برگزاری دوره آموزشی اصول و فنون مذاکره فروش – بابل – شرکت پخش هجرت

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۲۸ تیر, ۱۳۹۹
آخرین بروزرسانی: ۱۰ دی, ۱۴۰۱

اصول و فنون مذاکره فروش یکی از مهارت‌هایی است که منجر به فروش بیشتر می‌شود. اگر تیم فروش بتواند خوب مذاکره کند، افزایش فروش را به همراه خواهد داشت.

پخش ویدیو
کتاب نقشه فروش
کتاب نقشه فروش

فهرست مطالب

مذاکره فروش

دوره اصول و فنون مذاکره فروش یکی از مهارت‌هایی است که به افزایش فروش کمک شایانی می‌کند. اگر صاحبان مشاغل و تیم فروش توانمندی خود را در این حوزه ارتقا بدهند، می‌توان به موفقیت کسب و کار امیدوار بود.

آکادمی بازار نیز که سابقه مشاوره و برگزاری دوره آموزشی برای ۱۱۰ برند برتر کشور را در رزومه کاری خود دارد، تاکنون دوره آموزشی اصول و فنون مذاکره دوره فروش را در استان‌های مختلف برگزار کرده است.

یکی از دوره‌های برگزار شده، مربوط به شرکت پخش هجرت بوده که شرکت کنندگان از بابل دراین دوره حضور به هم رساندند. پیشتر نیز دوره آموزشی اصول و فنون مذاکره فروش برای همین شرکت در شهر اصفهان نیز برگزار شده است.

اهداف دوره آموزشی اصول و فنون مذاکره

 در این دوره آموزشی اهداف مختلفی مورد توجه قرار گرفته که می‌توان به ارتقا و تقویت توانمندی های مدیران و کارکنان  بر روش های ارتباط موثر ، تکنیک های مذاکره اثر بخش و اصولی جهت افزایش موفقیت در مذاکرات و ارتباطات تجاری و شغلی اشاره کرد.

از دیگر اهداف دوره آموزشی نیز می‌توان به ایجاد رابطه اصولی و دراز مدت با طرف مقابل درمذاکره ، شناخت دامهای مذاکراتی و …. اشاره کرد.

ایجاد رابطه اصولی و درست می‌تواند در پیشبرد مذاکرات بسیار حائز اهمیت باشد. اگر مذاکره کننده، دام‌های مذاکره را نشناسد، نمی‌تواند به شکل موثری کار را پیش ببرد.

مذاکره کننده موفق

مذاکره کننده موفق نشانه هایی دارد که از طریق آن نشانه‌ها و مولفه‌ها می‌توانیم متوجه شویم فردی مذاکره ‌کننده موفقی هست یا خیر. در واقع مذاکره کنندگان موفق ویژگی ها و نشانه هایی دارند.

از نظر یک مذاکره کننده موفق، مذاکره فرآیندی مداوم و دائمی است. این فرایند هرگز پایان نمی پذیرد.

معمولاً مذاکره کنندگان موفق در کل زندگی خود در حال مذاکره و معامله هستند. همواره سعی می کنند بر سر موضوعات مختلف روش مذاکره خوبی را پیش بگیرند.

معمولا مذاکره کننده موفق، سبک مذاکره برد برد را انتخاب می‌کنند و سعی می‌کنند هم خودشان و هم طرف مقابل برنده باشد.

مذاکره کننده های موفق افرادی پذیرا هستند

مذاکره کننده های موفق افرادی پذیرا هستند. این گروه مذاکره کننده معمولا خود را با شرایط وفق می‌دهند و مواضع سرسختانه‌ ای در مذاکره اتخاذ نمی کنند. این گروه عموما افراد سخت گیر و پیچیده‌ای نیستند.

اما در مقابل، مذاکره کننده ضعیف فردی است که تنها یک ایده در ذهن دارد و در تمام طول مذاکره روی همان یک ایده پافشاری می‌کند. مذاکره‌کننده ضعیف ذهن خود را می‌بندد و به موضوعات جدید، ایده های جدید و شرایط جدید فکر نمی کند. چنین فردی معمولا روی همان ایده های قبلی و قدیمی خود پافشاری می‌کند.

مذاکره کننده موفق فردی انعطاف پذیر است. اهداف را به خوبی مشخص می‌کند. با توجه به تغییر فرآیند مذاکره هدف های جدیدی را تعیین می‌کند. اگر لازم باشد مواضع خود را تغییر می‌دهد. تغییر موضع در زمان‌های مناسب به او کمک می‌کند تا مذاکره خوبی را پیش ببرد.

مذاکره کننده موفق روحیه همکاری دارد

مذاکره کننده موفق روحیه همکاری خوبی در مذاکره دارد. چنین فردی که عموما ما او را مذاکره موفق می‌نامیم، حالت تهاجمی و تدافعی به خود نمی‌گیرد. میدان مذاکره را میدان جنگ نمی داند. به مجادله با طرف مقابل نمی‌پردازد. ممکن است در مذاکره، بحث رقابتی باشد، ولی با رویکردی خلاقانه کاررا پیش می‌برد.

چنین مذاکره کننده‌ای سعی دارد وضعیت را به سمت موفقیت و پیروزی در مذاکره پیش ببرد. به خشنودی هر دو طرف فکر می‌کند و مذاکره برد برد را سبک و روش خود قرار می‌دهد.

استاد احمد محمدی
قانون موفقیت در فروش، درخواست کردن از دیگران و نترسیدن از شنیدن پاسخ منفی.
استاد احمد محمدی

مذاکره کننده موفق فریب کار نیست. از حیله و نیرنگ استفاده نمی کند. سعی نمی کند دام پهن کرده و طرف مقابل را به دام بیندازد. به فکر نتیجه برد باخت نیست. حیله و نیرنگ در هر مذاکره‌ای می‌تواند شرایط را به شکل بدی تغییر دهد.

مذاکره کننده موفق با جدیت و تلاش شدید پیش می‌رود

مذاکره کننده موفق همه تلاش خود را برای رسیدن به بهترین نتیجه انجام می‌دهد. او می‌داند میدان مذاکره میدانی است که باید در آن هر دو طرف برنده باشند. چنین مذاکره کننده ای فقط به موفقیت خودش فکر نمی‌کند.

این روش باعث می‌شود همزمان که به نتایج و دستاوردهای خودش فکر می‌کند، طرف مقابل را نیز در نظر می‌گیرد. در این صورت به مذاکره برد برد فکر می‌کند. در این نوع مذاکره به دستاوردهای بهتر و سودآورترین می‌رسد.

مذاکره کننده موفق آینده‌نگر است به آینده دفعات بعدی مذاکره میدان‌های بعدی مذاکره و به همه چیز فکر می‌کند به نتایج کوتاه مدت زیاد توجهی نمی‌کند بلکه نتایج طولانی مدت و آینده نگران برای او بسیار اهمیت دارد.

مذاکره کننده موفق فردی ریاکار نیست

در تمام دوره های آموزش مذاکره بیان شده که مذاکره کننده موفق فردی ساده است ولی ساده لوحی نمی‌کند. به دروغ ، ریا و پنهانکاری متوسل نمی‌شود. موفق ترین مذاکره کنندگان کسانی هستند که مسیر صداقت و راستی را در مذاکره پیش می‌گیرند و از طریق همکاری کار را پیش می‌برند.

معمولا اهل حیله گری نیستند و صادق بودن و رو راست بودن را پیشه خود می‌کنند.

البته ساده بودن آنها به معنی ساده لوحی نیست. یکی از مهم ترین ویژگی‌های آنها این است که اهل دروغ نیستن و به دروغ نیز متوسل نمی‌شوند. چنین افرادی بزرگنمایی و کوچک نمایی نمی‌کنند.

اگر می‌خواهید مذاکره کننده موفق باشید باید چهار موضوع مهم را در نظر بگیرید که بسیار اهمیت دارد.

با شناخت کامل وارد میدان مذاکره شوید

موضوع اول آن است که همه اطلاعات لازم را جمع‌آوری کرده و سپس وارد میدان مذاکره شوید. معمولاً قدرت میدان مذاکره در دست کسی است که اطلاعات بیشتری در اختیار دارد.

در این صورت می‌توانید بهترین انتخاب‌ها، بهترین تصمیم‌ها و بهترین گزینه ها را انتخاب کنید. در میدان مذاکره داده‌ها و اطلاعات آماری و در کل شناخت بیشتر نسبت به مذاکره وو میدان مذاکره، موضوع مذاکره و طرف مقابل منجر به موفقیت بیشتر می‌شود.

سعی کنید پیش از مذاکره خود را به صورت کامل آماده کنید. خواسته ها، نیازها، شرایط وهمه چیز را در مورد طرف مقابل بدانید. بدون اطلاعات وارد میدان مذاکره نشوید.

بیشتر بخوانید:

خواسته‌های خود را مطرح کنید

موضوع دوم آن است که خواسته های خود را مطرح کنید. در میدان مذاکره برای آن که به موفقیت برسید و مذاکره کننده موفقی شوید باید خواسته های خود را به صورت شفاف، صریح و بدون پنهان کاری مطرح کنید.

قبل از شروع مذاکره، همه چیز را برای خودتان مشخص و معلوم کنید. از طرح خواسته های خود نترسید. در این صورت می توانید مذاکره خوبی را پیش ببرید. همه چیز را مورد بررسی قرار دهید. اگر می‌توانید شرایطی را تغییر دهید، طرف مقابل را از انتخاب‌های خود مطلع کنید.

موضوع سوم آن است که به دنبال راهکارهای برد برد باشید. بسیاری تصور می‌کنند اگر در میدان مذاکره خودشان برنده و طرف مقابل بازنده شود، آن مذاکره در واقع مذاکره موفقی است. در صورتی که اینطور نیست و مذاکره برد برد، بهترین نوع مذاکره است.

استاد احمد محمدی

افراد موفق، جهش ناگهانی نکرده‌اند، بلکه بهبود کوچک ولی مستمر داشته‌اند. «هر روز یک قدم ، رو به جلو و به سمت هدف بردار»

استاد احمد محمدی

باید هم به منفعت و سود خودتان توجه کنید و هم طرف مقابل را نیزدرنظربگیرید. وقتی چنین کاری را در پیش بگیرید، ممکن است سود کوتاه‌مدتی نصیبتان شود، ولی در ادامه این روند می‌تواند به ضرر شما تمام شود. اگر به دنبال راهکارهای برد باخت باشید یعنی شما برنده و طرف مقابل بازنده شود این روش و این سبک مذاکره در شما نهادینه شده و در ادامه با مشکلات زیادی در میدان مذاکره مواجه می شوید پس روش برد برد را انتخاب کنید.

برای مذاکره خوب، تمرین کنید

موضوع چهارم آن است که تمرین کردن را پیشه کنید. برای آنکه در میدان مذاکره به صورت موفقیت‌آمیزی ظاهر شوید، باید تمرین کنید. هر روز، هر ساعت و در قبل از ورود به میدان مذاکره باید تمرین کنید.

تمرین ها باید مداوم و پیوسته باشند تا بتوانند شما را به نتیجه مطلوب برسانند. مذاکره کننده خوب تمرین را فراموش نمی کند تا بتواند به فردی کارآمد تر و تاثیرگذارتر تبدیل شود.

هیچ فردی از ابتدا مذاکره کننده موفق به دنیا نیامده است. بسیاری از افرادی که هم اکنون مذاکره کننده های قوی و موفقی هستند، پیش از این چنین مهارتی را نداشتند با تمرین و تکرار توانسته‌اند به چنین موفقیتی دست پیدا کنند.

هیچ مذاکره‌ای نهایی نیست

همیشه درنظر داشته باشید که هیچ مذاکره‌ای نهایی نیست. همیشه در نظر داشته باشید که مذاکره فرآیندی ادامه‌دار است. بر فرض شما در مذاکره‌ای شرکت کره‌اید ولی بعد از ترک جلسه مذاکره به این نتیجه می رسید که قرارداد مورد تایید و نظر شما نیست و نیاز دارید تغییراتی در شرایط و مفاد آن به وجود آید.

ممکن است در بدترین حالت، طرف مقابل با درخواست تغییرات مخالفت کند. اما در اغلب مذاکرات بلند مدت مدیران کسب و کار آنقدر باهوش هستند که راهی برای خشنودی طرف مقابل پیدا می‌کنند و تغییراتی را در شرایط قرارداد اعمال می‌کنند.

استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
پادکست فکرانه - مذاکره

در نتیجه نباید تصور کنید اگر در میدان مذاکره توافق اولیه را انجام داده‌اید، دیگر این توافق ابدی و دائمی و همیشگی است.

وقتی قصد تغییر مفاد قرارداد را دارید

وقتی قصد تغییر توافقی را دارید، ممکن است طرف مقابل در ابتدای امر روی خوش نشان ندهد. باید با طرف مقابل به شکلی برخورد کنید که سود یا منفعتی برایش در نظر بگیرید.

برگشتن و از نو شروع کردن مذاکره ممکن است مورد تایید طرف مقابل نباشد. وظیفه شما این است که قبل از طرح تقاضای خود به فرد طرف مقابل او توضیحات ‌کامل را بدهید. پیشنهادات خوبی برای او در نظر بگیرید و از او بخواهید که در مورد تغییر مفاد و شرایط قرارداد و موارد تعیین شده در مذاکره فکر کند.

به سود و امتیازاتی که فکر کنید که می توانید به عنوان مشوق به طرف مقابل پیشنهاد دهید. در این صورت او نیز تشویق می شود تا مذاکره را از نو آغاز کند و تغییرات دلخواه شما را انجام دهد.

فهرستی از پیشنهادات خوب تهیه کنید و با بهترین پیشنهاد ها به سراغ او بروید. توجه داشته باشید که شما قصد تغییر شرایط و مفاد قراردادی را دارید که قبلا در مورد آن مذاکره کرده اید. طبیعی است که طرف مقابل ممکن است روی خوش نشان ندهد ولی با ارائه پیشنهادات خوب میدان مذاکره می تواند تغییر کند.

مذاکره خوب همه چیز را تغییر می‌دهد

یک مذاکره خوب می تواند همه چیز را تغییر دهد. تصور کنید فردی هستید که بدهی‌های زیادی دارید و طلبکاران منتظر هستند تا شما صورتحساب ها را پرداخت کنید و چک هایی را که دست آنها دارید پاس کنید.

یکی از مدیران برجسته تعریف می‌کرد که یکبار کسب و کار او با مشکلات جدی روبرو شد. در حدی که حتی قادر به پرداخت صورتحساب ‌ها هم نبود.

وی به جای آن که زانوی غم بغل بگیرد، تصمیم گرفت فهرستی از طلبکارها تهیه کرده و با آنها قرار شخصی بگذارد و با تک تک آنها صحبت کرده و داستان را برایشان تعریف کند.

به آنها در مورد شرایط رکود اقتصادی و مشکلاتی که برایش پیش آمده بود صحبت کرد. پایان شب سیه سپید است. واقعا وضعیت موقت بود و در نهایت بعد از ۳ تا ۶ ماه، کسب و کار او مجدداً رونق گرفت و توانست کل بدهی هایش را پرداخت کند. به سادگی و با یک مذاکره خوب توانسته بود بازه زمانی ۳ تا ۶ ماه را از طلبکار ها بخرد.

روش فرار از ادامه مذاکره

گاهی لازم می شود از ادامه مذاکره‌ای فرار کنید میدان مذاکره به شکلی است که شما باید میدان آن را به سرعت ترک کنید. اگر ادامه دهید کاملا مذاکره به ضرر شما تمام می شود. راهکار هایی برای فرار از ادامه مذاکره وجود دارد.

توجه داشته باشید که باید قبل از ورود به میدان مذاکره اطلاعات کاملی از همه چیز در اختیار داشته باشید. در این صورت اگر در شرایط مذاکره نیاز به فرار از ادامه مذاکره بود می توانید بهترین تصمیم را بگیرید.

راهکارهای فرار از مذاکره در مقاله دیگری مورد بررسی قرار می‌گیرد.

محتوای دوره آموزشی

دوره آموزشی اصول و فنون مذاکره سرفصل‌های مفید و کاملی دارد که می‌تواند به خوبی در پیشبرد کارها موثر باشد. در ابتدا تعریف مذاکره تجاری، تشریح مراحل مذاکره، انواع مذاکره تجاری و مذاکره بد – مذاکره خوب توضیح داده می‌شود.

سپس چهار اصل مذاکرات حرفه ای، تشخیص مذاکرات حرفه ای و غیر حرفه ای و آداب مذاکره فروش توضیح داده میشود.

کارگاه تشریح انواع نقش های مذاکراتی، تشریح انواع مذاکره کننده و کارگاه عملی تعیین سطح مذاکره کنندگان، کارگاه انواع شخصیت مذاکره کنندگان و کارگاه عملی تعیین خصلت برون گرایی و درون گرایی شرکت کنندگان، ا زدیگر سرفصل‌های آموزشی است.

نحوه شروع و پایان مذاکرات، تن گفتار Body language، باید ها و نباید های مذاکرات، انواع روش های مذاکره و نحوه برخورد با آن ها و نمایش فیلم مذاکراتی و تحلیل آن نیز در دوره مطرح می‌شود.

سایر سرفصل‌های آموزشی

فاکتور هایی که یک مذاکره کننده حرفه ای بایستی داشته باشد، دام ها و حیله های مذاکراتی، ارائه موارد کاری و حل آن ها، پیش آزمون، کارگاه تشخیص سبک مذاکراتی شرکت کنندگان از دیگر رئوس این دوره آموزشی است.

تست های شخصیتی مرتبط با مذاکره، کارگاه ۱۰۰ سوال مذاکراتی و فیلم های تکنیکهای موثر در مذاکراه در کنار آزمون نیز در این دوره برگذار می‌شود.

سوالات خود را با آکادمی بازار در میان بگذارید.

4/5 - (8 امتیاز)

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی