روش های مشتری یابی
تکنیک های مشتری یابی چیست؟ یکی از چالشهای هر کسب و کار جذب و نگهداری مشتریان میباشد. یافتن راهی برای دستیابی به مشتریان هدف و شناختن بهتر نیازها و ترجیحات آنها، از اهمیت زیادی برخوردار است. روش های مشتری یابی مجموعهای از تکنیکها و ابزارهایی هستند که استفاده از آنها به سازمان در یافتن مشتری کمک میکند.
تعیین مشتریان هدف از روش های مشتری یابی
ما باید قبل از تولید محصول، مشتریان هدف خود را مشخص کنیم و بدانیم که مشتریان ما از چه قشری هستند و در کدام قسمت شهر زندگی میکنند و دلیل نیازشان به کالاهای ما چیست و متناسب با خواسته آنها برنامه خود را تنظیم کنیم. موارد زیر میتواند در مشتری یابی به ما کمک کند:
روش های مشتری یابی با کتاب زرد
کتاب زرد یکی از روش های مشتری یابی با دوره مشتری مداری است و به ما کمک زیادی در بهبود کسب و کار میکند. بنابراین نیاز است هرکسی که در زمینه بازاریابی و فروش فعالیت میکند این کتاب را کامل بخواند و مهارتهای آن را فرا بگیرد.
روزنامه
روزنامه نشریهای است که به طور مرتب و منظم تهیه، چاپ و پخش میشود و بی هیچ قید و شرطی در دسترس مردم قرار میگیرد.
یکی دیگر ازروش های مشتری یابی روزنامه است. ما میتوانیم با مطالعه بخشهای مربوط به کسب و کار، آگهی نیازمندیها و مقالههای تجاری اسامی افراد یا شرکتی را که قصد همکاری با آنها را داشته باشیم بیرون بیاوریم.
با مطالعه تبلیغات ممکن است بتوانیم مشتریانی برای خود پیدا کنیم. همچنین میتوانیم ایدههای تبلیغاتی مختلفی ببینیم و از آنها استفاده کنیم.
استفاده از اینترنت
همانطور که در مقاله ده راه برای جذب مشتریان جدید از وبسایت sba.gov بیان شده است، اینترنت از بهترین روش های مشتری یابی است و فرصتهای خوبی در اختیار ما قرار میدهد و منبع اطلاعاتی خوبی است که به بررسی فناوری مربوط به حیطه کاری خود بپردازیم این در حالی است که ممکن است این اطلاعات از راه دیگری به دست نیاید.
حفظ مشتریان موجود
همیشه برنامه ویژهای برای مشتریان فعلی خود داشته باشید که پایههای فروش خود را محکم کنید. در این صورت میتوانیم به مشتریان فعلی خود به عنوان مشتری جدید نگاه کنیم.
شما با ارتباط خوب با مشتریان خود، میتوانید آنها را خریدار دیگر محصولات خود کنید و این خیلی راحتتر از جذب مشتری جدید است.
تابلو ساختمان های اداری
یکی از روش های مشتری یابی از طریق تابلوهای راهنمای طبقه همکف ساختمانهای اداری است. ما میتوانیم از آنها عکس بگیریم و با پیدا کردن مشتری احتمالی، بعدا با آنها تماس بگیریم.
مشاهده
زمانی که در مسیر رفت و آمد به محل کار خود یا برای خرید روزمره در شهر پرسه میزنیم، به دنبال چیزهای تازه باشیم. خیلی خوب است که از مسیر نا آشنا رفت و آمد کنیم تا بتوانیم از این راهها مشتریان جدید پیدا کنیم و رقبای خود را بشناسیم.
مشتریان قدیمی
در روش های مشتری یابی خیلی مهم است که به پرونده مشتریهایی که قبلا از ما خرید کردهاند ولی مدتی است که ارتباطمان قطع شده است نگاه کنیم. شاید بتوانیم از این طریق مشتریهای بالقوه پیدا کنیم و بتوانیم مشتریان بیشتری داشته باشیم.
مشتریان داخلی
هر کسب و کاری تعدادی کارمند و کارکن دارد. هرچقدر تعداد همکاران بیشتر باشد و اگر محصول خوبی داشته باشیم، همکاران ما مشتریان ما خواهند شد و با تبلیغات دهان به دهان منتهی به مشتری یابی و افزایش فروش میشود. مسلما همکاران میتوانند از بهترین مشتریهای ما شوند.
ارتباط با شرکت های دیگر
از دیگر روش های مشتری یابی ارتباط بین کار ما و کسب وکار دیگران است. به این صورت که مشتریان خوب خودمان را به کسب و کار دیگری معرفی میکنیم و همچنین آنها کسب و کار ما را به مشتریان خود معرفی کنند.
اگر بتوانیم با تعداد بیشتری از شرکتها مشتریان خودمان رابه اشتراک بگذاریم مشتریان خوب و جدیدی پیدا میکنیم.
بیشتر بخوانید: 11 روش برای افزایش تعامل با مشتری
نمایشگاه های تجاری
این یکی از روشهای پرهزینه مشتری یابی است، شرکت ما در نمایشگاههای تجاری و پیدا کردن مشتریهای هدف است. بسیاری از شرکتهای بزرگ و کوچک تعداد زیادی از مشتریان خود را از این طریق به دست میآورند.
مشتری یابی حضوری
این روش در هر کسب و کاری متفاوت است اما یک از روش هایی مشتری یابی است که نیاز به یک فروشنده قوی با مهارت و انگیزه بالا دارد.
میتوان گفت این نوع بازاریابی بهترین حالت جذب مشتری در بعضی از کسب و کارها است. کسانی در این نوع بازاریابی موفق خواهند بود که توانایی نه شنیدن را داشته باشند زیرا ممکن است از جانب مشتری رد شوند.
مشتری یابی تلفنی
در این روش از مشتری یابی مشتریان احتمالی را شناسایی کرده و با برقراری تماس تلفنی به آنها پیشنهاد همکاری میدهیم. اطلاعات این مشتریان را از راههای گوناگون همچون مشتریان قدیمی و تبلیغات خود خریداران و از انجمنهای مربوط به آن میتوانیم پیدا کنیم.
بیشتر بخوانید: بازاریابی تلفنی چیست؟
2 پاسخ
سلام دوره مشتری مداری و بازاریابی و فروش آکادمی بازار شرکت کردم و خیلی عالی بود تقریبن فروش من دو برابر شد و کلی تکنیک خاص یاد گرفتم ممنون از سایت خیلی خوب تون
سلام سپیده عزیز
خوشحالیم که دوره های آکادمی بازار براتون مفید و کاربردی بوده.