اثر طعمه یا فریب گر چیست و چطور از آن در قیمت گذاری استفاده کنیم؟

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۳۰ خرداد, ۱۴۰۲
آخرین بروزرسانی: ۷ تیر, ۱۴۰۲
اثر طعمه

در سال‌های اخیر به اثر طعمه یا اثر فریب‌گر در مقاله‌های مختلف اشاره شده است، این مفهوم یکی از مهمترین مفاهیم در روانشناسی فروش است. اما واقعا اثر طعمه چیست و چگونه باعث می‌شود تا کسب و کارها به سود و درآمد بیشتر برسند؟

اثر طعمه (Decoy Effect) یکی از معروف ترین خطاهای شناختی است که زمانی‌ که در دام آن گرفتار شوید، تصمیم‌های اشتباه می‌گیرید و برای خریدهایی که به آن‌ها نیازی ندارید، هزینه‌های بیشتری خرج می‌کنید.

شاید بپرسید چطور چنین چیزی امکان پذیر است، اجازه دهید تا با یک مثال شروع کنیم.

فرض کنید که برای خرید کاپوچینو وارد کافه می‌شوید. در منوی کافه، کاپوچینو کوچک با قیمت 10، کاپوچینو متوسط با قیمت 25 و کاپوچینو بزرگ با قیمت 28 هزار تومان است، مغز شما دستور خرید کدام را صادر می‌کند؟ قهوه بزرگ؟ چرا چون به‌صرفه‌تر است.

اگر دو انتخاب پیش‌روی شما کاپوچینو کوچک با قیمت 10 و کاپوچینو بزرگ با قیمت 28 هزار تومان بود، مغز شما چه دستوری صادر می‌کرد؟ خرید کاپوچینوی کوچک درست است؟

مغز شما در چنین شرایطی به شما دستور می‌دهد که کاپوچینوی کوچک را انتخاب کنید (به دلیل قیمت پایین و نیاز نداشتن به کاپوچینوی زیاد) اما زمانی‌که پای کاپوچینوی متوسط با قیمت 25 هزار تومان وسط می‌رسد، مغز شما دستور خرید کاپوچینوی بزرگ را صادر می‌کند، این همان اثر طعمه یا اثر فریب‌گر است که در این مقاله از آکادمی بازار به‌طور کامل در خصوص آن صحبت خواهیم کرد.

کتاب نقشه فروش
کتاب نقشه فروش

فهرست مطالب

اثر طعمه یا اثر فریب گر چیست؟

در بازاریابی اثر طعمه یا اثر فریب‌ گر (decoy effect) به سوگیری ذهنی گفته می‌شود که باعث گیج شدن مشتری با اضافه کردن گزینه سوم یا همان طعمه در هنگام خرید می‌شود. زمانی‌که یک مشتری بین دو گزینه خرید مردد است، فروشنده با اضافه کردن گزینه سوم مسیر ذهن مشتری را به‌طور کامل تغییر می‌دهد و با وارد کردن گزینه سوم اجازه نمی‌دهد که مغز شما تصمیم منطقی بگیرد.

مشتری تحت تاثیر گزینه سوم نظرش را برای خرید تغییر می‌دهد. این اثر باعث می‌شود که مشتری بیش از نیاز خود خرید کند. زمانی‌که اثر طعمه وجود نداشته باشد، مغز دستور می‌دهد که خریدهای خود را بر اساس آنچه که برای شما پرسودتر است، انجام دهید اما متاسفانه زمانی‌که مغز شما در معرض اثر طعمه قرار می‌گیرد، دستور خرید گزینه پرهزینه‌تر را صادر می‌کند.

بازاریاب‌ها و نماینده‌های فروش از این تکنیک استفاده می‌کنند تا حواس شما را پرت کنند و مغز شما را فریب دهند تا به جای انتخاب گزینه‌ی به‌صرفه‌تر و اقتصادی‌تر، گزینه گران‌تر را به نفع صاحبین کسب و کارها انتخاب کنید. البته اثر طعمه تنها جنبه‌های منفی ندارند و از این اثر می‌توان برای تصمیم‌گیری‌های بهتر هم استفاده کرد؛

برای مثال شما با به‌کارگیری اثر طعمه در خصوص مصرف انرژی می‌توانید، مغز را مجبور کنید که در مصرف انرژی صرفه‌جویی کند.

پادکست - ترفندهای عملی افزایش فروش

چند مثال از اثر طعمه

اکنون که می‌دانید اثر طعمه یا اثر فریب‌گر چیست اجازه دهید تا چند مثال از اثر طعمه را با هم بررسی کنیم.

مثال اول: خرید ساعت مچی

شخصی را در نظر بگیرید که برای خرید ساعت وارد یک مغازه شده است، فروشنده به او دو ساعت با قیمت‌های 1 و 4 میلیون تومان معرفی می‌کند. شخص در خرید ساعت دوم به دلیل قیمت 4 میلیون تومان دچار تردید است و مغز او مدام به او گوشزد می‌کند که گزینه‌ اقتصادی‌تر و کم هزینه‌تر را انتخاب کند.

در همین حال فروشنده به مشتری ساعتی با قیمت 7 میلیون تومان معرفی می‌کند، به محض دیدن ساعت 7 میلیون تومانی، قیمت ساعت 4 میلیون تومانی برای مشتری معقول و مناسب می‌شود و به این ترتیب فروشنده با زیرکی و با استفاده از اثر طعمه مشتری را مجبور به خرید ساعت گران‌تر و پرهزینه‌تر می‌کند.

مثال خرید ساعت مچی از اثر طعمه

مثال دوم: خرید کیک تولد

تصور کنید که قصد دارید برای تولد یکی از اعضای خانواده خود یک کیک کوچک و اقتصادی تهیه کنید، تاکید می‌کنیم که شما تنها به یک کیک کوچک نیاز دارید. به قنادی می‌روید و زمانی‌که با گزینه‌های خرید متفاوت روبه‌رو می‌شود، کمی گیج می‌شوید و تصمیم‌گیری برای شما بسیار سخت خواهد شد. تصور کنید گزینه‌های زیر پیش‌روی شما برای خرید وجود دارد:

  • کیک کوچک 150 هزار تومان
  • کیک متوسط 290 هزار تومان
  • کیک بزرگ 310 هزار تومان

شما می‌دانید که به یک کیک کوچک نیاز دارید، اگر گزینه کیک متوسط وجود نداشت شما بدون هیچ مشکلی کیک کوچک را خریداری می‌کردید و از قنادی خارج می‌شدید، اما زمانی‌که پای انتخاب سوم به میان می‌آید مغز نمی‌تواند به درستی تصمیم بگیرد و احتمال خرید هر کیک برابر با 33 درصد می‌شود.

در واقع زمانی که کیک متوسط وجود ندارد، فاصله قیمتی بین کیک کوچک و کیک بزرگ بسیار زیاد است و خرید کیک بزرگ اصلا منطقی به‌نظر نمی‌رسد، اما زمانی‌که پای کیک متوسط به میان می‌آید، قیمت کیک بزرگ‌تر منصفانه به‌نظر می‌رسد. در واقع قیمت کیک بزرگ منصفانه نیست بلکه کیک متوسط است که قیمت کیک بزرگ را منصفانه می‌کند.

مثال از اثر طعمه - خرید کیک تولد

چطور به عنوان صاحب کسب و کار از اثر طعمه استفاده کنیم

بسیاری از کارشناسان و مدیران فروش بر این باور هستند که قیمت سرنوشت کسب و کار شما را مشخص می‌کند و قیمت گذاری مهمترین استراتژی شما در مارکتینگ است. همه مایل هستند تا میزان فروش خود را بالاتر ببرند، اما واقعیت این است که برخی از محصولات سودشان نسبت به سایرین بیشتر است و برای شما بهتر است که این محصولات را به‌ فروش برسانید.

اما چطور مشتری را راضی کنیم که محصولی که برای ما سود بیشتری دارد را خریداری کند؟ اینجاست که اثر طعمه وارد کار می‌شود.

اثر طعمه یکی از سوگیری‌های روانشناختی است که احتمال انتخاب گزینه پرسودتر توسط مشتری را برای شما افزایش می‌دهد. مثال خرید کیک تولد را در به یاد بیاورید. با توجه به تعریف بالا و نوع قیمت گذاری قنادی مشخص می‌شود که خرید کیک‌های بزرگتر برای فروشنده پرسودتر است.

همان‌طور که در مثال گفته شد، امکان انتخاب هر کیک توسط مشتری 33 درصد است، پس احتمال خرید کیک بزرگ و متوسط با یکدیگر 66 درصد است که این موضوع به معنی افزایش سود و درآمد شما است.

استاد احمد محمدی
مشتریان با دلایل خود خرید می کنند نه با دلایل فروشنده، شما باید به آنها دلیلی برای انتخاب کسب و کار خود بدهید.
استاد احمد محمدی

کافی است تا سری به بازار بزنید، می‌بینید که فروشنده‌های زیادی وجود دارند که از این روش برای پرت کردن حواس مشتری از خریدهای منصفانه و منطقی استفاده می کنند و پای گزینه سوم که همان طعمه است را به کسب و کار خود باز می‌کنند. اگر شما هم می‌خواهید از اثر طعمه برای فروش بیشتر استفاده کنید، کافی است تا پرسودترین محصول خود را برای فروش انتخاب کنید و سپس با وارد کردن طعمه یا انتخاب سوم قیمت آن را منصفانه‌تر کنید.

به عنوان مثال فرض کنید که شما در زمینه فروش روغن زیتون مشغول فعالیت هستید. روغن زیتون‌های شما در دو ظرف 150 میلی‌لیتر و 1000 میلی‌لیتر و با قیمت 50 و 250 هزار تومان به ترتیب به فروش می‌رسد. منطقی است که سود شما در فروش ظرف‌های 1 لیتری است (به دلیل هزینه‌های کمتر بسته‌بندی و ..)، اما مشتری‌های شما مایل هستند که نمونه‌های کوچک‌تر را انتخاب کنند.

تنها کاری که شما باید انجام دهید، وارد کردن گزینه‌ای است که قیمت روغن یک لیتری شما را منصفانه‌تر کند. برای این کار می‌توانید یک ظرف 500 میلی لیتری روغن زیتون را با قیمت 175 هزار تومان را اضافه کنید. با این کار شما مشتری‌های خود را وادار می‌کنید که به سراغ گزینه‌های پرسودتر شما بروند. این تنها یک راه‌حل کوچک از تکنیک های بازاریابی و فروش برای سوددهی بیشتر است که در دوره بازاریابی و فروش به آن پرداخته شده.

اثر طعمه چیست؟

چطور در زندگی روزمره دچار تله اثر طعمه نشویم

اگر واقعا می‌خواهید تحت تاثیر اثر طعمه قرار نگیرید به شما توصیه می‌کنیم که فقط اندازه نیاز خود خرید کنید. قبل از خرید نیازهای خود را مشخص کنید و دقیقا مشخص کنید که قصد خرید چه مقدار و یا چه محصولی را دارید تا هیچ گزینه و یا شخصی نتواند، شما را تحت تاثیر قرار دهد.

یکی از روش‌هایی که شما می‌توانید با کمک گرفتن از آن به راحتی از تله اثر طعمه فرار کنید، مشخص کردن بودجه است. بهتر است برای هر خرید خود بودجه مشخص تعیین کنید و خود را قانع کنید که به هیچ عنوان حاضر به پرداخت هزینه‌های اضافی نخواهید بود.

متاسفانه بسیاری از مشتری‌ها با اثر طعمه کاملا آشنا هستند و باز هم در دام فروشنده‌ها قرار می‌گیرند و بیش از نیاز خود خرید می‌کنند. پس شما قبل از خرید باید ذهن خود را آماده کنید تا بتوانید بهترین تصمیم را بگیرید.

اگر احساس کردید که دارید گرفتار اثر طعمه می‌شوید از مغازه خارج شوید و کمی به نیازهای خود فکر کنید و بعد از ده دقیقه وارد مغازه شوید، این کار به تصمیم‌گیری بهتر شما کمک می‌کند.

سخن پایانی:

در این مقاله در خصوص اثر فریب‌گر (Decoy Effect) به‌طور کامل صحبت کردیم و با مثال‌هایی به شما گفتیم که این اثر دقیقا چگونه می‌تواند، مغز شما را فریب دهد و خریدهایی بیش از نیاز انجام دهید.

حتما شما هم تا به حال قربانی اثر طعمه بوده‌اید و خریدهایی غیر منطقی انجام داده‌اید به شما توصیه می‌کنیم که برای جلوگیری از گیر کردن در تله اثر طعمه همیشه قبل از خرید بودجه و نیاز خود را مشخص کنید تا فروشنده‌ها و پیشنهادهای جذابشان نتوانند بر روی تصمیم شما تاثیرگذار باشند.

5/5 - (14 امتیاز)

سوالات متداول

در علم بازاریابی اثر طعمه یا Decoy Effect به سوگیری ذهنی گفته می‌شود که باعث گیج شدن مشتری با اضافه کردن گزینه سوم در هنگام خرید می‌شود (گزینه سوم در واقع همان گزینه طعمه است). زمانی‌که یک مشتری بین دو گزینه خرید تردید دارد، اینجاست که فروشنده با اضافه کردن گزینه سوم مسیر ذهن مشتری را به‌طور کامل تغییر می‌دهد و او را مجبور می‌کند که گزینه مد نظر فروشنده را انتخاب کند. اثر فریب‌گر باعث می‌شود که مشتری از آنچه که نیاز دارد، بیشتر خرید کند. زمانی‌که ذهن شما تحت تاثیر اثر طعمه قرار ندارد، مغز دستور می‌دهد که خریدهای خود را بر اساس آنچه که برای شما پرسودتر است، انجام دهید اما متاسفانه زمانی‌که پای اثر طعمه به میان می‌رسد، مغز متاسفانه دستور خرید گزینه پرهزینه‌تر و بیش از نیاز شما را صادر می‌کند.
همان‌طور که می‌دانید، اثر طعمه با وارد کردن یک طعمه مغز شما را فریب می‌دهد تا بیش از نیاز خود خرید کنید. این خرید بیش از نیاز برای فروشنده سود و برای شما زیان و هزینه‌هایی را به همراه خواهد داشت. برای اینکه گرفتار تله اثر طعمه نشوید به شما توصیه می‌کنیم که قبل از خرید مقدار بودجه و فاکتورهای خرید خود را مشخص کنید تا هیچ پیشنهاد و حرفی نتواند بر روی تصمیم شما اثر بگذارد.
بله، شما هم مانند بسیاری از فروشنده‌ها می‌توانید از این اثر برای فروش و درآمد بیشتر استفاده کنید. برای این منظور کافی است که گزینه پرسود خود که قیمت بالایی دارد را تعیین کنید و با وارد کردن یک گزینه خرید سوم در بازه قیمتی نزدیک به محصول پرسود، قیمت آن را منصفانه‌تر جلوه دهید. برای مثال اگر قیمت محصول کوچک شما 50 هزار تومان و قیمت محصول بزرگ (پرسود شما) 120 هزار تومان است، با وارد کردن گزینه متوسط با قیمت 110 هزار تومان شانس خرید و انتخاب گزینه پرسود را افزایش می‌دهید.

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی