کسب و کارهایی با ماهیت لاکچری
عناصر اصلی یک کسب و کار لوکس را شش فاکتور اصلی تشکیل میدهد:
1. قیمت
یک کالای لوکس گران است. اما توجه داشته باشید اینطور نیست که هر کالای گرانی هم لوکس باشد و یا مشتریان بدون در نظر گرفتن ارزش کالا قیمت بیربط و گرانی را عامل لوکس شدن کالا بدانند. مشتریهای این نوع کالاها را دستکم نگیرید.
2. کیفیت ساخت
به طور کلی محصولات لوکس بیشتر از رقیبانشان کار میکنند، از مواد درجه یک ساخته میشوند و عمر بیشتری دارند. اگر شما هم یکی از مصرفکنندگان گوشیها و لوازم جانبی آن از برندهای مطرح دنیا باشید تفاوت طول عمر، مواد اولیه ساخت آنها را به وضوح درک میکنید.
ضربالمثلی قدیمی هست که سالهاست آویزه گوش من است. این ضربالمثل میگوید آنقدر ثروتمند نشدهام که جنس بیکیفیت بخرم. این مثل کنایه به این نکته است که خرید جنسهای با کیفیت میتواند با طول عمر بیشتر حتی اقتصادی هم باشد چون شما مجبور به خرید زودتر از موعد و عوضکردن آن کالا نیستید.
3. زیبایی طراحی
زیبایی بصری یکی از مهمترین علایم اقلام تجملی و لوکس به شمار میرود. زیبایی و طراحی تخصصی هم میتواند معنابخشی را توسعه دهد و هم استفاده از کالا را برای مصرفکننده لذتبخش کند.
کفشهای کوه با طراحی سبک یک دلیل بینظیر و قدرتمند برای انتخابشدن توسط یک کوهنورد است. خود من گاهی برای خرید یک کفش کوه که تنها مزیت رقابتی آن با دیگر برند مشابه ظرافت ظاهری و رنگ ویژه و مطلوب من است حقوق یک ماهم را هزینه میکنم.
4. معنا
چه چیزی به برند لوکس شما معنایی میدهد که برای مشتری از برند لوکس بعدی لذتبخشتر است؟ آنها باید از طریق برند شما به معنایی دسترسی پیدا کنند که در جای دیگری نمیتوانند آن را پیدا کنند.
5. نادر بودن
یک کالای لاکچری نباید در بقچه هر کاسبی پیدا شود.
باید یک دسته زعفران دستچین شده و از باغی باشد که محصول کمبار اما یگانهای داشته باشد و در بستهبندی مناسب و بیبدیل ارائه شود وگرنه زعفرانهایی با پاکتهای قرمز و بنفش که پست پیشخوان هر سوپری پیدا میشود.
6. خدمات
هیچ کالایی این روزها بدون خدمات و سرویس پشتیبان معنایی ندارد. مثلا اگر شما بهترین عینک دنیا با بالاترین کیفیت و قیمت را هم به دنیا عرضه کنید اما هیچ گروه خدمات و سرویس پشتیبانی نداشته باشید. مفتتان گران است.
در ادامه چند نمونه از کسب و کارهای لوکس اطرافمان را به شما معرفی میکنم:
- طراحی مد و لباس یکی از کسب و کارهایی است که میتواند ماهیت لاکچری داشته باشد. طراحان مد میتوانند با استفاده از برندهای مطرح پوشاک و طرحهای افراد مشهور کسب و کاری مخصوص افراد ثروتمند و سلبریتیها راهاندازی کنند. سلبریتیها و ثروتمندان خاص بودن را دوست دارند و به دنبال راهی هستند که متفاوت از بقیه باشند. مزونهای طراحی لباس این کار را برای آنها انجام میدهند. این مزونها با طراحیهای منحصر به فرد توانستهاند بسیاری از این افراد را به سمت خود جذب کنند.
- نمایشگاه اتومبیل دیگر شغلی است که میتواند ماهیت لاکچری داشته باشد. بنگاههایی که فقط ماشینهای برند و لوکس دارند و نمیتوانید ماشینهای قیمت پایین و حتی متوسط در آنها پیدا کنید. یک نمایشگاهدار نمیتواند هم ماشینهای لوکس خارجی داشته باشد و هم ماشینهای میانرده و پایین رده ایرانی! این کسب و کار در صورتی موفق خواهد بود که یکی از این دو راه را انتخاب نموده و در همان مسیر انتخابی بهترین باشد.
- مراکز ماساژ و مدیریت اسپا یکی دیگر از مکانهایی است که افراد ثروتمند در آن جا حضور پیدا میکنند. این مراکز باعث تقویت انرژی و بهبود رفاه افراد میشوند. یکی از مهمترین این مراکز در دبی قرار دارد. صنعت گردشگری داخلی و خارجی یکی از پولسازترین صنایع بوده و میتواند شما را در رده کسب و کارهای لاکچری قرار دهد.
- مشاورین املاک خانههای لوکس از دیگر مشاغل لاکچری است. مشاوره و خدمات ارائه شده توسط این کسب و کارها به صورت حضوری و آنلاین انجام میشود.
با یک دست دو هندوانه؛ امکان کسب و کار عادی و لاکچری با هم
همانطور که پیش از این عناصر اصلی کسب و کارهای لوکس را آوردم اولین عنصر مهم یک کالای لوکس قیمت بالای آن است. شما نمیتوانید “اپل” باشید و بخواهید قیمتهای “شیائومی” را در بازار عرضه کنید.
چطور میتوانید طراحان و متخصصان مربوط به ساخت گوشیهای فوق مدرن و یگانه و پر از امکانات خود را به وسیله عایدات مختصری که از قیمت پایین محصولاتتان است، استخدام کنید.
همین یک مثال نشان میدهد که داشتن یک کسب و کار که هم مشتریهای عادی را راضی کند و هم مشتریان لوکس غیرممکن و شبیه برداشتن دو هندوانه با یک دست است که یا هر دو هندوانه که اینجا مشتریان دو گروه است را از دست میدهید و یا به خودتان آسیب میزنید.
اگر میخواهید کسب و کار عادی داشته باشید باید محصولات و خدماتی متناسب با نیاز و توان مشتریهای خود ارائه دهید و اگر به دنبال کسب و کاری لوکس هستید باید محصولات و خدماتتان به نحوی باشد که هر فردی نتواند آنها را تهیه کند.
پس بین دو مشتری عادی و لاکچری باید یکی را انتخاب کنید چون به قطع نمیتوانید هر دو را در کنار هم مدیریت کنید.
علل شکست کسب و کارهای لوکس و لاکچری
تمرکز بر روی یک محصول و یا خدمت لزوم موفقیت کسب و کار است. بسیاری از کمپانیهای بزرگ دنیا با درآمدهای نجومی شکست خوردهاند. عدم تغییر این کسب و کارها با زمان یکی از اصلیترین علل عدم موفقیت آنها بوده است.
برند گوشی موبایل بلکبری (BlackBerry Limited) را به خاطر بیاورید.
این برند خلاق با ایجاد امکان پاسخگویی ایمیل برای اولینبار با آن کیبردهای نبوغآمیز بازار بینظیری را به خود اختصاص داد اما پس از مدتی بدون اینکه به حرف مشاورانش گوش دهد در شکل ظاهری و سرویسهای قدیمیاش پافشاری کرد و باعث شکست و حذف خود شد.
کُداک (Kodak) یکی از بزرگترین کمپانیهای آمریکا در سال 2012 ورشکسته شد. انتشار اولین دوربین دیجیتال در سال 1975 توسط این شرکت انجام شد و همچنین اولین دوربین DSLR توسط مهندس استیون ساسون در سال 1989 اختراع شد.
اشتباه کداک این بود که با زمان تغییر نکرد. هنگامی که اشتراکگذاری آنلاین عکسها در دنیای عکاسی باب شد، کداک همچنان بر چاپ عکس تمرکز داشت و پس از آن یکی از بزرگترین کمپانیهای فعال در صنعت دوربینهای عکاسی ورشکسته شد.
یکی دیگر از علل شکست کسب و کارهای لوکس و لاکچری درگیریهای داخلی کسب و کارها است.
بلاک باستر (Blockbuster LLC) که کار خود را با اجاره بازیهای ویدئویی و فیلم آغاز نمود به دلیل درگیریهای داخلی و اخراج مدیرعامل این شرکت شکست خورد.
روابط اشتباه مدیران منجر به بروز مشکلات فراوانی در آینده برای کسب و کار میشود. این روابط باید توسط یک مشاور شناسایی شده و روش کار و مدیریت متناسب با توصیههای او تغییر کند.
از تمامی این مثالها نتیجه میگیریم که هرقدر هم کسب و کار بزرگ و قدرتمندی داشته باشید بدون داشتن یک مدیریت و البته مشاوره توسعه کسب و کار به روز نمیتوانید به کار خود ادامه دهید.
مشاوره کسب و کارهای لوکس و لاکچری
برند شدن یکی از مواردی است که بسیاری از کسب و کارها به دنبال آن هستند اما تعداد کمی موفق به انجام این کار خواهند شد. برند شدن کار آسانی نیست و هر مدیری توانایی پرداخت هزینههای آن را ندارد.
هزینههای مربوط به برند شدن فقط مالی نیستند بنابراین بسیاری از افراد جامعه توانایی انجام این کار را نخواهند داشت.
کسب و کارهای لوکس و لاکچری را میبینیم که به سمت لوکس و برند شدن پیش رفتهاند اما از ادامه کار بازمانده و در بین راه متوقف شدهاند. پس فقط برندسازی نیست که اهمیت دارد؛ نگهداری از برندی که ساختهاید از اهمیت بیشتری برخوردار است.
مدیر یک کسب و کار اگر به دنبال برندسازی باشد باید ریسکهایی را بپذیرد و هزینههایی را بپردازد که افراد عادی قادر به انجام آن نیستند، علاوه بر این باید بتواند درست فکر کند تا هم راه درست را انتخاب نماید و هم در راه درست باقی بماند.
این مهم بدون مشاورانی در زمینههای مالی، حقوقی، هنری، خلاقیت و… امکانپذیر نیست. اما برای اینکه همه این مشاوران را یک جا داشته باشید بهترین راه پیداکردن مشاور کسب و کار حرفهای در این خصوص است.
اگرچه شاید هزینههایی برای این موضوع برای شما به وجود آید اما حداقل در کسب و کارهای لاکچری و لوکس این هزینه بسیار سریع باز خواهد گشت. اما به قول معروف لاجرم هر کس که بالاتر نشست استخوانش سختتر خواهد شکست، پس اگر در این نوع کسب و کارها شکست هم بخورید، تلختر و سنگینتر خواهد بود.