فروش موفق در شرکت های توزیع و پخش کالا به چه معناست؟
هرچقدر که میزان فروش یک شرکت پخش کالا بیشتر باشد، با قدرت بیشتری به راه خودش ادامه میدهد. در اصل چنین شرکتهایی با استفاده از مهارتهای ارتباطی موثر میتوانند با مشتریان خودشان ارتباط داشته باشند و در نهایت حتی فروش بیشتری را کسب کنند. فروش در زمان مشخص شده توسط شرکت یکی از مهمترین مسائلی است که باعث موفقیت میشود.
مثلا: اگر شما تعیین کرده باشید که طی یک ماه باید 1000 کالا را بفروشید و متوجه میشوید که در پایان روز 30 کالا فروختهاید، میتوانید برآورد کنید که فروش موفقیتآمیزی داشتهاید. این موضوع را میتوانید بر اساس شاخصهای کلیدی عملکرد یا KPIهای مدیریت فروش مشخص کنید.
یکی دیگر از مواردی که میتواند باعث موفقیت در فروش شود، روشهای زمانبندی فروش کالا است. مثلا: میتوانید میزان فروش خودتان را بهصورت ماهانه یا فصلی در نظر بگیرید که در این حالت فروش هر ماه یا فصل با ماه قبل یا فصل قبل سنجیده میشود.
در بسیاری از موارد، برای اینکه فروش موفقی داشته باشید، لازم است حتما آموزش دیده باشید و اطلاعات زیادی در این زمینه داشته باشید. گذراندن دوره بازاریابی و فروش میتواند به شما کمک کند که بتوانید به یک فروشنده تمام عیار تبدیل شوید. هرجای ایران که باشید، از طریق آموزش آنلاین میتوانید این سیستم قدرتمند را یاد بگیرید و شغل و فروش خودتان را تغییر دهید.
در روش بلندمدت، درآمد حاصل از بالارفتن فروش شرکت پخش بهصورت سالیانه درنظر گرفته میشود. یعنی شما تمام درآمد حاصل از فروش خودتان را بررسی کرده، میسنجید و با عددی که از قبل برای یک سال اخیر پیشبینی کرده بودید، مقایسه میکنید. با این کار میتوانید برآورد کنید که آیا فروش خوبی داشتید یا خیر؟
4 تکنیک افزایش فروش برای شرکتهای پخش
در شرکتهای پخش اولین و مهمترین کار جذب مشتری است و افزایش فروش بعد از آن، مهمترین فاکتوری است که باید مدنظر داشته باشید. برای این منظور باید استراتژی و برنامهریزی درست و اصولی داشته باشید. هدف از تکنیکهای افزایش فروش در شرکت پخش این نیست که مردم باید چیزی را که ندارند، خریداری کنند؛ بلکه هدف این است که احساس کنند تصمیم درست گرفتهاند.
در ادامه چند مورد از این تکنیکها را با هم مرور میکنیم.
1. در مورد مشتریان خودتان تحقیق کنید
قطعا بهعنوان مدیر یا صاحب کسبوکار زمان زیادی نخواهید داشت؛ اما اختصاصدادن مدتی در روز برای تحقیق درباره مشتری خودتان (حتی اگر فقط 10 دقیقه وقت داشته باشید) میتواند بین افزایش فروش یا حتی از دست دادن کسبوکارتان تفاوت ایجاد کند.
یک دوره کوتاه تحقیق باکیفیت خوب میتواند به شما فرصتی بدهد تا کسبوکار مشتری خود را درک کنید. با توجه به این واقعیت که در حال حاضر اطلاعات بسیار زیادی از مشتری در دسترس ما است، دیگر هرگز نیازی به “تماس سرد” ندارید.
2. تکنیک FAB برای افزایش فروش شرکت پخش کالا گزینه خوبی است
اصطلاح FAB از سه عبارت انگلیسی Features خصوصیات، Advantages برتریها و Benefits فواید برگرفته شده و در واقع مخفف این سه عبارت است. این تکنیک یک راهکار عالی برای شرکت توزیع کالاست که در سه مرحله پشت سرهم باید انجام شود.
- در مرحله اول باید از خصوصیات کالا و خدمات منحصربهفرد خودتان صحبت کنید.
- در مرحله دوم، مزیتی که محصولات و خدمات شما نسبت به سایر شرکتهای دیگر دارد، در نظر گرفته شود.
- در مرحله سوم، توضیحدادن اینکه این ویژگیها چه دستاوردی برای مشتریان دارد.
بیشتر بخوانید: تکنیک F.A.B.C چیست؛ نمونه واقعی فروش با این تکنیک
3. از تکنیک “من در کنار شما هستم”استفاده کنید
این تکنیک یکی از تکنیکهای فروش مستقیم است که برای شرکتهای کالا میتواند ایدهآل باشد. با این تکنیک باید وانمود کنید که کنار مشتری هستید و نیازهای او را درک میکنید و درعینحال در طرف مقابل شرکتتان هستید. در اصل شما با تعریف و تمجید از مشتری به او احساس ارزشمندی میدهید، از کلمات خوب استفاده میکنید، حتی ممکن است برای او هدایایی در نظر بگیرید که همین کار باعث افزایش فروش شرکت خواهد شد.
بهتر است این قضیه را با یک مثال توضیح دهیم. فکر کنید که شرکت شما، یک شرکت پخش مواد غذایی است و میخواهید برای اولین بار خدمات خودتان را برای مشتری توضیح دهید.
میتوانید اینگونه با او صحبت کنید: “میخواهیم کالاهای شرکت خودمان را به شما معرفی کنم؛ چون ما تا فردا یک فروش ویژه و تخفیف مثلا ۵۰ درصدی در فروش مواد غذایی با برند فلان داریم که میتوانید از آن استفاده کنید.” قطعا این روش میتواند به شما کمک کند که بتوانید فروش بهتری داشته باشید.
4. مشتریان فعلی خودتان را فراموش نکنید.
در حقیقت، پیداکردن مشتریان جدید به زمان و تلاش بسیار بیشتری نسبت به پرورش مشتریان فعلی نیاز دارد. اصل پارتو میگوید که 20 درصد مشتریان شما 80 درصد درآمد شما را تولید می کنند. قبل از اینکه وقت بگذارید و به فکر پیداکردن مشتریهای جدید باشید، به این فکر کنید که چرا فلان مشتری قدیمی شما دیگر با شما کار نمیکند؟ از کدام کالا یا خدمات شما ناراضی بوده است که منجر به قطع خرید شده است و بسیاری از مسائل دیگر…
ترفندهای تکمیلی فروش برای شرکت های پخش و توزیع
به غیر از این موارد گفته شده، ترفندهای دیگری هم برای افزایش فروش شرکت پخش وجود دارد که عبارتاند از:
- آگاهی از برند خودتان را افزایش دهید.
- لیست ایمیل بسازید و به طور منظم از بازاریابی ایمیلی استفاده کنید؛ این کار به شما کمک میکند که با مشتریان خودتان همیشه در ارتباط باشید.
- از طریق شبکههای اجتماعی با مشتریان خودتان در ارتباط باشید.
- برای بهبود استراتژی دادهها را تحلیل کنید.
- مشتریان خودتان را بشناسید و حتی مشتریهای قدیمی را فراموش نکنید.
- حملونقل و ارسال مناسب کالا میتواند یک مزیت رقابتی عالی برای شما ایجاد کند.
- تبلیغات هدفمند روی سایت خودتان بگذارید.
- از تکنیکهای خلاقانه بازاریابی استفاده کنید.
سخن پایانی
آشنایی با تکنیکهای فروش برای شرکت توزیع کالا از مهمترین مواردی هستند که اگر با آنها آشنایی نداشته باشید، قطعا نمیتوانید به فروش و حتی موفقیت برسید. هرچقدر که با این تکنیکها آشنایی بیشتری داشته باشید، راحتتر میتوانید مشتریان بیشتری جذب کنید.