بازاریابی
طبیعتاً، برای موفق شدن در بازارهای پرچالش دنیای امروز نیاز است که کسب و کارها با استراتژیهای بازاریابی آشنا باشند و به طور کارآمدی از آنها استفاده نمایند.
از این رو در دنیای امروز کسب و کاری موفق است که میتواند با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی، بهترین استراتژی را برای خود انتخاب کند. به همین دلیل است که باید اطلاعات لازم را در این زمینه داشته باشید تا بتوانید در اوضاع و شرایط مختلف به خوبی از پس کار برآیید.
اولین گام در بازاریابی شناخت بازار هدف است. از این رو باید شناخت کافی نسبت به طرف مقابلتان داشته باشید. بدون داشتن شناخت کافی، کار شما به خوبی پیش نمیرود و ممکن است رقبا به راحتی شما را از میدان به در کنند.
در رابطه با بازاریابی تجارت با تجارت طرف مقابل شما یک کسب و کار است. از اینرو، باید آن کسب و کار را به خوبی بشناسید، تا هزینه، وقت و انرژیتان هدر نرود.
بازاریابی تجارت با تجارت و بازار هدف
در این نوع بازاریابی بازار هدف یک کسب و کار است.
وقتی یک محصول جدید به تولیدات کارخانه شما اضافه میشود تمام تجارت چاپ، کاغذ و کارتنسازی برای طراحی و ساخت جعبه مناسبی برای محصول شما بازار هدف شما خواهند بود. چون شما میبایست آن بازار را به خوبی بشناسید و بعد به بهترین آنها سفارش ساخت بدهید.
البته برای همه تجارت چاپ، کاغذ و کارتن هم همه کارخانههایی که تولیداتشان را در کارتن به بازار عرضه میکنند بازار هدف هستند.
در این نوع بازاریابی از استراتژیهای خاصی بهره گرفته میشود. همچنین در این بازاریابی، علایق و نظرات افرادی مدنظر قرار داده میشود که یا نماینده یک شرکت یا سازمان هستند، یا به دنبال خرید محصول برای شرکت خودشان هستند.
فرض کنید که شرکتی که قطعات اصلی خودرو را تولید میکند بازار هدفش شرکتهای خودروسازی هستند. این شرکت میتواند با ثبت سفارش شروع به تولید سفارشها برای یک کسب و کار دیگر نماید.
راهبردهای بازاریابی B2B
بازاریابی به طور کلی استراتژیهای مخصوص به خود را دارد. اما بازاریابی برای دو تجارت با همدیگر حتماً استراتژیهای خاص خود را دارد. به هر حال همواره این نکته را به خاطر بسپارید که در همه بازاریابیها نبض بازار در دستان مشتری است.
اما انواع استراتژیهای بازاریابی B2B کداماند؟ یا بهتر بگویم شاخصترین استراتژیهای بازاریابی تجارت به تجارت کداماند؟
1. بازاریابی B2B از طریق ایمیل
بازاریابی از طریق ایمیل که برخی آن را تحت عنوان ایمیل مارکتینگ(Email Marketing) میشناسند، در عرصه بازاریابی بسیار کارآمد بوده است. با اینکه برخی از بازاریابان جوان تصور میکنند که ایمیل مارکتینگ یک استراتژی قدیمی است و دیگر جواب نمیدهد، باید بگوییم که هنوز هم ایمیل مارکتینگ به خوبی کار میکند.
شاید برایتان جالب باشد که بدانید حدود 93 درصد از شرکتهایی که در عرصه بازاریابی فعال هستند، از این استراتژی بهره میگیرند. پس اگر تا به حال از این استراتژی استفاده نکردهاید، میتوانید تغییر موضع دهید و سریعاً از آن بهره بگیرید.
به عنوان مثال شما میتوانید به سادگی و تنها با ارسال ایمیل به کسب و کارهای هدف، آنها را به مشتریان بالقوه تبدیل کنید. به طور مرتب ایمیلتان را چک کنید و پیامها را بادقت بخوانید. این کار شانس شما را در جذب مشتری جدید به طور قابل توجهی بالا میبرد. توجه داشته باشید که در ایمیل به طور کامل درباره محصول یا خدماتتان توضیح دهید.
یکی از دوستان در یک مناقصه مربوط به بزرگترین استادیوم جنوب کشور کمی پیشتر تنها شرکتکننده بود. از سازمان مناقصه گر از او خواستند برای توجیه توانایی طراحی نامهای ارسال کند.
ارسال یک فایل پیدیاف از طریق ایمیل که بتواند یک سازمان یا وزارتخانه را با تمام متخصصین حاضر در آن غیرحضوری توجیه کند، کار مشکلی است. اما باید به شما اعلام کنم این تخصص را برای بقا در بازار تجارت به تجارت نیاز دارید.
زیرا مشتری شما تجارتی است که از روی احساس تصمیم نمیگیرد و همه جوانب را بررسی میکند. از این رو متقاعدکردن مشتریان کار آسانی نیست. اما کافی است که دلایل منطقی لازم را برای خرید یا استفاده از خدماتتان به مشتریان مورد نظر توضیح دهید.
2. بازاریابی B2B از طریق دیجیتال مارکتینگ
فناوری بسیاری از جنبههای زندگی انسان را تحت تأثیر قرار داده است و بازاریابی از این قاعده مستثنی نیست. حالا دیگر جلسات پیمانکاران و کارفرماها بهصورت آنلاین یا بر روی صفحههای تبلت و موبایل و سرفیس برگزار میشود.
امروزه بسیاری از کسب و کارها به واسطه اینترنت وجود دارند. از این رو، در بازاریابی B2B از دیجیتال مارکتینگ غافل نشوید. برای این منظور باید انرژی و وقت لازم را صرف نمایید.
ابتدا باید بازار هدف خودتان را به خوبی تعریف کنید. شما نیاز دارید که به درک دقیق و صحیحی از بازار هدف برسید. داشتن اطلاعات بیشتر از بازار هدف میتواند مزیتهای رقابتی برای شما داشته باشد.
برای دیجیتال مارکتینگ از داشتن یک وبسایت قوی و با محتوای جذاب غافل نشوید. اگر تا به حال برای کسب و کارتان راهاندازی یک وبسایت را جدی نگرفتهاید، بهتر است که از همینالان این کار را آغاز کنید.
شاید برایتان جالب باشد که بدانید بیش از 80 درصد از مشتریان قبل از ثبت سفارش از وبسایت شما بازدید میکنند. همچنین در این وبسایت میتوانید به راحتی تبادل اطلاعات داشته باشید و نظر مشتریان را درباره خدمات و محصولاتتان بدانید.
در بازاریابی دیجیتالی، حتماً از تاکتیکهای سئو (SEO) بهره بگیرید. با کمک این تاکتیکها شما میتوانید محتوایی قوی و منحصر به فرد داشته باشید.
همچنین، این بخش باعث بهبود معماری وبسایت شما میگردد. همچنین شما میتوانید از کمپینهای PPC (پرداخت بهازای کلیک) در وبسایتتان بهره بگیرید. این کار میتواند حضور دیجیتالی شما را پررنگتر کند.
شما میتوانید به واسطه موتور جستوجوگر، محتوایتان را بیشتر در معرض دید مخاطبین قرار دهید. شما میتوانید در این کمپینها روی محتوای مورد نظرتان، شخصیت برند، محتوای وبلاگی یا شعار شرکتتان تمرکز کنید.
3. بازاریابی B2B و رسانههای اجتماعی
بسیاری از خریداران و مدیران برای بالابردن کیفیت خرید از رسانههای اجتماعی کمک میگیرند. در بازاریابی B2B نیز از رسانههای اجتماعی کمک گرفته میشود.
این استراتژی برای مشتریانی که تازه اول راه هستند به خوبی جواب میدهد. صاحبان کسب و کارها میتوانند با بازاریابی در فضای مجازی یک شخصیت آنلاین برای تجارتشان خلق نمایند.
همچنین این کار باعث میشود که آگاهی افراد نسبت به آن کسب و کار بیشتر شود. اما هر کسب و کاری باید در آن باشد زیرا احتمال تبدیل فالوورهای به مشتری در این رسانهها زیاد است.
مثلاً شما میتوانید در دراز مدت دنبالکنندههایتان را متقاعد کنید که از شما خرید کنند یا از خدمات شما بهره بگیرند.
بازاریابی B2B به نوعی با سایر بازاریابی فرق دارد. در این نوع بازاریابی شما با یک تجارت دیگر طرف هستید. از این رو باید با کمک استراتژیهای مناسب مشتریان را جذب نمایید.
برای این منظور منطقی باشید و اطلاعات لازم را درباره محصول یا خدماتتان به مشتری بدهید تا به طور منطقی درباره محصولات شما تصمیم بگیرد. آکادمی آموزش کسب و کار آکادمی بازار میتواند در این مسیر کنار شما باشد و بهترین خدمات را به شما عزیزان ارائه دهد.
آنچه خواندید خلاصهای بود از معرفی بازاریابی تجارت به تجارت، آیا شما شغل خود را یک تجارت با تجارت میدانید؟ لطفاً خلاصهای از کار خود برای ما بنویسید.
آیا در بازاریابیهایتان از روشهای بالا استفاده میکنید؟ کدام روش به نظر شما کارآمدتر است؟ بهترین دوره های بازاریابی که شرکت کردید را معرفی کنید!