعات به‌ روز شده دنیای رو به پیشرفت را به کارمندان خود منتقل کنند تا آنها بتوانند با استفاده از این اطلاعات شرکت را در سوددهی یاری کنند. اما مطالعه فردی و ساختن تک تک پله ها کاری است که به قول خانم بل کار شماست.

خوراک آماده برای ذهن شما؛ ده کتاب مهم بازاریابی و فروش

خوراک آماده برای ذهن شما؛ ده کتاب مهم بازاریابی و فروش

برای آنکه یک فروشنده و یا بازاریاب بتواند همیشه خود را آماده و رو به پیشرفت نگه دارد گریزی از مطالعه منظم از منابع خوب نیست. اگر چه لیست ده کتاب بسیار کوتاه است اما این لیست می‌تواند آغاز راه باشد.

فراموش نکنید نه اینکه هیچ‌گاه برای یادگرفتن دیر نیست بلکه هر روز و همیشه وقت، وقت یادگیری است.

10.  Buy.logy – حقایق و دروغ‌هایی درباره آنکه ما چرا خرید می‌کنیم

Buy.logy – حقایق و دروغ‌هایی درباره آنکه ما چرا خرید می‌کنیم

شما در مورد مسائل مطرح در کسب و کارهای امروز چه می‌دانید؟ چه چیزی بر روی فروش شما تأثیر می‌گذارد؟ یک تبلیغ چشم‌نواز؟ یک شعار به‌ درد بخور و دهان‌ پر کن؟ حقیقتاً چه اتفاقی در ضمیر ناخودآگاه ما می‌افتد که به خریدها ترغیب می‌شویم.

این کتاب که یکی از بهترین کتاب های بازاریابی و فروش است به شما کمک خواهد کرد تا جواب سؤالات خود را پیدا کنید.

مارتین لیندستروم (Martin Lindstrom) نویسنده کتاب، یافته‌های شگفت‌انگیزی را از مطالعه خود در بازاریابی عصبی ارائه می‌کند. آزمایشی پیشرفته که در مغز 2000 داوطلب از سراسر جهان در هنگام مواجهه با تبلیغات مختلف، لوگوها، تبلیغات، برندها و محصولات بررسی شد.

نتایج شگفت‌انگیز او بسیاری از چیزهایی را که ما مدت‌ها به آن باور داشتیم، به هم می‌ریزد. آنچه که علاقه ما را برمی‌انگیزد و ما را به خرید سوق می‌دهد بسیار بستگی بر روندهای مغز ما دارد.

9- Epic Content Marketing – بازاریابی با محتوای حماسی

بازاریابی با محتوای حماسی

جو پولیزی(Joe Pullizzi) بنیان‌گذار مؤسسه بازاریابی محتوا (CMI) است. این کتاب یکی از منابع آموزشی پیشرو او در زمینه بازاریابی محتوا است و برای برندهای سازمانی و  کسب‌ و کارهای رو به‌ رشد نوشته شده است.

این کتاب شما را به طور سیستماتیک به داستان‌هایی هدایت می‌کند که مشتریان را همراه با سرگرمی و روایت راهنمایی می‌کند تا بدون اینکه واقعاً به آن‌ها بگویید که چه‌کار کنند، به آنچه می‌خواهید عمل کنند.

کتاب بازاریابی و فروش جو پولیزی شما را قادر می‌سازد تا کسب و کار خود را به‌ عنوان یک متخصص مورد اعتماد در صنعت خود قرار دهید و این همان چیزی است که مشتریان با شما به اشتراک می‌گذارند و درباره آن صحبت می‌کنند.

8- Social Media ROI – رسانه‌های اجتماعی آر او آی

رسانه‌های اجتماعی آر او آی

اولیویه بلانچارد(Olivier Blanchard)، کارشناس برتر برندینگ و بازاریابی، نویسنده کتاب رسانه‌های اجتماعی ROI است. او در این کتاب تلاش می‌کند تا بزرگ‌ترین سؤالی را که در ذهن بسیاری از مدیران کسب‌ و کار قرار دارد، پاسخ دهد:

بازگشت سرمایه‌گذاری رسانه‌های اجتماعی دقیقاً چیست و مهم‌تر از آن، چرا کسب‌ و کار من باید از شبکه‌های اجتماعی استفاده کند؟ و در نهایت چگونه سرمایه‌گذاری را توجیه کنیم؟

با خواندن این کتاب، با بهترین روش‌ها برای استراتژی، برنامه‌ریزی، اجرا، اندازه‌گیری، تجزیه‌ و تحلیل و بهینه‌سازی در رسانه‌های اجتماعی آشنا خواهید شد. همچنین یاد خواهید گرفت که چگونه تأثیرات تجاری مالی و غیر مالی مورد نظر خود را تعریف کنید و چگونه به آنها دست‌ یابید.

7- The Anatomy of Buzz – آناتومی وز، وز

آناتومی وز، وز

این کتاب امانوئل روزن (Emanuel Rosen) برگرفته از مصاحبه با بیش از 150 مدیر اجرایی، رهبران بازاریابی و محققینی است که با موفقیت برای برندهای بزرگ سر و صدا ایجاد کرده‌اند، نکاتی را برای جلب‌ توجه اولین کاربران بانفوذ و محرک‌ها و تکان‌دهنده‌های «دهان بزرگ» توضیح می‌دهد.

او همچنین تکنیک‌های اثبات‌شده برای تحریک فروش مشتری به مشتری را مورد بحث قرار می‌دهد، از جمله اینکه چگونه شرکت‌ها می‌توانند با استفاده از مراکز و شبکه‌های مشتری در اینترنت و جاهای دیگر، این خبر را به مناطق جدید گسترش دهند.

6- Made to Stick – ساخته شده برای چسبیدن

ساخته شده برای چسبیدن

در این کتاب که یکی دیگر از بهترین کتاب‌ های بازاریابی و فروش است، چیپ و دن هیث (Chip and Dan Heath) به این موضوع می‌پردازند که چرا برخی از ایده‌ها رشد می‌کنند در حالی‌ که برخی دیگر می‌میرند، و چگونه می‌توان شانس ایده‌های ارزشمند را می‌توان بهبود بخشید.

آنها راه‌هایی را برای مطرح ماندن ایده‌های خوب مانند استفاده از «اصل مقیاس انسانی»، استفاده از «نظریه Velcro حافظه» و ایجاد «شکاف‌های کنجکاوی» توضیح می‌دهند.

5- Conversion Optimization – بهینه‌سازی گفتگو

بهینه‌سازی گفتگو

 نویسنده‌های این کتاب خالد صالح و آیت شکیری (Khalid Saleh & Ayat Shukairy) آن را بر اساس تجربه گسترده نویسندگان در کمک به کسب و کارها برای جذب مشتریان آنلاین نوشته اند.

این کتاب به همه جنبه‌ های فرایند فروش، از جذب بازدیدکنندگان تا نهایی کردن فروش می‌پردازد. چندین تکنیک برای ترکیب رویکردهای فروش موفق با نیازهای خاص افرادی که می‌خواهید جذب کنید، یاد خواهید گرفت.

4- Selling the Invisible – فروش نامرئی‌ها

فروش نامرئی‌ها

هری بکویث(Harry Beckwith) با بیست و پنج سال تجربه و با هزاران مورد برخورد با متخصصین بازاریابی و فروش، در این کتاب حکمت خود را با مثال‌های فراموش‌ نشدنی و اغلب شگفت‌انگیز، از فدرال اکسپرس، سیتی کورپ و آژانس مسافرتی یونانی درحال‌ رشد گرفته تا یک پرستار بچه مبتکر ارائه می‌کند.

با شگفتی با این کتاب خواهید آموخت چطور توانایی‌های نامرئی‌تان را به مشتریانی که از استخدام شما می‌ترسیده‌اند نشان دهید.

3- Permission Marketing – بازاریابی مجوز

بازاریابی مجوز

اگر به‌اندازه کافی در این کسب و کار بوده‌اید، از قبل می‌دانید که ست گودین (Seth Godin) از تأثیرگذارترین و باهوش‌ترین در زمینه بازاریابی آنلاین است.

گودین به‌ جای اینکه مشتریان بالقوه را با تبلیغات تلویزیونی و قطع کردن برنامه‌های مورد علاقه آنها آزار دهد، به مصرف‌کنندگان انگیزه‌هایی برای پذیرش داوطلبانه تبلیغات ارائه می‌دهد.

با دسترسی به افرادی که علاقه‌مند به یادگیری بیشتر در مورد یک محصول هستند، بازاریابی مجوز شرکت‌ها را قادر می‌سازد تا روابط بلند مدت با مشتریان ایجاد کنند و شانس فروش را تا حد زیادی بهبود بخشند.

2- The Psychology Influence of Persuasion – روان‌شناسی تأثیر متقاعدسازی

روان‌شناسی تأثیر متقاعدسازی

این یک کتاب کلاسیک است که روان‌شناسی اینکه چرا مردم «بله» می‌گویند و نحوه اعمال این درک را توضیح می‌دهد. دکتر رابرت سیالدینی (Robert B. Cialdini) یکی از متخصصین پیشرو در حوزه نفوذ و متقاعدسازی است که به‌ سرعت در حال گسترش است.

سی و پنج سال تحقیق دقیق و مبتنی بر شواهد او، همراه با یک برنامه سه‌ ساله مطالعه در مورد آنچه که افراد را به سمت تغییر رفتار سوق می‌دهد. منجر به نوشتن این کتاب که یکی از بهترین کتاب‌های بازاریابی و فروش است، شده است.

در میان برگه‌های این کتاب شما شش اصل جهانی، نحوه استفاده از آنها برای تبدیل‌شدن به یک متقاعدکننده ماهر و نحوه دفاع از خود در برابر دیگران را یاد خواهید گرفت.

1- Positioning – موقعیت‌یابی

موقعیت‌یابی

موقعیت‌یابی توسط آل ریس و جک تروت(Al Ries & Jack Trout) یکی دیگر از کتاب‌های کلاسیک در بازاریابی است و اولین کتابی است که به مشکلات برقراری ارتباط با یک جامعه شکاک و رسانه‌ای می‌پردازد.

این کتاب یک رویکرد انقلابی برای ایجاد “موقعیت” در ذهن یک مشتری بالقوه را توصیف می‌کند که منعکس‌کننده نقاط قوت و ضعف خود شرکت و همچنین رقبای آن است.

می دانیم که شروع این کار می تواند بسیار برای شما مبهم و دلهره آور باشد، اما نگران نباشید ما با آکادمی کسب و کار در کنار شما هستیم تا با آموزش بازاریابی و فروش اطمینان قلب شما را برای یک شروع عالی فراهم کنیم.

  • مطابق با اهداف تجاری و بودجه مشترک پیش بروید.

باید اهداف بازاریابی و فروش شما در یک‌ جهت حرکت کند. آمار نشان می‌دهد تنها سی درصد مدیران معتقد هستند اهداف آنها در یک سمت در حال حرکت است.

  • با مشتری ایدئال خود همسو شوید.

وقتی تیم بازاریابی و فروش شما از نظر اهداف و بودجه با هم هماهنگ شدند، اینک نوبت این مسئله شده است که بر سر مشتریان ایدئال خود به تفاهم برسید.

  • آنچه شما را از دیگران متمایز می‌کند را انتخاب کنید.

استراتژی شما همان چیزی است که معرفی‌کننده شما در بازار و در بین مشتریان و رقبای شماست. چیزی انتخاب کنید که شما را متمایز از دیگران نشان دهد.

  • تجسم نقشه ورود و خروج مشتری

 باید دقیقاً بدانید از زمانی که مشتری شما وارد شرکت شما می‌شود و یا قرار است شما را ببیند و یا تبلیغات شما را ببیند تا لحظه فروش و سپس خداحافظی شما قرار است چه اتفاقاتی بیفتد. خود را برای برخورد با مشتریان مختلف آماده کنید.

  • داشته‌های خود را به‌ روز کنید.

شما باید دائم در حال به‌ روزرسانی محتوای خود باشید. این بسیار مهم است که بدانید در هر بازه زمانی موقعیت شما و شرکت شما در دنیای بازاریابی و فروش چگونه است. از آموزش رایگان بازاریابی و فروش تا استخدام افرادی حرفه‌ای در این زمینه تمام تلاش خود را بکنید تا از بازار رقبا عقب نیفتید.

دکتر احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
پادکست فکرانه - کتاب

در آکادمی آموزش کسب و کار آکادمی بازار همه ما به دنبال بهترین‌ها هستیم.

  • به ما بگویید آخرین کتاب خوبی که خوانده‌اید چه بوده است؟
  • کدام نویسنده موردعلاقه شماست؟
  • نویسنده‌های ایرانی مؤثر در حوزه بازاریابی می‌شناسید؟

این جواب‌ها می‌تواند به همه خوانندگان کمک کند تا در راه رشد با سرعت تر حرکت کنند.   

5/5 - (22 امتیاز)

سوالات متداول

بهتر است با کتاب‌هایی آغاز کنید که انتشارات تخصصی بازاریابی و مدیریت آنها را ترجمه کرده‌اند و با کیفیت ارائه می‌دهند. تنها اصل مهم این است کتاب‌هایی را بخوانید که اساتید خوب تایید می‌کنند و انتشارات معتبر منتشر می‌کنند.
بله. نه اینکه فایده دارد بلکه الزامی است. یک فروشنده و بازاریاب حرفه‌ای کسی است که از همه علوم مخصوصاً روان‌شناسی و زبان بدن به‌ خوبی اطلاعات داشته باشد.
در این مسیر حضور مشاوران زبده بهترین راه حل است. چه طرح بازاریابی و توسعه خوبی داشته باشید چه هنوز آن را تهیه نکرده باشید در هر دو حالت می توانید با کمک مشاوران زبده کسب و کار مشکلتان را رفع کنید.
درسنامه بازاریابی

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی