فروشنده حرفه ای چه کسی است؟
یک فروشنده و ویزیتور حرفه ای ترکیبی از ویژگیهای شخصیتی خاص را دارد که موجب موفقیت او میشود. البته این ویژگیها ناشی از استعدادهای ذاتی او نیست و شما میتوانید با آموزش (آموزش رایگان ویزیتوری) و تمرین آنها را به دست آورید.
پیش از آنکه ویژگیهای شخصیتی فروشندگان حرفهای را در مورد بررسی قرار دهیم، میخواهیم الزامات یک فروشنده موفق را بیان کنیم.
بیشتر بخوانید : ویزیتوری چیست؟
الزامات یک فروشنده و ویزیتور حرفه ای و موفق
یک فروشنده و ویزیتور حرفه ای باید اهداف و الزامات مخصوص خود را داشته باشد. در ادامه این الزامات را بررسی میکنیم.
1. هدف مالی داشته باشید
اولین قدم برای یک فروشنده موفق و حرفه ای تعیین یک هدف مالی است. برایان تریسی میگوید: “تصمیم بگیرید که میخواهید چه درآمدی داشته باشید. سپس به روشهای کسب این مقدار پول فکر کنید. حال مسیر دستیابی به این درآمد برای شما واقعی و انگیزه بخش میشود.”
برای مثال فرض کنید قیمت میانگین کالایی که میفروشید 100 هزارتومان و میزان کمیسیون شما از هر فروش 10% باشد. اگر بخواهید در ماه 2 میلیون تومان درآمد داشته باشید، باید 200 کالا در ماه بفروشید. حالا شما هدف مشخصی دارید. اما بسیاری از فروشندگان معمولی نیز هدف مشخصی دارند!
مرک هانتر (از بزرگان عرصه فروش) پیشنهاد میدهد برای اینکه یک فروشنده حرفه ای شوید؛ بطور مداوم عملکرد خود را ارزیابی کنید و تلاش کنید راههایی برای فروش بهتر و بیشتر پیدا کنید.
بیشتر بخوانید: ویژگی های فروشنده موفق
2. مدیریت زمان داشته باشید
از یک فرمت کلی برای ایمیلها، ارائهها و لیستهایتان استفاده کنید. بدین ترتیب هر بار که به آنها نیاز داشتید، درگیر طراحی یا نوشتن یک فایل جدید نمیشوید.
برای اطلاعات بیشتر در مورد تکنیک های مدیریت زمان می توانید به مقاله صفر تا صد مهارت های مدیریت زمان مراجعه کنید.
3. تشنه برنده شدن باشید
گرانت کاردون(Grant Cardone) نویسنده پرفروش کتابهای کسب و کار میگوید: “اگر نمیخواهید یک فروشنده موفق و حرفه ای بشوید، از این شغل صرف نظر کنید! زیرا اگر تمایلی به موفقیت در آن نداشته باشید، شرایط بسیار سختی را تجربه میکنید.”
اما کسی که تشنه برنده شدن است چه ویژگی هایی دارد؟
برای بازاریابی و فروش هدف دارد:
کسی که برای موفقیت خود هدف نداشه باشد و نداند که به چه چیز هایی می خواهد برسد، نمیتواند به یک فروشنده و ویزیتور حرفه ای تبدیل شود.
برای بازاریابی و فروش زمانبندی دارد:
زمانبندی یک اصل بسیار مهم در تمامی روش های فروش و بازاریابی است. پس بهتر است قبل از هر کاری فکری به حال زمانبندی در کسب و کار و زندگیتان کنید.
تفاوت فروشنده و ویزیتور حرفه ای با فروشنده و ویزیتور معمولی
شاید به نظر شما پاسخ به این سوال که تفاوت فروشنده و ویزیتور حرفه ای با فروشنده و ویزیتور معمولی در چیست، ساده باشد! فروشنده معمولی توانایی فروش چندانی ندارد. اما مسئله پیچیدهتر از این حرفها است.
فارغ از توانایی در فروش، ویژگیهای شخصیتی و رفتاری گوناگونی وجود دارد که در موفقیت فروشندگان حرفهای دخیل است. در نهایت تفاوت فروشنده و ویزیتور حرفه ای با فروشنده و ویزیتور معمولی، در شیوه عملکردی آنها است.
به عنوان مثال، یک فروشنده معمولی بدون توجه به نیازهای مشتری تنها اصرار به فروش محصول و بستن قرارداد دارد. حال آنکه فروشنده حرفهای از مشتری سوالاتی میپرسد تا دقیقا نیاز او را بفهمد و محصولی مطابق با نیازهایش به او ارائه دهد.
از این رو ما شش عامل موثر در میزان فروش را در ادامه بیان میکنیم. عواملی که استفاده درست از آنها منجر به فروشی موفق میشود. برای اینکه تواناییهای خود را دریک دوره محک بزنید، بد نیست عملکرد خود را در هر یک از موارد زیر بسنجید!
1. میزان شنوندگی از تفاوت های فروشنده و ویزیتور حرفه ای
اگر در برخورد اول به خوبی به حرفهای مشتری گوش بدهید، آنها نیز به صحبتهای شما توجه میکنند. البته منظور ما سکوت محض و غیرتعاملی در هنگام صحبت مشتری نیست.
هدف ما این است که هنگام صحبتهای مشتری گوش دادن فعال داشته باشید. نوعی از گوش دادن که با درگیر شدن حواس و نشان دادن واکنش به صحبتهای مشتری و پرسیدن سوالات مرتبط همراه باشد.
یک فروشنده حرفهای به خوبی میداند، هنگامی که مشتری از تمام مشکلات و نیازهایش صحبت میکند، فرصت تحلیل شرایط و ارائه راهکار مناسب را به او میدهد. همچنین هنگامیکه مشتری حس کند به درستی شنیده شده، احساس بهتری نسبت به شخص فروشنده پیدا میکند و تمایلش به خرید بیشتر میشود.
2. پرسش سوال
هنگامی که از مشتری سوال میپرسید، نه تنها به او نشان میدهید که فرد ارزشمندی است و به فکر تامین نیازهای او هستید، بلکه این امکان را پیدا میکنید محصولاتی را به او معرفی کنید که سفارشی و مطابق نیازهای او است.
پرسیدن سوالات مختلف از مشتری به شما نقشه راهی میدهد که مشتری دقیقا دنبال چیست و چه چیزی سبب خرید مشتری از شما میشود. به پاسخهای مشتری با دقت گوش دهید و به کوچکترین جزئیات هم دقت کنید. این مورد سبب تفاوت فروشنده و ویزیتور حرفه ای با فروشنده معمولی میشود.
3. میزان اعتماد به نفس فروشنده و ویزیتور حرفه ای
نه تنها به خودتان، بلکه به تواناییتان در فروش نیز اعتماد داشته باشید. مشتری با مشاهده اعتماد به نفس شما در فرایند فروش، ناخودآگاه تاثیر مثبتی میگیرد و تمایلش به خرید بیشتر میشود.
فروشنده و ویزیتور معمولی دست و پایش را گم میکند و نمیتواند به درستی با مشتری ارتباط برقرار کند. زمانی که مشتری متوجه شود شما اعتماد به نفس کافی را ندارید، شکست خواهید خورد. مهم نیست که چقدر محصولات یا خدماتتان خوب است.
4. رفتار فروشنده از تفاوت های مهم فروشندگان
حتما برای خودتان هم پیش آمده که از خرید کردن از فروشنده بداخلاقی منصرف شوید و سراغ فرد دیگری بروید. هیچ کس تمایل برقراری ارتباط با فردی بی ادب یا بداخلاق را ندارد. نیازی نیست خیلی خشک و رسمی با مشتری برخورد کنید، رفتاری دوستانه و در عین حال حرفهای داشته باشید.
فروشنده چهره کسب و کار شماست و اگر فروشنده شما اصول مشتری مداری را بلد نباشد، هیچکس حتی سمت کسب و کارتان هم نخواهد آمد. سعی کنید فروشندگانی باشید که نحوه رفتار با مشتری را بلد است و در عین حال بسیار حرفهای عمل میکند.
5. پیگیری های بعدی از کارهای فروشنده و ویزیتور حرفه ای
فرایند فروش با اتمام جلسه به پایان نمیرسد. تعدادی از مشتریان بالقوه پس از جلسات بحث و بررسی آماده خرید میشوند. به همین دلیل باید پس از برگزاری جلسات پیگیری کنید.
چندین راه برای برقراری ارتباط و پیگیری فرآیند فروش با مشتری داشته باشید. از او ایمیل و شماره تلفنش را دریافت کنید. حتما با مشتری در تماس باشید و پیگیر باشید. فروشنده و ویزیتور حرفه ای بسیار پیگیر است.
6. واکنش در مقابل شنیدن “نه”
یکی از واقعیتهایی که فروشندگان به طور روزانه با آن مواجه میشوند، شنید واژه “نه” است. فروشنده و ویزیتور حرفه ای میداند که این بخشی جدا نشدنی از حرفه آنها است و از شنیدن پاسخ “نه” دلسرد نمیشوند.
به جای آن دنبال راهی میگردند که به نتیجه مطلوبشان برسند. هرچقدر که جواب نه شنیدید بازهم به کارتان ادامه دهید. از راه خود دست نکشید و نا امید نشوید.
ویژگی های شخصیتی یک فروشنده بد
میزان فروش پایین ویزیتورهای معمولی، اغلب ناشی از رفتارهای غیر حرفهای آنها است. خبر خوب این است که با ارزیابی صادقانه رفتارها و تلاش برای اصلاح آنها، میتوانید به فروشندگان حرفهای تبدیل شوید. از امروز شروع کنید تا این عادات رفتاری اشتباه را کنار بگذارید.
1. قطع کردن صحبت مشتری
هیچ کس دوست ندارد صحبتش توسط کسی قطع شود یا احساس کند که کسی به او گوش نمیدهد. به مشتری زمان بدهید تا نیازها و خواستههایش را مطرح کند. اگر به دقت گوش کنید، او به شما میگوید که کلید بسته شدن معامله و فروش چیست. به چیزهایی که مشتری میگوید با دقت تمام گوش دهید.
بیشتر بخوانید : ۱۶ نیاز اصلی مشتری که باید بشناسید
2. تصور دانستن همه چیز
شکی نیست که پیش از برگزاری جلسه فروش، باید تحقیقات و مطالعات خود را در آن زمینه کامل کنید. اما هر قدر هم که اطلاعات جمع آوری کنید، بازهم به اندازه کافی نمیدانید. برای یک فروش موفق بایستی از مشتری سوالات دقیقی بپرسید و به توضیحات او به خوبی گوش دهید.
3. ترس و خجالتی بودن از ویژگی های بد فروشنده
هنگامیکه با مشتری جلسهای میگذارید تا محصولات جدید را معرفی کنید و بهترین راه حل برای رفع مشکل را به او ارائه دهید، با اعتماد به نفس و شجاع باشید. مردم به افراد خیلی خجالتی یا کسانی که شجاعت کافی برای صحبت درباره خود یا شرکتشان ندارند، اعتماد نمیکنند.
4. بی احترامی به مشتری
هرگز اعتماد به نفس داشتن را با بیادبی و بیاحترامی اشتباه نگیرید! به همه کسانی که با آنها صحبت میکنید، احترام بگذارید. چه فردی که از پشت تلفن به شما پاسخ میدهد، چه مدیر شرکتی که آرزوی فروش به او را دارید. شما هرگز نمیدانید که کدامیک میتوانید.
5. عدم پیگیری فروشنده
بسیاری از مشتریان در انجام خرید (به ویژه خریدهای پر هزینه) شک و تردید دارند. بنابراین هرگز منتظر این نباشید که مشتری برای خرید با شما تماس بگیرد.
استاد احمد محمدی
قانون موفقیت در فروش: درخواست کردن از دیگران و نترسیدن از شنیدن پاسخ منفی.
شما با آنها تماس بگیرید. به این ترتیب متوجه میشوید که دلیل تاخیر آنها در خرید چیست و کمک میکنید تا مشکلات و نگرانیهای آنها در این زمینه برطرف شود.
6. تسلیم شدن آسان
هرگز تسلیم نشوید! فروش در واقع بازی اعداد است. دست به کار شوید و با شور و شوق محصولتان را بفروشید. حتی اگر جواب “نه” شنیدید، دلسرد نشوید. هرگز نمیدانید، شاید نفر بعدی پاسخش مثبت باشد!
10 ویژگی طلایی یک فروشنده و ویزیتور حرفه ای
ویژگیهای متنوعی در میان فروشندگان حرفهای وجود دارد که 10 مورد مشترک در میان آنها به شرح زیر است.
1. داشتن ذهنیت فروش
چارچوب ذهنی یک فروشنده و ویزیتور حرفه ای به گونهای است که نه تنها از شنیدن جواب “نه” دلسرد نمیشود، بلکه آن را پلهای برای فروش بعدی میکند. یک فروشنده حرفهای باور دارد که کالایی فوقالعاده دارد که زندگی مردم را راحتتر و پربارتر میکند. از این رو تمام توانش را به کار میبرد تا مشتریانش از آن کالای فوقالعاده استفاده کنند.
دو مسئله مهم در این میان وجود دارد:
- اعتقاد قلبی به کارایی آنچه که میفروشید یا تبلیغ میکنید.
- ایمان به اینکه، کاری که انجام میدهید، تاثیر مثبتی در دنیای اطراف شما میگذارد.
وجود این دو عامل موجب میشود که ذهنیت شما در هنگام فروش دچار خدشه و بیاعتمادی نشود و مشتری نیز صحبتهای شما را راحتتر بپذیرد.
2. شنونده خوبی بودن
فروشندگان حرفهای به نیازهای مشتریان گوش فرا میدهند و از آنها استفاده میکنند تا راه حلی موثر را به مشتری پیشنهاد کنند. بدین ترتیب هر دو از معامله راضی میشوند.
مهمتر از همه اینکه یک فروشنده حرفهای میداند که باید 80٪ از زمان را به گوش دادن و تنها 20٪ از زمان را به صحبت کردن اختصاص دهد. از آن 20٪، نیز نیمی از آن باید سوالاتی باشد که از مشتری میپرسید و تنها 10 درصد برای ترغیب مشتری به خرید باشد.
3. آمادگی کامل پیش از جلسات
پیش از حضور در جلسات، اطلاعات کاملی درباره محصولات داشته باشید. کاتالوگ، آلبوم یا خود محصولات را با خود ببرید. پاسخ سوالات احتمالی را از قبل آماده داشته باشید و در مورد مشتری و فعالیتهای آن اطلاعات مورد نیاز را کسب کنید.
4. داشتن اعتماد به نفس فروشنده و ویزیتور حرفه ای
داشتن سطحی از اعتماد به نفس به فروشنده کمک میکند تا با ایمان به داشتن فروشی موفق، وارد جلسه شود.
5. داشتن انگیزه شخصی
یک فروشنده و ویزیتور حرفه ای اهداف شخصی خود را همواره در ذهن دارد و هر کاری که لازم است برای دستیابی به هدف یا فراتر از آنها انجام میدهد.
6. آگاهی کامل از محصول
یک فروشنده و ویزیتور حرفه ای همه چیز را در مورد محصول یا خدماتی که عرضه میکند، میداند. او به خوبی میتواند محصولش را با محصولات رقبا مقایسه کند و مزایای آن را به چشم مشتری مهم و ارزشمند جلوه دهد.
او به خوبی از تفاوت “ویژگی” و “مزیت” آگاه است. ویژگی پاسخی به پرسش “این چیست؟” است و مزیت پاسخی به پرسش “این کالا چه کاری برای من میکند؟” است.
7. رفتار دوستانه فروشنده و ویزیتور حرفه ای
فروشندگان حرفهای میتوانند به راحتی با اقشار مختلف، به صورت تلفنی یا حضوری ارتباط برقرار کنند. تهیه گزارش از ملاقات با مشتری، یکی از اصول مهم در فرایند فروش است.
داشتن رابطهای قوی با مشتری، باعث اعتماد متقابل و ایجاد یک رابطه پایدار میشود که منجر به تکرار فروش میشود. این باور در بین عموم رایج است که “مردم با افرادی که دوستشان دارند و به آنها اعتماد میکنند، خرید و فروش میکنند”.
8. پیگیری پس از جلسات
یک فروشنده حرفهای منتظر تماس مشتری برای بستن قرارداد نمیماند. او خود با مشتری تماس میگیرد، نتیجه مشورتهایش را جویا میشود و برای مشکلاتش به دنبال راهحل میگردد تا مسیر فروش را هموار کند.
9. سازماندهی امور مشتریان از ویژگی های فروشنده و ویزیتور حرفه ای
پیگیری تمام فرصتهای فروش، مراجعه به مشتریان قبلی و فروشهای ناموفق در یک سامانه CRM از ویژگیهای یک فروشنده حرفهای است.
10. حاضر جوابی
یک فروشنده حرفهای آمادگی پاسخ دادن به کلیه سوالات مشتری را دارد و با توجه به تغییر شرایط گفتگو خود را تطبیق میدهد تا غافلگیر نشود.
نتیجه گیری: تفاوت فروشنده و ویزیتور حرفه ای
همانگونه که در بالا گفته شد، برای تبدیل شدن به یک فروشنده فروشنده و ویزیتور حرفه ای بایستی در ابتدا ذهنی آماده برای فروش داشته باشید. از “نه” شنیدن ابایی نداشته باشید و برای رسیدن به هدف مورد نظر، تمام تلاشتان را بکنید.
پیشنهاد میکنیم که گزارشنویسی روزانه داشته باشید. علاوه بر نوشتن جزییات ملاقاتها با مشتریان، به عملکرد روزانه خود نیز نمره بدهید. چه نقاط قوت و چه نقاطی ضعفی داشتید.
چه اشتباهاتی را هرگز نباید تکرار کنید و چه روش موثری را بهتر است که به کار ببندید. خودتان را متعهد به پیشرفت روزانه کنید. بدین ترتیب پس از گذشت مدتی، خواهید دید که از اشتباهاتتان به عنوان نردبانی برای رسیدن به موفقیت استفاده کردهاید!
اگر شما نیز تجربهای در زمینه فروش داشتهاید، خوشحال میشویم آنها را با ما در میان بگذارید. کدامیک از مواردی که در این مقاله به آنها اشاره کردهایم را به کار بستهاید؟ چه نتیجهای از آن گرفتهاید؟
دوره های آکادمی بازار برای ارتقای کسب و کار شما
آکادمی توسعه کسب و کار آکادمی بازار با بهره گیری از دانش به روز و تجربیات منحصر به فرد استاد محمدی و با ارائه مشاوره تخصصی در حوزه کسب و کار، توانسته موجب شکوفایی و بالندگی دهها سازمان و کسب و کار گوناگون شود. همچنین بیش از هزاران نفر با بهره گیری از دوره های جامع بازاریابی و فروش، دوره مشتری مداری، دوره اصول و فنون مذاکره، دوره آموزشی حرفه ای بازاریابی و فروش تلفنی و مشاوره فروش، توانسته اند موانع موجود در مسیر شغلی خود را برطرف کنند و به سوی آینده شغلی روشن خود گام بردارند.
2 پاسخ
جمله آخر را باید با طلا نوشت :خودتان را متعهد به پیشرفت روزانه کنید!
سلام مهسا عزیز
ممنون از توجهتون.