تحقیقات بازاریابی چیست؟
در این مقاله قصد داریم به موضوع تحقیقات بازاریابی و اطلاعات بازار بپردازیم. در تعریفی ساده، تحقیقات بازاریابی فرآیندی است که سازمان را از طریق جمعآوری اطلاعات به بازار مرتبط میکند.
تحقیقات بازاریابی برای هر مدیر بازاریابی ضروری است
برای هر مدیر بازاریابی، مدیر برند شخصی، مدیر تبلیغات و حتی هر کارآفرینی ضروری است تا برای عرضه و فروش بهتر محصولات و خدماتش و تحقق سایر اهداف بازاریابی که در سر دارد به تحقیقات بازاریابی روی بیاورد.
ممکن است سلیقه مشتریان طی یک سال آن قدری تغییر کند که محصول پرفروش سال قبل، به دلیل تغییر نکردن بهموقع، به محصولی از رده خارج تبدیل شود. ارزشهای یک بازار نیز همواره در حال تغییر میباشند و کنترل این تغییرات و آگاهی کامل به بازار با کمک آموزش بازاریابی و فروش موفق بسیار ضروری است.
بیشتر بخوانید: بایدها و نبایدهای نقش مدیر
با کمک تحقیقات بازاریابی به چه اهداف دست می یابیم؟
- ریسک فعالیتهای خود را کاهش میدهید و فعالیتهایتان مطمئنتر میشود.
- امکان کشف و شناسایی فرصتهای نهفته در بازار را زودتر از رقبا فراهم میکند.
- امکان تشخیص و شناسایی مشکلات بالقوه و رفع آنها را برایتان میسر میگردد.
- از نحوه عملکرد رقبای خودآگاه میشوید و میتوانید از آنها جلو بزنید.
- مشتریان احتمالی و فعلی خود را بهتر میشناسید و به آنها خدمات بهتری ارائه میدهید.
محقق بازاریابی کیست؟
در تحقیقات بازاریابی فردی است که در زمینه بازاریابی تخصص دارد. محقق بازاریابی باید دارای مدارج تحصیلات بالایی در زمینه اصول بازاریابی باشد و همواره از طریق مطالعه، تحقیق و شرکت در مجامع علمی، دانش خود را به روز نماید.
محقق بازاریابی باید تجربه کافی در زمینه بازار و بازاریابی داشته باشد به عبارت دیگر محقق باید بتواند فراتر از دیدگاه آکادمیک به مسائل سازمانها و شرکتها بنگرد.
محقق بازاریابی چه توانایی دارد و چه کمکی به کسب و کار ما می کند؟
محقق بازاریابی توانایی طراحی یک فرآیند تحقیق بازاریابی را داشته و همچنین توانایی اجرایی و نظارت بر عملیات تیم تحقیقاتی را دارا است. به بیان دیگر داشتن مهارتهای تیمی و رهبری یکی از ویژگیهای مهم یک محقق بازاریابی است.
محقق دارای قدرت تفسیر اطلاعات میباشد؛ به عبارت دیگر توانایی محقق در تبدیل انبوهی از دادههای اولیه آماری به جداول و نمودارهای قابل فهم و معیارهای شفاف ارزیابی در مورد بازار است. محقق صرفا نتایج تحقیق را شفافسازی میکند و قضاوتهای شخصی خود را جایگزین اطلاعات حاصله از بازار نمینماید.
اصول اولیه در تحقیقات بازاریابی
تحقیقات بازاریابی یا Marketing research دارای ۸ مرحله اصلی است، به منظور دستیابی به اطلاعات موردنیاز در مورد بازار هدف، مشتریان، شناخت رقبا و پیشبینی عملکردهای آتی آنها در بازار باید بر طبق مراحل اصولی زیر عمل نموده تا رسیدن به بهترین نتایج حاصل گردد.
طرح مسئله، مشکل یا هدف، انتخاب روش تحقیق یا پژوهش، نوع و جنس دیتای مورد نیازمان، طراحی پرسشنامه، تعیین نمونه آماری و اندازه، جمعآوری دادهها، تحلیل دادهها، تهیه گزارش پژوهش.
مزایای استفاده از خدمات حرفه ای برون سپاری تحقیقات بازاریابی چیست؟
آیا برای سازمانها بهتر است تا فعالیت تحقیقات بازار خود را با شرکتهایی که در رشته بازاریابی مجرب و متخصص هستند، برون سپاری کنند یا آنکه اساسا در خود شرکت تحقیقات بازاریابی تجربه شود؟
نتایج تجزیه و تحلیل هزینه فایده اکثر شرکتها بهخوبی نشان میدهد که برونسپاری فعالیتهای تحقیقات بازاریابی موثرتر از وجود واحد تحقیقات بازاریابی در داخل شرکت است.
شرکت های تحقیقات بازاریابی در گزارش اطلاعات متخصص هستند
شرکتهای تحقیقات بازاریابی در گردآوری، تحلیل و گزارش اطلاعات متخصص هستند. آنها در استفاده از تکنیکهای تحقیقاتی پیچیده و پیشرفته مزیت نسبی دارند.
میتوانند این کار را در حداقل زمان ممکن و با کیفیت و کارایی بالاتری انجام دهند؛ بنابراین اطلاعات لازم برای تصمیمگیری مدیران را در دوره زمانی کوتاهتری فراهم میآورند.
شرکتهای تحقیقاتی صاحب صلاحیت از افراد مجربی استفاده میکنند که در رشتههای مختلفی همچون بازاریابی، مالی، آمار و … متخصص هستند. یکی از مهمترین مزایای شرکتهای تحقیقات بازار صاحب صلاحیت و حرفهای، امنیت و رازداری در اطلاعات شرکتها میباشد.
کاربرد اطلاعات مفید در تحقیقات بازاریابی
به کمک معیارهای زیر میتوانید دریابید که چه دادههایی میتوانند برای تحقیقات بازار و بازاریابی مفید واقع شوند.
منطبق بر سنجشهای علمی هستند و نه بر مبنای سلایق و ایدههای شخصی، اطلاعات جمعآوری شده از شفافیت کافی برخوردارند و صرفا یک سری دادههای آماری مبهم نیستند.
اطلاعات مفید در مورد بازار هدف میزان ضرری که ممکن است به یک کسب کار وارد شود را کاهش میدهند، داده و نتایج به دستآمده قابلیت این را دارند که به صورت عملی به اجرا درآیند.
یکی از ویژگیهای دادههای مفید در تحقیقات بازاریابی این است که این داده میزان ریسک را در مرحله عمل به حداقل میرسانند، امکان بررسی بازخورد رقبای شرکت در صورت عملی شدن اطلاعات را فراهم میکنند. هزینه جمعآوری اطلاعات که شامل زمان و پول هست.
بازاریابی و فروش یک علم است
بازاریابی و فروش یک علم است و انجام آن به شیوههای سنتی و غیرعلمی، باعث جای ماندن از عرصه رقابت میگردد. از این رو باید به دنبال یادگیری و کسب اطلاعات در مورد بهروزترین شیوههای فروش و بازاریابی باشیم و با دانش کسب شده اقدام به فروش و بازاریابی نماییم.
در مقاله فوق اهمیت تحقیقات بازاریابی به وضوح نشان داده شده است که میتواند راهنمای مناسبی برای انتخاب استراتژی بازاریابی و فروش باشد و راهی مطمئن برای موفقیت شما در زمینه بازاریابی و فروش است.
اگر به علم بازاریابی و فروش مسلط شوید، در زمینه کسب و کار پیروز خواهید بود و میتوانید به راحتی در فضای رقابتی بازاریابی بهترین باشید. کافیست کمی وقت بگذارید و از افراد متخصص این حوزه مانند تیم ما کمک بگیرید.
دوره های آکادمی بازار برای ارتقای کسب و کار شما
آکادمی توسعه کسب و کار آکادمی بازار با بهره گیری از دانش به روز و تجربیات منحصر به فرد استاد محمدی و با ارائه مشاوره تخصصی در حوزه کسب و کار، توانسته موجب شکوفایی و بالندگی دهها سازمان و کسب و کار گوناگون شود. همچنین بیش از هزاران نفر با بهره گیری از دوره های جامع بازاریابی و فروش، دوره مشتری مداری، دوره اصول و فنون مذاکره، دوره آموزشی حرفه ای بازاریابی و فروش تلفنی و مشاوره فروش، توانسته اند موانع موجود در مسیر شغلی خود را برطرف کنند و به سوی آینده شغلی روشن خود گام بردارند.
16 پاسخ
Besyar karbrdy bood mmnon
سلام کاربر عزیز
از جلب رضایت شما خرسندیم
اتفاقا شغل بازاریابی خیلی درامدش خوبه
سلام صدیقه عزیز
درست میفرمایید
من به شخصه خیلی به بازاریابی علاقه دارم و این مقاله بدردم خورد
سلام مرجان عزیز
خوشحالیم که رضایت شما رو جلب کردیم
اینطور مقاله ها برای همه مورد پسند نیست
سلام کاربر عزیز
ممنون از ارائه نظرتون
Bazaryabi kheili mohemme va naghshe klidi ifa mikone dr yek majmooe
سلام کاربر عزیز
ممنون از اینکه نظرت رو با ما به اشتراک گذاشتی
دقیقا یهو یچی به نظر ادم جالب میاد ولی بعدش اصلا برات قشنگ جلوه نمیکنه
سلام کاربر عزیز
ممنون از ارائه تجربه خوب شما
Khoub bood
Mmnon
سلام کاربر عزیز
خوشحالیم که راضی بودید
بازار یابی ودقعا رو میخواد که من ندارم
سلام کاربر عزیز
امیدوارم شغلی متناسب با سلیقه خودتون پیدا کنید