همکاری در فروش (Affiliate Marketing) چیست؟
همکاری در فروش یا بازاریابی پورسانتی به زبان ساده کسب کمیسیون از طریق تبلیغ یک محصول یا خدمات، توسط خرده فروش یا تبلیغ کننده دیگر است. مدلی از کسب درآمد که در آن واسطه (شما) به ازای تبلیغ یا فروش محصولی، درصدی از فروش آن را دریافت میکند.
به طور معمول، این روش به فروش محصولی منجر میشود. اما برخی از برنامههای Affiliate Marketing به ازای میزان ورود کاربران به سایت، تعداد کلیک، میزان دانلود برنامه یا تعداد کاربران نسخه آزمایشی مبلغی به واسطه اختصاص میدهند.
پیوستن به برنامه های همکاری در فروش معمولا رایگان است، بنابراین لازم نیست نگران هزینه راه اندازی آن باشید. اگر در اجرای آن موفق باشید، میتوانید به عنوان یک روش درآمد زایی جانبی از آن بهره مند شوید.
بازاریابی پورسانتی
بازاریابی پورسانتی، روشی مدرن و کارآمد برای افزایش فروش است که اغلب با دنیای آنلاین و فروشگاههای اینترنتی مرتبط میشود. اما آیا این روش تنها مختص فروش آنلاین است؟ خیر. بازاریابی پورسانتی به خوبی میتواند در فروش حضوری نیز به کار گرفته شود.
بازاریابی پورسانتی و پورسانت گرفتن در بازاریابی فقط محدود به سیستم همکاری در فروش اینترنتی نیست بلکه در همه انواع روش های بازاریابی مخصوصا بازاریابی اصلی سنتی که از قدیم مرسوم بوده، سیستم پرداخت پورسانت به بازاریاب وجود دارد و استفاده می شود.
در ادامه چند مثال از بازاریابی پورسانتی در فروش حضوری آورده شده است:
1. فروشگاههای پوشاک
- پورسانت بر اساس فروش: فروشندگانی که بتوانند لباسهای بیشتری بفروشند، پورسانت بیشتری دریافت میکنند.
- پورسانت بر اساس فروش محصولات خاص: برای محصولات جدید یا کم فروش، پورسانت بیشتری در نظر گرفته میشود تا فروشندگان به فروش آنها تشویق شوند.
- پورسانت بر اساس فروش به مشتریان جدید: برای جذب مشتریان جدید، پورسانت بیشتری برای فروش به مشتریان جدید در نظر گرفته میشود.
2. آژانسهای مسافرتی
- پورسانت بر اساس فروش تور: هر چه تعداد تور فروخته شده توسط یک آژانس بیشتر باشد، پورسانت بیشتری به آن آژانس تعلق میگیرد.
- پورسانت بر اساس فروش تورهای خاص: برای تورهای پرطرفدار یا تورهایی که هزینه بیشتری دارند، پورسانت بیشتری در نظر گرفته میشود.
- پورسانت بر اساس فروش خدمات اضافی: برای فروش خدمات اضافی مانند بیمه مسافرتی یا اجاره خودرو، پورسانت جداگانهای در نظر گرفته میشود.
3. سالنهای زیبایی
- پورسانت بر اساس انجام خدمات: هر چه تعداد خدماتی که یک آرایشگر انجام میدهد بیشتر باشد، پورسانت بیشتری دریافت میکند.
- پورسانت بر اساس فروش محصولات آرایشی: برای فروش محصولات آرایشی، پورسانت جداگانهای در نظر گرفته میشود.
- پورسانت بر اساس جذب مشتریان جدید: برای جذب مشتریان جدید، پورسانت بیشتری در نظر گرفته میشود.
4. فروشگاههای خودرو
- پورسانت بر اساس فروش خودرو: هر چه تعداد خودروهای فروخته شده توسط یک فروشنده بیشتر باشد، پورسانت بیشتری دریافت میکند.
- پورسانت بر اساس فروش خودروهای خاص: برای خودروهای مدل بالا یا خودروهایی که حاشیه سود بیشتری دارند، پورسانت بیشتری در نظر گرفته میشود.
- پورسانت بر اساس فروش خدمات پس از فروش: برای فروش خدمات پس از فروش مانند بیمه خودرو یا سرویسهای دورهای، پورسانت جداگانهای در نظر گرفته میشود.
5. شرکتهای مخابراتی
- پورسانت بر اساس تعداد سیمکارتهای فروخته شده: هر چه تعداد سیمکارتهای فروخته شده توسط یک نماینده بیشتر باشد، پورسانت بیشتری دریافت میکند.
- پورسانت بر اساس فروش بستههای اینترنت: برای فروش بستههای اینترنت با حجم بالاتر، پورسانت بیشتری در نظر گرفته میشود.
- پورسانت بر اساس جذب مشترکین جدید: برای جذب مشترکین جدید، پورسانت بیشتری در نظر گرفته میشود.
مزایای بازاریابی پورسانتی در فروش حضوری:
- افزایش انگیزه فروشندگان: پورسانت، انگیزهای قوی برای فروشندگان ایجاد میکند تا بیشترین تلاش خود را برای فروش انجام دهند.
- افزایش فروش: با افزایش انگیزه فروشندگان، به طور طبیعی میزان فروش نیز افزایش مییابد.
- جذب و حفظ نیروهای فروش حرفهای: پرداخت پورسانت، به جذب و حفظ نیروهای فروش حرفهای و با تجربه کمک میکند.
- انطباق با اهداف کسبوکار: با طراحی مناسب سیستم پورسانتی، میتوان آن را با اهداف کلی کسبوکار همسو کرد.
همکار فروش چه کسی است؟
همکار فروش از ایده های آموزش فروش حرفه ای است که فردی، محصولات و خدمات برندهای دیگر را در ازای دریافت کمیسیون تبلیغ میکند. برای اینکار نیاز به داشتن ویژگی خاصی ندارید. تقریبا هر کسی میتواند این کار را انجام دهد. همکار فروش هر بار که شخصی از طریق لینک او از فروشگاهی خرید میکند، درآمد کسب میکنند.
دقت داشته باشید که سیستم همکاری در فروش به دو بخش تقسیم می شود:
تولید کننده محصول یا ارائه دهنده محصول یا خدمات
طرف اصول فردی است که کالا یا خدماتی دارد اما تریبون مناسب برای ارائه آن را ندارد. این فرد با استفاده از این تریبون کالا یا خدمات خود را به دیگران نمایش می دهد.
مثلا شما ایده ای جدید برای فروش محصولی جدید را دارید. خب در اینجا یا باید هزینه بسیار بالایی بابت تبلیغات پرداخت کند و یا یک استراتژی دیگر مانند Affiliate Marketing را انتخاب کند. البته نکته های بسیاری برای این انتخاب وجود دارد.
فروشنده محصول یا تبلیغات کننده (به توضیحات دقت کنید)
در بسیاری از موارد پتانسیل بسیار بالایی در یک کسب و کار آزاد می شود. خب در این زمان شما سیاست های بسیار زیادی را در روبروی خود دارید. شما دیده شده اید و توانایی فروش بسیار بالایی دارید. در این مرحله روش Affiliate Marketing به کمک شما آمده و مثلا حجم فروش 500 ملیونی شما را به N ملیون افزایش می دهد. خب این انتخاب هم بسیار جای بحث دارد…
مزایای استراتژی همکاری در فروش چیست؟
بازاریابی پورسانتی روش جذابی برای کسب درآمد است. آمارها نشان میدهد که صنعت همکاری در فروش در سال 2017، ارزشی در حدود 5.4 میلیارد دلار داشته که بر اساس پیش بینی ها در سال 2022 به 8.2 میلیارد دلار خواهد رسید. براساس این داده ها میتوان گفت که همکاری در فروش یک سرمایه گذاری تجاری کم هزینه/ بدون هزینه است که میتوانید از آن سود بسیار زیادی ببرید.
علاوه بر رشد قابل توجه صنعت Affiliate Marketing، دلایل دیگری نیز وجود دارد که موجب افزایش محبوبیت این روش کسب درآمد شده است.
اجرای همکاری در فروش آن آسان است
اگر به عنوان سایت یا … فروشنده محصول دیگران هستید، شما تنها مسئول بازاریابی دیجیتال برای فروش محصول هستید. لازم نیست نگران کارهای سخت تری مانند تولید، تامین منابع، خدمات پس از فروش و دیگر مسایل باشید.
در صورتی که شما تولید کننده و … هستید، با هزینه ای بسیار کمتر از بسیاری از روش های بازاریابی و فروش به بازدهی بسیار بالایی در مدت زمان بسیار کمتر از سایر روش ها برسید. در بسیاری از موارد مزیت های بیشتری نیز وجود دارد که به انتخاب شما کمک بیشتری می کند.
همکاری فروش ریسک پایینی دارد
از آنجایی که پیوستن به یک برنامه همکاری در فروش عملا هیچ هزینه ای برای شما ندارد، میتوانید از مزیت فروش یک محصول بدون سرمایه گذاری اولیه بهره مند شوید. همکاری در فروش یک سناریوی ایده آل برای پولسازی بدون زحمت و هزینه است. اگرچه در ابتدای کار باید برای ایجاد وبسایت یا پروفایلی با بازدید بالا وقت بگذارید، اما پس از آن میتوانید از مزایای آن بهره مند شوید.
البته برای هر کسب و کاری باید موارد اولیه ای را در نظر بگیرید که شاید لازم به ذکر نیست. مثلا شما قبل از هر کاری باید موارد قانونی کسب و کار همکار را بررسی و تایید کنید. بررسی کیفیت کالا برای هر دو طرف مهم است.
افزایش درآمد با همکاری در فروش آسان است
همکاری در فروش این پتانسیل را دارد که بدون نیاز به استخدام نیروی کار، درآمد خود را به شکل چشمگیری افزایش دهید. در این روش میتوانید محصولات جدید را به مخاطبان خود معرفی کنید و کمپینهایی نیز برای فروش محصولات دیگر ایجاد کنید، در حالی که کار اصلیتان همچنان در پس زمینه درآمدزایی دارد.
البته اینگونه نیست که بتوانید هر محصول یا خدماتی تبلیغ کنید. سیستم آن بر پایه اعتماد بنا شده است. در نتیجه بهتر است در ابتدا محصولاتی که خودتان استفاده کرده و راضی بوده اید را تبلیغ کنید.
مراحل همکاری در فروش چگونه است؟
همکاری فروش اینگونه است که شخصی محصول یا خدماتی را با به اشتراک گذاشتن آن در وبلاگ، پلتفرم شبکه های اجتماعی، پادکست یا وب سایت معرفی میکند. هر بار که مخاطبی از طریق لینک منحصر به فرد آن شخص اقدام به خرید میکند، آن فرد کمیسیون دریافت میکند.
همکاری در فروش در واقع به این شیوه کار میکند:
- شما تبلیغ یا لینک فروشی از فروشگاه Z را در وب سایت، وبلاگ یا شبکه اجتماعی خود قرار میدهید.
- مشتری روی لینک منحصر به فرد شما کلیک میکند.
- مشتری در فروشگاه Z اقدام به خرید میکند.
- شبکه همکاری (Affiliate Network) تراکنش را ثبت میکند.
- خرید توسط فروشگاه Z تایید میشود.
- کمیسیون و سود پرداخت میشود.
نرخ کمیسیون با توجه به پیشنهاد شرکت و نوع قرارداد شما متفاوت است. معمولا در پایین ترین حالت، حدود 5 درصد از فروش را به شما میرسد. اما در برخی شرایط خاص مانند کمپینها، دوره ها یا رویدادها گاهی این مبلغ به 50 درصد نیز میرسد. همچنین برنامه هایی مختص به همکاری در فروش وجود دارند که به جای درصد، نرخ ثابتی را برای هر فروش ارائه میدهند.
چگونه همکاری در فروش را آغاز کنیم؟
همکاری فروش کار سختی نیست. درست مانند راه اندازی یک کسب و کار کوچک است. برای موفق شدن در این زمینه باید نظم و انضباط کاری داشته باشید. از راهنمای گام به گام زیر برای راه اندازی کسب و کار خود در این زمینه استفاده کنید.
پلتفرم و روش خود را انتخاب کنید
در اولین قدم برای شروع کار، پلتفرمی که میخواهید در آن کار کنید و مخاطب داشته باشید، را انتخاب کنید. هر پلتفرم رویکرد و روش جذب متفاوتی دارد. ایده های بسیاری برای Affiliate Marketing وجود دارد که میتوانید بر اساس علاقه و توانایی های خود از میان آنها انتخاب کنید:
- سایتهای نقد و بررسی محصولات در حوزه های خاص:
این سایت ها محصولات را برای یک گروه خاص از مخاطبان بررسی میکنند، یا آنها را با یک سری از محصولات رقیب مقایسه میکنند. در این روش شما محتوایی نقادانه مرتبط با محصول ایجاد میکنید و به طور مرتب پست میگذارید تا مخاطب را جذب کنید. - محتوای دیجیتال:
وبلاگ نویسان، یوتیوبرها و اینفلوئنسرها در شبکه های اجتماعی از سازندگان محتوای دیجیتال هستند. آنها محتوای ویژه ای آماده میکنند و مخاطبین خاصی را هدف قرار میدهند. اینگونه تبلیغ منحصر به فرد، موجب اشتیاق مخاطبان برای خرید میشود و احتمال خرید افزایش می یابد.
بیشتر بخوانید: راهنمای جامع بازاریابی محتوایی
- دوره ها، رویدادها، کارگاه ها:
اگر پلتفرمی آموزشی دارید، میتوانید به صورت همکاری در فروش هم کسب درامد کنید. کافی است دوره ها و کارگاههای مورد علاقه مخاطبان را معرفی کنید
فرقی نمیکند که کدام روش را انتخاب کنید، جذب مخاطب و برقراری یک رابطه توام با اعتماد، لازمه آن است. اگر نتوانید ارتباطی واقعی و دوطرفه با مخاطبانتان داشته باشید، به احتمال زیاد در این روش موفق نخواهید بود.
برای انتخاب یک روش و پلتفرم مناسب آن، این پرسشها از خود بپرسید:
- از چه پلتفرمهایی بیشتر استفاده میکنید؟
- در کدام پلتفرمها عملکرد موفقیت آمیزی دارید؟
با پلتفرمی کار را شروع کنید که با آن راحت هستید و در آن محتوایی با کیفیت بالا تولید کنید. بدین ترتیب مخاطب جذب و درگیر محتوای شما شده و مشتاق خرید میشود.
انتخاب مناسب گوشه بازار (niche) برای همکاری فروش
انتخاب نیش مارکت یا گوشه بازار مناسب برای همکاری در فروش اهمیت بالایی دارد. بهتر است چیزی را هدف قرار دهید که به آن علاقه مند هستید و در مورد آن آگاهی دارید. این به شما کمک میکند تا به عنوان یک منبع اطلاعاتی معتبر و قابل اعتماد برای مشتریان بالقوه معرفی شوید. همچنین به شما کمک میکند تا محصولات و برندهایی را که میخواهید تبلیغ کنید را به خوبی ارزیابی کنید.
برای نمونه اگر شما خودتان فرزند کوچکی دارید، میتوانید یک وبلاگ درباره نیازهای کودکان و چالشهای مادران راه اندازی کنید. شما به عنوان مادری که به دنبال محصولات مناسب برای رفاه کودکش است، مشتاق هستید که به مادران دیگر نیز کمک کنید تا از کودکانشان به بهترین شکل مراقبت کنند.
برای شروع وبلاگی به نام “من و کودکم” ایجاد میکنید و به طور منظم پست میگذارید. مخاطبان را تشویق میکنید تا در خبرنامه ایمیلی مشترک شوند و محتوای شما را به اشتراک بگذارند. بدین ترتیب نیش مارکت شما مادرانی هستند که کودکانی نوزاد و نوپا دارند. با تولید محتوای مورد علاقه و مورد نیاز این گروه میتوانید دایره مخاطبان خود را گسترش دهید.
نیش مارکتی که انتخاب میکنید، به شما نشان میدهد که چه میزان وقت و انرژی برای جلب اعتماد آنها نیاز دارید. پس از مدتی نتایج سئوی سایت شما بازگو کننده میزان اعتماد مخاطبان و ارزش محتوای شما است. در حیطه هایی مانند تکنولوژی، بازاریابی و بهداشت و درمان سایتها و وبلاگ های بزرگی با بودجه های زیاد فعالیت میکنند.
برگ برنده شما در این است که حیطه هایی بکر و دستنخورده را پیدا کنید که رقابت در آنها چندان شدید نیست. قبل از اینکه دیگران آن حوزه ها را بشناسند، وارد شوید و شروع به کار کنید. الیز داپسون، بنیانگذار Sprocker Lovers
هرچه بیشتر پست بگذارید، میتوانید از ابزارهای تحلیلی برای کشف رفتار مخاطبان بهتر استفاده کنید. مخاطبان شما بیشتر از چه گروه سنی هستند؟ به چه حوزه ای علاقه دارند؟ روی چه موجی حرکت میکنند؟
این مهم است که مخاطبان خود را به خوبی بشناسید، در وهله اول باید بدانید آنها چرا شما را دنبال میکنند.
به خاطر داشته باشید که قرار نیست برای پست گذاشتن، پولی دریافت کنید. همکاری در فروش یک تجارت آنلاین مبتنی بر عملکرد است. اگر بدانید مخاطبان شما چه چیزی را دوست دارند، میتوانید بهترین محصولات را به آنها معرفی کنید و درآمد بیشتری کسب کنید.
محصولات مورد نظرتان را پیدا کنید
برای کسب درآمد در سیستم همکاری در فروش، مخاطبان باید با آنچه شما میگویید ارتباط برقرار کنند. باید محصولات یا خدماتی را معرفی کنید که مخاطبان شما واقعاً به آنها نیاز دارند. اگر این کار را به درستی انجام ندهید، نه تنها در فروش آن محصول موفق نمی شوید بلکه اعتبار شما نزد مخاطبان نیز کاهش مییابد.
اولین برنامه همکاری در فروش خود را انتخاب کنید
در حین بررسی محصولات یا مرور پلتفرمهای وابسته، مهمترین معیاری که باید در نظر داشته باشید این است که محصول باید با مخاطبان شما یا مخاطبانی که میخواهید جذب کنید همسو باشد. از خود بپرسید، آیا این کالایی است که مخاطب شما میخواهد؟ آیا با حوزه تخصصی شما همخوانی دارد؟
برای نمونه، یک بلاگر غذا محصولات زیبایی را تبلیغ نمیکند. اما طیف گسترده ای از محصولات دیگر، مانند ظروف آشپزی، بسته های غذای نیمه آماده، مواد غذایی خوشمزه، یا حتی دستکش فر و پیش بند را میتواند تبلیغ کند.
همچنین در نظر داشته باشید که پلتفرم مناسبی برای تبلیغ محصول یا خدمات مورد نظرتان انتخاب کنید. برای نمونه، اگر حوزه تخصصی شما دکوراسیون منزل یا پوشاک است، پلتفرمهای تصویری مانند اینستاگرام برایتان مناسب هستند. اما اگر محصولات تخصصیتری مانند نرمافزار را تبلیغ میکنید، ممکن است پلتفرمهایی مانند وبلاگ یا یوتیوب برای شما مناسبتر باشد.
بیشتر بخوانید: آشنایی با 7 تکنیک طلائی برای تبلیغات در اینستاگرام
همکاری در فروش بدون داشتن وب سایت
جالب است بدانید که برای کسب درامد از راه همکاری فروش حتی به وبسایت شخصی نیز نیاز ندارید! اگر مخاطبان قابل توجهی در شبکه های اجتماعی، لیست ایمیل، کانال تلگرام یا جای دیگری دارید، میتوانید از این روشها برای تبلیغ محصولات و پیشنهادات خرید استفاده کنید. با این حال، اگر میخواهید کسب و کارتان را در طول زمان رشد بدهید، تصمیم عاقلانه ای است که این کار را روی پلتفرمی انجام دهید که قابلیت رشد داشته باشد.
چگونه یک کالا را تبلیغ کنیم؟
برای تبلیغ یک کالا باید بتوانید تجربه شخصی خود را از استفاده آن محصول با مخاطبان به اشتراک بگذارید. این تجربه را به صورت نوشته ای در وبلاگ، پستی در شبکه های اجتماعی یا ویدیو به اشتراک بگذارید.
اگر در حال نوشتن یک نقد شخصی روی محصول هستید، بر اساس تجربه خود در مورد محصول، نظری صریح بدهید.
هرچه با مخاطبان صادقتر باشید، اعتبارتان بیشتر میشود. اگر مردم احساس کنند میتوانند به شما اعتماد کنند، راحتتر از توصیه های شما پیروی میکنند.
اعتماد یک عامل کلیدی در سیستم همکاری در فروش است. سطح اعتمادی که برای همکاری در فروش به آن نیاز دارید به صنعت شما و محصولاتی که تبلیغ میکنید بستگی دارد. برای مثال، برای یک دوره آموزشی 2 میلیون تومانی اعتماد بیشتری نسبت به خرید یک تیشرت 100 هزار تومانی لازم است.
همچنین میتوانید با محدود کردن تعداد شرکتهایی که کالاهایشان را تبلیغ میکنید یا تنها با تبلیغ کالاهایی که خودتان استفاده میکنید و پایبندی به حوزه تخصصیتان، اعتماد ایجاد کنید.
برای تاثیرگذاری بیشتر روی مخاطبان میتوانید از روشهای زیر استفاده کنید.
- با یک متخصص درباره آن محصول صحبت کنید
- یک دستورالعمل آموزشی برای محصول آماده کنید
- از کلمات کلیدی مرتبط استفاده کنید
- استراتژی تبلیغی خود را متناسب با بازار هدف طراحی کنید
- تخفیف بدهید
وبسایت های همکاری در فروش در ایران
در ایران نیز شرکتهای بسیاری وجود دارند که به شیوه همکاری فروش فعالیت میکنند. برخی از مهمترین آنها به شرح زیر هستند.
- سایتهای فروشگاهی: مانند سیستم کسب درآمد دیجی کالا و زنبیل
- سایتهای ارائه دهنده خدمات سفر و گردشگری: مانند توربین
- سایتهای ارائه دهنده خدمات بیمه: مانند بیمیتو
- سایتهای ارائه دهنده خدمات وب: مانند ایران سرور و میزبان فا
سخن آخر
همانگونه که پیش از این گفته شد، همکاری فروش یکی از روشهای کسب درآمد بدون نیاز به سرمایه گذاری است. مساله مهم در این میان برقراری اعتماد بین شما و مخاطبان است که فروش کالا را تضمین میکند و شما را به درآمد میرساند. با به کار بستن موارد گفته شده در این راهنما میتوانید در مسیر دستیابی به مخاطب و جلب اعتماد آنها گام بردارید.
اگر به فکر روشهای جانبی کسب درآمد هستید، پیشنهاد میکنیم مطلب 30 ایده پولساز کسب و کار بدون سرمایه! را نیز مطالعه کنید. خوشحال می شویم تجربیات خود در زمینه همکاری در فروش را با ما به اشتراک بگذارید.