خلاصه کتاب مشتری خودکار
کتاب مشتری خودکار برای خلق کسب و کارهای مبتنی بر اشتراک در هر صنعتی نوشته جان واریلو که کتاب دیگری هم با عنوان ساخته شده برای فروش نوشته است. نویسنده کتاب مشتری خودکار بنیان گذار خلق ارزش، شرکتی که به صاحبان کسب و کار در افزودنهای ارزشهای کاریشان کمک میکند، است.
او در چندین دهه گذشته به شرکتها در رسیدن به بالاترین ارزش مالی کمک کرده است و مزایای ساخت یک تجارت مبتنی بر اشتراک را هم در آن شرکتها و هم خودش به عنوان یک صاحب کسب و کار از نزدیک تجربه کرده است. آکادمی بازار قصد دارد در این مقاله خلاصهای از کتاب مشتری خودکار را با کمک دوره مشتری مداری ارائه دهد.
مشترکین بهتر از مشتریان هستند
فرضیه اساسی این کتاب این است که مشترکین بهتر از مشتریان هستند. اگر مشترکی نداشته باشید، هر ماه شمارنده فروش شما از نو به کار میافتد و به طور مداوم درباره ساخت مشتریان ارزشمند کسب و کارتان تحت فشارید.
با وجود مشترکین، بینش بهتری دارید و تجارت قابل تبدیل به پول بهتری هم میتوانید بسازید. با وجود مشترکین، بینش بهتری دارید و تجارت قابل تبدیل به پول بهتری هم میتوانید بسازید.
در عمل اگر دو کسب و کار با درآمد و سود دهی مشابه را مقایسه کنید ولی یکی با داشتن مشترک و مشتریهای خودکار و دیگری بدون آن، کسب و کار اول میتواند بین سه تا پنج برابر بیشتر بفروشد.
9 مدل برای ایجاد فروش های قابل تکرار در مشتری خودکار
نویسنده در کتاب The Automatic Customer میگوید که چطور طرز فکرتان را از فروش به مشتریان، به سوی ایجاد کسب و کاری با فروشهای قابل تکرار منتقل کنید و هر یک از 9 مدل اشتراکی را که مشخص کرده است، به نمایش میگذارد:
مدل اول برای فروش داشتن یک وبسایت است
در مدل اول شما یک وبسایت با حق مشترک را دارید که مناسب افرادی با تخصص یا احساسات درونی مشخص است. تمام آنچه نیاز دارید، یک گروه مشخص و مشتاق به پرداخت در قبال دریافت محتوایی با کیفیت بالا است.
برای مثال میتوانید یک راهنمای سفر اسرار آمیز برای کشورتان بنویسید و در آن نقاط محلی جالب و دیگر ناشناختهها را معرفی کنید یا مهارتهای تخصصی صنعت خود را با دیگران به اشتراک بگذارید تا آنها هم به موفقیت برسند.
در ادامه میتوانید با فروختن یک مورد بلیطی کوچک اعتماد ایجاد کنید و به ترتیب و با فروختن بلیطهای بزرگتر از اعضاء کسب درآمد کنید. به عنوان مثال فروش بلیط شرکت در رویدادی مثل کنفرانس.
مدل دوم مشتری خودکار کتابخانه باز است
مدل بعدی، کتابخانه باز (مثل بوفه آزاد رستورانها) است. اگر شما بتوانید محتوا را بطور دائم تولید کنید یا روی مدل کتابخانه تاکید داشته باشید.
فروش تمامی محولات چلش برانگیز خواهد شد. بجای این کار اغلب میتوانید با یک مدل حق اشتراک ارزانتر، ارزش بیشتری استخراج کنید. به این فکر کنید که اگر لازم باشد برای هربار تماشای فیلم در نتفلیکس، کارت بکشید احتمالا کمتر فیلم تماشا خواهید کرد.
مدل سوم در کتاب مشتری خودکار
مدلهای دیگر اشتراک شامل مدل باشگاه اختصاصی مشتریان است که در آن دسترسیهای انحصاری را برای رویدادهای معینی در نظر میگیرید و شرکت در آنها ممکن است بستگی به وضعیت افراد داشته باشد.
مدل چهارم جلوی خط است
مدل جلوی خط اینگونه است که خدمات باری مشتریان، رایگان و برای دیگران که مشتاق به پرداخت یک مقدار تکرار شونده برای دسترسی سریعتر یا دریافت خدمات هستند، پولی است.
مدل پنجم مشتری خودکار مصرفی است
مدل مصرفی که برای پیاده سازی در کالاهای مصرفی متداول مناسب است. مثل فروشگاه اینترنتی محصولات اصلاح ریش و همه سرویسهای تامین کالاهای مصرفی.
مدل ششم جعبه شگفتی است
در مدل جعبه شگفتی ماهانه بستهای از چیزهایی جذاب برای مشتریان ارسال میشود.
مدل هفتم آسان ساز در کتاب مشتری خودکار
در مدل آسان ساز، ما خدماتی را برای آسان کردن زندگی مشتریان تامین میکنیم و با اینکار آنها به سمت شما میآیند.
خیلی چیزها هست که ما تمایل نداریم با آنها روبهرو شویم مثل گم کردن کلیدهایمان یا تعویض باتری کهنه زنگ هشدار.
مدل هشتم شبکه ای است
مدل شبکهای به در کسب و کارهایی میخورد که ارزش آنها با افزوده شدن کاربران به پلتفرم، زیادتر میشود و کاربران خودشان همه کارهای لازم برای بازاریابی را به منظور رشد ارزش پلتفرم و برای خودشان انجام میدهند.
مدل نهم آرامش ذهنی است
در آخر مدل آرامش ذهنی است که عملا همان بیمه کردن هر چیزی است که امکان دارد بلایی سرش بیاید. مثل گم کردن حیوان خانگیتان با به خطر افتادن هویت شخصی شما.
معرفی جان واریلو نویسنده کتاب مشتری خودکار
جان واریلو در 4 سپتامبر 1971 متولد شد. او بنیان گذار سیستم ارزش سازنده است، شرکتی که به صاحبان کسب و کار کمک میکند ارزش شرکت خود را بهبود ببخشند.
او کتاب بسیار مشهور مشتری خودکار خود را در فوریه 2015 منتشر کرد. جان اکنون در تورنتو با خانوادهاش زندگی میکند.
با مدل های کتاب مشتری خودکار کسب و کار موفقی بسازید
شناخت مدلهای بیان شده در کتاب مشتری خودکار، به معنای گرفتن یکی و بردن کسب و کار در آن مسیر نیست. موضوع این نیست که الزاما به یک مدل حق اشتراکی تبدیل شوید بلکه ترجیح بر گسترش یافتن به یکی از این مدلهاست تا به امید خدا و در طی زمان سهم درآمدیتان را از آن بخش کسب و کار هم افزایش دهید.
یافتن مشتری در هر کسب و کاری مهمترین موضوع است. ارزش یک کسب و کار با مشتریهای آن سنجیده میشود و تمام برندها و شرکتهای بزرگ، اصلیترین تمرکزشان روی مشتری است. پیدا کردن مشتری خودکار برای سازمان، خدمات و محصولاتی که ارائه میدهید مهمترین بخش کسب و کار شماست و با کمک آن میتوانید کسب و کارتان را از خطر سقوط نجات دهید.