چگونه مشتری پیدا کنیم؟
فرآیند جلب اعتماد مشتریان بالقوه و متقاعدسازی مشتری برای خرید به معنای جذب مشتری می باشد. این پروسه شامل انواع تکنیک ها و عوامل موثر برای ترغیب مصرف کنندگان برای خرید یک کالا یا دریافت خدمات شما است.
تمایل شما برای تبلیغ کالا یا خدماتی که میخواهید ارائه دهید و همچنین مزایایی که برای مشتریان خود در نظر میگیرید، اغلب بیشترین تاثیر را بر جذب مشتری میگذارد. یک استراتژی موفق برای جذب مشتری، وفاداری مشتری به برند شما و در نهایت خریدهای مکرر آنها از شما، با کسب اعتماد مشتریان آغاز و با حفظ روابط بلندمدت با آنها تقویت می شود.
آشنایی با تکنیک های جذب مشتری به شما کمک میکند تا کسب و کار شما در مسیر رشد خود با ریسک بسیار کمی مواجه باشد، همچنین افزایش درآمد شما را تضمین می کند و به شما امکان ایجاد یک استراتژی طولانی مدت برای حفظ مشتری را می دهد. در ادامه با 8 تکنیک به روز و موثر برای پاسخ به سوال «چگونه مشتری پیدا کنیم» آشنا می شوید.
1. شناخت بازار هدف اولین قدم برای مشتری یابی
اولین قدم برای آغاز کسب و کار شناخت دقیق محصول مورد نظر و مشتری های اصلی آن میباشد. تشخیص قشر اصلی مشتریان به شما کمک می کند تا بازار هدف خود را مشخص کنید. این موضوع می تواند شما را در تلاش برای درک بهتر نیاز مشتریان آماده کند.
برای مثال اگر محصول شما لباس کودک است مشتری اصلی شما مادران هستند. هنگامی که قشر مورد نظر خود را شناسایی کردید و در مورد رفتارهای آنها آگاهی یافتید، میتوانید پلتفرمهای بازاریابی و پیامرسانی محصول را طوری انتخاب کنید که مستقیماً به علایق آنها توجه کند.
برای داشتن مشتری های ایده آل و همیشگی در ابتدا باید به فروشنده ای ایده ال تبدیل شوید. برای این کار کسب آگاهی و اطلاعات کامل درباره نیازها و مشکلات اصلی مشتری و اینکه کالا یا خدماتی که شما ارائه می کنید چگونه می تواند در برطرف کردن آنها مفید واقع شود می تواند در افزایش کسب اعتماد و همچنین داشتن مشتری های دائم بسیار موثر باشد.
2. شناخت رقبا برای پیدا کردن مشتری
درباره طرز کار رقبای خود هرچه بیشتر اطلاعات کسب کنید. نحوه کسب و کار رقبای ضعیف و موفق خود و نقاط ضعف و قوت آنها را تجزیه تحلیل و با یکدیگر مقایسه کنید و تجربیات آنها را در بیزینس خود بگنجانید. تهیه لیستی از مهمترین رقبای خود اولین قدم است. سپس، سعی کنید با تعامل با کارمندان سابق اطلاعات بیشتری در مورد نحوه کار آنها پیدا کنید.
فهرستی از سوالاتی را که میخواهید ابتدا از آنها بپرسید بنویسید، مانند این که “چه روش های بازاریابی برای جلب مشتریان شما کارآمدتر است ؟” و “از چه تکنیک هایی بیشتر استفاده می کنید؟”
پس از به دست آوردن این اطلاعات، می توانید از رقبای خود تقلید کنید زیرا آنچه برای آنها مفید است ممکن است برای شما نیز مفید باشد. همچنین برای ارزیابی اینکه محصول یا خدمات شما تا چه حد قابل فروش است و چه چیزی آن را از رقبای خود متمایز می کند، مشاهده و در نظر گرفتن الگوهای خرید و اطلاعات فروش کسب و کارهای مشابه حائز اهمیت است.
3. تعیین بودجه برای مشتری یابی
از آنجایی که برخی روشهای جذب مشتری هزینه بیشتری نسبت به روشهای دیگر دارند، ایجاد بودجه بندی میتواند مفید باشد. در نظر گرفتن توانایی مالی شما می تواند به شما کمک کند تا استراتژی ها را در محدوده هزینه خود برنامه ریزی و پیاده کنید.
مثال تبلیغات در دنیای امروز بسیار گسترده است و به میزانی که شما هزینه کنید میتواند تاثیر چشمگیری در کسب و کار شما ایجاد کند. یا مثالی دیگر میزان تخفیف ها و پیشنهادهای ویژه ای ست که می توانید برای مشتری های خود در نظر بگیرید.
داشتن بودجه بندی همچنین می تواند به شما کمک کند تا پیش بینی های واقع بینانه تری در مورد آینده کسب و کار و سرعت پیشرفت تان داشته باشید. هنگامی که به تدریج مشتری های شما زیاد شوند و درآمد شما رو به افزایش برود، می توانید از تکنیک های پیچیده تر و پرهزینه تر برای یافتن مشتریان جدید استفاده کنید و بطور صعودی پیشرفت کنید.
4. تبلیغات مناسب برای یافتن مشتریان
کلید موفقیت در تبلیغات این است که در ازای پولی که خرج می کنید، به نتایج امیدوارکننده ای برسید. برای انجام این کار، سعی کنید پیام تبلیغاتی شما به شکلی باشد که نه تنها نیاز مشتری شما را برطرف کند، بلکه امتیازاتی که می توانید به آنها ارائه دهید را نیز به نمایش بگذارد.
برای تبلیغات گزینه هایی از قبیل تلوزیون، رادیو، روزنامه و غیره وجود دارد که تمام اینها گزینه های گرانی به شمار می آیند. دنیای امروز دنیای رسانه و شبکه های اجتماعی است و از آنجایی که این گزینه جزو محبوبترین، ارزانترین و کاربردی ترین گزینه ها میباشد پیشنهاد ما به شما تبلیغ در فضای مجازی و اینترنت میباشد.
امروزه حتی افراد مسن نیز به طور فزایندهای به وب روی میآورند که آن را تبدیل به یک نقطه پرش قطعی برای هر استراتژی تبلیغاتی میکند. برای استفاده از این رسانه، ابتدا بسته به نوع کالا و قشر اصلی مشتریان محصولتان بهترین پلتفرم را طبق علایق آنها انتخاب کنید. در اکثر کسب و کار ها داشتن یک وب سایت شخصی به کار شما اعتبار زیادی می بخشد و آن را از دیگر کالاها متمایز می کند.
امروزه رایج ترین پلتفرم که برای اکثر کسب و کارها از آن استفاده می شود ایجاد یک صفحه بیزینسی در اینستاگرام است. همچنین لینکدین برای کسب و کارهای گسترده تر و تخصصی تر در میان مدیر عاملان و دیگر مالکان و کارآفرینان یک پایه اصلی است.
5. تولید محتوا در رسانههای اجتماعی برای جذب مشتری
به دنبال مورد قبلی، در صورت ایجاد محتوای منحصر به فرد و اورجینال در رسانه های اجتماعی، شرایط برای تعامل با طیف وسیع تری از مشتریان بالقوه برای شما ایجاد می شود. محتوای اورجینال همچنین میتواند حضور آنلاین شما را در پلتفرمهای اجتماعی بیشتر کند و در نتیجه دنبال کنندگان شما را افزایش دهد.
علاوه بر تولید محتوای اورجینال، پست کردن منظم در کانال های رسانه های اجتماعی و استفاده از هشتگ های مربوط به دیده شدن شما کمک می کند و احتمال کشف مشتریان جدید را به صورت صعودی افزایش می دهد. آنچه را که رقبای شما در حال حاضر انجام نمی دهند و محتوایی که ممکن است برای مخاطب خاص شما جذاب باشد را در نظر بگیرید.
همچنین فراموش نکنید تا همواره سلایق مخاطب خود را در نظر داشته باشید و در مورد محتوایی که مشتری شما ترجیح می دهد و زمان ایده آل برای آپلود آنها تحقیق کنید.
6. همکاری با بیزینسهای دیگر برای اینکه بدانیم چگونه مشتری پیدا کنیم
راهی دیگر برای استفاده از منابع موجود، از طریق همکاری با کسب و کارهای دیگری ست که به نحوی به بیزینس شما مربوط می باشد. در این روش، کسب و کار دیگری که مشتری های آن از قشر مشتریان شماست از پلتفرم خود برای تبلیغ کار شما استفاده می کند.
آنها ممکن است یک کوپن هدیه یا پیشنهاد تخفیف برای محصولات شما را در پایان یکی از آگهی های تبلیغی یا پست ها ضمیمه کنند یا کاتالوگی از محصول شما را در میان مشتری های خود پخش کنند. نمونه هایی از این موارد عبارتند از: یک آرایشگاه گران قیمت و یک نمایندگی خودروهای سطح بالا یا یک وکیل و یک حسابدار که متقابلا به پیشرفت یکدیگر کمک میکنند.
برای جلب رضایت آنها میتوانید به صاحب آن کسب و کار پیشنهاد دهید که هزینه های پستی یا ایمیلی را بپردازید، یا برای هر بار فروش محصولتان کمیسیون پیشنهاد دهید.
7. برقراری ارتباط مجدد با مشتریان قدیمی برای مشتری یابی
همه ی چیزهای قدیمی می توانند دوباره جدید شوند! ازجمله مشتریان قدیمی که مدتی است از شما خرید نکرده اند. برای این کار همیشه از مشتری بخواهید بعد از خرید در صورت تمایل شماره تلفن یا ایمیل خود را برای شما بگذارد.
لیست مشتریان خود را داشته باشید و به طور منظم آنها را از محصولات جدید، پیشنهاد ها و تخفیف های ویژه از طریق پیامک و ایمیل مطلع سازید. آنها خوشحال خواهند شد که آنها را به یاد آورده اید و می خواهید ارتباط خود را با آنها حفظ کنید و قطعا با این کار تاثیر مثبتی در ذهن آنها ایجاد می کنید.
8. استفاده از نظرات مشتریان قدیمی برای پیدا کردن مشتری جدید
آیا کسب و کار شما نظرات آنلاین مشتریان را دریافت می کند؟ در وب سایت خود لینکی برای مشاهده نظرات مشتری هایی که قبلا از شما خرید کرده اند در اختیار مشتریان جدید بگذارید تا تضمینی بر کیفیت کالا و صداقت شما با مشتریانتان باشد.
فضای مجازی قدرتمند است و اثبات جایگاه خود در رسانه های اجتماعی امتیاز بزرگی برای شما به حساب می آید. اگر مشتریان جدید ببینند که دیگران کالا یا خدمات شما را تحسین می کنند، بدون شک کسب و کار شما را امتحان می کنند.
نتیجه گیری
در این مقاله سعی کردیم نکاتی را برای اینکه چطور مشتری پیدا کنیم به شما معرفی کرده و هر مورد را کامل توضیح دهیم. به خاطر داشته باشید که مهمترین نکته برای فروش هرچه بیشتر، اعتماد کامل مشتری به شما می باشد.
برای اینکار همواره در تلاش باشید مشتری های هدف خود را شناسایی کنید، نیازهای آنها را بشناسید و صداقت داشته باشید. همچنین اطلاعات خود را همواره در زمینه کسب و کار و تکنیک های جدید جذب مشتری به روز کنید.
یکی از بهترین مجموعهها برای آموزش اینکه چگونه و از کجا مشتری پیدا کنم، آکادمی بازار است که با ارائهی کارگاههای تجاری مختلف، نکات کلیدی و به روز در این زمینه را مطرح میکند. شرکت در این دورهها مسیر فروش خدمات یا محصولاتتان را هموارتر کرده و به سمت رشد و گسترش هرچه بیشتر هدایت میکند. برای شما آرزوی موفقیت داریم.
10 پاسخ
من فکر میکنم محصول خوب وقیمت مناسب با خودش مشتری را هم میاورد. اگرچه باید تبلیغ هم کرد
بله، محصول با کیفیت و قیمت مناسب میتواند مشتریان را جذب کند. اما تنها کیفیت و قیمت به تنهایی کافی نیستند، عواملی نظیر تبلیغات مؤثر، خدمات پس از فروش، تجربه مشتری، و ارتباط موثر با بازار نیز نقش مهمی در جلب و حفظ مشتریان ایفا میکنند.
تمرکز فروشگاه ما برای پیدا کردن مشتریهای جدید روی تبلیغات دهان به دهان هست و تا الان راضی بودیم. خود من با داشتن سایت موافقم اما همسرم میگه که هزینه داره. بنظر شما با توجه به اینکه رقیب زیادی داریم ایا سایت هم طراحی کنیم مشتری میاره برامون؟
پیج اینستاگرام نیز میتواند ابزاری قوی برای تبلیغات، به اشتراکگذاری محصولات و خدمات و ارتباط فخوب با مخاطبان باشد.
برای فروشگاه کوچک، ترکیبی از اینستاگرام و حضور فعال در شبکههای اجتماعی میتواند بهترین راهکار باشد. اما قبل از انتخاب، مهم است که بازار هدف، محتوای مورد نیاز، و اهداف بازاریابی خود را مشخص کرده و بر اساس آن تصمیم بگیرید.
سلام عزیزان همونقدر که پیدا کردن مشتری مهم و با ارزش هست، حفظ ونگهداریش هم مهم است. شما به تمام ایران هم جنس بفروشید اگه همه ناراضی باشند همون یکبار خرید میکنند و تمام. اما 10 نفر مشتری خوب پیدا کن، راضی نگهشون دار، همیشه فروش داری و رشد میکنی. برای پیدا کردن مشتری جدید هم فضای مجازی و سایت خیلی به ما کمک کرده. این تجربه من بود امیدوارم برای شما مفید باشد. وقت بخیر
سلام جاویدزاده گرامی
ممنون از اینکه نظر ارزشمندتون رو با ما به اشتراک گذاشتید.
چطور میشه توی بازاری که رقبای زیادی وجود داره و تقریبا همه مشتریان ثابتی دارن، مشتری جذب کنیم و سهمی از بازار رو بدست بیاریم؟ یعنی پیدا کردن مشتری تو بازار پرقابت با همین روش ها جواب میده؟
سلام دوست گرامی
طبق مفاهیم علمی و عملی بازاریابی و فروش ، تمایز یکی از بهترین استراتژیها محسوب می شود ، مخصوصا در بازار پررقابت ، تمایز یکی از بهترین روشها است ،
بهتر است در برخی موضوعات کسب و کار تمایز پیدا کنید .
اساتید عزیز سلام. میخواستم بدانم که پیدا کردن مشتری از طریق سایت اینترنتی ارزان تر و بهتر و اسان تر هست یا از اینستاگرام و تلگرام؟ کار ما فروش گلیم فرش و سجاده و فرش دست بافت می باشد. ممنونم از شما و سایت خوبتان. رسولنیا
پیج اینستاگرام نیز میتواند ابزاری قوی برای تبلیغات، به اشتراکگذاری تصاویر جذاب، و ارتباط فوری با مخاطبان باشد.
برای فروشگاه کوچک، ترکیبی از وبسایت و حضور فعال در شبکههای اجتماعی میتواند بهترین راهکار باشد. اما قبل از انتخاب، مهم است که بازار هدف، محتوای مورد نیاز، و اهداف بازاریابی خود را مشخص کرده و بر اساس آن تصمیم بگیرید.