۱۰ شیوه خلاقانه برای بیان تشکر و قدردانی

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۲۰ فروردین, ۱۴۰۰
آخرین بروزرسانی: ۱۵ آبان, ۱۴۰۰
تشکر و قدردانی

تشکر و قدردانی دو کار خیلی ساده هستند که با وجود سادگی بسیاری از ما آن را انجام نمی‌دهیم. گفتن کلمه متشکرم یا انجام کاری که قدردانی شما را نشان دهد، زندگی شما را متحول می‌کند.

این کار هرچند ساده شما را در چشم دیگران فردی قابل اعتماد و قدردان نشان می‌دهد و انرژی مثبت را به سمت شما روانه می‌کند. حتما شما نیز نمونه‌هایی از این موضوع را دیده‌اید.

راه‌های مختلفی برای تشکر و قدردانی از افراد زندگی‌تان و حتی خداوند بخاطر نعمت‌هایی که به شما داده وجود دارد. در این مقاله قصد داریم ۱۰ شیوه خلاقانه تشکر و قدردانی را مرور کنیم.

کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

10 شیوه خلاقانه برای بیان تشکر و قدردانی

تشکر و قدردانی از جمله آدابی است که در جوامع مختلف با توجه به نوع فرهنگ و چگونگی ارتباط بین افراد مختلف دیده می‌شود. در جامعه ما نیز تشکر به عنوان یک رفتار پسندیده و یک ارزش تلقی می‌شود که افراد بنا بر کار و زحمتی که برای یکدیگر متقبل می‌شوند از یکدیگر تشکر و قدردانی می‌کنند.

البته برای تشکر کردن، هر فردی با توجه به ویژگی‌های شخصیتی خود از طرف مقابلش تشکر و قدردانی می‌کند. برخی تشکر کردن را به شکل ساده و معمولی مثل ممنون، متشکرم یا مرسی بیان می‌کنند و بعضی دیگر رسمی و حرفه‌ای، قدردانی و تشکر را به جا می‌آ‌ورند.

نمونه تشکر و قدردانی

نمونه تشکر و قدردانی

در زیر به 11 شیوه خلاقانه اشاره می‌کنیم که شما می‌توانید در موقعیت‌ها و شرایط مختلف از آن‌ها استفاده کنید.

  1. در برخی موارد اگر شرایط دیدار حضوری مهیا نباشد شما می‌توانید تشکر را به شکل تلفنی انجام دهید. که یا بصورت یک مکالمه کوتاه یا از طریق ارسال یک پیام صوتی، حاوی کلمات تشکرآمیز صورت گیرد.
  2. در شرایطی شما می‌توانید برای قدردانی از طرف مقابل کارت تشکر یا یادداشتی به منظور قدردانی از او برایش بفرستید.
  3. تهیه یک گلدان از گیاه سبز که ماندگار و همیشگی باشد یکی دیگر از شیوه‌هایی است که برای این منظور می‌توان از آن استفاده کرد.
  4. فرستادن پیام تشکر آمیز از طریق ایمیل یا پیامک و دیگر شبکه‌های ارتباطی راه دیگری برای قدردانی محسوب می‌شود.
  5. ترتیب دادن یک مهمانی در منزل یا دعوت به یک شام یا چای و قهوه در محیطی با کلاس و دلنشین.
  6. تهیه بلیط سینما و یا کنسرت و رفتن به تئاتر شیوه دیگری است برای قدردانی.
  7. به منظور قدردانی، دعوت طرف مقابل برای سفر و قبول مخارج در طول مسافرت.
  8. اگر طرف مقابل شما شاغل است می‌توانید برای تشکر هدیه‌ای دهید که در محل کاراز آن استفاده یا روی میز کارخود قرار دهد. مانند جای خودنویس یا یک تابلوی ارزشمند هنری.
  9. اگر شما به عنوان یک مدیر قصد دارید از کارمندان خود تشکر کنید، تهیه بلیط باشگاه یا استخر گزینه خوبی می‌تواند باشد.
  10. کارت هدیه و دادن بن‌های خرید از دیگر راه‌های تشکر می‌باشد.
  11. بسته به نوع شرایطی که در آن قرار دارید، دادن انعام و پاداش از دیگر راه‌هایی محسوب می‌شود که می‌توان برای ابراز تشکر و قدردانی از آن استفاده کرد.

فرهنگ تشکر و قدردانی

فرهنگ تشکر و قدردانی

گفتن «متشکرم» قدردانی کردن از فردی است که چیزی را به شما داده یا کاری برای شما انجام داده است. این عمل باعث می‌شود که دریافت‌کننده تشکر احساس ارزشمندی داشته باشد و شاد شود.

تشکر و قدردانی این احساس را به دریافت‌کننده می‌دهد که او کاری کرده که قابل تقدیر است. این نوع رفتار می‌تواند روابط و دوستی‌ها را بهتر کند.

تشکر حتی کوتاه منجر به شادی می‌شود و انرژی مثبت را به جریان می‌اندازد. از کسی که به نوعی خدمتی یا کمکی به شما می‌کند با صدای رسا تشکر کنید.

هنگامی که فروشنده مغازه، گارسون در رستوران، مسئول پمپ گاز، همسر،‌ فرزند یا همسایه در کاری به شما کمک می‌کنند، به نوعی از آن‌ها سپاسگزاری کنید. اغلب فقط تشکر کردن همراه با تکان دادن سر یا لبخند زدن کافی است.

استاد احمد محمدی
قدر نعمت‌ها و منابع زندگیت (مانند: سلامتی، جوانی، خانواده و ...) را بدان، بسیاری از آن‌ها برای دیگران آرزوست.
استاد احمد محمدی

گاهی امکان دارد که کارهای دیگری انجام دهید. می‌توانید خیلی فعال باشید تا در شرایط متفاوت زندگی راه‌های مختلفی را بیابید.

در ادامه چند نمونه از قدردانی افراد را می‌بینید. اما من شما را تشویق می‌کنم که به دنبال پیدا کردن نمونه‌های بیشتری باشید. این کار آسان و جذاب است.

روش‌های قدردانی

روش‌های قدردانی
  1. با بردن همسر خود به رستوران از او تشکر کنید و محبت‌تان را نشان دهید.
  2. هنگامی که راننده‌ای توقف می‌کند تا شما از خیابان عبور کنید، سرتان را تکان دهید و به او لبخند بزنید.
  3. به عنوان تشکر برای کسی که در زندگی به نوعی به شما کمک کرده است یک هدیه کوچک بخرید. هرچند که او چنین انتظاری از شما هم نداشته باشد. نیازی نیست که این هدیه حتما چیزی گران باشد. مثلا این هدیه می‌تواند یک شاخه گل، جعبه شکلات،‌ خودکار یا یک کتاب باشد.
  4. آیا مرتب از وبسایتی بازدید می‌کنید که مقالات موجود در آن را دوست دارید؟ چرا به خاطر تعهد و کار نویسنده و مسئول سایت از آن‌ها قدردانی نمی‌کنید؟
  5. اگر مالک یک بیزینس هستید،‌ به عنوان تشکر و قدردانی هرچند وقت یکبار به کارکنان‌تان هدیه‌ای کوچک بدهید. این هدیه چیزی جدای از انعام یا پول است. شاید یک کتاب، بلیت سینما یا کارت هدیه باشد که با آن می‌توانند خرید کنند.
  6. آیا از ماشین والدین‌تان استفاده می‌کنید؟ چرا چند وقت یکبار آن را نمی‌شویید تا از آن‌ها تشکر کنید؟
  7. می‌توانید با ارسال کارت پستال دیجیتال موجود در اینترنت قدردانی خود را نشان دهید.
  8. آیا کسی هست که به نوعی به شما کمک کرده است ولی نزدیک شما نیست؟ با فرستادن نامه یا ایمیل از کاری که برای شما انجام داده است، قدردانی کنید.
  9. نحوه پختن یک کیک را بیاموزید و آن را آماده کنید و به فردی بدهید که دوست دارید از او تشکر کنید.
  10. برای تشکر می‌توانید فرد را به صرف ناهار یا شام دعوت کنید؛ می‌توانید او را به یک رستوران ببرید یا اینکه خودتان وعده غذایی برایش آماده کنید.

این‌ها تنها چند مثال بودند. اگر فکر کنید راه‌های دیگری برای کمک کردن به دیگران و قدردانی از آن‌ها پیدا می‌کنید.

تشکر کردن سخت نیست

۱۰ شیوه خلاقانه برای بیان تشکر و قدردانی

برای تشکر‌‌ و قدردانی کردن از دیگران تنها سر تکان دادن، لبخند زدن، نوع خاصی از ژست گرفتن، خرید یک هدیه کوچک یا گفتن چند نوع واژه کافی است.

قدردانی کردن فضایی خوب و مثبت ایجاد می‌کند و جهان را برای زندگی کردن به مکانی بهتر و زیباتر تبدیل می‌سازد.

قانون انرژی مثبت

در فرهنگ ما ایرانیان این جمله بسیار مشهور است که “از هر دستی بدهی از همان دست می‌گیری” در واقع شما هر چیزی که به جهان اطرافتان ارائه کنید، همان را به شما بر می‌گرداند.

چه مثبت باشد چه منفی. ما با دانستن این قانون می‌فهمیم که هر انرژی مثبتی که ما در ایجاد آن نقش داشته‌ایم بالاخره یک روزی به ما برگردانده می‌شود.

ارزش تشکر از دوستان و آشنایان

ارزش تشکر از دوستان و آشنایان

تشکر‌ و قدردانی در حقیقت یک ارزش است و نه تنها باعث دلگرمی و تشویق می‌شود بلکه به عنوان رمز پایداری و توسعه در روابط فردی و اجتماعی تلقی می‌شود. در تشکر کردن همواره باید چگونگی و شیوه‌ای را که برای قدردانی از آن استفاده می‌شود مورد توجه بسیار قرار داد.

البته این بدان معنی نیست که تشکر را در ترازوی مادیات قرار دهیم و تصور کنیم که قدردانی و تشکر باید به لحاظ مادی از ارزش بسیار زیادی برخوردار باشد یا هدیه‌ای گران‌قیمت باشد.

بلکه آن چیزی که مهم است نفس تشکر و به‌جا آوردن آن به عنوان یک ارزش که میزان درک، شعور و ادب طرف مقابل را می‌رساند.

گاهی از اوقات یک تشکر‌ زبانی با لحنی مهربان آنقدر تاثیرگذار است که می‌توان به ارزش آن پی برد. البته قدردانی کردن به هر شکلی که انجام شود اگر نام فرد برده شود صمیمیت و هیجان بیشتری در آن ایجاد می‌شود.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
پادکست فکرانه - فن بیان

اما به‌طور کلی قدردانی بسته به شرایطی که در آن قرار داریم متفاوت است. گاهی از اوقات این قدردانی از جانب مدیر برای کارمند است و گاهی برعکس. زمانی این قدردانی ممکن است از معلم یا پرستار فرزند ما باشد و زمانی دیگر از یک دوست یا یکی از اعضای خانواده.

به‌هرحال آنچه مهم است، بجا آوردن تشکر و چگونگی قدردانی، با توجه به شرایط و روابطی است که بین ما آدم‌ها وجود دارد.

سخن پایانی

همانطور که در متن بالا گفته شد ما با تشکر و قدردانی کردن از افراد حتی برای کارهای کوچک می‌توانیم باعث ایجاد شادی و انرژی مثبت برای آن فرد شویم و در آخر مطمئنا بازتاب مثبت آن شخص به خود ما برمی‌گردد.

تمرین عادات مثبت مانند قدردانی از دیگران یا خوشرو بودن و … باعث افزایش بازخوردهای مثبت در زندگی ما می‌شود که به طور قطع تاثیرات مثبتی را به‌دنبال خواهند داشت.

4.8/5 - (51 امتیاز)

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

26 پاسخ

  1. واقعا یه تشکر کوچولو هم میتونه روحو جلا بده من همیشه حتی تو کوچکترین موارد تشکر کردن رو فراموش نمیکنم

      1. سلام
        بنظر م هر رفتار خوبی باید مورد تشویق وتایید قراربگیره بعبارتی به هرنوعی قدردانی بشه جهانی زیبایی خواهیم داشت اگر خوبیها را قدربدانیم و ازهم تشکر کنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی