استفاده از بازاریابی حسی
تجارب استفاده از تکنیک های بازاریابی حسی در خرده فروشی ها، هتل ها، رستوران ها نشان داده که مشتریان به صرف زمان بیشتر در آنها تمایل پیدا کرده و یا به مراجعات بعدی به این اماکن ترغیب شده اند که در هر دو صورت با افزایش آمار فروش همراه بوده است.
نتایج موفقیت آمیز کاربرد محرک های حسی در شرکت های هواپیمایی و خودروسازی موجب گردیده تا بازاریابی حسی در جایگاه ابزاری برای برندینگ نیز موضوعیت یابد.
تاثیر حواس بر بازاریابی
بیش از 50% شناخت انسان از محیط به واسطه ی حس بینایی و درک او از شکل و رنگ اشیا صورت می گیرد. لذا طبیعی است که محرک های بینایی از عمده ترین تاثیر در بازاریابی حسی برخوردار باشند.
حس شنوایی به دلیل نقش مستقیم آن در ایجاد ارتباط کلامی در درجه دوم اهمیت قرار می گیرد؛ ولی با توجه به اینکه حس بویایی قادر به تحریک 75% از عواطف انسان بوده و سهمی عمده در یادآوری خاطرات او دارد، با اقبال بیشتری در بازاریابی حسی مواجه شده است.
محرک های چشایی طبیعتاً جزء جدایی ناپذیر محصولات غذایی محسوب می شوند که در صورت به کارگیری موثر می توانند وفاداری مشتری به برند را ارتقا بخشند.
پوست بیشترین تعداد از اعصاب حسی را در خود جای داده است و از این رو اندیشیدن تمهیداتی در فروشگاه ها که ارتباط لمسی مشتری را با محصولاتی چون پوشاک، لوازم زینتی، گوشی های تلفن همراه و … ممکن سازند، تاثیری مثبت در فروش خواهند گذاشت.
محرک های حسی
جنسیت، سن، نژاد و فرهنگ مهمترین عواملی هستند که در انتخاب محرک های حسی در بازاریابی حسی باید مد نظر قرار گیرند.
- محرک های مرتبط با تولید محصول
- طراحی محصول
- بسته بندی محصول
- محرک های مرتبط با معرفی محصول
- تبلیغات
- محرک های مرتبط با عرضه محصول
- معماری
- دکوراسیون
- نورپردازی
- پخش موسیقی
- انتشار رایحه در محیط
- یونیفورم فروشندگان
ویژگی های بازاریابی حسی
بنار بر عقیده برنت اشمیت (Berned Schmitt) یکی از بزرگان بازاریابی حسی و از استادان مدرسه عالی کسب و کار دانشگاه کلمبیا، بازاریابی حسی با چهار ویژگی مهم قابل تمایز است.
- تمرکز بر تجربیات مصرف کننده
- مصرف را یک تجربه به هم پیوسته و یکی دانستن
- به رسمیت شناختن هر دو محرکهای عقلی و هیجانی برای خرید و مصرف
- استفاده از روش های گوناگون و متنوع
بازاریابها میتوانند از سازههای حسی استراتژیک برای ایجاد انواع مختلف تجربیات مصرفی برای مشتریان استفاده کنند. این سازههای حسی که در بازاریابی حسی مدیریت میشوند عبارتند از:
- تجربیات حسی (SENSE)
- تجربیات احساسی (FELL)
- تجربیات شناختی خلاقانه (THINK)
- تجربیات فیزیکی رفتار و سبک زندگی (ACT)
- تجربیات هویت اجتماعی ناشی از ارتباط با یک گروه مرجع یا فرهنگ (RELATE)
بنابراین بازاریابی حسی تنها نمایش گردهمایی، تست نمونه یا سمپلینگ نیست بلکه ایجاد تجربههای کلی است که تجربههای افراد را به صورت یک سمفونی و آهنگ یا تصویری کلی یکپارچه میکند.
مزایای بازاریابی حسی
- تبلیغات زبانی را تقویت می کند.
- تقویت ارتباط حسی با برند موجب افزایش سطح وفاداری مشتریان شده و در نتیجه یک رویکرد استراتژیک برای برند به دنبال دارد.
- کسب، حفظ و توسعه سهم بازار از جمله مزایای این نوع بازاریابی به شمار می رود.
بازاریابی حسی به انقلاب در بازاریابی و کسب و کار جهان شبیه است. بقا در رقابتهای سرسختانه، اجتناب از ورود به جنگ قیمت، به دست آوردن مزیت های مشتریان وفادار، ایجاد تبلیغات زبانی از سوی مشتریان، که در همه این موضوعات بازاریابیحسی، میتواند اثربخش باشد.
در حالیکه رویکردهای ثابت و قدیمی بازاریابی نظیر تبلیغات سنتی به تدریج اثر بخشی خود را از دست میدهند. در حالی که بازاریابی حسی و مدیریت تجربهی مشتری وجوه اصلی تمایز در محیطهای رقابتی کسب و کار هستند.
بازاریابی حسی جاده را برای یک دوره جدید اقتصادی که در آن برندها و مصرف کنندگان از تعامل با یکدیگر لذت می برند صاف می کنند.
آیندهی بازاریابی حسی اینگونه پیش بینی شده است که روح و فلسفهی آن در هر منظر ارتباطی برند با مشتریان هدف حلول پیدا کند.
در نهایت به تغییری بیانجامد که در آن برتری با یک تعامل دوطرفه و همزمان باشد که مشتری هدف را در مکان و زمانی مناسب پوشش میدهد.
بازاریابی و فروش، علمی است که انواع و اقسام گوناگونی دارد؛ و یک نوع بسیار مهم و مؤثر آن بازاریابی حسی (sensory) می باشد.
این حقیقت که مشتریان 95 درصد تصمیم خریدشان به دلیل برانگیختگی احساسات و هیجاناتشان به وسیله آن محصول یا خدمت است، پایه و اساس بازاریابی حسی است.
بهره گیری از انواع بازاریابی من جمله بازاریابی حسی، سبب افزایش بازدهی و سوددهی فروش محصولات یا خدمات شما می شود.
به دلیل نقش مهم علم بازاریابی و فروش در مدیریت صحیح و به روز یک تجارت و شرکت، آکادمی بازار دوره بازاریابی و فروش ستارگان فروش را برگزار می نماید، که در این دوره استاد احمد محمدی مدرس و مشاور در زمینه فروش، بازاریابی و کسب و کار، شیوه ها و مهارت های مورد نیاز جهت افزایش فروش و موفقیت در کسب و کارتان، را به شما آموزش خواهند داد.