رفاقت بی قید و شرط در فیلم the intouchables

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۴ بهمن, ۱۳۹۷
آخرین بروزرسانی: ۲۰ خرداد, ۱۴۰۰
کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

فیلم the intouchables یک فیلم فرانسوی با کارگردانی اریک تولدانو_ Éric Toledano_ و اولیویر ناکاچه _Olivier Nakache_ است که برگرفته از یک داستان واقعی است. نویسندگان این فیلم این داستان را از روی یک شرح حال با نام tale Le Second Souffle الهام گرفته اند. فیلم the intouchables  داستان یک میلیونر اهل پاریس به نام  فیلیپ _ Philippe_ را روایت می کند که در طی یک حادثه چتربازی ، از گردن به پایین فلج می شود و اکنون به دنبال پرستاری می گردد که بتواند علاوه بر وظایف نگهداری از او ، او را از نظر عاطفی نیز پشتیبانی کند. هر چند داستان این فیلم را می توان یکی دیگر از کلیشه های اجتماعی در حوزه مبارزه با نژاد پرستی و برابری انسان ها دانست اما نحوه اجرای بازیگران و اتفاقات و وقایع فیلم شما را از این فضای کلیشه ای دور میکند. این فیلم با امتیاز 5/8 IMDB توانسته است یکبار نامزد دریافت جایزه گلدن گلوب _golden globe_ شود و با 39 نامزدی و 37 جایزه آکادمیک دیگر یکی از معروف ترین فیلم های فرانسوی باشد.

نگاهی کوتاه بر داستان فیلم

فیلیپ رئیسی بسیار سختگیر است. او و دستیارش در حال دست و پنجه نرم کردن با یک مصاحبه خسته کننده برای انتخاب یک پرستار شایسته هستند که ناگهان سر و کله یک جوان سیاهپوست به نام دریس _Driss_ پیدا می شود که با بهم زدن صف درخواست کنندگان وارد اتاق می شود. او برای بهره مندی از مزایای دولتی به امضای فیلیپ نیاز دارد. فیلیپ هم می پذیرد در ازای یک ماه کار کردن دریس به عنوان پرستار او برگه را امضا کند. دریس که بدون هیچ احساس ترحمی برای مرد فلج، فقط به دنبال رسیدن به خواسته خود است، معامله را قبول می کند. ابتدا وظایف روزانه او اعم از استحمام و نظافت و دیگر مراقبت ها او را به تنگ می آورد اما با مرور زمان با تمام تفاوت هایی که این دو دارند، رفاقت نزدیکی بین آن ها به وجود می آید.

درون مایه فیلم

با اینکه داستان  فیلم the intouchables یک داستان نسبتا آشنا و تکراری به نظر می رسد که در آن یک فرد ثروتمند سفید پوست که جزو طبقه بافرهنگ جامعه شناخته می شود برای پیدا کردن معنی واقعی زندگی و شادی به یک فرد سیاه پوست مهاجر بر می خورد که علاوه بر اینکه یک فرد کاملا عادی است بلکه سوابق جنایی نیز دارد. شاید باید نام این فیلم را دژاوو _deja vu_ می گذاشتند زیرا اغلب ما با نسخه های متعددی از این داستان آشنا هستیم. اما ویژگی منحصر بفردی که این فیلم را نسبت به بقیه متفاوت می کند این است که نویسندگان به جای تمرکز بر انتقاد های کلیشه ای درباره برابری انسان ها بدون درنظر گرفتن نژاد آن ها بیشتر روی رابطه این دو شخصیت و هدف فیلیپ از انتخاب دریس به عنوان پرستار خود زمان گذاشته اند. فیلم the intouchables به دور از فضای پر تنش مبارزه بین نژاد ها به دنبال نمایش تقابل دو فرد کاملا متفاوت از هر نظر است. اینکه زندگی برای هر کدام از آن ها چه معنایی دارد؟ اینکه چطور این دو فرد با پذیرفتن اختلاف هایشان می توانند به بهترین دوست یکدیگر تبدیل شوند.

تلاشی برای یافتن شادی

فیلیپ مردیست که زندگی خود را در محیطی  خسته کننده و ملال انگیز می گذراند. او بدنبال ترحم دیگران نسبت به او نیست؛ بلکه به دنبال راهی است که بتواند دوباره لذت زندگی را بچشد، خوشحال باشد و از آنچه که برایش باقی مانده حداکثر استفاده را بکند. دریس جوانی است بی پروا. فردی با روحی سرشار از هیجان و خروش. هر چند در ابتدا او فقط برای این شغل را می پذیرد که بتواند به هدف شخصی خودش برسد اما کم کم ارتباطی با فیلیپ برقرار می کند که این کار برایش به چیزی بیشتر یک شغل عادی تبدیل می شود. در واقع دریس تمام چیزی است که فیلیپ برای دستیابی به شادی نیاز دارد. عقیده دریس این است که فیلیپ باید برای بدست آوردن آن چه که می خواهد سبک زندگی رسمی و خسته کننده خود را رها کند و کمی از آزادی های زندگی به شکل یک سیاهپوست آفریقایی مهاجر بهره ببرد.

علاوه بر این، حقیقت دیگری که این فیلم از آن پرده بر میدارد این است که وظیفه یک پرستار ممتاز علاوه بر مسئولیت های روزانه اش اعم از کمک به شخص ناتوان برای نظافت، استحمام، لباس پوشیدن و … یک همراه و دوستی خوب برای آن فرد نیز است. یک فرد فلج توانایی انجام کار هایی که روزی برایش جزو ساده ترین و پیش پا افتاده ترین کار ها بود را ندارد مانند یک قدم زدن ساده در طول اتاق. یک پرستار نمیتواند کاری بکند که این کار ها برای مریضش امکان پذیر باشد اما می تواند خدمتی بسیار ارزشمند تر از این ها برای او بکند و آن بودن همراه و سنگ صبوری مهربان برای است. دریس به طور قطع مناسب ترین همراه برای فیلیپ بود که او را از دست زیر دستان پر مشغله اش که فقط به فکر حقوق و مزایای خودشان بودند و فرزندش که دختری قدر نشناس بود نجات دهد.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
زیبا ببینید

فیلم the intouchables پیامی را به ما می رساند که شاید برخی از ما آن را فراموش کرده ایم. معنای زندگی چیست؟ آیا از طرز زندگی خود راضی هستیم؟ آیا شادی واقعی در زندگی ما جاری است؟ آیا راهی وجود دارد که به آن دست یابیم؟ شاید کمی تفکر برای پاسخ به این پرسش ها بد نباشد. شاید ما هم نیاز داریم که تحولی عظیم در نحوه زندگی خودمان ایجاد کنیم.

اگر شما جزو آن دسته از افراد هستید که آشنایی با زندگی افراد موفق و ستاره های درخشان عرصه های مختلف هنری و علمی و … دارند به جای درستی آمدید! پیشنهاد آکادمی بازار سری سی دی های ستاره های موفق است. در بخش فیلم های آموزشی آکادمی بازار می توانید برنامه هایی بسیار مفید و کاربردی را در زمینه های متفاوت پیدا کنید. برای اطلاعات بیشتر بر روی لینک یر کلیک کنید:

فیلم های آموزشی

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی