کتاب شعار برند، شیپور جنگ نوشته لورا ریس است. این نویسنده در حوزه برندینگ و بازاریابی بسیار مشهور است که این کتاب را با هدف آموزش خلق شعارهای تبلیغاتی ماندگار و خلاقانه تالیف کرده است.
او اعتقاد دارد اگر شعاری تبلیغاتی در ذهن نماند، سودی نخواهد داشت. بنابراین می توان گفت کتاب شعار برند، شیپور جنگ حکم راهنمایی جامع و کامل برای نوشتن شعارهای تبلیغاتی را دارد.
اگر فعالیت شما در حوزه برندینگ یا کپی رایتر است، میتوانید با کمک راهکارها کتاب شعارهای تاثیرگذار و ماندگاری بنویسید که باعث شهرت برند یا کسب و کار شما شود. با آکادمی بازار برای مطالعه ی خلاصه ای از کتاب شعار برند، شیپور جنگ همراه باشید.
فواید شعار
احتمالا تا کلمه شعار را می شنویم، ناخود آگاه یاد شعار های کلیشه ای انتخابات های مهم میافتیم که تکراری و بدون خلاقیت هستند. اما خوب میدانیم که شعارها تنها به عرصه انتخابات تعلق ندارند و این روزها دیگر از زمان شعارنویسی روی دیوارهای مدرسه یا خانه رقیب گذشته است.
این روزها، روزگار تبلیغات و کسب وکارهای نوپایی است که باید برای مشهور شدن برند و معروفیت آن، شعاری خلاقانه و به یاد ماندنی بنویسند.
اهمیت واژه ها
دنیا پر است از واژه ها، یک نفر به طور میانگین دو ساعت از روز خود را صرف خواندن و پاسخ دادن به ایمیل هایش می کند. گوگل، فیسبوک، توییتر و سایت های دیگر نیز توجه ما را به خود جلب می کنند.
میگویند اگر می خواهید چیزی را به خاطر بسپارید آن را یادداشت کنید، به همین خاطر کارهایی که می خواهیم انجام دهیم، چیزهایی که می خواهیم بخریم و دستورهای غذا ها را یادداشت می کنیم.
مردم واژه ها را ابزار اصلی انتقال ایده ها می دانند. رسانه های مورد قبول آنهایی هستند که با کلام سروکار دارند. بدون داشتن یک یا دو کتاب استادهای دانشگاه آمریکا به سختی می توانند به جای عالی برسند. خواه این کتاب ها پرفروش باشند و خواه نباشند.
رادیو و تلوزیون را اغلب رسانه های سرگرمی می دانیم. به همین دلیل در رده های بالا قرارشان نمی دهیم. واژه های چاپ شده بالاترین اهمیت را دارند و پس از آن واژه های ادا شده رتبه دوم را به خود اختصاص می دهند. واژه های ادا شده در واقع تعبیر و تفسیر گوینده از مفهوم اصلی هستند، اما در عالم واقعیت درست برعکس است. صداها یا همان واژه های بیان شده برتری دارند و واژه های روی کاغذ تنها صورت فیزیکی آواهای گفتاری هستند. برای نمونه بگویید ” او” تا متوجه شوید که لبان شما به شکل دایره در می آیند.
سایر حروف الفبایی نیز ریشه در شکل هایی دارند که در دهان ما می سازند. نه تنها واژه های چاپ شده بعد از واژه های ادا شده قرارمی گیرند بلکه خود واژه ها نیز آن طوری نیستند که ذهن شما فکر می کند. ذهن شما توانایی درک واژه ها را ندارد و تنها صدا ها را می فهمد. به همین دلیل واژه های چاپ شده اول باید به صدا تبدیل شوند تا ذهن بتواند آن ها را بفهمد.
بهره مندی از تکنیک ها در ساخت شعار
تکنیک وارونگی با دو معنی سروکار دارد. همینطور تکنیک ایهام یا حرف دو پهلو. اما در ایهام دو معنا در یک واژه یا عبارت جمع شده اند. ایهام میتواند استراتژی قدرتمندی باشد. زیرا می تواند دو معنی متفاوت را در یک عبارت کوتاه، ساده و به یاد ماندنی جای دهد.
چند محصول ارزان قیمت مانند نمک مورتون با قیمت کمتر از یک دلار برای هر قوطی وجود دارد که از شعار تبلیغاتی اش به مدت بیش از صد سال استفاده کرده باشد؟ در واقع وجود ندارد.
شعار نمک مورتون
شعار “توی بارون هم می پاشه” نخستین بار در سال 1911 ساخته شد تا این حقیقت را بازتاب دهد که این نمک به دلیل داشتن مواد جاذب رطوبت حتی در هوای مرطوب و بارانی هم به خوبی پاشیده می شود. آن ها ابتدا از این شعار استفاده می کردند اما این شعار تاثیر شعار ایهامی کنونی را ندارد. عجیب این است که این شعار امروزه روی قوطی های مورتون دیده نمی شود. البته اهمیتی هم ندارد زیرا دخترک مورتون که تا به حال پنج بار هم اصلاح شده این پیام را منتقل می کند.
شعار تولید کننده محصولات آرایشی-بهداشتی
شعار ” چون شما ارزشش را دارید” شرکت تولید کننده محصولات آرایشی-بهداشتی فرانسوی معروف، حالا ۴۳ سال قدمت دارد. این شعار از نظر روانی نیز بیعیب و نقص به نظر می آید، زیرا از قیمت بالای محصولات لورئال میگوید و آن را توجیه میکند.
معرفی لورا ریس
لورا ریس، نویسنده این کتاب، استراتژیست برندینگ و بازاریابی و نویسنده کتاب های پرفروش زیادی در حوزه بازاریابی و برند است. او بارها نیز در برنامههای تلویزیونی حضور یافته و از فعالیتهایش گفته است. پدر او، ال. ریس هم بهعنوان اسطوره بازاریابی مشهور است. شاید به همین علت است که دختر نیز، دنباله روِ پدر می شود و قدم در مسیر فعالیت های او میگذارد.
او کتاب دیگری با عنوان چکش بصری نیز دارد که در ایران ترجمه شده و در دسترس علاقهمندان است. لورا ریس با شریک تجاری اش به شرکتهای زیادی در حوزه برند مشاوره می دهد. آموزش اصول و قوانین برندسازی نیز از دیگر فعالیت های او در این زمینه است.
کتاب «شعار برند، شیپور جنگ» با هدف ایجاد راه حل برای ساخت شعار به استارتاپها و برندها نوشته شده است. راهکارهای این کتاب به شما می آموزد که نوشتن شعارهای تبلیغاتی مانند شعارهای شرکت های بزرگ و مشهور کاری سخت و دور از انتظار نیست؛ کافی است شما هم این تکنیک ها را فرا بگیرید و آن ها را عملی کنید.
شما همچنین می توانید از محصولات مفید و کاربردی کتاب صوتی آکادمی بازار که نوشته افراد موفق و مشهور جهان است برای افزایش مهارت های خود در زمینه موفقیت و کسب و کار بهره ببرید. در صورت تمایل به استفاده از محصولات بر روی لینک زیر کلیک کنید.
کتاب صوتی