ایجاد اعتماد در گروه
اگر بگوییم عنصر اصلی در هر رابطهای اعتماد است حرف بیربطی نزدهایم. اعتمادسازی در هر کاری و ایجاد اعتماد در گروه برای هر گروهی لازم است.
«اعتماد» به معنای تکیه کردن به شخص دیگر برای انجام کارهای درست است. یکی میگفت: «کارگران شغلشان را ترک نکردند بلکه کارفرما را رها کردند.» این جمله تا حدی درست است و این اعتماد است که کل گروه را در کنار یکدیگر نگه میدارد.
شاید میبینید که تعدادی از افراد هر روز از رئیس خود شکایت دارند. اعتماد چیزی نیست که مستقیماً به شما برسد. اعتماد باید یاد گرفته شود. مدیریت گروهی که اعضایش به یکدیگر اعتماد ندارند برای هر مدیری یک کابوس است.
برای ایجاد اعتماد آزادانه درمورد خود و احساس تان سخن بگویید
نشان دادن خودتان به اعضای گروه بسیار مهم است. «نشان دادن» به معنای این نیست که رازهایتان را به دیگران بگویید تا به آنها اجازه دهید از شما سودجویی کنند.
بلکه به این معناست که احساسی را در گروهتان ایجاد اعتماد کنید که آنها تصور کنند شما از بقیه متفاوت نیستید. باید جرات پذیرش شکستهایتان را داشته باشید و بدون هر مانعی اندیشههایتان را شرح دهید.
دایره ای از امنیت ایجاد کنید
کل انگیزه اعتمادسازی در گروه حفظ امنیت اطلاعات است تا به نتایج دلخواه در پایان برسید. با اعضای گروهتان همانند انسان رفتار کنید و به آنها حس امنیت، تعلق خاطر و هدف غایی و توجه مناسب بدهید. اولین گام برای اعتماد توجه است؛ گروه برای اعتماد کردن به شما نیاز به توجه دارد.
شنیدن را بر حرف زدن مقدم بشمارید
همیشه به جای اینکه صرفا پاسخ دهید، با توجه و انگیزه نقطه نظرات دیگران را بشنوید. اگر میخواهید اعضای گروه شما را بفهمند، در وهله اول باید ادراک داشته باشید.
قبل از تصمیمگیری یک شنونده آرام باشید و به نظرات دیگران گوش دهید. در ضمن همیشه به قولتان عمل کنید در غیر این صورت اعتمادتان در بین اعضای گروه از بین میرود.
سعی کنید الگوی بقیه باشید
در اکثر ادارهها، اعضای گروه همیشه رفتارتان را زیر نظر دارند. برای اینکه بخواهید سرموقع به گروه برسید اول باید سروقت اداره باشید. اینکه خودتان باید الگوی بقیه باشید به این معناست که صرفا شخصیت خوبی داشته باشید. کارکنان هم معمولا به مدیری اعتماد دارند که دارای شخصیت خوب باشد.
ایجاد اعتماد در گروه
در کار گروهی از کارکنان تحت نظرتان حمایت کنید. برای اعتمادسازی درگروه با کارکنان خود به گونهای رفتار کنید که گویی آنها بخش اصلی سازمانتان هستند. فاکتور حیاتی برای اعتماد و تعهد کارکنان حمایت کردن از آنهاست.
همیشه اولین فردی باشید که هنگام متهم شدن نادرست کارکنانتان از آنها حمایت میکنید. این رفتار کوچک به جلب اعتماد شما ازنظر کارکنان کمک میکند.
به کارمندانتان احترام بگذارید
احترام گذاشتن به هر شخصی از گروهتان گام مهمی به سوی اعتمادسازی در گروه است. به قول این سخن آنگونه که دوست داری با تو رفتار شود، با دیگران رفتار کن.
چگونه میتوانید انتظار احترام و اعتماد از سوی دیگران را داشته باشید درحالیکه خود آن را رعایت نمیکنید؟ هیچ کارکنی به شما اعتماد نمیکند، مگر اینکه به او احترام بگذارید.
برای ایجاد اعتماد در گروه تقصیرات را بر عهده بگیرید
هنگام نرسیدن به نتیجه دلخواه، شما به عنوان رهبر این گروه مسئولیت کوتاهیها را برعهده بگیرید. وظیفه شماست که به عنوان رهبر گروه و برای کمک به گروهتان تقصیر را به گردن بگیرید، حتی اگر تقصیر شما هم نباشد. مسئولیت هر کار خوب و بدی را بر عهده بگیرید؛ بنابراین این کار باعث اعتمادسازی در گروه میشود.
اختلاف نظرها را قبول کنید
پذیرش یک نظر نادرست بهاندازه یک جنگ سخت است. وقتی اختلاف نظری وجود دارد گفتگو بهترین شیوه برای حل مسئله است. راههای جدید برای حل مسائل کشف کنید. گفتن اختلافنظرها به این معناست که گروه به شما اعتماد دارد و آنها از اینکه حقیقت را به شما بگویند ترسی ندارند.
برای تمام اعضای گروه ارزش قائل شوید
هرکسی نقاط ضعف و قوت منحصر به فرد خودش را دارد. نقاط قوت هر یک از اعضای گروهتان را پیدا کنید و برای بهتر شدن کارتان از این مهارتها استفاده کنید. به آنها اجازه دهید که ایدههایشان را بیان کنند و خلاقیت خود را نشان دهند. به آنها فرصت بدهید تا از هر شکستی درس بگیرند.
از اعضای گروه تان قدردانی کنید
هر عضوی از گروهتان دوست دارند که مهم باشند و شما میتوانید با ابراز تشکر و قدردانی از آنها احساس مهم بودن را به آنها بدهید. قدردانی کردن و بها دادن به دیگران به اعتمادسازی در گروه کمک میکند. به یاد داشته باشید که هیچ فردی رابطهای را در قالب برد-برد شکل نداده است، مگر آنکه نخست به دیگری اجازه برد داده باشد.
روابط نزدیکی با یکدیگر داشته باشید
داشتن یک تیم با اعضایی که روابط نزدیکی با یکدیگر دارند و به طور هماهنگ وظایف خود را انجام میدهند، برای هر مدیری رضایتبخش است؛ زیرا احتمال دستیابی به هدف غایی با این تیم بسیار بیشتر از تیمی است که هیچ کدام از اعضا با یکدیگر هماهنگی ندارند.
البته یک مدیر برای تشکیل چنین گروهی همانطور که گفته شد باید یک سری اعمال انجام دهد اما اعضای تیم نیز باید هریک تمام سعی خود را نیز بکنند. شما برای موفقیت در زندگی فردی و شغلی میتوانید بسته آموزشی «مدیر و رهبر موفق شویم» را فراهم کنید تا بتوانید آرمانها و آرزوهای خود را در کمترین زمان ممکن به ظهور برسانید.