بازاریابی چابک چیست؟ بررسی فواید، ویژگی ها و تفاوت های انواع آن

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۲ آبان, ۱۴۰۰
آخرین بروزرسانی: ۱۰ مرداد, ۱۴۰۲
بازاریابی چابک

روش بازاریابی چابک بر خلاف روش بازاریابی سنتی به تیم‌های بازاریابی کمک می‌کند تا علاوه بر حل مشکلات لحظه‌ای، ارتباط موثرتری با مشتریان خود داشته باشند.

روش‌ بازاریابی چابک روشی انعطاف‌پذیر برای انطباق با تغییرات است که به تیم‌های نرم‌افزاری کمک می‌کند تا رشد کرده و به جای برنامه ریزی‌های طولانی مدت که قابل تغییر نیستند و هنگام بروز مشکلات در لحظه راه حلی ارائه نمی‌دهند، با برنامه ریزی کوتاه مدت نتایج موثرتری را رقم بزنند.

پخش ویدیو
کتاب نقشه فروش
کتاب نقشه فروش

فهرست مطالب

بازاریابی چابک چیست؟

یکی از شاخه های انواع بازاریابی نوین، بازاریابی چابک است. این روش شامل یک رویکرد بازاریابی که از اصول و روش‌های سریع‌الانتقال استفاده می‌کند است. این روش شامل داشتن تیم‌های خود سازماندهی و تیم‌های دارای چندین وظیفه است. در بازاریابی چابک به یک دیدگاه استراتژیک برای برنامه‌ریزی بازاریابی کوتاه، متوسط و بلند مدت نیاز دارید.

تفاوت بازاریابی چابک و بازاریابی سنتی در چیست؟

تفاوت بازاریابی چابک و بازاریابی سنتی در چیست؟

بازاریابی چابک، تمرکز بر انتشار مکرر تجربیات و تعهد آگاهانه نسبت به رضایت مخاطبین از اصول ذکر شده در مانیفست یا همان بیانیه بازاریابی چا‌بک است که به عنوان مرجع و راهنما برای تیم‌های بازاریابی عمل می‌کند.

ارزش‌های بازاریابی چابک شامل موارد زیر است:

در روش بازاریابی چا‌بک با یادگیری ایده‌ها و قراردادهای هم‌کاری متمرکز با مشتری‌ها و سلسله‌مراتب انطباقی بر فعالیت‌های گسترده، فرآیند جذب مشتری بر حسب پیش‌بینی استاتیک آسان‌تر خواهد بود و این استراتژی باعث افزایش فروش خواهد شد.

همه نسخه‌های بازاریابی چابک چندین ویژگی کلیدی را به اشتراک می‌گذارند، ویژگی‌هایی که پیشتر برای شما برشمردیم و در ادامه به آن‌ها خواهیم افزود. این ویژگی‌های مورد استفاده در بازا‌ریابی چا‌بک نسبت به روش‌های بازار‌یابی و فروش سنتی بسیار موثرتر عمل می‌کنند.

استاد احمد محمدی
بازاریابی وظیفه همه افراد سازمان است نه فقط بخش بازاریابی.
استاد احمد محمدی

ویژگی‌های بازاریابی چابک

4 ویژگی مهم در هر تیم بازاریابی چابک موفق وجود دارد که عبارتند از:

  1. کار گروهی مبتنی بر اصول بازاریابی چابکی
  2. تصمیم گیری بر اساس اطلاعات موجود
  3. انتشار سریع و مکرر اطلاعات
  4. پایبندی به مانیفست یا بیانیه بازار‌یابی چابک

کار گروهی و هم‌کاری بین اعضا، بنیان بازار‌یابی چابک است که با تیم‌هایی شروع می‌شود که روش‌های سریع‌الانتقال را انتخاب می‌کنند. هر عضو از تیم می‌تواند در هر پروژه به نوعی مشارکت داشته باشد. از جلسات و کانال‌های ارتباطی می‌توان برای تشویق هم‌کاری بین اعضا استفاده کرد.

تصمیم‌های برگرفته از داده‌ها در بازاریابی چابک برای کمپین‌های بازاریابی استفاده می‌شود. حتی با وجود این که تمام بازاریابان مدرن تا حدودی به داده‌ها تکیه می‌کنند اما تیم‌هایی که به روش بازار‌یابی چا‌بک کار می‌کنند کاملا بر این اصول پایبند هستند و بیشترین بازخورد را از آن دارند. تیم‌‌های بازار‌یابی چا‌بک به طور مداوم با به دست آوردن تجربیات جدید برای افزایش عملکرد تیم و اتکا به داده‌ها برای اندازه‌گیری استفاده می‌کنند.

تیم‌های بازاریابی چابک اغلب از شیوه sprints استفاده می‌کنند. sprints دوره‌های کوتاه زمانی از فعالیت تیمی متمرکز هستند که بیشترین بازدهی را در فروش و بازاریابی دارند. این چرخه زمانی و دوره‌های کوتاه زمانی به تیم‌ها اجازه می‌دهد تا با حجم کاری کمتر در یک بازه زمانی مشخص و کوتاه، نسخه‌های تکراری تولید کنند.

7 ارزش اصلی و 10 اصل فهرست‌شده در بیانیه بازاریابی چابک وجود دارد که برای دستیابی به این روش از بازاریابی حیاتی هستند. این ارزش‌ها و اصول عبارتند از همه روش‌هایی که یک تیم انتخاب می‌کند تا به طور بهینه از آن‌ها استفاده کند. اصولی مانند: standups, sprints و Kanban در بازاریابی چابک.

فواید بازاریابی چابک در چیست؟

فواید بازاریابی چابک در چیست؟

برای پیاده‌سازی موثر روش بازاریابی چابک، شناسایی مهم‌ترین نقطه ضعف یا منافع مورد نظر و موقعیت فعالیت‌های بازاریابی تیم به عنوان وسیله‌ای برای رسیدن به اهداف مورد نظر حیاتی است. در این روش بهتر است تمرکز خود را به یک مشکل، نقطه ضعف یا هدف معطوف کرده و روش‌های بازاریابی چابک برای رسیدن به موفقیت را به کار گیرید.

سرعت و بهره‌وری اولین و مهم‌ترین مزیت بازاریابی چا‌بک یا Agile Management است. این مسئله از طریق تغییرات در ساختار سازمانی و نحوه برنامه‌ریزی و اجرای فعالیت‌های تیمی به دست می‌آید.

سازمان‌هایی که از روش بازاریابی چابک استفاده می‌کنند به جای گروه‌بندی افراد از طریق عملکردشان (به عنوان مثال میزان خلاقیت، بازاریابی و غیره) گروه‌های کوچک و کارکردی را ترجیح می‌دهند که قادر به اتمام پروژه‌ها به طور مستقل یا همکاری بین تیمی هستند. این کار به تیم‌ها اجازه می‌دهد بدون اینکه به دلیل وابستگی‌های متقابل از کار بیفتند، به سرعت از میان آیتم‌های کاری عبور کنند.

شفافیت، همکاری و انعطاف پذیری بازاریابی چابک

شفافیت و همکاری و انعطاف پذیری

شفافیت و همکاری یکی دیگر از فواید قابل‌توجه بازا‌ریابی چا‌بک است. هدف این بازاریابی ایجاد دیدگاه موثر در فرآیندهای تیمی از طریق جریانات کاری است. برقراری ارتباط با حفظ اولویت‌های روزانه باعث می‌شود که اعضای تیم به طور موثر با یکدیگر همکاری کرده و به عنوان یک واحد بهتر عمل کند.

وجود شفافیت به تیم‌های بازاریابی چابک کمک می‌کند درک مشترکی در مورد تمام پروژه‌هایی که در حال انجام هستند داشته باشند. تیم‌های بازاریابی چابک از بازخورد مکرر مشتری برای اطمینان از زمان مناسب فعالیت‌ها برای تاثیرگذاری بالاتر استفاده می‌کنند. انعطاف‌پذیری یکی از مزایای مهم بازا‌ریابی چا‌بک است. این نشان می‌دهد که تیم‌های بازاریابی چابک به جای پیروی کورکورانه از یک برنامه بازاریابی سالانه با کمک برنامه‌ریزی‌های کوتاه مدت و مکرر به نتایج دلخواه خود دست یابند.

موفقیت تیم در بازاریابی چابک

موفقیت تیم‌های بازا‌ریابی چا‌بک بستگی به این دارد که آیا تیم‌ها می‌توانند به تغییرات در لحظه واکنش مناسب نشان دهند یا خیر. در روش‌های بازاریابی سنتی برنامه‌ ریزی سالانه با تمام جزئیات کاری برای 12 ماه آینده باعث می‌شود بازاریابان نتوانند به تغییرات لحظه‌ای واکنش مناسب نشان دهند.

در بازاریابی چابک، تیم‌ها بر تعریف اهداف بلند مدت که هدفشان دستیابی و تعیین جزئیات در طول مسیر است تمرکز می‌کنند. این روش به آن‌ها انعطاف پذیری می‌دهد تا به راحتی براساس اطلاعات و بازخورد مشتری تغییر مسیر دهند.

بازاریابان چابک در مدت‌زمان چرخه کاری، نرخ کارایی و توان عملیاتی فرآیند بازاریابی را ثابت نگه می‌دارند تا اطمینان حاصل شود که تیم با سرعتی پایدار حرکت می‌کند.

تیم‌های بازاریابی چابک با انجام تست‌های کوچک برای اثبات یا رد کردن فرضیات و با ارزیابی نتایج و بهبود فعالیت‌ها در طول زمان اجرا به اهداف خود نزدیک می‌شوند. این امر به تیم‌ها کمک می‌کند تا تصمیمات آگاهانه بگیرند و به نتایج بهتری دست پیدا کنند.

روش بازاریابی چا‌بک به سرعت به روش موثر و محبوب کسب‌وکار برای بازاریابان تبدیل ‌شد. از آنجا که بازاریابی چا‌بک حدود یک دهه پیش توسعه یافت، بازاریاب‌ها پیشرفت قابل‌توجهی در جهت انطباق چارچوب‌های خود با نیازهای متخصصان بازاریابی مدرن داشته‌اند.

ویژگی های مشترک در روش های مختلف بازاریابی چابک

ویژگی های مشترک در روش های مختلف بازاریابی چابک چیست؟

تیم‌های بازاریابی‌ چابک همگی ویژگی‌های مشترکی دارند:

انتخاب‌های متنوع و متناسب با زمان

به دلیل ویژگی های ذکر شده در بازاریابی چابک، هر تیم در زمان مشخص شده بازدهی خاص خود را دارد و پس از پایان دوره زمانی مد نظر شما تعداد زیادی نتیجه به روی میز شماست که می توانید با یک تحلیل درست در راستای هدف به نتیجه ای بسیار درست برسید.

تاکید بر انجام آزمایشات و تمرکز در برقراری ارتباط با مشتریان

در هر روش بازاریابی، رفتار مشتری یکی از مهم ترین اصول به شمار می رود و از همین رو برقراری ارتباط درست با مشتریان یک اصل به شمار می رود. در بازاریابی چابک هم از این اصل استفاده درستی شده و تحلیل رفتار مخاطب و آزمایش روی آنها انجام شده تا بهترین نتیجه از روش های موجود به دست آید. البته این اصل باید متداوم باشد تا بازدهی پس از مدتی کم نشود و همیشه رو به رشد باشد.

برنامه ریزی‌های کوتاه مدت و هفته‌ای

برنامه ریزی کوتاه مدت مزیت های بسیار زیادی دارد و مهم ترین مزیت آن دیدن نتیجه کوتاه مدت است. در بیشتر مواقع نتایج خوب کوتاه مدت کلیدی برای رسیدن به بازدهی خوب بلند مدت است. برای مثال:

شما یک کسب و کار به دنبال رشد هستید. تیم شما آموزش دیده و بازدهی متوسط دارد. حصال برنامه ریزی کوتاه مدت در بازاریابی چابک به شما چه کمکی می کند؟
تیم فروش شما با تحلیل بازار یک روش را پیش می گیرد. شما برنامه ریزی روزانه و هفتگی برای رسیدن به منطقه A را دارید و این منطقه را به 7 مجموعه روزانه تقسیم می کنید. حال A1 تا A7 را با این استراتژی پیش می برید و دو حالت ممکن بازدهی خوب و یا بد را مشاهده می کنید.

  • اگر بازدهی مشاهده شده بازدهی مناسبی بود به سراق منطقه B رفته و باز شروع به برنامه ریزی و پیاده سازی در کنار پشتیبانی منطقه A می روید.
  • اگر بازدهی مشاهده شده بازدهی مناسبی نداشت به سراق منطقه B با مدل ادیت شده اول یا مدل جدید می روید. حال منطقه A چه می شود؟
    بهتر است برای مدتی به دلیل نارضایتی موجود به سراغ این روش جدید برای A نباشید و فقط با تصحیح ایرادات و بررسی های جدید میزان نارضایتی را کاهش دهید. پس از مدتی با شامل دن مناطق بیشتر می توانید تجربه به دست آمده را روی منطقه A نیز پیاده سازی کنید

در حالی که رویکردهای مختلفی برای انجام فرآیندهای بازار‌یابی چا‌بک وجود دارد اما به هیچ وجه در انجام آن عجله‌ نکنید. فعالیت‌های این روش از بازاریابی را به تدریج به فرآیندهای بازاریابی خود وارد کرده و آن‌ها را مورد آزمایش قرار دهید. مطمئن باشید با رعایت اصول و ارزش‌های روش بازاریابی چابک به موفقیت‌های روزافزون در حیطه بازاریابی دست پیدا می‌کنید.

پادکست - فواید و ویژگی های بازاریابی چابک

مطالعه موردی از سرفصل های بازاریابی چابک

عملکرد تیم بازاریابی براساس سرفصل های بازاریابی چابک، در دانشگاه آریزونای شمالی را با هم بررسی می کنیم.

خلاصه مطالعه موردی: در ابتدای کار تیم چهار نفره بازاریابی دانشگاهی از شیوه های بازاریابی سنتی پیروی می کرد، اهداف سالانه داشت و پروژه های بسیار خاص طراحی می کرد. این تیم با کمک فریلنسرها و آژانس ها، سالانه حدود 50 برنامه بازاریابی تولید و اجرا می کرد. سپس، فناوری دیجیتال به عرصه آمد.

علیرغم تلاش بسیار، آنها نتوانستند نیازها و انتظارات مشتری را برآورده کنند. سپس دیویس (مدیر بازاریابی استراتژیک) با بازاریابی چابک آشنا شد. او دریافت به جای اینکه افراد تیمش کل پروژه ها را برعهده بگیرند، می تواند آنها را برون سپاری کند و در بازه های 2 هفته ای برنامه ها را تحویل بگیرد. آنها با تیم IT همکاری کردند تا یک گروه طراحی درون سازمانی ایجاد کنند و به پیمانکاران خارجی احتیاج نداشته باشند. تارا کوبورن، مدیر بازاریابی، می‌گوید: این رویکرد جدید به آن‌ها اجازه می دهد پروژه ها را به قطعات کوچک تر تقسیم کنند، که به نوبه خود بر اساس مهارت ها و در دسترس بودن به اعضای تیم داده می شوند. اکنون آنها می توانند یک پروژه کامل را در دو هفته به پایان برسانند، به جای اینکه ماه ها منتظر بمانند تا کار برون سپاری شده بازگردد، ویرایش شود، تجدید نظر شود و در نهایت منتشر شود.

اکنون که بودجه نصیب پیمانکاران نمی شود، آنها توانسته اند نویسندگان و طراحان بیشتری را استخدام کنند و چابکی تیم را بیش از پیش افزایش دهند.

خلاصه عملکرد بازاریابی چابک دانشگاه آریزونا:

  • در اولین سال حضور آنها به عنوان تیم بازاریابی چابک، تولید محتوا 400 درصد افزایش یافت (از 50 مورد به 200 مورد رسید)
  • سرعت انجام کارها تقریباً 95٪ افزایش یافت
  • 20 درصد در هزینه ها صرفه جویی شد
  • میزان رضایت مشتری طی شش ماه بیش از 30 درصد افزایش یافت

بازاریابی چابک بایستی به صورتی اصولی و بر اساس نیاز مشتریان و منابع در دسترس آنها طراحی و اجرا شود. در دوره آموزشی سرفصل های بازاریابی، به طور کامل به این موضوع می پردازیم و به شما کمک می کنیم تا استراتژی مناسب خود را پیدا کنید.

5/5 - (11 امتیاز)

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی