اهمیت روابط اجتماعی

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۲۲ اسفند, ۱۳۹۷
آخرین بروزرسانی: ۲۹ خرداد, ۱۴۰۱
روابط اجتماعی

روابط اجتماعی چه تاثیری بر سلامتی دارد؟ معیار اصلی برای تشکیل یک شخصیت چیست؟ رشد فکری و پیشرفت افراد چه ارتباطی با ارتباطات اجتماعی دارد؟ انسان موجود اجتماعی است و برای بقا و زندگی نیازمند ارتباط با دیگران است. هرچند در طول تاریخ نوع ارتباط برقرار کردن انسان‌ها با یکدیگر تغییر کرده است اما همچنان یکی از نیازهای اساسی انسان ارتباط است.

این ارتباط امروزه به شکل روابط اجتماعی در آمده است‌. با اینکه ارتباط اجتماعی یک نیاز جدا نشدنی از هر فردی می‌باشد اما ممکن است بعضی افراد بنا به دلایلی مانند درونگرا بودن نتوانند ارتباط مفیدی برقرار کنند و همیشه با این موضوع دست و پنجه نرم کنند و حتی به خود تلقین کنند که برای زندگی نیازی به دیگران ندارند و در غار ترس خود پنهان می‌شوند.

در این مقاله نشان می‌دهیم که این افراد سخت در اشتباه هستند و ارتباط اجتماعی علاوه بر تاثیر بر نوع زندگی، بر سلامتی نیز تاثیر مستقیم دارد و نمی‌توان این بخش از زندگی را حذف کرد یا نادیده گرفت.

کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

ارتباط اجتماعی

براساس یافته‌های علوم اجتماعی تعامل و ارتباط اجتماعی یکی از نیازهای مهم و پایه‌ای افراد برای زندگی است. روابط اجتماعی به وجود آمده براساس محیط اجتماعی از جمله معیارهای مهم برای تشکیل یک شخصیت می‌باشد.

امروزه براساس مطالعات گسترده روابط اجتماعی و ارتباطات گروهی از جمله عوامل اصلی تعیین کننده برای سلامت افراد است. اما در مورد میزان تاثیر آن و نفوذ آن اطلاعات و داده‌هایی در دست نمی‌باشد. به همین دلیل نمی‌توان به صورت قطع در مورد این ادعا صحبت کرد. برای داشتن روابط پایدار و موفق باید زمان صرف کنید.

اما آن چیزی که اهمیت دارد توجه و تمرکز روی روابط اجتماعی است که باعث رشد فکری و پیشرفت افراد می‌شود. برای ارائه نظرات قطعی نیاز به مجموعه داده‌های قطعی در این زمینه می‌باشد. در این مقاله در مورد میزان اهمیت ر‌وابط اجتماعی و تاثیر آن بر روی شخصیت افراد صحبت می‌شود.

میزان اهمیت روابط اجتماعی

میزان اهمیت صحبت کردن با دیگران

همانطور که در قسمت قبل به آن اشاره شد رابطه مستقیمی بین گسترش روابط اجتماعی و سلامت روحی افراد وجود دارد. هرچه روابط اجتماعی افراد محکم‌تر و قوی‌تر باشد میزان رضایت آن‌ها از زندگی نیز افزایش می‌یابد.

هر چه افراد از محیط‌های اجتماعی و ارتباطات با جامعه دور شوند بیشتر دچار حس ناراحتی و دوری می‌شوند. بالای ۷۰ درصد از شادی‌ها و لذت‌های ما از زندگی ناشی از روابط اجتماعی ما است. به همین دلیل تعیین افراد مورد نظر برای ایجاد این رابطه بسیار مهم و اساسی است.

انسان‌ها ذاتا داری خاصیتی اجتماعی هستند و در اجتماع‌های مناسب است که می‌توانند استعدادهای خود را شکوفا کنند. از آخرین دفعه‌ای که در محیطی مثبت حضور داشتید، چقدر می‌گذرد؟

استاد احمد محمدی
میزان اعتماد دیگران به تو، به میزان اعتماد به نفست بستگی دارد.
استاد احمد محمدی

این موضوع میلیون‌ها سال است که در انسان‌ها وجود دارد و توانسته‌اند با استفاده از همکاری و ارتباطات اجتماعی بر بسیاری از مشکلات غلبه کنند. این روابط گاهی می‌تواند با کیفیت بالاتری وجود داشته باشد و گاهی نیز از کیفیت پایین‌تری برخوردار باشد. این روابط نزدیک و با کیفیت معمولا با دوستان نزدیک و خانواده می‌باشد.

ارتباطات اجتماعی باعث می‌شود که افراد با فشارهای زندگی بهتر کنار بیایند و شرایط زندگی را بهتر مدیریت کنند. افراد اجتماعی‌تر معمولا طول عمر بیشتری داشته و سطح رضایت بالاتری از زندگی شخصی خود دارند.

تاثیر روابط اجتماعی بر سلامت

تاثیر روابط اجتماعی بر سلامت

در واقع روابط اجتماعی به سه طریق می‌توانند روی روابط میان افراد تاثیر بگذارند. این پیوندها گاهی می‌تواند بسیار قوی و گاهی نیز بسیار ضعیف و محدود باشند. عملکرد شما بر تصویری که دیگران در ذهن‌شان از شما دارند تاثیرگذار است. در مجموع این روابط دارای سه اثر رفتاری، مکانیسم‌های روانی و فیزیولوژیکی هستند.

رفتاری

مطالعات مختلف نشان می‌دهد که روابط اجتماعی روی داشتن رفتارهای سالم و هنجار اجتماعی بسیار تاثیرگذار است. با تغییر رفتار خود، در بهبود روابط‌‌مان با دیگران نقش داشته باشیم. شرکت در دورهمی‌ها و جلسات گروهی می‌تواند تاثیر مثبتی بر روی شکل گیری رفتارهای افراد بگذارد.

مکانیسم‌های روانی

مکانیسم‌های روانی که افراد می‌توانند داشته باشند در زمان‌های حضور در اجتماع بسیار مثبت است. به عنوان مثال در زمانی که در جمعی از او تقدیر می‌شود یا به او ابراز علاقه می‌شود تاثیرات مثبت بسیاری دارد که از جمله آن می‌توان به کاهش استرس و افزایش روحیه اشاره کرد.

فیزیولوژیکی

پیوند‌های اجتماعی و روابط گسترده اجتماعی دارای اثرات مثبت بسیاری بر روی سیستم‌های مختلف بدن دارد. از جمله اثرات مثبت حضور در اجتماع می‌توان به کاهش فشار خون، ضربان قلب و ترشح هورمون‌های استرس‌زا شود. استرس مزمن یک بیماری طولانی مدت است و عوارض جانبی آن زیاد است. همچنین احتمال آسیب‌های اجتماعی به این افراد نیز کاهش پیدا می‌کند.

روابط اجتماعی را گسترش دهید

روابط اجتماعی را گسترش دهید

در تمامی موارد بالا در مورد خصوصیات و نکات مثبت در مورد روابط اجتماعی صحبت شد. اما در مورد روش‌ها و راهکارهای گسترش روابط اجتماعی در این مقاله توضیحاتی داده نشده است.

در مقالات گذشته در مورد توسعه روابط اجتماعی و ارتباطات به صورت مفصل‌تر توضیحاتی داده شده است. در این قسمت بیشتر در مورد سرتیترها و موارد اصلی درمورد گسترش روابط صحبت می‌شود. مهارت ارتباط با دیگران را با داشتن برترین خصوصیات بهبود ببخشید.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
پادکست فکرانه - ارتباطات

برای بهبود روابط از کودکی باید اعتماد به نفس کودکان بالایی داشته باشید تا بتوانید دیگران را جذب رفتار خود بکنید. برای شروع می‌توانید از دوره اعتماد به نفس و هم‌چنین با کمک صفحه اینستاگرام دکتر احمد محمدی می‌توانید انگیزه خود را در این راه افزایش دهید.

برای داشتن یک رابطه اجتماعی قوی در بیشتر موارد سعی کنید پیش قدم باشید و از ارائه نظرات خود نهراسید. به عنوان شروع کننده گفتگوها در رابطه‌های احتماعی باشید و همواره داوطلبانه به سمت انجام کارها حرکت کنید. از مشارکت برای انجام کارهای کوچک و بزرگ نهراسید زیرا که این همکاری‌ها علاوه بر تقویت روابط گسترده اجتماعی شما به رشد علمی شما نیز کمک زیادی می‌کند.

2.5/5 - (2 امتیاز)

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

23 پاسخ

  1. برقراری ارتباط میتونه با گفتن یه جمله ساده مثل امروز چقدر هواخوبه و یا ….. انجام شه ، به این شکل میشه بهتر ارتباط برقرار کرد

    1. سلام کاربر عزیز
      من به شما استفاده از پکیج آموزشی معجزه اعتماد به نفس رو پیشنهاد میکنم .
      قطعا نتیجه میگیرید

  2. توانایی در برقراری ارتباط بسیار باعث پیشرفت میشه و خیلی از مواقع میتونه مشکلات رو به اسونی برطرف کنه

    1. سلام کاربر عزیز
      من به شما استفاده از پکیج آموزشی معجزه اعتماد به نفس رو توصیه میکنم .
      قطعا موثر واقع میشه

  3. ولی با همه اینا نمیدونم چرا من خیلی تمایلی به برقراریرارتباط اجتماعی ندارم شاید یه نقص باشه اما اینطوری راحت ترم

    1. سلام عزرا عزیز
      در هر حال هر کسی سبک زندگی منحصر به فرد خودش رو داره
      ممنون بابت ارائه دیدگاهتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی