بهترین منابع آموزش رایگان بازاریابی

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۱۳ مرداد, ۱۴۰۱
آخرین بروزرسانی: ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۲
آموزش رایگان بازاریابی

همین بیست، سی‌سال پیش خوب یادم هست برای آنکه کسی بخواهد فنی را یاد بگیرد، بنایی و گچ‌کاری و موتورسازی و کفاشی و… می‌بایست راه می‌افتاد و شهر را در به‌ در دنبال استادکار آن حرفه می‌گشت.

بعد باید گردن کج می‌کرد و حتی شاید پولی هم از جیب می‌داد تا چند وقتی شاگردی و پادویی آن استاد را بکند تا شاید کمی فوت‌ و فن آن را یاد بگیرد و بعد از چند سال شاگردی بالاخره می‌شد استاد و صاحب فن و حرفه. اما حالا همه چیز عوض شده است. از طرف دیگر شغل‌ها و استادکارها هم شکل عوض کرده‌اند.

مثلاً وقتی کسب و کاری به‌ منظور فروش یا ارائه خدمات راه‌اندازی می‌کنید، باید روشی درست و اصولی برای ارائه این محصولات و خدمات به مشتری داشته باشید. این برنامه همان بازاریابی است که به کمک اصول و تکنیک‌های آن مشتریان را به سمت محصولات و خدمات جذب کرده و به کسب درآمد می‌پردازیم.

اما به نظر شما چگونه می‌توان این تکنیک‌ها و اصول را یاد گرفت و باتوجه‌ به نوع کسب‌ و کار از آن‌ها استفاده کرد؟ اگر شما هم با این سؤال روبرو هستید، حتماً نکات و موارد ذکر شده زیر را مطالعه کنید تا با روش‌های بسیار عالی و تأثیرگذار برای آموزش رایگان بازاریابی آشنا شوید.

پخش ویدیو
کتاب نقشه فروش
کتاب نقشه فروش

فهرست مطالب

رایگان بازاریابی را یاد بگیرید

برای هر شرکتی مهم است که مشتریان و مخاطبان خود را جذب کند. بازاریابی تعیین می‌کند که شما در این کسب و کار موفق خواهید بود یا خیر. در نتیجه می‌توان نتیجه گرفت که رمز موفقیت در هر کسب و کاری بازاریابی صحیح است و یادگیری بازاریابی مسیر موفقیت را برای شما هموار خواهد کرد.

روش‌های مختلفی مانند شرکت در کلاس‌های خصوصی، کارگاه‌های حضوری و … برای یادگیری بازاریابی وجود دارد.

اما اگر در آغاز راه باشید هزینه‌ کردن برای دوره‌های آموزش برای شما بسیار گران تمام می‌شود و بهتر است با آموزش رایگان بازاریابی شروع کنید. آن قدیم‌ها یک راه‌هایی وجود داشت تا هم استادها به خیری برسند هم شاگردها بهره‌ای ببرند. آن‌ وقت‌ها شاگردها به‌ عنوان پادو و به‌ صورت رایگان بدون دستمزد برای استاد کار می‌کردند.

مثلاً در ازای یادگرفتن اصول تراشکاری یک پسر دوازده‌ساله سه ماه از روزهای گرم تابستانش را به استادش می‌داد و او در عوضش آن فوت‌ و فن‌های کوزه‌گری تراشکاری را که هیچ‌کس نمی‌دانست به او یاد می‌داد.

این روزها هم حتماً شما به دنبال جایی هستید که در ازای زمانتان بتواند شما یک بازاریاب موفق کند. شاید دلتان بخواهد این روش‌ها را روش‌های رایگان بنامید اما در حقیقت حتی اگر پولی برای آنها ندهید زمانی که برای آن صرف می‌کنید جزو سرمایه‌های شماست.

فراموش نکنید اگر چه به‌ قول‌ معروف به‌قدر پولتان آش می‌خورید اما اگر از روش‌های زیر خوب استفاده کنید و با تمرکز و دقت برایش زمان بگذارید بدانید که این آش را بدون پول هم می‌توانید بخورید و کسب و کار را در حد مبتدی و برای شروع کار از روش‌های رایگان آموزش بازاریابی می‌توانید بیاموزید.

در ادامه روش‌های مؤثر در آموزش رایگان بازاریابی ارائه شده است.

1.       کتاب خواندن

مطالعه راز پیشرفت است و برای یادگرفتن بازاریابی هیچ راهی به‌ اندازه مطالعه و بررسی کتاب‌های برجسته در زمینه بازاریابی مؤثر نخواهد بود. در زمینه بازاریابی کتاب‌های بسیار زیادی وجود دارد که نام‌ بردن از تمامی این کتاب‌ها در یک محتوا امکان‌پذیر نیست.

در ادامه چند نمونه از کتاب‌های برجسته و معتبر بازاریابی معرفی شده که می‌توانید مطالعه کنید. (نسخه Pdf این کتاب‌ها در سایت‌های مختلف وجود دارد که شما می‌توانید به‌ صورت رایگان آن‌ها را دانلود کنید).

– کتاب مدیریت بازاریابی نوشته فیلیپ کاتلر (Philip Kotler) ترجمه بهمن فروزنده

کتاب مدیریت بازاریابی نوشته فیلیپ کاتلر

این کتاب توسط فیلیپ کاتلر پدر علم بازاریابی در سال 2010 نوشته شده است. در این کتاب اصول بازاریابی و روش‌های خلق ارزش برای مخاطبان توضیح داده شده است. برای شروع مطالعه و یادگیری بازاریابی اولین منبع معتبری که باید مطالعه شود، کتاب مدیریت بازاریابی است.

– کتاب نسل چهارم بازاریابی نوشته فیلیپ کاتلر (Philip Kotler)

کتاب نسل چهارم بازاریابی نوشته فیلیپ کاتلر

کاتلر این کتاب را در سال 2017 منتشر کرد و آن را باتوجه‌ به تغییرات دنیای بازاریابی و برای اصلاح دید سنتی بازاریابی نوشته است. این کتاب شما را بیشتر با فضای بازاریابی در دنیای دیجیتال آشنا می‌کند و به شما آموزش می‌دهد که چگونه مشتریان بیشتری را جذب کنید. پیشنهاد می‌شود این کتاب بعد از کتاب مدیریت بازاریابی مطالعه شود.

– کتاب برنامه‌ریزی بازاریابی نوشته علی‌اکبر اسلام

کتاب برنامه‌ریزی بازاریابی نوشته علی‌اکبر اسلام

این کتاب که توسط علی‌اکبر اسلام تألیف شده، به شما در زمینه برنامه‌ریزی بازاریابی کمک می‌کند و آموزش‌های مختلفی در نحوه طراحی و اجرای صحیح برنامه‌های بازاریابی ارائه می‌دهد.

علاوه بر کتاب‌های معرفی شده در بالا برخی کتاب‌های محبوب در خصوص بازاریابی وجود دارد که کتاب بازاریابی استراتژیک (نوشته کارل جان آلسیم Karel Jan Alsem)، کتاب استراتژی‌ بازاریابی (نوشته اورویل سی واکر)، کتاب جنگ بازاریابی (نوشته آل ریس Al_Ries و جک تروت)، کتاب خبر ربایی پدیده‌ای نوظهور در بازاریابی (نوشته محمود محمدیان و محمد مرشدی)، کتاب استراتژی اقیانوس آبی یا همان Blue Ocean (نوشته چان کیم و رنه مابورنیا)، کتاب گاو بنفش Purple cow (نوشته seth godin)، کتاب بازاریابی محتوایی (نوشته جوپولیستی Joe Pulizzi)، کتاب بازاریابی چریکی (نوشته جی کن راد لوینسون) از جمله مهم‌ترین آن‌ها هستند.

2.      دیدن فیلم‌های آموزشی

آموزش از طریق دیدن یکی از روش‌های مؤثر یادگیری است. در زمینه آموزشی بازاریابی دوره‌ها و فیلم‌های آموزشی بسیار زیادی وجود دارد که شما به‌ راحتی و به‌ صورت رایگان می‌توانید با چند کلیک به آن‌ها دسترسی پیدا کنید.

در ادامه چند سایت که فیلم‌های آموزشی رایگان درباره انواع بازاریابی در آن‌ها موجود است، معرفی شده‌اند. (دوره بازاریابی و فروش)

– سایت آپارات

سایت آپارات که برترین سایت ایرانی است، وبگاهی است که فیلم‌های آموزشی بسیار زیادی همه‌ روزه در آن آپلود می‌شود و شما به‌ راحتی می‌توانید آن‌ها را مشاهده کنید.

کافی است در مرورگر خود www.aparat.com را جست‌وجو کنید و در قسمت بالا سمت چپ ثبت‌نام خود را در سایت انجام دهید، اکنون می‌توانید ساعت‌ها فیلم آموزش رایگان را مشاهده کنید.

سایت آپارات

YouTube

یوتیوب دومین صفحه پرطرف‌دار وب در دنیاست که مختص اشتراک‌گذاری ویدئو است. آموزش‌های بسیار زیادی در این وبگاه بارگذاری می‌شود که آموزش بازاریابی نیز از این غائله مستثنی نیست. کافی است در قسمت جست‌وجوی وبگاه آموزش بازاریابی را جستجو کنید تا صدها ویدئو برای شما نشان داده شود.

متأسفانه این سرویس محبوب در کشور ما محدود است و برای دسترسی به آن حتماً باید از فیلترشکن استفاده شود. کافی است فیلترشکن خود را روشن کنید و آدرس www.YouTube.com را جست‌وجو کنید.

– سایت نماشا

یکی دیگر از سایت‌های معتبر ایرانی در زمینه به‌ اشتراک‌گذاری ویدئو سایت نماشا است. این سایت ایرانی صدها فیلم آموزش بازاریابی را به‌ صورت رایگان در دسترس شما عزیزان قرار می‌دهد.

برای تماشای فیلم‌های آموزش بازاریابی www.namasha.com را در مرورگر خود جست‌وجو کنید و در قسمت جست‌وجوی اختصاصی سایت نماشا عبارت آموزش بازاریابی را جست‌وجو کنید.

سایت نماشا

3.      مطالعه مقالات علمی معتبر

سالانه هزاران مقاله علمی در خصوص بازاریابی در جهان و ایران توسط افراد مختلف نوشته می‌شود. این مقالات یک راهنمای معتبر در زمینه یادگیری تکنیک‌های بازاریابی هستند. از جمله مهم‌ترین سایت‌های دانلود مقالات علمی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

– گوگل‌اسکولار

گوگل‌اسکولار را می‌توان بهترین موتور جست‌وجوی رایگان در متون و منابع علمی دانست. در این موتور جست‌وجو به‌ راحتی می‌توانید به دنبال مقالات علمی، مقالات ژورنال، همایش‌ها، دانلود کتاب، پایان‌نامه‌ها و … بگردید.

برای استفاده از این سایت کافی است بر روی لینک https://scholar.google.com  کلیک کنید و در قسمت جست‌وجو عبارت آموزش بازاریابی را جستجو کنید، اکنون نتایج جست‌وجو برای شما نشان داده می‌شود.

تنها بخشی از مقالات گوگل اسکالر رایگان هستند و برای دسترسی به سایر مقالات نیاز به یک پایگاه ناشر دارید. برای دانلود مقالات غیر رایگان گوگل اسکار می‌توانید از سایت www.iranpaper.ir استفاده کنید، این سایت امکان دانلود مقالات از تمامی پایگاه‌های علمی را برای شما فراهم کرده است.

گوگل‌ اسکولار

– سایت ایران پیپر

یکی از سایت‌های ایرانی معتبر در زمینه دانلود مقاله علمی، کتاب، پایان‌نامه و … سایت ایران پیپر www.iranpaper.ir است. در این سایت می‌توانید به‌صورت رایگان انواع مقالات علمی و پایان‌نامه را دانلود کنید.

سایت ایران پیپر

– سایت فری پیپر

سایت فری پیپر یکی دیگر از سایت‌های دانلود مقالات علمی، پایان‌نامه و … است. برای دسترسی به مقالات علمی کافی است تا وارد سایت فری پیپر www.freepaper.me شوید و در قسمت جست‌وجو عبارت مورد نظر خود را جست‌وجو کنید.

سایت‌های دیگری مانند سیویلیکا، ایران سید، اسکوپوس، ساینس دایرکت، الزویر، ساینس هاب نیز از جمله مهم‌ترین سایت‌های دانلود مقاله‌های علمی هستند. 

استاد احمد محمدی
بازاریابی وظیفه همه افراد سازمان است نه فقط بخش بازاریابی.
استاد احمد محمدی

4.      مطالعه مقالات نوشته شده در گوگل

امروزه جست‌وجو در گوگل به یک عادت تبدیل شده است و بیشتر سؤالاتی که ذهن افراد را به خود درگیر می‌کند از گوگل پرسیده می‌شود. گوگل برای هر سؤالی که پرسیده می‌شود، میلیون‌ها جواب ارائه می‌دهد اما می‌توان گفت بهترین جواب‌های ارائه شده در گوگل در صفحه اول آن (مخصوصاً  سه سایت اول) جای می‌گیرند.

اگر به دنبال آموزش رایگان بازاریابی می‌گردید کافی است در گوگل عبارت آموزش بازاریابی را جستجو کنید و محتواهای معرفی شده در صفحه اول گوگل را مطالعه کنید.

مطالعه مقالات نوشته شده در گوگل

5.      کارگاه‌های آموزش بازاریابی رایگان

بسیاری از مدرسین بازاریابی اقدام به برگزاری کارگاه‌های آموزش رایگان بازاریابی می‌کنند که شما با شرکت حضوری و آنلاین در این کلاس‌ها با اصول و متدهای بازاریابی به طور کامل آشنا خواهید شد.

 اگر فرصت حضور به‌ صورت آنلاین در کلاس‌های آموزش بازاریابی برای شما به وجود نیامد، نگران نباشید معمولاً اساتید آموزش‌دهنده فیلم این کارگاه‌های آموزشی در وب‌سایت خود برای افراد به‌ جا مانده از کارگاه بارگذاری می‌کنند (کافی است در گوگل جستجو کنید کارگاه‌های آموزش رایگان بازاریابی، اکنون فیلم آموزشی این کارگاه‌ها در سایت‌های مختلف قابل‌ مشاهده است).

6.      شبکه‌های مجازی (اینستاگرام و تلگرام)

امروزه شبکه‌های مجازی جایگاه ویژه‌ای در زندگی افراد به خود اختصاص داده است و افراد به طور روزانه ساعتی از وقت خود را به گشتن در این شبکه‌های مجازی اختصاص می‌دهند.

بسیاری از افراد فعال در زمینه بازاریابی در این صفحات مجازی فعالیت ویژه‌ای دارند و در پیج‌های اختصاصی خود اقدام به آموزش تکنیک‌های بازاریابی می‌کنند.

این افراد به‌ صورت روزانه، هفتگی، ماهانه و … آموزش‌های خود را برای افراد دنبال‌کننده در صفحه شخصی‌شان به اشتراک می‌گذارند و هر سؤالی که داشته باشید می‌توانید در قسمت نظرات از مدرس مربوطه بپرسید.

تمامی مواردی که در خصوص اینستاگرام ذکر شد (به‌ جز قسمت نظرات) در خصوص کانال‌های تلگرامی نیز صادق است و شما با عضویت در یک کانال تلگرام می‌توانید به آموزش بازاریابی بپردازید.

دکتر احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
پادکست فکرانه - کتاب

بازاریابی رمز موفقیت شما در هر تجارتی است، به همین دلیل یادگیری آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.  آکادمی آموزش کسب و کار آکادمی بازار  با جمع‌آوری اساتید مجرب و تولید داده‌های رایگان برای طالبان علم در حال ایجاد بستری است که در آن بازار کسب و کار رونق هر روزه بگیرد.

برای ما از تجربه‌های خوب و بد آموزش‌های رایگان بگویید؟

آیا هیچ کتابی توانسته است راه کسب و کار را به شما نشان دهد؟

آیا با وجود این آموزش‌های رایگان بهره‌گیری از اساتید مجرب و حرفه‌ای ارزش خود را از دست می‌دهد؟

دوره های آکادمی بازار برای ارتقای کسب و کار شما

آکادمی توسعه کسب و کار آکادمی بازار با بهره گیری از دانش به روز و تجربیات منحصر به فرد استاد محمدی و با ارائه مشاوره تخصصی در حوزه کسب و کار، توانسته موجب شکوفایی و بالندگی دهها سازمان و کسب و کار گوناگون شود. همچنین بیش از هزاران نفر با بهره گیری از دوره های جامع بازاریابی و فروش، دوره مشتری مداری، دوره اصول و فنون مذاکره، دوره آموزشی حرفه ای بازاریابی و فروش تلفنی و مشاوره فروش، توانسته اند موانع موجود در مسیر شغلی خود را برطرف کنند و به سوی آینده شغلی روشن خود گام بردارند.

5/5 - (15 امتیاز)

سوالات متداول

بله با پیشرفت تکنولوژی و افزایش راه‌های دسترسی به اینترنت می‌توانید، تلفن همراه خود را به کلاس خصوصی آموزش بازاریابی تبدیل کنید. شما با جست‌وجو در گوگل می‌توانید مطالب مرتبط با بازاریابی را مطالعه کنید و اطلاعات رایگان در این‌ خصوص کسب کنید.
یکی از اصلی‌ترین وسایل یادگیری هر موضوعی، کتاب است. کتاب‌ها به یادگیری هر موضوعی به شما کمک خواهد کرد که آموزش بازاریابی نیز از این قائله مستثنی نیست. از جمله مهم‌ترین کتاب‌های آموزش بازاریابی می‌توان به کتاب مدیریت بازاریابی و کتاب نسل چهارم بازاریابی نوشته فیلیپ کاتلر اشاره کرد. با مطالعه این کتاب‌ها می‌توانید اصول اولیه بازاریابی را به‌ خوبی یاد بگیرید.
بله برخی شبکه‌های اجتماعی که مکانیزم آن‌ها اشتراک‌گذاری فیلم‌های آموزشی است از جمله ابزار مؤثر در آموزش رایگان بازاریابی هستند. از جمله مهم‌ترین وب‌سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی ایرانی و خارجی که به شما در یادگیری بازاریابی کمک می‌کنند، می‌توان به یوتیوب، اینستاگرام، آپارات و نماشا اشاره کرد.
اساتید برگزارکننده این کارگاه‌ها معمولاً از سطح علمی بالایی برخوردار هستند و مطالبی که توسط این اساتید ارائه می‌گردد به شما در یادگیری بازاریابی کمک ویژه‌ای خواهد کرد.
اگر مایل به یادگیری بازاریابی هستید به شما پیشنهاد می‌شود ابتدا از طریق جست‌وجو در سایت گوگل اطلاعات اولیه در خصوص بازاریابی به دست آورید. بعد از به‌دست‌آوردن اطلاعات اولیه در خصوص بازاریابی به شما پیشنهاد می‌شود به دنبال یادگیری با اتکا به کتب آموزش بازاریابی و مقالات عملی آموزش خود را دنبال کنید. اکنون اطلاعات قابل قبولی در خصوص بازاریابی کسب کرده‌اید و می‌توانید با شرکت در کارگاه‌های آموزشی و در نهایت با کارآموزی در یک شرکت مهارت و آموزش خود را کامل کنید.
امروزه بازاریابی نقش بسیار زیادی در میزان موفقیت و یا عدم موفقیت در بازار دارد. افرادی که با اصول بازاریابی و تکنیک‌های آن آشنا هستند در بازار موفق خواهند بود. اگر شما کسب و کار خود را نداشته باشید و فقط با اصول بازاریابی آشنا باشید باید بدانید که شرکت‌ها و صنایع مختلفی وجود دارد که افراد با تخصص بازاریابی را به خدمت می‌گیرند و شما می‌توانید به‌راحتی در این شرکت‌ها صاحب شغل و درآمد شوید.

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی